Jonge pony, hulpen goed leren?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

NWDynamite

Jonge pony, hulpen goed leren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-05 19:46

mijn jonge pony is toch al wel een tijdje onder het zadel, maar hij staat niet echt goed aan de hulpen, als ikhem probeer aan de kant te laten gaa voor mijn been, doet hij dat niet, of negeert mijn hulp een beetje. hoe kan ik dit beter maken?

Lorena

Re: Jonge pony, hulpen goed leren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 19:57

Door hulp te vragen. Aan een meer ervaren persoon. Ook al neem je maar 1 of 2 keer les, het kan heel veel schelen.
Je kan zelf misschien wel heel goed rijden, maar als iemand er naast staat kijkt diegene er toch heel anders tegenaan en ziet jou fouten beter. Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 21:16

Ik leer de grondbeginselen van zijwaartse gangen voor een deel in het grondwerken al aan. Is niets meer of minder dan wijken voor druk. Net als gewoon voorwaarts en achterwaarts.

Maroush

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 21:19

Inderdaad aan de hand oefenen kan heel handig zijn Ja

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 21:31

Leer eerst je paard de basis dingen en dan komt de rest van zelf.. En vooral les nemen, zodat je je paard extra kan leren en daar leer jij ook weer van.. Ja

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 22:02

Je moet niet gaan wijken als je jonge paard niet voldoende aan de hulpen staat.

Aan de hulpen staan bereik je door actief heel veel overgangen te rijden. Dus echt 10 passen draf, 10 passen stap. Probeer de overgangen goed op alleen je been en zit te rijden en eis reactie.
Als jij actie onderneemt met een hulp dan moet je paard direct reargeren.

Als je dat allemaal dik in orde hebt kun je aan wijken gaan denken. En dat bereik je door bijvoorbeeld eerst op de tweede hoefslag naar de eerste te wijken en dan vanaf de derde naar de eerste.

Verder sluit ik me aan bij de rest zorg dat je goed les neemt, dat is heel belangrijk want hulpen goed leren is een basis ding die moet iedere ruiter weten alvorens die verder kan.

NWDynamite

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-05 16:18

ik heb elke week les, van een hele ervaren instructrice die zelf haar dochter naar het Z heeft geholpen etc. etc. ik heb echt wel goede les, maar hij staat gewoon niet goed aan de hulpen. ik bedoelde laten wjken voor mijn been, als hij iets meer richting hoefslag moet etc.

NWDynamite

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-05 16:23

hij kent de basisgangen al goed, en kent al wel een beetje de hulpen hij is ong. 4 á vijf maanden onder het zadel, en kent al genoeg. maar ik wil hem gewoon iets beter aan de hulpen.

Woodstock

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-05 18:31

Tis een jonge pony dus, die moet gewoon nog leren dat ie daarvoor opzij moet. Maar k zou idd eerst zorgen dat de basis er goed inzit.
Je zou ook eerst op de volte kunnen proberen, en deze dan steeds groter en kleiner maken, is iets makkelijker dan rechtdoor.
Als je paard om je been buigt, moet ie trouwens toch ook wel snappen dat je, als je wel been geeft, maar voor niet aangeeft dat ie moet buigen, hij dan opzij moet gaan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-05 20:34

als de basis goed is, weet hij dat 2 benen rechtdoor betekend. Als je dan dus wil gaan wijken geef je een been meer druk waardoor hij vanzelf opschuift. Natuurlijk gaat dit niet meteen super maar door consequent te zijn en optijd te belonen snappen ze het snel genoeg.
Succes!

jaggie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-05 00:52

Ik ben nu ook weer met een jonge (heel sensibele) pony bezig, die is dan wel pas net onder het zadel en kan hem nu net losrijden. En het enigste waar ik momenteel mee bezig ben is alleen maar, reageren op kuitdruk en sturen. Dit bereik door veel wendingen etc te rijden en veel overgangen. Hij reageert dan ook al keurig op m'n been. Maar jij bent als het goed is al wat verder in de africhting, dus als 'ie goed aan de beenhulpen is (want dat is natuurlijk wel een vereiste) dan zou 'ie wijken voor het been zo moeten aanpakken, maar hij moet het eerst natuurlijk wel snappen!
Je zal eerst in de stap moeten oefenen, want als ze het in de stap kunnen dan gaat het in de draf bijna vanzelf. Je kunt het ook op de volte oefenen, je duwt hem wat naar buiten en weer terug naar binnen. En oja niet te vergeten wees vooral heel duidelijk in je hulpen en beloon hem wanneer 'ie het goed doet.