hoe rijden jullie een paard in?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

merel90

hoe rijden jullie een paard in?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-05 20:02

de titel zegt het al, de vraag is: hoe rijden jullie je paard in? vanaf welke leeftijd beginnen jullie met longeren, hoelang longeren jullie, werken jullie met dubbele longe, en met bijzetteugels, enz, enz! hoop op veel reacties!

anouksel

Re: hoe rijden jullie een paard in?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-05 20:07

jaartje of 3 3,5. beginnen met longeren, zadelmak maken, hoofdstelletje, beetje hangen, er op zitten, er op zitten aan de longeerlijn, hulpen leren.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-05 20:16

ik ga met de 2 2-jarigen (mei en juni)
volgend jaar (2006) rond maart-april beginnen
beginnen= leren de bedoeling snappen van longeren, gewenen aan zadel en hoofdstel, gewennen aan de ruiter aan de longe, en het stuur en de rem erop.

dan zet ik ze een par maandjes de weide weer op, dat ze alles kunnen relativeren en wat aansterken, en dan neem ik ze wat op voor het "serieuzere" werk.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-05 09:51

Ik wacht liever wat langer tot een jaar of 4 totdat ik er serieus mee aan de slag ga. Zo weet ik vrijwel zeker dat ze sterk genoeg is! Rond 3,5 wel longeren aan het hoofdstel en wat vaker mee bezig zijn, maar er nog niet op! Als ze 4 is laten wennen aan het zadel en dan gaan hangen. Als ze dat is gewend erop zitten en voorzichig laten stappen aan de longe. Ik zorg er wel voor dat iemand ze in het begin altijd vasthoudt en ik longeer ze ook tot zeker een paar maanden even voordat ik erop ga zitten. Zo voorkom je ongelukken, want dan zijn ze de meeste energie wel kwijt. Het verschilt natuurlijk per paard! Nou en als het aan de longe goed gaat gewoon los stappen en draven en galoperen. Tot nu toe is het altijd heel best gegaan! Zorg wel dat het niet te snel gaat voor het paard.

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-05 10:50

bedankt voor jullie reacties!

Tact

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-05 15:02

Op z'n vroegst beginnen we rond 3,5 - 4 jaar oud. Laat een paard eerst paard zijn, een goede ontwikkeling doormaken en begin daarna pas met werken. Het jaar dat je extra wacht, is het dubbel en dwars waard. Zie dat maar als investering, dat betekent dat zowel paard als ruiter er op langere termijn voordeel van (kunnen) hebben.

Spoec

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-05 15:21

met 3 jaar leren longeren, zadeltje, hoofdstel, ruiter, hulpen en commando's enz..
Dan even tot rust laten komen.. en ongeveer met 4 jaar oppakken voor serieus werk..
Heb ze in de winter dus alleen losgegooit en op de wei gelaten en begin nu alles opnieuw op te pakken, werkt prima tot nu toe Clown

edit: op 3 jarige leeftijd ook gedekt, en nu bijna het veulen geboren, daarna serieus verder gaan met rijden zodra het veulen is afgespeend

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-05 20:10

met 3,5 á 4 jaar zijn ze bij ons onder het zadel gegaan, echt met 3 jaar longeren met bijzet etc.
En dan langzamerhand erop klimmen .

jaggie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-05 02:02

Wij beginnen als ze zo rond de 3 jaar zijn (betuigen al met 2,5 maar dat is minder belastend). Eerst leren we ze aan de longe lopen, gewoon aan een halster en dat ze reageren op de stemhulpen. In de stalgang ofja is een klein binnenplaatsje, ga ik er dan eerst een ophangen en als dat goed gaat zitten, zonder zadel zonder hoodstel. Ligt eraan wat voor een pony het is, maar anders gaan we na 2/3 x naar buiten, daar weer hangen en zitten (soms hebben ze wel al een hoofstel in om aan het bit te wennen, maar ik maak er geen gebruik van, heb de manen vast Knipoog). Dan gewoon wat rondstappen een paar dagen, dit houden we vol totdat ze dat ontspannen toelaten, gaat meestal vrij snel. We doen veel op en afstijgen (krijg dus altijd een voetje anders kom ik er natuurlijk niet op). Dan doen we ze het zadel op en aan de longe, maar heb er nog geen 1 gezien die het nog vreemd vond (omdat ik er dus al op had gezeten). Dan stap ik gewoon op en gaan we rondstappen, iemand houdt de pony dus vast, het ligt aan de aard van het beestje hoe "snel" k aan de longe kan gaan rijden, bij de ene kon dat direct de eerste keer, maar bij de pony waar ik nu mee bezig ben heeft dat een paar dagen geduurd, omdat hij heel sensibel is. Dan leren we ze aan de longe eerst stappen, halthouden, draven en zorgen dat ze goed voorwaarts zijn en uiteindelijk gewoon los en voilà zadelmak en kan de echte africhting beginnen.

Moet er wel bij aantekenen dat het echt per pony/paard verschilt hoe snel het gaat, de ene was na 2 weken zadelmak, los te rijden, reageerde op de beenhulpen en te sturen. Maar de ander is na 4 weken pas los te rijden, maar wel direct goed aan de beenhulpen en goed te sturen. (heel sensibele pony overigens).

jenn66

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-05 12:29

Ik begin met 3 jaar longeren zadel erop hoofdstel erop en uiteindelijk ruiter erop. Tot hij/zij de ruiter erop is gewend en dan gaat hij/zij tot z'n 4e het land in om het allemaal ff op een plekje te zetten en sterker te worden. Na zijn 4e zijn ze dan al een stuk makker en dan beginnen we met de echte africhting

LoVeFeMmIe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 20:20

die ik verzorg is nu 2 en 3/4 jaar en ze is erg iel dus zijn we begonnen met een sjabrakje erop en dan een singel eromheen gewoon dat ie iets op zn rus geeft, dan gaan we binnenkort een bitje in doen en aan de hand lopen en veel oefenen dat ze bij hooo moet stilstaan, dan gaan we haar betuigen en longeren met passoa en als ze dan genoeg spieren gekweekt heeft gaan we er pas op, dat zal wel rond 3.25 jaar zijn kussies

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 20:23

ligt compleet aan het paard................

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 22:11

Idd ligt aan het paard. Maar de paarden leren we al longeren als ze een jaar of 1, 1.5 zijn en dan 5 min per keer en dat nou ik denk twee keer in het jaar. Zodat ze het rondje lopen kennen zeg maar. Dit is verder niet belastend en stuk veiliger voor zowel paard als longeur.

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 15:46

wat heeft het voor zin om zon jong paard, twee keer in het jaar te longeren? Daar leren ze toch niks van,

Loesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 15:54

wemkelover schreef:
wat heeft het voor zin om zon jong paard, twee keer in het jaar te longeren? Daar leren ze toch niks van,

Vaak worden ze aan de hand ook gehoorzamer. Bij mijn exverzorgpaard hielp het zeker ook met aan de hand. Ik longeerde dan één keer in de week bet 5 minuten ofzo. Hierop werd hij erg gehoorzaam op mijn stem. Maar dit was ook op aanvraag van de eigenaar. Nu zal ik dit niet zo snel doen.

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-05 16:31

bedankt! ik heb inderdaad ook veel gehoord over dat het goed is om het jonge paarden te wandelen enz.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 16:40

Ik denk dat het daarbij ook aan het ras van je paard ligt.. de wat groffere paarden zijn wat later volgroeid dan anderen, dus dan moet je ook wat langer wachten...

paardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 18:54

Als ze 3 zijn begin ik meestal met longeren. Dan een paar keer met zadel en een paar keer hangen. Dan erop aan de longe en als dat goed gaat, los in de bak. Als het sturen goed gaat en het paard naar voren en terug gaat als ik dat wil dan hangt het er vanaf of het paard al makkelijk nageeft of niet. Zo ja, dan train ik gewoon steeds meer door, zo nee, dan een paar keer aan de dubbele longe. Zo bouw ik het rustig op.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 20:32

wemkelover schreef:

Ze leren het rondje lopen. als je een zeer eigenwijze sterke 3 jarige recht omhoog voor je neus hebt staan houd je daar niet zo veel aan. als ze rondje lopen kennen aan de longeer lijn werk je van daar uit veel fijner verder. paarden onthouden dingen heel lang en dat rondje lopen ook. wij merken ook dat de jonge dieren het fijn vinden om die aandacht te krijgen en rustiger opstal en in het land zijn als we met de oudere paarden bezig zijn. Helaas hebben wij ook niet de mogelijkheid om de jonge dieren het hele jaar buiten te laten staan en op die manier kunnen ze hun ei ook kwijt.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 13:11

Ik ben met 4 paarden pas laat begonnen, waaronder 1 zeer dominant paard, en ik heb nooit moeite gehad om ze te leren hoe ze op een rondje moeten lopen. 3 jaar is echt vroeg genoeg om te beginnen, ze leren het zo snel aan!

CeesRinko

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 13:21

eerst als tie ong. 3jaar is dan beginnen we altijd met longeren dat doen wen zo'n 1week (misschien wel meer ligt er aan hoe die is)
dan naar die week en soms ook ondertussen doen wij een hoofdstelletje in en gaan hem daar me longeren.
daar na het zadel en dan hangen.
en lanzaam erop en nog niet teveel doen.
eerst stappen en dan een klein beetje draven en zo steets meer
ik hoop dat je veel aan deze info hebt
doejj

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-05 17:05

bedankt allemaal! dat over dat jong beginnen: ik denk zelf dat het het beste is om een jong paardje minstens pas vanaf 2 1/2 jaar te gaan longeren enzo. ik denk wel dat het goed is om met een heel jong paard te poetsen en wandelen, maar verder is het denk ik het beste om het zoveel mogelijk lekker te laten spelen en in de wei dollen. maarja, iedereen pakt het natuurlijk anders aan!

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 17:42

Ja daar ben ik het zeker mee eens!! Maar helaas hebben wij niet de luxe van heel veel land en kunnen de jonge dieren niet het hele jaar in de wei dollen. Anders zou ik ook pas met 3.5 jaar beginnen.

Claudia19

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 17:50

met 2,5 a 3 jaar ben ik lotte gaan longeren, met bijna 3 ben ik erop gaan zitten 3 x totaal, toen 5 maanden de opfok in en met 3 jaar en 2 maanden is ze naar een stal gebracht om beleerd te worden. www.noordeneind.nl
na 5 weken kwam ze thuis, en kon ik gewoon lekker rijden.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 18:01

Ik heb nu een 2 jarige en daar ben ik nu mee buiten aan het lopen langzaam aan ga ik proberen om hem ongeveer met 2,5 jaar een hoofdstel om te doen en te gaan longeren daarna als die 2 jaar en 9 maanden is het zadel erop en daarna is die rond de 3 en ga ik er een beetje op hangen maar ik kijk eerst hoe zijn bouw is als die hoog maar super slank en fijn is wacht ik nog even maar als die een beetje spieren heeft ga ik gewoon met 3 jaar rijden