wat vinden jullie van die stijl

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

HaffiejGurl

wat vinden jullie van die stijl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-05 21:19

ik zou graag willen weten die er ook op tegen is om je paard te dwingen
ik dwing mijn pony nooit
ik vind dit een slechte gewoonte van de mens
ik probeer alles te vragen aan hem
en dit gaat veel beter alsdat ik hem dwing
hij krijgt ook bijna nooit een tik met de zweep of wat dan ook
wat vinden jullie van deze manier van rijden???
ben benieuwd.. Haha!

Groetjes Mylene & (_) (_) (_) Wonder

More

Re: wat vinden jullie van die stijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-05 21:50

ben het er mee eens alleen geef ik haar af en toe wel s een zacht tikje om de achterhand er mooi onder te krijgen en als ze vervelend is maar verder nooit echt. Ik heb geen touwtjes martingaal of wat dan ook dus ik dwing haar ook nergens mee. Aleen heel af en toe longeer ik haar met bijzet. Ik vind het een goede manier hoe jij het doet hoor!

HaffiejGurl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-05 21:53

ja ik longeer hem ook bijgeset maar lama segguh niet met die slof onder zijn benen door
maar in een driehoek
en idd als hij zijn achterhand er niet goed onder doet dan krijgt hij een aanrking met de zweep en dat weet hij dat hij verkerd zit en dan doet hij het (probeert)

ben blij dat iemand het ermee eens is
de meeste die dwinegn altijd en daar kan ik echt niet tegen ook niet als ik het zie dan moet ik er wat van zeggen hahaha

Groetjes Mylene

miekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-05 22:44

Ik vind het een goede manier, zo lang je paard wel door heeft dat jij de leider bent en blijft.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-05 22:49

Een paard of pony kun je niet in de houding dwingen, daar moet je hem altijd met eerlijk rijden en juiste hulpen naar toe brengen ook met behulp van een juiste training natuurlijk.

Het paard of de pony moet natuurlijk wel weten dat wij als mens zijnde de alpha leider zijn en dat wij dus de baas zijn. Ik wil dast ni9et dwingen noemen maar ik ben en blijf helaas wel de baas en soms laat ik hem dat weten met behulp van sporen of zweep.
Als een paard pony vervelend is krijgen ze er bij ons wel van langs en dat moet ook. Want bedenk wel dat een paard pony te groot is om mee te spelen als 600 kg paard niet weet wat de regels zijn en hoe die zich eraan moet houden dan gebeuren er ongelukken.
Een van de eerste regels die ze leren is bijvoorbeeld normaal mee lopen naar de weide en bij het hek omdraaien en wachten tot het halster afgaat en wij zeggen toe maar dus niet dansen van vreugde en niet als een volslagen idioot wegrennen.

Het paard is dus mijn makker, mijn vriend mijn maatje maar ik ben en blijf de leider. ik ben consequent zodat die weet waar die aan toe is neen is neen en blijft neen.

45u

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-05 10:28

:)
Laatst bijgewerkt door 45u op 09-03-22 22:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Soph12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-05 10:56

HaffiejGurl schreef:
ja ik longeer hem ook bijgeset maar lama segguh niet met die slof onder zijn benen door
maar in een driehoek
en idd als hij zijn achterhand er niet goed onder doet dan krijgt hij een aanrking met de zweep en dat weet hij dat hij verkerd zit en dan doet hij het (probeert)

ben blij dat iemand het ermee eens is
de meeste die dwinegn altijd en daar kan ik echt niet tegen ook niet als ik het zie dan moet ik er wat van zeggen hahaha

Groetjes Mylene

de vertaling Tong uitsteken

ja ik longeer hem ook bijgezet maar dat doe ik door de bijzet niet tussen zn benen door te doen maar in een "driekhoekje" (dus aan de longeersingel of singelstoten) En idd als hij zijn achterhand er niet goed onder zet krijgt hij een tik en weet hij dat hij fout zit. Als dit gebeurt is probeert hij het goed te doen

Ik ben blij dat iemand het ermee eens is. De meeste mensen dwingen altijd en daar kan ik ook echt niet tegen. Als ik mensen zie die dat doen zeg ik er altijd wat van. haha.

(ik denk dat je jezelf een beetje tegenspreekt maar goed.. )

Soph12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-05 11:04

nu mn eigen berichtje..

Mijn pony is een dominante knol en zoals ik hem eerst reed(en dan heb ik het over de eerste maand) geen tikje, lekker laten sloffen en als hij geen zin had, naja hoeft het ook niet echt, misschien een heel klein stukje dan, maar ik sloeg hem niet... probeerde gewoon zo vaak tot ie het deed.

maand 2: rikky loopt niet meer, hij heeft geen zin meer! Ik klim erop en hij bokt als ik drijf. Toen heb ik het wel geprobeerd hem een schopje te geven. Maar echt boos worden deed ik niet.. hij deed op een gegeven moment, als het hem zelf uitkwam

je snapt het werd steeds erger, hij kwam zo in de staak als hij wat moet doen(hoog steigeren, alleen maar bokken, toen nam ik priveles ebn omdat ie niet meer wou lopen liep mn instructrice er met een longeerzweep achteraan, en hij kreeg een mep! (en verdiend ook!!)). Nu is het er gedeeltelijk uit, blijft er natuurlijk wel in zitten (zie ik terug in nieuwe moeilijke oefeningen, bv travers en NEE ik overvraag hem niet, ik vraag een stukje kont naar binnen, stelling bied hij zelf op een gegeven moment wel aan!) en als ik hem dan niet een mep geef, dan krijgebn we situauties dat hij niet meer te rijden is. Ik denk dat je nu wel snapt waarom ik hem WEL dwing te lopen, anders had ik er nu niet meer op kunnen rijden. Ik ben en blijf de baas, en zolang rikky´s karakter dominant blijft, moet ik hem toch echt dwingen!

anouksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-05 11:08

Als je paard maar doet wat er van hem verlangt wordt, er bestaan ook paarden die een tikje met de zweep niet nodig hebben en braaf alles doen wat de ruiter verlangd. Die van mij helaas niet en ik heb af en toe nog even een flinke discussie met meneer.

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-05 11:10

owwww... ik had gistere les op het paardje van een vriendin van me.. ik heb dat paardje een tijdje gereden omdat die onwijs tegen de hand was en niet te rijden daardoor. Ik heb hem de basishulpen geleerd (voorwaars op mn been en terug op mn zit) en op die manier met je been en zit der over der rug gereden naar mn hand toe.. duurde in het begin een paar weken en uren werken maar ze deed het uiteindelijk wel!

Gistere moest ik het presies andersom doen.. met mn handen mn paard aan mn been rukken (door overdreven veel stelling te vragen werd ze vluchtig en rende ze vanzelf mn hand in) ik ben 3 kwartier bezig geweest met vechten toen heb ik der los gelaten en op mn eigen manier verder gegaan en liep ze lekker.. maar ze was wel het vertouwen kwijt en ik voelde me onwijs schuldig!

Soph12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-05 11:16

M3isSi3j schreef:

Gistere moest ik het presies andersom doen.. met mn handen mn paard aan mn been rukken (door overdreven veel stelling te vragen werd ze vluchtig en rende ze vanzelf mn hand in) ik ben 3 kwartier bezig geweest met vechten toen heb ik der los gelaten en op mn eigen manier verder gegaan en liep ze lekker.. maar ze was wel het vertouwen kwijt en ik voelde me onwijs schuldig!

Ik snap niet helemaal wat je hiermee wil zeggen, maar ik denk dat je hem ook dwong en dat dus niet goed was. Je hebt ook dwingen op een verkeerde manier, je rijdt een paard niet rond door hem te dwingen met je hand daar bedoel ik mee: naar beneden trekken! Tuurlijk raken ze daardoor het vertrouwen in de ruiter kwijt. Wat ik bedoel met dwingen; als hij niet op mn been reageert een tikkie. Bokt hij nog een tikkie. Dwingen zonder dat het paard vertrouwen kwijtraakt, maar in gaat zien dat het fout is, en ook snapt waarom hij een tik krijgt.