Rare vraag.. hoe zit dat nou ook alweer met het langmaken

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kyan01

Rare vraag.. hoe zit dat nou ook alweer met het langmaken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-05 14:46

Van de nek als je van draf terugrijd naar stap... ?
Guus heeft namelijk heel erg de nijging om zijn nek te strekken op het moment dat hij van galop terug naar stap moet.

Zal even wat toelichten:

Ik ben met hem verschillende tempo's aan het rijden.. dus van stilstaan naar galop.
Van stap naar galop en dan van galop weer binnen een paar passen naar stap.
Zodra ik hiermee begin en we staan bijna stil trekt hij de teugels bijna uit mijn handen... heeft dan erg de behoefte om zijn nek en rug te strekken.

Is dat juist goed of moet dat op den duur minder worden zodat hij verzameld kan halthouden?

carlijn83

Re: Rare vraag.. hoe zit dat nou ook alweer met het langmake

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 15:06

Komt idd voort uit het feit dat ie nog te weinig draagt achter.
Vooral voor zo'n overgang heb je aardig wat verzameling, impuls en balans nodig.
Dat missen jullie in die overgang en daarom maakt ie zicht zo lang, hij wil onder het dragende werk van het achterbeen af en zoekt steun in jou hand.

Ga dit verbeteren door op het evenwicht en de gedragenheid te trainen, als dat goed is word zo'n overgang ook vanzelf goed.

Kyan01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-05 15:20

Oke ik ben echt een leek met wat je nu zegt...

Trainen op dragenheid en evenwicht.. hoe train je dat?
Ik dacht namelijk dat ik hem nu zo trainde dat hij achter meer ging gebruiken?
Moet zeggen dat hij hierdoor ... uit zich zelf meer nagevelijk gaat lopen en dat is voor het eerst sinds drie jaar dat dit lukt zonder daarvoor in de mond te moeten spelen...

Ik rijd namelijk ook veel verschillende tempo's verzameld draven gestrekt draven en dan de overgangen.
Plus nog eens voltes enz om hem goed soepel in de nek en rug te krijgen..

Misschien anders trainen?

Denk dat ik maar weer les ga nemen bij Kim Haha!

liesje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 17:39

Ja je training is goed, mee doorgaan!
Je kan alleen proberen om wat meer schijnovergangen te maken, dus vlak voordat je stilstaat weer vlot wegdraven of galopperen. De hele tijd iets anders doen, zodat hij niet weet wat er gaat komen. Tijdens deze schijnovergangen moet je een hele goede reactie aan je been oefenen. Je probeert dus van galop naar halt te komen, maar voordat je stilstaat (op het moment dat hij zijn hals wil strekken, of iets ervoor) geef je een beetje been en moet je weer vlot weg rijden.
Dus elke keer als hij zich langer wil maken zorg je dat ie maakt dat ie vooruit komt! Dan natuurlijk wel belonen en als ie ontspannen is pas weer beginnen.
Succes ermee en laat je nog even weten hoe het gaat?
groetjes Lisette

Kyan01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-05 07:12

Liesje dit is iets wat ik ook doe... Ik weet dat hij hierdoor meer zijn achterhand gaat gebruiken.
Misschieniets langer doortrainen en dan kijken of nek strekken noodzakelijk blijft!
Ik heb iig volgende week weer les dus kan ik het weer samen met Kim oplossen Knipoog

Patoucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 17:59

Mijn paard doet dit ook en het heeft helemaal nix te maken dat hij z'n achterhand niet wil gebruiken. hij gebruikt hem juist wel. hij komt dus zo terug op z'n achterhand dat hij voor wel moet verlengen anders valt hij. beetje het zelfde principe als een western paard die een slidingstop maakt. die duikt ook met z'n hoofd omlaag en dat is puur om zich in evenwicht te houden. hij moet zich rond kunnen maken.

Soph12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 18:08

Hij zoekt idd steun op je hand tijdens de overgang. ^Probeer anders eens als hij dat weer doet, als je bijvoorbeeld van galop naar stap gaat, en hij hangt, zeg maar, gelijk weer weg rijden. Dus niet naar de stap gaan maar door galoperen. Probeer het dan nog een keer en als hij niet hangt wel teruggaan naar de stap en hem belonen.

Kyan01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-05 08:09

Ja zie je want naar mijn idee gebruikt hij die achterhand ook voldoende!
Ik ga de tip met het meteen weer doorrijden eens proberen... want tijdens zo'n stop maakt hij zich wel rond... hij houd het alleen nog niet vast...

Thanks