Instructeur op de ponyclub (probleem)

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

nadezda

Instructeur op de ponyclub (probleem)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-05 15:26

Mijn verzorgster rijdt sinds een aantal weken bij de ponyclub met mijn merrie.
Het probleem is dat we een instructeur hebben daar die helaas het rijden met de handen bevorderd.
Maar mijn verzorgster leer ik juist met de benen te rijden en niet eerst handwerk te doen.
Op de ponyclub is aan de teugel rijden echt een must en de andere ruitertjes trekken dan ook uit alle macht.
Mijn merrie heb ik geleerd om vanuit ontspanning naar beneden te komen en dan is ze bij wijze van spreken met 2 vingers te rijden, maar sinds ze op de ponyclub rijdt gaat de merrie terugtrekken en zie ik meer verzet.
Ik baal hier echt van en ik weet nu niet wat ik moet doen.
Zou het verstandig zijn om eens met de instructeur te praten?
Ik wil niet als beterweter overkomen.
Maar ik wil ook niet dat mijn merrie straks hard in de mond wordt.
Ik wil het deze week nog 1 keer aankijken en anders maar stoppen.
Er is geen andere ponyclub in de buurt en voor de startkaart moet ze lid zijn van een ponyclub, dus het geld voor het lidmaatschap is ze toch al kwijt.
Wat zouden jullie doen in onze situatie?

klomp

Re: Instructeur op de ponyclub (probleem)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 15:35

ik zou er accuut mee stoppen!!!
straks kan jij alles weer corrigeren en dat is niet de bedoeling...zo kom je ook geen steek verder in de wedstrijden....
zal leuk staan op je protocol...

ik zou of gaan praten met de instructeur en overleggen wat jij graag wilt en wilt bereiken en op welke manier...gaat de instructeur hier vollop tegenin dan kan je besluiten om te stoppen...
liever dan een andere manier zoeken dan een verpest paard!

LilPetat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 15:41

Ik zou niet meteen met de instructeur gaan praten, maar met degene die op je pony rijdt! Zij kan dan zeggen tegen de instructeur dat ze het anders heeft geleerd, en als het goed is heeft de instructeur hier respect voor en bemoeit hij/zij zich niet meer met het aan de teugel rijden van jou verzorgster (ik vind sowieso niet dat dat de taak van een instructeur is op een ponyclub, die moeten in mijn ogen vooral de basisdingen aanpakken, dus voltes rijden, juiste tempo, stelling e.d.)..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 15:57

Ik ben daar heel direct in, dus ik zou mijn bijrijdster en de instructrice daar onder het genot van een bakkie koffie SAMEN op aanspreken.
En als dat niet zou werken, was het ook acuut afgelopen. Zou wat moois zijn, als jouw goede werk op dergelijke manier teniet gedaan werd...

mams

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 16:15

Moet ze echt die clublessen volgen dan?
Wij zijn lid van een vereniging, maar er zijn een heleboel leden die nooit op de clublessen komen.
Zij hebben hun eigen instructeur waar ze gaan rijden en zijn eigenlijk alleen maar lid omdat je dus idd aangesloten moet zijn bij een vereniging om wedstrijden te kunnen rijden.
Het is misschien een idee om haar te laten stoppen met die clublessen en haar zelf les te geven.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 16:24

Citaat:
Op de ponyclub is aan de teugel rijden echt een must en de andere ruitertjes trekken dan ook uit alle macht.

... aan de teugel rijden betekent een prettig kontakt tussen mond en ruiterhand.. niet uit alle macht trekken!!!!

Vind je niet dat het feit dat je hier over nadenkt, al gewoon het antwoord op je vraag is? Een instructeur die leert trekken is gewoon een slechte instructeur - jij bent verantwoordelijk voor je eigen paard ( het dier kan zelf niet zeggen wat verkeerd gaat, maar moet het - helaas - ondergaan), dus neem je verantwoordelijkheid en stop ermee!

Zelfs als je een prettig gesprek met die instructeur zou hebben en hij geeft je gelijk... ga je dan toch niet telkens zitten denken 'gaat het wel goed, zoals ik wil?' - eerlijk gezegd snap ik niet dat mensen over het algemeen niet méér bij hun intuitieve gevoel blijven: je voelt dat het niet okay is, en toch ga je twijfelen. Waarom?

Op je eigen gevoel vertrouwen en kappen. Niet ingewikkeld doen!

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 16:29

Citaat:
de startkaart moet ze lid zijn van een ponyclub...

en dit vergat ik: gewoon lid blijven, maar geen lessen meerijden. Dat gebeurt overal en zo vaak...

nadezda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-05 16:39

Bedankt voor jullie reacties maar we hebben nog een probleem want mijn bijrijdster wil helemaal niet trekken, maar krijgt hier dus wel voor op haar kop.
Hij vind dat ze erg slecht luisterd en niet doet wat er van haar gevraagd wordt.
Dit klopt want ze wil geen bonje maar ook niet gaan trekken in de mond , dus doet ze dat dus ook niet.
Ze is echt een hele lieve meid en heeft geprobeerd rustig aan hem te vertellen dat ze niet in de mond wil gaan trekken en dus meer met haar benen wil rijden.
Maar hij zegt rustig: dit is mijn les en je doet hier wat ervan je gevraagd wordt, jij luisterd niet.
Hij vind dat ze meer met haar handen moet spelen, terwijl ik juist leer dat ze haar handen rustig moet houden en naast haar benen ophoudingen moet maken.
Contact met de mond is prima, daar ben ik zelf ook voor maar ik vind dat getrek en gepluk echt niet nodig.
Als ze lekker los is gereden komt ze vanuit ontspanning erg mooi naar beneden en is ze heerlijk te rijden.
Thuis gaat het dan ook uitstekend maar in de les is ze onrustig en gespannen.
Het is volgens zeggen een goede instructeur maar ik twijfel hier enorm aan, leer die kinderen aub met de benen te rijden i.p.v met de handen.
Hij had tegen mijn bijrijdster gezegd: de pony daar ligt het niet aan , maar jij luisterd gewoon niet.
Ik baal ontzettend van de situatie, en nee we hoeven de lessen niet te volgen, maar daar betaal je eigenlijk wel voor.
Jammere is dan ook dat je dat geld kwijt bent en eigenlijk wel een goede instructeur voor had kunnen nemen (eventueel priveles).
Maar goed kijk het deze week aan en anders is het toch maar afgelopen, want dit willen we beide niet.
Ik weet echt niet of het verstandig is om met de instructeur te gaan praten?

nadezda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-05 16:42

Zelfs als je een prettig gesprek met die instructeur zou hebben en hij geeft je gelijk... ga je dan toch niet telkens zitten denken 'gaat het wel goed, zoals ik wil?' - eerlijk gezegd snap ik niet dat mensen over het algemeen niet méér bij hun intuitieve gevoel blijven: je voelt dat het niet okay is, en toch ga je twijfelen. Waarom?

Op je eigen gevoel vertrouwen en kappen. Niet ingewikkeld doen!

Ik denk dat je hier helemaal gelijk in hebt.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 16:52

Bedenk je dit: jij bent die instructeur niets verplicht - hij is jou en zijn leerlingen wél wat verplicht, namelijk: goed lesgeven! En leren rukken en plukken is slecht lesgeven!
Zoals jij beschrijft zoals jij het zelf doet: helemaal perfect: een teugel is geen stuur, geen dwangmiddel - hulpen komen vanuit de zit.
Het allereerste wat iedere ruiter hoort te leren is zitten zonder steun op de teugels te zoeken ( en dus te gaan trekken of het paard in de mond te hinderen) ..... wat is er toch ooit van het fenomeen zitlessen overgebleven???

En die paar centen die je verspeelt als je de lessen niet mee laat rijden? Bekijk het dan zo: de manier waarop jij het wilt zien gebeuren is GOUD waard ( voor de ruiter en het paard) en dus méér waard dan je paard te laten verpesten door de een of andere domme kerel.

Ik blijf het zeggen: alles went... behalve een vent!

nadezda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-05 17:00

Ja je hebt helemaal gelijk.
Het vervelende is dat haar ouders de clublessen betalen en daar natuurlijk wel van verwachten dat ze ook les krijgt.
Ik heb vroeger zelf ook bij deze ponyclub gereden en altijd goed les gehad.
Natuurlijk zijn het maar een paar rotcenten maar omdat haar ouders het betalen vind ik het een nare situatie.
Ik laat mijn paard echt niet verpesten dat is het me allemaal niet waard, maar ik snap niet dat een goed aangeschreven instructeur zo slecht lesgeeft.
Het is gewoon zo triest om de andere ruitertjes te zien rijden en daar moest mijn bijrijdster dus een voorbeeld aan nemen.
Ze zit ook constant met een dilemma want ze moet eigenlijk luisteren maar wil niet het paardverpesten.
Ook had ze vorige week pijn in haar handen, waar ik achteraf boos over was, omdat het echt niet nodig was, zowel niet voor haar als niet voor het paard.
Ze voelde zich mega schuldig en de instructeur maar zeggen: nou ging een stuk beter deze week, terwijl zij het belabberd vond gaan.

Op zich vind zij de ponyclub erg leuk met de andere meisjes maar de les op zich vind ze dus ook niet prettig.
Ik vind het allemaal erg sneu.

Maar ik denk dat ik zijn visie ook niet verander als ik met hem ga praten?

nadezda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-05 17:03

Dit lees ik in een topic verder op:

Constant spelen met de teugels, door te blijven drijven en een beetje links, rechts (maar dan dus niet op een "zagende" manier..)
- Druk opbouwen, door te blijven drijven en van voren constant tegenhouden totdat hij nageeflijk gaat lopen

Deze 2 dingen worden beide toegepast op de ponylub en over beide ben ik niet te spreken.
Dit is toch echt niet de manier om je paard nageefelijk te rijden.

Fun_Fun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 17:27

Stoppen..
Wij hadden ook zoiets, en zijn nu ook gestopt. De springles wil wel, dus daar gaan we ook heen.. Lachen

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 19:01

Als ik jou was zou ik dit meteen stoppen. Bel de ouders van dat meisje op en zeg wat jij vindt van de lessen en dat dat NIET de juiste manier van rijden is op JOUW pony. Zeg ook dat ze op de ponyclub het meisje zelf verpest want van zacht in haar handen wordt ze nu opeens ruw en gevoelloos.
Ik denk eigenlijk niet dat het effect heeft als je met de instructeur gaat praten. Ik denk niet dat ie zijn manier van aanpakken gaat veranderen omdat jij dat geen goede manier vindt. ( ik ben het trouwens wel helemaal met jouw eens. Jouw manier van rijden vindt ik egt helemaal goed. veel beter dan dat even in de krul trekken. Ja )
Maar ik befrijp ook wel dat het meisje graag bij de ponyclub wil blijven. ( ook voor de wedstrijden die ze dan kan rijden ) Maar is er egt nergens een ander club? Anders zou er niks anders op zitten ( als ik jou zou zijn dan ) Niet meer rijden bij de club. Of de ouders dan nog willen betalen moeten ze zelf weten.
Ik zou dit ook niet egt leuk vinden voor het meisje, maar zij en jouw pony hebben er meer aan gewoon les te krijgen van jou en dan misschien geen wedstrijden dan wel wedstrijden en de pony en het meisje verpesten voor het leven.
je leert dingen makkelijker aan dan af, dus ze zal dan waarschijnlijk altijd hard in haar handen blijven ! ( zonde als je het mij vraagt )
Maar de keus is aan jou, suc6 ermee in ieder geval !

nadezda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-05 20:19

Bedankt voor jullie reacties, jullie hebben gelijk en de beste optie is om te stoppen.
Ik ga morgen met mijn bijrijdster praten en dan moeten we tot een goede oplossing komen.

Ctal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 20:22

Gewoon niet meer naar les gaan. Of af en toe als ze het wel gezellig vind met de rest.

Ik rijd ook anders dan de les die op de club wordt gegeven, eerst probeerde de instructrice dr zin ook wel door te drijven maar doordat ik er niet/nauwelijks op reageerde werd dat vanzelf minder. Als ze niet begrijpt waarom ze dan bijvoorbeeld aan de teugels moet trekken dan moet ze gewoon vragen als de instructeur daar geen n ormaal antwoord op kan geven waarom het in plaats van zit/been moet dan heeft hij vanzelf wel in de gaten dat ze het er niet zo mee eens is en het helemaal geen onwil is om te rijden maar om zo te rijden.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 22:16

Die manier van lesgeven komt heel veel voor. Ik kijk er helemaal niet raar van op. Aan de teugel of in de houding is vaak een doel terwijl dat niet zo is en het eerlijk en juist aan de teugel gaan ook niet afdwingbaar is.
Voor een leek ziet het er geweldig uit terwijl wij allemaal denken van nee zo niet.
Die instructeur geeft dus les zoals velen les geven. Helaas maar waar.
Ik zou met de lessen ophouden of gewoon tegen die instructeur zeggen luister he is mijn pony en mijn verzorgster mag neit trekken aan de teugel punt uit. Je hoeft haar daar niet op aan te spreken.
Als die instructeur zegt en nu spring je in de sloot dan doen de leden dat ook niet lijkt me.

Ik zou het hem gewoon zeggen, gerenomeerd en goed of niet dit is niet de manier van aan de teugel rijden die deugt dus gewoon niet.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-05 08:47

Ik ken het probleem ook. Mijn pony liep heel diep en toen zij de lesgever dat ik met de teugels haar omhoog moest werken. Toen heb ik haar rustig uitgelegt dat ik er zelf meer in zag om dat met mijn benen op te lossen. Dit respecteerde ze en ze heeft me toen met mijn manier geholpen.

Als ik het er niet mee eens was en ze wou niet luisteren, dan ging ik in het andere gedeelte van de bak voor mezelf rijden. In de les konden wij niet met elkaar over weg. Allebei super eigewijs, maar verder kon ik wel met haar opschieten.

Dus ik zou gewoon proberen om hem op zijn gedrag aan te spreken en dan gaan. Bespreek het anders eens met de ouders van het meisje, hoe zij er over denken.

jenn66

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-05 12:38

Als ik jou was zou ik gewoon eens een gesprek met de instructeur aanknoopen, dan moet je ervoor zorgen dat je niet te geleerd over komt maar dat je gewoon zegt van zo heb ik het haar geleerd en is altijd goed gegaan, jij leert (naam van bijrijdster) het zo aan alleen ik merk nu tijdens het rijden dat het paard tegenover mij erg in verzet gaat en ik denk dat dat door jou manier van nageefelijk rijden komt. En laat hem maar reageren. Is het nou zo dat jij niet de antwoorden krijgt die je wilt dan laat je haar stoppen met lessen. Zegt hij dat hij het voortaan anders zal gaan doen ga ff de eerste paar lesjes kijken of er verbetering in zit. Je kan altijd beslissen om haar geen lessen meer te laten rijden maar misschien kan je het door goed te communiceren ook oplossen. Denk alleen dat jou bijrijder niet zo goed durft te communiceren met de instructeur dus geef het goede voorbeeld

Hester

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-05 13:42

Zijn er geen andere instructeurs op die ponyclub? Als ze daar les wil rijden, moet ze dan persee les van hem krijgen? Kun jij haar niet een beetje begeleiden?

Ik zou met de instructeur gaan praten, van "nee, zo wordt mijn pony niet gereden, en kaffer mijn bijrijdster daar niet op af."

Valt er op geen enkele manier onder het gezaag van die gozer uit te komen, dan sowieso stoppen met lessen daar. Moet je lid zijn van een ponyclub om te kunnen starten? Wordt dan desnoods lid van 'n ponyclub aan de andere kant van 't land. Je rijdt/komt er toch voor je plezier? Ik kan me niet voorstellen dat je bijrijdster het leuk vind om zo uitgekafferd te worden door hem.

Begin 'n eigen ponyclub anders Haha! . Alleen 'n schriftelijke, voor alle ruiters die wedstrijden willen rijden, maar geen goede ponyclub in de buurt hebben! zou dat mogelijk zijn?

nadezda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-05 15:29

Mijn bijrijdster heeft al aangegeven dat ze het liever niet doet en geprobeerd het netjes te brengen zonder respectloos over te komen.
Maar hij vind dat zij niet luisterd en dat ze het eerst in haar hoofd goed moet krijgen.
Daarmee doelde hij op: dat de pony het allemaal wel kan maar omdat zij dus zijn raad niet opvolgd de pony slecht loopt.
Zij kan echt niet met hem praten (ze is 15).
Hij houdt ook absoluut niet van kritiek.
Maar ik zal misschien toch maar is zelf een gesprekje met hem voeren.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-05 16:35

Citaat:

Nou joh... dan wens ik je succes!
Want, hoe vriendelijk je het ook brengt, hij zal dat toch als 'commentaar' zien en mensen die niet met kritiek kunnen omgaan... ik ben bang dat het je niet veel verder zal helpen.

Heb je in jouw omgeving geen andere rijverenigingen? Waar ik woon zijn er wel een stuk of drie, vier, allemaal in de omringende plaatsen.. alles onder handbereik. Gewoon de goedkoopste uitzoeken en lid worden voor de startkaart. Zou je die trouwens niet zonder lidmaatschap via de KNHS kunnen krijgen? Ik ben nog nooit lid geweest van een rijvereniging, maar heb wel nationaal en internationaal gereden.. dus..?

puppyduck

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-05 08:06

Op welk niveau rijden de lesklanten van deze club en wat is hun gemiddelde jury beoordeling?
Als dat allebei nog heel wat te wensen overlaat zou ik lekker lid worden als niet lessend lid( desnoods bij een andere vereniging, dat hoeft dus niet in de buurt te zijn) en 1x per 2 weken privé les zoeken. Kost bijna net zoveel en je kan je eigen instructeur uitzoeken.

serenta

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-05 18:50

Ik zou de les direct stoppen en gewoon startkaart lid worden en dan zelf priveles laten nemen.

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-05 19:12

nadezda schreef:
Mijn bijrijdster heeft al aangegeven dat ze het liever niet doet en geprobeerd het netjes te brengen zonder respectloos over te komen.
Maar hij vind dat zij niet luisterd en dat ze het eerst in haar hoofd goed moet krijgen.
Daarmee doelde hij op: dat de pony het allemaal wel kan maar omdat zij dus zijn raad niet opvolgd de pony slecht loopt.
Zij kan echt niet met hem praten (ze is 15).

Zijn jullie er nu al uit?