hoe denken jullie erover? met rekkers rijden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

findi

hoe denken jullie erover? met rekkers rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-05 15:08

Nou zit ik met een probleem, ik kan mijn paard niet ontspannen naar beneden rijden vanaf dat ze denkt dat beneden aan het gaan is met haar hoofd begint ze naar sterren te zoeken.

Dus nu begin ik te denken om met rekkers te rijden en dan als de instuctrice komt dan zonder rekkers te rijden.
Maar ik ben eigenlijk tegen met rekkers rijden maar nu krijgt ze zo'n onderhals en loopt ze echt niet goed en krijg ik niet anders dan verweer.

zo wat denken jullie?

Nadir

Re: hoe denken jullie erover? met rekkers rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-05 15:38

Niet aan beginnen.
Zoek liever samen met je instructrice naar een goede oplossing waar jullie later ook nog veel profeit van hebben.

lieferdje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-05 15:47

wat zijn rekkers?????

ken iemand mij laten zien d.m.v plaatje ofzo wat dat is???

greetz

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-05 16:11

Zelf leren oplossen
Je kunt het wel verdoezelen met wat ook, het probleem zit niet aan de voorkant.
Maar aan de achterkant, het op de kuit reageren en bij de ontspanning.
Door elastiek of wat ook, gaat je paard de achterhand niet zomaar ineens beter gebruiken
Ook niet zomaar ineens, ontspannender lopen
en ook niet zomaar ineens goed aan je been zijn Lachen

findi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-05 17:01

is het dan niet erger om steeds meer verweer te krijgen en te weten dat het eigenlijk aan jou ligt? In de lessen loopt ze wel goed dus...

en rekkers zijn zoals bijzetteugels die je normaal gebruikt om te longeren.
je kan ze aan de zijkant aan de singel doen en dan naar het bit
of aan de onderzijde van de singel en dan aan de het bit

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-05 17:05

Als je weet dat de fout bij jou ligt en niet bij het paard moet je je heil zeer zeker niet bij enige hulpteugels of wat dan ook gaan zoeken.

Je weet waar de fout ligt, je weet wat je moet doen om het op te lossen. Nou doe het dan. En ook al gaat het eerst een miljoen keer fout jijzelf bent de enige die de fout op kan lossen.

jenn66

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-05 17:12

Als je ervoor kiest om met hulpteugel te gaan rijden, wat ik zowiezo mezelf eerst nog even zou afvragen nu ik jou verhaal heb gelezen. Maar ga dan voor de slof die rekkers zitten vast en zodra hij zich ontspand en naar beneden komt gaan ze klapperen is dus voor de mond ook niet geweldig. Met de slof bepaal jij wanneer en hoeveel de teugel inwerkt op het bit.

Denk er wel aan een HULPteugel heet niet voor nix HULPteugel dat is dus niet een STANDAARDteugel dus ook niet om standaard mee te rijden

GoldStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-05 17:13

Je moet dit met rijden oplossen, niet met hulpmiddelen. Je zou in de rijles, onder begeleiding van je instructrice/instructeur hieraan kunnen werken.

findi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-05 18:49

Kafue schreef:
Als je weet dat de fout bij jou ligt en niet bij het paard moet je je heil zeer zeker niet bij enige hulpteugels of wat dan ook gaan zoeken.

Je weet waar de fout ligt, je weet wat je moet doen om het op te lossen. Nou doe het dan. En ook al gaat het eerst een miljoen keer fout jijzelf bent de enige die de fout op kan lossen.

ik ben al 6 maanden aan het proberen, ik weet het ik sluit ze teveel op. maar de enige resolute vorm om dit niet meer te doen is met een losse teugel.

mijn vraag is eigenlijk :
Is heel de tijd proberen zonder eigenlijk echt te weten wat je moet doen (ik weet het wel maar blijkbaar lukt het toch niet he) dan beter dan een hulpteugel gebruiken en haar niet storen in de mond en het dan juist doen in de les en zo opbouwen en de hulpteugel weg te laten.

ik snap niet waarom het kwaad kan, 'werkend' longeren gebeurd toch ook met hulpteugels.
nu hoef jij mij niet af te snauwen, gewoon maar uitleggen waarom dit slecht is, is ook al goed.
Laatst bijgewerkt door findi op 17-04-05 18:52, in het totaal 1 keer bewerkt

findi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-05 18:51

GoldStar schreef:
Je moet dit met rijden oplossen, niet met hulpmiddelen. Je zou in de rijles, onder begeleiding van je instructrice/instructeur hieraan kunnen werken.

in mijn eerste bericht staat iets in de aard van:
ik werk hieraan wekelijks (jammergenoeg niet als het weer niet meeslaat) met mijn instuctrice.
ik zou alleen een hulpteugel gebruiken wanneer ik geen les heb. Ik heb dan juist verweer en het is dan dat ze een enorme ondernek kweekt.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-05 23:06

Findi ik snauw je niet af. Maar als je weet dat je moet toestaan op de handen is er niemand die je dat beter kan leren dan dat je dat zelf kunt.
Een hulpteugel is heel leuk maar eens komt het moment dat hij eraf moet en dat je zonder moet gaan rijden bijvoorbeeld tijdens wedstrijden ofzo.

Er zijn wel bijvoorbeeld rubbers die je tussen de teugel en het bit kunt plaatsen dat zou dan iets zijn.
Je moet gewoon samen met je instructrive afspreken op welk leertje van de springreugel je vastpakt ij welke gang en daar probeer je je aan te houden. De buitenteugel altijd heel ietsje langer dan de binnenteugel.

Maar nogmaals niemand kan je hiermee helpen je moet het zelf doen. Mischien is het een optie tijdelijk iets vaker les te nemen. O dat je iemand mee laat kijken tijdens de les en je laat helpen als je zonder instructrive moet leren.
Consequent en hard zijn voor jezelf en jezelf een beloning beloven als het eindelijks goed gaat in de vorm van bijvoorbeeld een nieuwe chabrak ofzo.

findi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-05 18:43

dat heb ik niet gezegd, ik zat gewoon met het idee dat ik verschrikkelijk afgesnauwd ging worden. En daarbij vind ik beter voorkomen dan genezen wel een leuke spreuk.

optie om vaker les te nemen:
1. ik ben al blij dat ik een keer kan rijden in dit weer
2. het is nu al een hele opgave om die 1x in de week te halen
3. financieel spaar ik mijn geld graag een beetje voor als haar ooit wat overkomt

en ze begint sterren te zien als je teugels op normale maat houd en dan benen heeft om nageefelijkheid te krijgen.
Ik houd gewoon nog te veel vast: ik moest soepeler woden met mijn handbewegingen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 18:45

Citaat:
Ik houd gewoon nog te veel vast: ik moest soepeler woden met mijn handbewegingen.

Oefenen Haha!

En laat dat krulletje door de week dan weg
En oefen dat alleen in de les, totdat je het alleen kunt.

En sparen voor als er wat gebeurd, is dat niet een beetje laat als je je paard al hebt??

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 19:34

Wat runningkawa ook al zegt: ik zou op de dagen dat je geen les hebt alleen op ontspanning en voorwaartsheid oefenen. Stelling en buiging kan daar ook bij. Laat dat aan de teugel rijden gewoon even gaan en focus je daar alleen in de lessen op. Zou zelfs zomaar kunnen dat het dan ook vanzelf langzaam aan beter zal gaan. Als je je concentreert op het voorwaarts gaan en alle dingen die daar bij horen (reageren op kuit, kijken en buigen in de richting waar je naartoe gaat etc.) dan komt het aan de teugel lopen meestal als een gevolg op goed lopen.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 19:59

PriscaZ schreef:
Wat runningkawa ook al zegt: ik zou op de dagen dat je geen les hebt alleen op ontspanning en voorwaartsheid oefenen. Stelling en buiging kan daar ook bij. Laat dat aan de teugel rijden gewoon even gaan en focus je daar alleen in de lessen op. Zou zelfs zomaar kunnen dat het dan ook vanzelf langzaam aan beter zal gaan. Als je je concentreert op het voorwaarts gaan en alle dingen die daar bij horen (reageren op kuit, kijken en buigen in de richting waar je naartoe gaat etc.) dan komt het aan de teugel lopen meestal als een gevolg op goed lopen.

Helemaal mee eens.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 20:14

findi schreef:
dat heb ik niet gezegd, ik zat gewoon met het idee dat ik verschrikkelijk afgesnauwd ging worden. En daarbij vind ik beter voorkomen dan genezen wel een leuke spreuk.

optie om vaker les te nemen:
1. ik ben al blij dat ik een keer kan rijden in dit weer
2. het is nu al een hele opgave om die 1x in de week te halen
3. financieel spaar ik mijn geld graag een beetje voor als haar ooit wat overkomt

en ze begint sterren te zien als je teugels op normale maat houd en dan benen heeft om nageefelijkheid te krijgen.

Soepel worden in vingers, pols en dergelike kun je overal oefenen. Bijvoorbeeld in bad, de spons uitknijpen. Of als je tv kijkt en dergelijke.

findi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-05 13:41

sorry ik vind je opmerking onnodig, wie koopt er nu een paard zonder er te kunnen voor zorgen. Ik zeg nog in het topic snauw mij niet af maar het was blijkbaar meer nodig om te zeggen:
schat mij niet in als iemand die niet van de wereld weet.

dus als er nog mensen mij willen beledigen: schrijf een briefje en stuur het nooit op. Zo leer je je gevoelens uiten zonder mensen te beledigen.
Laatst bijgewerkt door findi op 19-04-05 13:47, in het totaal 1 keer bewerkt

findi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-05 13:45

PriscaZ schreef:

hier heb ik dan wel iets aan!
maar vanaf ik contact zoek en dit te lang hou(lees: niet soepel genoeg ben), bijdrijf met mijn benen heeft ze het verweer.
Ik kan maar moeilijk beginnen rijden zonder contact Clown .
Maar ik ga dit zeker proberen en misschien contact opbouwen en daarin al soepeler worden. Ik heb hier bij andere paarden ooit problemen mee gehad, mijn paard is daar blijkbaar gevoelig aan.
Ik zoek een manier waar ik kan trainen op het soepel zijn en mijn paard contact kan leren verdragen. En langzaam aan contact zoeken is een optie die ik zeker ga proberen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 13:51

Citaat:
en sorry ik vind je opmerking onnodig, wie koopt er nu een paard zonder er te kunnen voor zorgen

daar schrik jij van
Hoeveel mensen er sparen totdat ze de aanschaf van een paard hebben en geen euro meer.
Dan is zo iemand erg laat met dan nog eens gaan sparen voor als er wat gebeurd, want stel je eens voor dat dat de 2e maand al is?

verder kunnen wij alleen reageren op wat jij schrijft
Citaat:
spaar ik mijn geld graag een beetje voor als haar ooit wat overkomt

Dus daaruit haal ik dat je dat nog niet gedaan hebt.
Dat dat wel zo is, kun je neit uit die zin halen Lachen

verder snauwt hier niemand, dat is wat jij interpreteerd. Lachen

en nogmaals het advies, hou je paard door de week goed aan het been, dus dat hij daar alleert op is, want dat is het aller belangrijkste in het rijden.
En bewaar het aan de teugel gaan voor in de les.
Ineens lukt dat goed en kan het thuis ook zonder problemen Lachen

En dan is er wel weer wat anders, dat alleen goed gaat in de les, niet erg, maak het daar eerst jezelf kundig, voordat je thuis van alles gaat proberen, want dan meestal toch alleen maar averrechts werkt.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 15:20

bij ons in de manege loopt er af en toe eentje met bijzetteugels. ze kunnen nog alle kanten op met hun hooft alleen zien ze de sterren niet meer. Ik vind het de beste methode, alleen goed je benen erbij dat ze er niet op gaat hangen.
deze bv loopt zo met bijzet Afbeelding
en zo loopt ie anders zonder bij kindjes
Afbeelding
Het is helemaal niet zo goed voor hun rug om zo hoog met hun hoofd te lopen. ik heb nog niet gemerkt dat ze slechter gaan lopen met integendeel, de meeste zijn ook gewoon zonder te rijden.

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 15:33

Met bijzetteugels/elastieken/slof en dat soort hulpteugels, daar word je paard echt niet ontspannen van hoor..
Daar gaat tie van in de krul lopen..
Als je een nagevelijk paard wilt, dat wil dus zeggen een ontspannen/soepel paard, dat z'n achterhand netjes onderbrengt en goed aan het bit is dan moet je dat zelf doen. Te beginnen met zo min mogelijk in de mond klieren, maar wel contact houden, en veel figuren, overgangen en tempowisselingen maken. Zo word het paard soepeler en de achterhand actiever. De achterhand steeds actiever proberen te maken, ondertussen wel goed contact met de mond, je kan wat lichtjes spelen met de teugels, maar niet lopen zagen of zoiets. En dan komt hij vanzelf nagevelijk.
Vaak in het begin duikelen ze snel nog wat naar voren, maar ook oprichting komt vanuit de achterhand. Dus als je meer oprichting wilt, dan moet eerst de achterhand nog actiever gemaakt worden.

lieferdje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-05 23:30

ken iemand mij eventjes uitleggen wat rekkers zijn????

wie o wie weet wat rekkers zijn heb daar nog nooit van gehoord

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 09:22

Hoe rijd je eigenlijk in draf? Zit je door of rijd je licht? Als een paard sterrenkijkt, kan het ook zijn dat ie de rug wil ontlasten. Mijn paard gooit standaard haar hoofd in de lucht als ik te weinig been geef en niet ontspannen zit! Je paard geeft dus aan waar het fout zit. Je krijgt hier goede tips om je handen te ontspannen, probeer de rest ook te ontspannen, wie weet werk je je paard onbedoeld en onbewust tegen met je zit. Lekker lichtrijden in draf en voltes rijden waarbij je stelling vraagt met je binnenhand(zachte kneepjes geven in de teugel), daarbij goed drijven met je binnenkuit. Je buitenkuit ligt waakzaam achter de singel en drijft zodra je paard naar buiten zwaait. Met de buitenteugel houd je alleen rustig contact. Als ik zo rijd, gaat mijn paard vanzelf nageven, gratis en voor niks. Laat ook regelmatig de hals strekken en bouw het rustig op! Goed de achterhand erbij rijden, dan komt de voorkant vanzelf. Ik zou die hulpteugels er ook nog maar even aflaten. Succes!

Bombarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 20:28

arrg maar kijk dan hoe dat meisje zit! Afbeelding Het ligt altijd aan de ruiter, het is dan supergemeen om je paard te straffen door dan óók nog met zo een hulpteugel te gaan rijden!!! Het ligt ALTIJD aan jezelf... tip van flip Haha!

lieferdje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 21:36

WAT ZIJN NOU REKKERS?????
WEET NIEMAND WAT REKKERS ZIJN HEB ER NOG NOOIT VAN GEHOORD