Hard galoperen

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Renske_W

Hard galoperen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-05 20:44

Met 1 van de 2 bijrijdpaarden van mij gaat het rijden niet zo...
als we aangaloperen gaat ze namelijk hard, en dan ook echt hard!
Met wat moeite kan ik haar op de volte houden. Maar het is echt geen rijden zo! Ook bij de eigenaresse doet ze het. In stap en draf gaat wel alles goed maar de galop is echt een ramp! Vandaag dan ook dat ik toch even mijn gedult verloor, ik heb haar aanlaten galoperen haar op de volte gezet en laten galoperen, als ze weer wou draven spoorde ik haar weer aan. Toen ze eindelijk rustig galopeerde (wat wel een tijdje heeft geduurt) Heb ik haar naar de draf terug gereden en haar met lange teugel laten draven en ik heb haar toen uitgestapt. Misschien niet de juiste aanpak, maar ik had het helemaal gehad!
Hebben jullie een idee hoe ik het anders aan kan pakken? Ik bedoel ze kan het wel. Dat heb ik vorrig jaar wel gezien. (Toen reed ik haar nog niet) Ik denk dat het ook met het feit te maken kan hebben dat ze nu al ruim een half jaar een andere bijrijder heeft die alleen maar stapt en draaft. Ik rij haar nu sinds 2 maanden en galopeer dan ook. De eigenaresse begint ook weer met rijden. (zo heel af en toe is een keer) En die werd helemaal akelig van de galop.

Bruintje_87

Re: Hard galoperen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-05 20:46

leuk he die paarden Haha!
heb zelf een ex-renpaardje,die met de galop echt hard gaat en heet word.

ik heb gewoon een tijdje met galopperen een thiedeman teugel erom gedaan,op de grote volte gezet,zelf ontspannen en rustig zitten,en zolang galopperen dat ze zelf rustig word en ik weer aan haar kan rijden.

ik oefenen er nu gewoon veel mee,doe dus wat meer galopwerk en merk dat het steeds beter gaat Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-05 21:19

Ik heb een 3 jarige die moeite met aangalloperen en evenwicht heeft, en daarom maar gewoon hard gaat galloperen... ik oefen het zo veel mogelijk aan de longeerlijn, en laat haar vanuit een langzame verzamelde draf aanspringen. als je eerst al keihard gaat draven gaat ze ook harder galloperen als je aanspringt... tja en verder die volte houden..... wat nog weleens moeilijk is want ze weet veel te goed waar de bakdeur zit Haha!

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-05 09:20

Alacairion schreef:
Ik heb een 3 jarige die moeite met aangalloperen en evenwicht heeft, en daarom maar gewoon hard gaat galloperen... ik oefen het zo veel mogelijk aan de longeerlijn, en laat haar vanuit een langzame verzamelde draf aanspringen. als je eerst al keihard gaat draven gaat ze ook harder galloperen als je aanspringt... tja en verder die volte houden..... wat nog weleens moeilijk is want ze weet veel te goed waar de bakdeur zit Haha!

Ik spring ook aan vanuit een rustige draf. Maar ze blijft maar hard galopperen. En met de bak uit (proberen) te gaan?
Doet ze niet...ze weet dat haar dan wat staat te wachten. Knipoog

piet4238

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 09:31

Wat je doet is naar mijn idee juist (misschien niet prettig, maar dat maakt voor nu even niet uit). Als je paard alleen hard wilt galopperen, laat hem/haar dan galopperen, maar dan zoals jij dat wilt (dus voltes blijven rijden). Wanneer hij/ze rustiger gaat lopen kun je nogmaals proberen overgangen te rijden totdat hij/zij begrijpt wat je bedoelt.

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-05 09:42

piet4238 schreef:
Wat je doet is naar mijn idee juist (misschien niet prettig, maar dat maakt voor nu even niet uit). Als je paard alleen hard wilt galopperen, laat hem/haar dan galopperen, maar dan zoals jij dat wilt (dus voltes blijven rijden). Wanneer hij/ze rustiger gaat lopen kun je nogmaals proberen overgangen te rijden totdat hij/zij begrijpt wat je bedoelt.

Nou mijn buik heeft het iig wel geweten, ik ben er achter gekomen dat ik daar nog veel spieren heb zitten, dus erg prettig? Nee! Tong uitsteken (Ik had al iets van 2 maanden niet meer zo intenzief (ofzoiets) gereden)
Maar ik vind het alleen zo zielig voor haar! Toen ik stopte met rijden was ze super bezweet. Ik heb daarom ook een half uur uitgestapt. (Toen was ze ook pas weer op adem) Ik heb haar toen met super veel medelijde helemaal afgespoten. (Je zag haar genieten!) Maar als dit idd de juiste aanpak is...dan moet het maar. (Heeft er verder niemand andere ideeen? Ik vond haar gisteren zo zielig! Ze was echt helemaal kapot!)

piet4238

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 09:55

Citaat:
Toen ik stopte met rijden was ze super bezweet. Ik heb daarom ook een half uur uitgestapt. (Toen was ze ook pas weer op adem)

Lijkt erop dat ze zeer weinig conditie heeft, het is wel belangrijk dit in de gaten te houden (ademhaling en hartslag) en rustig op te bouwen.

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-05 09:58

piet4238 schreef:
Citaat:
Toen ik stopte met rijden was ze super bezweet. Ik heb daarom ook een half uur uitgestapt. (Toen was ze ook pas weer op adem)

Lijkt erop dat ze zeer weinig conditie heeft, het is wel belangrijk dit in de gaten te houden (ademhaling en hartslag) en rustig op te bouwen.

Klopt! zoals ik al zij die andere bijrijder die haar een halfjaar heeft gereden reed en niet zo vaak, en stapte en draafde maar wat.
Nu ik haar rij wil ik haar weer aan het werk zetten. (Wel jammer dat de tijd het niet toelaat Boos! )

Deau

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 18:18

Niet op de volte zetten. Waarschijndelijk galloppeert je pony zo hard omdat ze nog moeilijk balans kan vinden in de galop. Hoe sneller ze gaat hoe beter ze nog balans kunnen vinden. Als je ze dan op een grote volte gaat zetten. Is het veel moeilijker om een goede balans te vinden, waardoor ze dus uit de volte wil rennen. Ga eerst op een lang pad of op de lange zijden galop oefenen. Hier zitten geen bochten in en kan ze dus opzoek gaan naar een goed balans.
Wat ook goed helpt is je pony met toutjes of pessoa te gaan longeren. Hier worden ze ook extra gestimuleerd om een goed balans op te zoeken. Ik heb hier zelf veel ervaring mee, mijn pony is ook altijd een sjeesbeest geweest. Tegenwoordig lukt het al beter.

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-05 19:29

Op de lange zijde galoperen zal niet gaan. Wij hebben alleen een buitenbak en door de regen kunnen we alleen op de volte rijden omdat de paarden er op de andere plekken eruit kunnen glijden omdat het glad is en ze er erg diep in wegzakken.
En buiten galoperen kan ook niet want dan naait ze eruit en ze is te schrikachtig buiten dus dat zou gewoon lomp zijn!

lolletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 19:47

ik zou der gewoon laten sjezen dan krijgt ze vanzelf wel door dat het rustig(er) makkelijker gaat en dat het dan ook minder vermoeiend voor haar ik maar idd zodra ze dan een rondje rustig(er) heeft gelopen dan wel terug laten gaan in stap en flink belonen zodra ze rustig(er) gaat zodat ze ook weet dat ze het dan goed heeft gedaan

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-05 20:35

lolletje schreef:
ik zou der gewoon laten sjezen dan krijgt ze vanzelf wel door dat het rustig(er) makkelijker gaat en dat het dan ook minder vermoeiend voor haar ik maar idd zodra ze dan een rondje rustig(er) heeft gelopen dan wel terug laten gaan in stap en flink belonen zodra ze rustig(er) gaat zodat ze ook weet dat ze het dan goed heeft gedaan

Maar het 2e probleem is dus dat ze geen (goede) conditie heeft. Ze was afgelopen zondag echt helemaal op! En dat is gewoon zielig...

Deau

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 16:05

lolletje schreef:

Niet hard laten lopen. Jonge paarden hebben evenwichts problemen, als je ze dan hun gang laat gaan door ze hard te laten lopen, gebeuren er alleen maar ongelukken.

Ga eerst een goed evenwicht kwekken. Balkjes lopen, rechte stukken rijden ed.

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-05 16:06

Hmmmms het paard waar ik het over heb is al 10!

vonskie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 15:05

Heeyy Ik heb ook een paard die heel erg snel in de galop was Mah ik heb gewoon haar heel lang uitlaten racen in het begin en jij moet vooral rustig blijven zitten en als jij haar in de draf meer onder controle hebt heb je dat ook wel in de galop en wat ook wel Zo is aan de longeerlijn laten galopperen ik weet niet of je dat al eens heb geprobeerd kijken of ze het dan ook doet en zo niet dan Denk ik dat ze Ergens last van heeft in de galop
Kusz Yvonne

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 15:53

Dat laten uitrazen noemen heel veel mensen als de oplossing. Toch lijkt me dat beslist niet goed werken. Een paard dat moeite heeft met langzamer galopperen vanwege zijn evenwicht etc. zal zich helemaal buiten adem rennen totdat ie erbij neervalt. Helemaal als jij als ruiter hem continu blijft opjagen.

Sommige paarden gaan nu eenmaal harder omdat ze iets moeilijk vinden. Dan lijkt het me eigenlijk meer een beetje afjakkeren van je paard totdat ie doodmoe is en daarna wel iets langzamer galopeerd omdat ie gewoon helemaal op is gereden.

Er is een verschil tussen een paard dat niet beter weet dan hard galoperen en het doet omdat ie er moeite mee heeft en een paard dat je gewoon even in de maling neemt. Bij het laatste is wel een keertje uit laten razen misschien een oplossing.

Wat dacht je van heel korte stukken galopperen. Ene hoek aanspringen, volgende hoek terug. Dit meerdere keren achter elkaar. Of op een ruime volte aanspringen en na een half rondje weer terug. Probeer hem met geduld duidelijk te maken dat ie niet hard hoeft te gaan (eventueel met hulp van instructie).

Uit laten razen lijkt mij niet een optie, je weet zelf hoe klote jij uiteindelijk dan van het paard afstapt. Ik heb nog nooit iemand na zo'n actie horen zeggen dat ie lekker heeft gereden en dat paard krijgt er ook niet echt meer plezier in in het rijden met je de volgende keer.

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-05 20:24

Het paard heeft altijd goed gegaloppeert maar ze heeft een half jaar niet meer gegalopeert, en nu galopeert ze hard. gewoon lomp hard! en in draf heb ik haar goed onder controle.

vonskie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-05 19:03

jah bienotje daar heb je ook wel weer gelijk in Mah Jah Bij mij is Het zo goewd gekomen mah jah het verschilt ook per paard nartuurlijk
KUsz Yvonne