Lichtrijden of doorzitten..

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

annek

Lichtrijden of doorzitten..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-05 13:43

Hallo allemaal,

Misschien een beetje een domme vraag, ik vraag het me echt af. Wat is nu beterder voor een jong paard dat je blijft doorzitten in de draf of dat je gaat lichtrijden. Ik hoor er namelijk allemaal verschillende meningen over...
Alvast bedankt
Groetjes,
Anneke

Joyceie

Re: Lichtrijden of doorzitten..

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-05 13:59

Volgens mij is lichtrijden toch het beste.
Want dan belast je niet de hele tijd de rug van je paard.

Maaikelove

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-05 14:10

Het ligt er maar net aan, hoe je lichtrijd en hoe je doorzit!! Stel: iemand lichtrijdt en komt bij elke keer zitten, hard neer, óf iemand die perfect ontspannen kan doorzitten.. Dan is doorzitten in dit geval beter! Maar het kan ook andersom, dat het lichtrijden heel netjes/ontspannen gebeurt en het doorzitten heel veel bonkt zeg maar..(dan heb ik het niet over dezelfde ruiter, want ik denk dat een ruiter die helemaal ontspannen lichtrijdt, ook zo kan doorzitten)

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-05 14:15

Volgens mij hoort dit hier niet echt Lachen

Maar lichtrijden is volgens mij het beste, dan ontlast je de rug meer Lachen

Buxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-05 14:46

volgens mij is dit uit het zadel.. en met lichtrijden zit ik meestal in het zadel..
i

Pink_Horizon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-05 16:30

Verplaatst naar RT

LilPetat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-05 17:20

Lichtrijden is beter, op een jong paard moet je nooit doorzitten!

annek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-05 17:43

Bedankt allemaal voor de reacties.. Maar er zijn dan toch wel verschillende meningen.

LilPetat schreef:
Citaat:
Lichtrijden is beter, op een jong paard moet je nooit doorzitten!

Zou je mij dat eens uit willen leggen? Want als je netjes ontspannen zit dan is het toch niet meer belastend dan lichtrijden?

Tact

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-05 18:20

Als je zowel goed kan lichtrijden als doorzitten. kost doorzitten zowel het paard als de ruiter meer energie. Als je niet goed kan lichtrijden zou ik niet aan rijden op een jong paard beginnen. Als je goed kan doorzitten, moet je op een jong paard niet gaan doorzitten maar lichtrijden. Je moet dus beginnen met lichtrijden, als je dat niet goed kan, moet je niet op een jong paard beginnen met rijden. Doorzitten, ook als je dat heel goed kan, is voor het paard en voor de ruiter altijd een grotere belasting.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-05 19:31

Ik zou op een jong paard gaan lichtrijden de rug moet nog sterk worden en ik zou daar niet al op gaan {door}zitten.
Verder is het voor goed door gereden paarden ook erg belangrijk om eerst te gaan lichtrijden en later in je trainig pas te gaan doorzitten.Als je paard net van stal komt is zijn rug nog niet lekker los en moet je eerst je paard lekker los rijden voordat je kunt gaan door zitten.

nadezda

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-05 20:31

Ik start met jonge paarden altijd met alleenlichtrijden, pas als ze zich goed gaan ontspannen start ik met doorzitten.
Je moet je jonge paard eerst goed loswerken en veel lichtrijden en als het paard een goede balans heeft gevonden, kun je met zoorzitten beginnen.

Vivande

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-05 21:00

Lichtrijden, dan belast je de rug minder

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-05 21:30

lichtrijden, hierboven al uitgelegd.

annek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-05 22:17

Ok, bedankt allemaal.. Ik heb zelf inderdaad een jong paard en omdat ik nogal tegenstrijdige verhalen hoorde vroeg ik me af wat nu echt waar was. Maar lichtrijden is zowieso dus beterder.

sammetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-05 00:33

Op mijn paard (ook jong) doe ik alleen nog lichtrijden. Toen ik haar de galop moest aanleren ben ik ook niet gaan doorzitten. Heb haar flink laten draven, ben zelf bijven lichtrijden en liet haar in de galop vallen. Na een aantal keer begreep ze het wel en ga ik doorzitten vlak voor het moment dat ik in galop wil. Zodra ik haar de hulp geef gaat ze in galop over. (vindt ze nogal leuk, is echt haar favoriete gang)

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-05 10:01

Dior schreef:
Lichtrijden, dan belast je de rug minder

En je eigen rug Knipoog

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-05 10:11

Maar waarom word op paarden die ingereden worden voor de klassieke dressuur enz. dan doorgezeten (raar woord Haha!) Had toch iets met de balans te maken ofzo? Voorwaarde is natuurlijk wel dat je goed kan doorzitten, maar ik neem aan dat je dat ook wel kan als je een paard gaat inrijden.

moonshine88

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-05 10:35

lichtrijden, zou ik doen. Anders snapt hert paardje er niets meer van (tenminaste als je hem net ingereden hebt) want toen heeft hij (hoop ik) geleerd dat bij doorzitten galop betekend. Ik zou eerst niet te veel doorzitten want dat lijkt me net zoals hierboven al veel gezegt is niet erg fijn voor zijn rug. kuzz juud

Fielychi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-05 12:54

lichtrijden

waarom? het is een jong paard dat nog weleens rare sprongetjes wil maken. Als je dan door blijft zitten (wat de meesten (!!) niet goed kunnen), krijgt je paard pas een klap in zijn rug als hij eens wegspringt.

Ik rij al een aardig tijdje, heb een stevige zit gekregen, maar doorzitten kan ik absoluut niet goed. Maar rij weleens paard/pony in.
En inderdaad met galop = makkelijker.

45u

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-05 14:26

:)
Laatst bijgewerkt door 45u op 09-03-22 23:25, in het totaal 1 keer bewerkt

EvaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-05 14:59

met lichtrijden stimuleer 'duw' je het paard wat meer voorwaarts, en met doorzitten ben je iets zwaarder voor het paard en misschien gaat hij dan wel denken dat hij moet stappen en ik denk ook dat hij best ns aan kan gaan galoperen... lichtrijden dus!

navaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-05 16:23

Ik ga toch echt voor het doorzitten...
Dan heb ik het dus niet over driejarige paarden, dat vind ik zowiezo te vroeg voor inrijden.
Maar over 4 a 5 jarigen die een goede 'vooropleiding' hebben gehad.

Doorzitten hoeft niet zwaarder te zijn als lichtrijdenm absoluut niet zelfs, het gaat erom hoe je het doet!
Mijn ervaring is dat jonge paarden nog enorm zoeken naar hun lichamelijke balans, ook wanneer er geen ruiter op zit.
Als je bij zo'n paard gaat lichtrijden weet hij helemaal niet waar hij het zoeken moet.
Als ruiter heb je natuurlijk een ander zwaartepunt en op een onevenwichtig paard veranderd dat continu.
Zo zit je elkaar alleen maar in de weg.
Wanneer je goed kan doorzitten zal je zwaartepunt bij dat van je paard in de buurt komen. Het wordt op deze manier meer samen bewegen ipv 'het paard beweegt-->daardoor beweegt de ruiter--> daardoor beweegt het paard-->....'

Galoperen moet je idd niet aan gaan leren door door te zitten. Dit doe je door een extra impuls van handzetting en beenplaatsing, eventjes meer energie erin gooien.

annek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-05 16:30

Wat jij zegt blossom vind ik toch ook wel weer wat in zitten. Overigens zijn we aan het galloperen nogniet echt toe. Al komen we al wel in de buurt want het gaat erg goed. Mn fjord is net vijf geworden en nog maar net onder het zadel.

navaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-05 16:39

5 Vind ik een goede timing! Galoperen komt vanzelf, de meeste paarden vinden het op een gegeven moment ook zelf uit.

Fielychi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-05 17:32

Citaat:
Ik rij al een aardig tijdje, heb een stevige zit gekregen, maar doorzitten kan ik absoluut niet goed. Maar rij weleens paard/pony in.

leer dan eerst eens doorzitten voor je weer een paard verknalt

Zeg, doe eens ff normaal. Ik verknal geen paarden, ja? Ik geef alleen aan, dat het niet mijn sterkste kant is. Daarom is het voor mij en het paard beter dat ik lichtrij.
En zoals ik al zei: de meeste mensen kunnen niet goed doorzitten (dat jij natuurlijk een uitzondering zal zijn..), maar
dat alleen

hoeft geen reden te zijn om geen pony/paard goed in te kunnen rijden, mits je fatsoenlijke begeleiding hebt.
Veel belangrijker vind ik consequent zijn, goed kunnen zitten (ook als hij een x zal proberen je eraf te krijgen, dat je blijft zitten) en vertrouwen hebt in elkaar en jezelf.

Citaat:
En inderdaad met galop = makkelijker.

en jij denkt dat makkelijker ook beter is?????!!!!!

Nee, ik denk niet dat makkelijker beter is. Dat maakt jij ervan.
Maar uiteindelijk moet het dier leren dat jij lichtrijdt (als je dat met inrijden nooit hebt gedaan). Hierdoor zal je hem uit balans brengen en kan het zijn dat je paard er de ballen meer van begrijpt.
En zo laten galoperen leren zoals sammetje doet, is niet mijn manier.

Ik vind 3 echt niet te jong trouwens hoor, om in te rijden. Natuurlijk moet je het rustig aan doen.
Sterker nog: wij zijn begonnen met inrijden een paar weken voordat het dier 3 werd. Het heeft lang geduurt voordat hij alle stemcommando's goed kende aan de longeerlijn (dit versta ik ook al onder inrijden), daarna is er al iemand aan gaan hangen, uiteindelijk zitten, nu kunnen we inmiddels los de bak rond in stap en draf.
Nu staat hij weer op rust. Hij heeft de basis gehad, nu mag hij ff gaan groeien, spelen, dat wat hij behoort te doen als jong paard.

Doorzitten beargumenteert zoals Blossomm zegt, daar kan ik ook wel iets in vinden. Dus ander zwaartepunt, daardoor miscommunicatie. Maar dat zwaartepunt zal het dier uiteindelijk op gaan zoeken, is mijn ervaring, waardoor het dier leert naar jouw zit te luisteren.

Japke_Z: Als je nou ff leert om ook normaal te reageren, kunnen we hier een gewone discussie van maken. Leer eerst eens ff doordenken naar wat mensen kunnen bedoelen.