Overkruisen

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Spoec

Overkruisen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-05 14:32

Hoi,

Ik heb een klein probleempje bij één van mn paardjes. Als ik haar longeer voor het rijden springt ze wel in de goede galop aan maar na een paar passen springt ze voor over en achter niet, of ze springt achter over en voor niet...
Hoe kan ik dit oplossen?
Los galopeer ik nog niet veel met haar omdat ik vind dat ze eerst goed moet leren galoperen zonder over te springen..
Maakt niet uit op welke hand ik dr laat galoperen want ze doet het op beide kanten, alleen de ene keer pas na een rondje en de andere keer na 4 sprongen...
Wat kan ik hier aan doen?
Thanx !

anouksel

Re: Overkruisen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-05 14:52

Rechtrichten! En heel duidelijk stelling aannemen. Voor je binnenbeen weglaten springen

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-05 16:44

Dit is een teken dat je paard nog niet sterk genoeg is in de achterhand. Als je paard nl wel correct galoppeert moet hij het binnenachterbeen onder de massa zetten. Dat vereist kracht.
Het is goed dat je onder het zadel nog niet galoppeert met hem.
Veel overgangen maken, draf - halt met name, ook aan de longe, zorgt ervoor dat je paard de achterhand steeds beter onder de massa zal zetten en daar dan sterker in wordt. Ook achterwaarts gaan (aan de hand) is een goede oefening om sterker in de achterhand te worden.
Daarnaast is goed rechtrichten inderdaad ook noodzakelijk, en aan de dubbele longe longeren kan daarbij ook helpen.
Áls je galoppeert aan de longe, vraag dan niet meer dan 3-4 galopsprongen, zodat je voorkomt dat hij overspringt.

Tact

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-05 17:27

Als een paard voor of achter overkruis gaat, dan is dat een teken dat het paard nog niet in balans gaat. Het paard moet zijn evenwicht leren kunnen vinden. Dat is gemakkelijker als een paard met takt zuiver gaat (niet te snel), ontspannen is, loslaat en soepel is in lengte richting en naar beide zijkanten. Bij tempo wisselingen binnen een gang moet het paard zijn evenwicht leren houden. Als dat goed gaat kun je overgangen oefenen. Je moet kort in galop blijven. Als het paard moet aanspringen in de galop, dan moet het binnenste diagonale benenpaar dat in draf gekoppeld is, verbroken worden. Dit doe je door stelling te vragen op het moment dat het binnenste benenpaar in draf naar voren gebracht wordt. Daarna mag je de stelling verbreken en het paard een aantal galopsprongen op eigen benen laten maken. Daarna overgang in draf. Dus bij aanspringen in galop, stelling vragen op het goede moment. Hierdoor wordt de gelijktijdige binnenste diagonale benenpaar ondersteuning verbroken. In de galop blijft het buitenste diagonale benenpaar gekoppeld. (binnen en buiten tov de schouder gezien, binnen is bij longeren de kant van de stelling en de kant waar de longeerder staat).