niet aan het been

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kim1980

niet aan het been

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-05 10:20

Ik ben pas begonnen met het inrijden van een 4 jarige merrie. Ik heb er nu zo'n 4 keer zelf opgezeten en op de traingsstal hebben ze er ook een stuk of 4 keer op gereden. Nu ging dat steeds perfect,maar gister was ze ineens totaal niet voorwaarts.
Ik kon beenhulpen geven wat ik wou,maar ze reageerde bijna niet, ook op mijn stemhulpen reageerder ze nauwelijks.
Nu ben ik bang dat ik teveel hulpen ga geven en dat ik zo'n paard krijg wat niet voorwaarts te krijgen is,die het lekker vind om geschopt te worden.
Nu kreeg ze eerst daar op stal haver en nu niet meer,misschien dat dat er ook iets mee te maken heeft of ze heeft gewoon een kleine terugval in de training. Maar ik ben zo bang om het te verpesten.
Nu heb ik wel een oplossing, degene die mij in de bak assisteert moet met een zweep mijn hulpen kracht bijzetten. Maar ik ben bang dat ze dan weer bang wordt van zwepen.
Iemand tips?

Fielychi

Re: niet aan het been

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-05 11:57

afwisseling?
Paard dat ik (en mijn zus en nog iemand) inrij, had een paar weken terug zoiets van: ik kom uit me stal, dus moet ik aan het werk.
Vond hij dus niet zo leuk en laten hem nu wat vaker staan, gaat ie de wei in, spelen we met hem.
Maar daarvoor hebben we wel gezorgt dat hij aan het werk moest, ook al had hij geen zin. Om niet teveel been te geven, zweepje (stokje) erbij gepakt, was gelijk goed voorwaarts.
Belonen dus!
En volgende x eens iets anders doen.

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-05 12:17

Ben het eens met Fielychi dat je meer moet afwisselen..

Er zijn 101 dingen die je met een jong paardje kan doen.. zorg in eerste instantie dat die weer beter aan je stemhulpen komt (deze zijn als een stok achter de deur bij het inrijden) en leer hem dan ook te straffen/belonen met je stem.. om je paardje aan je stemhulpen te krijgen kan je veel meer doen als longeren.. andere mogelijk manieren zijn tijdens het losgooien, aan de lange leidsels, voor de wagen, wandelen ed.

Zorgt dat je er niet meer dan 2 per week op gaat in het begin en doe dit dan ergers waar je paardje het naar zn zin heeft, ik heb de mijne bv ingereden op het strand! zo zal je paardje het werk niet al te zwaar gaan zien maar juist als een spelletje waaraan die wil mee doen.. als je niet de mogelijkheid heb om naar buiten te gaan met hem ga dan spelletjes doen in de bak met hem, leg balkjes neer, ga slalommen om pionnetjes ed.

Het werkt is een spel vol met beloningen.. daar leert die het meest en snelste mee!

Succes

Kim1980

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-05 19:33

De afwisseling heeft ze zeker, ze staat in de ochtend met wat paarden in de bak te dollen, daarna in de wei en tussendoor longeer + rij ik haar ( inderdaad maar 2 keer in de week)
Alles wat ik dan doe met haar vind ze geweldig, je ziet dat ze geniet van de aandacht. Ook het rijden,dus daar ligt het niet aan,maar toch was ze zaterdag ineens errug langzaam en traag. Normaal luistert ze heel goed naar mn stem en geluidjes en ik praat ook tegen haar en beloon haar als een idioot als ze iets goed doet,dus daar ligt het toch echt allemaal niet aan.
Misschien had ze dan toch gewoon een rotdag? Boos!

liesje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-05 19:42

Ik denk dat het niet zo'n goed idee is om maar 2 keer per week te rijden, maar dat je even door moet zetten en daarna lekker tijd en rust om over alles na te denken. Wel moeten je trainingen natuurlijk vrij kort zijn in het begin.
Ook ben ik er niet zo voor om je paard buiten in te rijden, als ie er vandoor gaat zit je toch met en probleem en als ze zulke spelletjes eenmaal kennen...
Ik denk dat je wel een zweepje kan gebruiken, zolang je hem maar niet gebruikt om af te straffen. Je probeert je paard alleen iets uit te leggen en dat doe je natuurlijk door heel veel te belonen. En inderdaad niet steeds teveel been geven, je kan beter de reactie op je been oefenen. Ga bijvoorbeeld stappen, geef een hulp waarop je wil dat ze aandraaft en als er niets gebeurt help je met je zweep (of iemand anders) en dan beloon je. Weer terug naar stap en dit net zo lang herhalen tot ze op je eerste hulp wegdraaft. Dan stoppen met de oefening.
Veel succes ermee!
groetjes Lisette

Kim1980

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-05 20:52

Ik kreeg van de trainingsstal mee dat ik haar in het begin maar 2 keer per week moest rijden en de rest longeren omdat ze een afwijking heeft in haar achterbeen. Ze is doorgehaald,omdat haar been steeds op slot sloeg als veulen. Ze is te snel te veel gegroeit. Ze moet dus eerst veel sterker worden en dan pas kan ik haar vaker gaan rijden in de week en inderdaad, steeds kort.
Dat ik haar buiten inrijd, tsja..ik kan niet anders. We hebben alleen maar een buitenbak,dus daar moet ik het maar mee doen. En sat met een zweepje voor voorwaart ga ik maar eens proberen volgende week! Bedankt voor de adviezen!

lvanbattum

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 09:44

Ik ben ook aan het beleren en als ze langzamer begint te lopen en niet reageert op mijn been, geef ik een stemhulp. Nog geen reactie dan zet ik een felle stem op. Nog geen reactie een tikJE met een zweep.
Geef altijd tegelijk met de stemhulp of tik een beenhulp zodat ze alles met elkaar gaan associeren.

Kijk uit dat als ze ineens reageren op de hulp dat je ze ruimte geeft om naar voren te kunnen anders doe je ze pijn in hun mond. Ik rijdt ook de eerste aand met lange teugels want ze begrijpen het zeker in het begin niet. Ik stuur veel met mijn gewicht en been en met een heel klein beetje teugel. Laat ze hun balans vinden met jou erop!

Ik rijd ook de eerste week dat ik erop ga van stadium longeren en dan aan de longe erop naar gewoon opstappen en wegrijden.

Fielychi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 16:44

oke, afwisseling genoeg.
Maar accosieert ze jou niet per ongeluk met werken? Kan zijn natuurlijk, als je iedere x als ze je ziet met d'r gaat rijden.

Laatst heb ik met paard dat ik inrij geoefend met allerlei dingen ipv rijden! Buiten wandelen, aan mijn linkerkant ipv rechterkant lopen, over zeiltje heen lopen (werd later stampen en nu springt hij al over een lage balk erover), balkjes lopen, met paraplu klieren (is dat eetbaar?), tussen smalle dingen door, pionnen, lawaai maken.
Iemand nog creatieve ideeen?

Maar misschien was het ook wel een slechte dag!
Succes! Haha!

Kim1980

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-05 17:28

Nogmaals, ik rijd haar niet elke dag en toch ziet ze me bijna elke dag.
Ik rij ook een ander paard op stal daar en soms doe ik helemaal niks met haar, dan laat ik haar lekker crossen in de wei of ik longeer haar. Dus my accosiëren met werk lijkt me niet het geval. Maar bedankt voor het meedenken!! Knipoog