Paard niet lekker in zijn vel

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

miss_abo

Paard niet lekker in zijn vel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-05 11:23

Ik rijd nu een paar weken een paard van een meisje, 2 keer in de week en soms vaker. Het is een hele leuke en slimme ruin van 6 jaar. Alleen zit hij absoluut niet lekker in zijn vel, hij heeft last van zijn rug en heeft geen zin meer om te werken. Hij bokt en loopt achteruit als hij moet draven.. Het probleem is dat hij dit alleen bij sommige mensen doet en op sommige momenten bij iedereen. Hij zit duidelijk niet lekker in zijn vel en ik vind dat erg jammer omdat het altijd een hele vrolijke pony was. Hebben jullie misschien nog tips?

Chrissetje

Re: Paard niet lekker in zijn vel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-05 11:45

DA laten komen lijkt mij een perfecte tip voor dat paard!
mss heeft ie een rugprobleem

anouksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-05 12:00

Lijkt mij ook, eerst zeker weten dat het niets lichamelijk is. Wat zegt het meisje zelf dat hem rijdt?

miss_abo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-05 12:26

Dat meisje zelf heeft er niet zoveel zin meer in en zit zelf ook met haar eigen rug.. Dat speelt denk ik ook wel mee. De dierenarts is al geweest en de fysio ook. De rug is inderdaad niet heel sterk.. We zijn hier mee bezig maar als hij aandraaft bokt hij wel en bij het aangalopperen meestal niet, als hij last van zijn rug heeft zou het dan toch ook doen?? Alle oefeningen (verruimen, wijken, schouder voor) doet hij ook zonder protest. Het is op sommige momenten en vooral in het begin dat hij protesteert.. TOf dat jullie in ieder geval reageren!!

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-05 16:47

Veel lang en laag aan de dubbele longe werken. Dan kan je z´n rug sterke maken zonder erop te zitten en hem te belasten. Heb zelf zo´n paard. Ik longeer veel meer dan dat ik erop zit.

pientje4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-05 18:11

idd wat Ibbel zegt, je kan daarbij ook gebruik maken van balkjes.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-05 18:12

Sinds ik het aan mijn rug heb gehad zou ik bij de eerste de beste twijfel een DA erbij halen.
De pijn die ik heb gehad zou ik mijn paard niet aan kunnen doen, dan de DA maar een keertje teveel.

Hoe ligt het zadel? 90% van de paarden heeft een niet passend zadel op de rug(zo dat is schokkend he!).

Is je paard wel recht? Een scheef paard heeft vaak rugproblemen .

Niet alleen de rugspieren sterk maken. Iedereen vergeet altijd dat de buikspieren net zo belangrijk zijn.
Door een paard recht te maken aan de dubble longe spant hij vanzelf de buikspieren aan.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-05 18:35

Je zegt zelf al dat hij last van zijn rug heeft ik zou op deze pony niet meer gaan rijden tot je zeker weet dat hij er geen last meer van heeft.Als je pony weer aan het werk mag zou ik eerst lekker gaan longeren om hem sterker te maken en dan zou ik weer eens onder het zadel gaan trainen met goede les.Een zwakke rug hoeft geen problemen te geven als je maar juist traint.