Mijn paard wil niet rustig stilstaan!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

JulienSVU

Mijn paard wil niet rustig stilstaan!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-05 23:26

Opzich gaat het allemaal wel de goede kant op met mijn paardje.. ze wordt al steeds braver maar af en toe verzint ze weer eens wat nieuws.. Eerst wilde ze wel braaf stil staan maar dan bleef ze erg op mijn hand hangen.. dus nu geef ik wat meer druk met mijn been en speel wat met mijn teugels om haar nagevelijk te krijgen. Gevolg is achterwaarts gaan.. dus ik geef dan onmiddelijk weer goed been waarna ze gaat stijgeren! Hoe kan ik dit goed oplossen.
Dat achterwaarts hoeft ze van mij nog niet te leren aangezien we B gaan starten.

Heeft iemand tips om haar rustig te laten stil staan?

JulienSVU

Re: Mijn paard wil niet rustig stilstaan!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-05 10:47

Niemand een oplossing?!!

piet4238

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 11:28

Het lijkt erop dat je paard niet begrijpt wat je bedoelt. Druk geven met je been, "spelen" met de teugels, daarna nog meer druk geven en dit terwijl je alleen maar wilt dat je paard stil blijft staan.

Volgens mij moet je een stap terug en je paard op commando halt laten houden (longeren), snapt je paard dit dan ga je de juiste been/zit hulp combineren met het commando en vervolgens alleen op been/zit hulp.

Is het alleen een kwestie van spelen/uitproberen door je paard dan kun je een andere aanpak proberen. Als je paard niet stil wilt staan, laat hem dan lopen, maar dan op jouw manier. Neem bijv. de binnenteugel iets korter en zet je hand vast op je knie (zodat zijn hoofd naar binnen beweegt) en houdt dit vol tot je paard stilstaat (staat hij stil dan neem je direct de druk weg). Gaat hij weer bewegen herhaal bovenstaande dan. Al snel zul je merken dat je paard stil blijft staan omdat hij het vervelend vind om in deze ongelukkige positie te staan/lopen.

liesje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 18:43

rustig en kalm blijven en niet te lang wil stilstaan, alleen een paar seconden. Verschrikkelijk goed belonen als ze staat. Je moet het aantrekkelijk voor haar maken om te gaan stilstaan. Het lijkt erop dat ze je nu niet begrijpt, dus probeer eerst alleen puur stil te staan, het nageeflijk blijven komt later wel

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 19:37

Mijn paard wil ook vaak niet stilstaan als ik aan het oefenen ben. Ze is dan te voorwaarts. Van mijn instructrice kreeg ik het advies om als ik halthoud dat in het begin maar zo kort te doen, dat als alle 4 de benen tegelijk op de grond zijn, dan is het goed. Als dat eenmaal goed gaat dan kan je het steeds meer uitbreiden. Ik zou wel proberen zelf zo stil mogelijk te zitten. Je wilt tenslotte dat ze stilstaat en als je zelf bezig blijft, blijft je paard dat ook eerder.

JulienSVU

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-05 19:48

Het ging eerst goed he ze maar ze hing op mijn teugels dus de volgende stap was nagevelijk maken. maar idd dat nagevelijk zijn bij het halthouden lijkt ze wel niet te begrijpen :S

shaolanneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 19:26

ik heb er ook zo één die absoluut niet stil wilde staan ! Zal niet zeggen dat het nu altijd goed gaat maar wel 100x beter.

inderdaad kort stilstaan, staat ze stil belonen en weer wegrijden. Niet spelen of iets doen met je lijf, hoe meer jij doet hoe meer zij doet !! zoals omhoog of naar achter, deed die van mij nl ook. Jezelf lang maken, benen eraan, uit ademen en je eigen lijf echt helemaal los laten, let ook op je tenen en benen ! helemaal los laten. Dit gewoon iedere keer herhalen en steeds meer uitbouwen. En geduld, engelen geduld heb je nodig... Knipoog

gaat ze toch uit zichzelf lopen terwijl jij dit niet wilde, gelijk naar voren rijden en paar passen later gelijk weer halthouden.

suc-6 ermee

vonskie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 16:11

Hallo Ik heb dat ook een tijdje Gehad |Dat ze van zelf achterwaards Ging enzo Mah Zodra Je wilt gaan halthouden Goewd je been er aan houden Als je van de draf naar het halthouden gaat je been der aan houden Daty is bij mij gelukkig nou helemaal Over mah die van Mij Die begint nou een beetje in protest Ik kan Mijn Been Er aan leggen wat ik wil mah die van mij wil niet meer vooruit ik kan alles doen wat ik wil mah ze gaat niet meer vooruit en In draf Is ze hartstikke gevoelig op het been dan 1 keer het been der aan en ze schiet weg :S
Kusz yvonne

En jah als je haar los in de bak neer zet En je gaat met haar een stukje lopen op jou commanda Stil laten staan
JE moet een commando Hebben om haar te laten stil staan Zo ben ik ook begonnen .

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 17:06

ik heb dat ook. Aan de longeerlijn en in de bak gaat het prima, maar buiten wil hij alleen maar lopen. Achja, als de nood aan de man komt krijg ik hem wel stil, maar langer dan 10 sec. moet ik niet van hem vragen. Ik ga buiten dan altijd voltes maken Haha!

CeesRinko

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 19:17

kweet niet

vonskie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-05 20:04

machie schreef:
ik heb dat ook. Aan de longeerlijn en in de bak gaat het prima, maar buiten wil hij alleen maar lopen. Achja, als de nood aan de man komt krijg ik hem wel stil, maar langer dan 10 sec. moet ik niet van hem vragen. Ik ga buiten dan altijd voltes maken Haha!

Hahah Ooh Jaah :d

eldango

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-05 18:19

doormiddel van hulpen kun je een paard iets vragen (been,zit,teugel). maar er bestaan geen hulpen om een paard niets te laten doen zoals stil blijven staan en dan ook nog nageeflijk.
wel kun je proberen door middel van b.v. een halsverlenger met longeren en daarna met rijden het gewenste resultaat te bereiken.