jong paard kan niet galopperen?? of doet net alsof....

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ullie

jong paard kan niet galopperen?? of doet net alsof....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-05 08:17

Sinds een half jaartje rij ik een nu bijna 4 jarig paardje. Gaat heel goed en geeft goed naar in de stap en draf. De linkergalop gaat ook al redelijk. Hij heeft nog wel moeite met aanspringen. Moet er eigenlijk in vallen om zijn balans te kunnen houden. Maar goed, het gaat al beter en eenmaal in galop zit er ook al een stuur op...
Maar rechtsom is toch echt een probleem! In draf moet ik al oppassen dat ie niet omspringt naar links als ik op de volte rij maar in de galop kan ik niet 1 rondje rijden. Hij springt over naar de linkergalop en gaat als een idioot op het schot af en met geen mogelijkheid meer rechtsaf te krijgen. Hij staakt en gaat omhoog. Moet eerst weer rustig worden en vervolgens loopt ie wel gewoon weer aan. Maar zo gaat het al zeker een maand.... Wie herkent dit? en wat te doen? Een zweep bokt ie op maar hij blijft de rechtse kant weigeren!!!! Dat helpt dus niet, ik heb hem al echt flink aangepakt!!
Als ik terug naar de stap ga loopt ie wel gewoon rechtsaf en met longeren galoppeert ie gewoon soepel rechtsom dus ik heb het gevoel dat ie mij voor de gek houdt!!
Wie weet er een oplossing die ik zou kunnen proberen??? Verdrietig

lautjuh85

Re: jong paard kan niet galopperen?? of doet net alsof....

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 09:07

Een paard is van nature bijna altijd links.
Ik denk dat hij het moeilijk vind om op de rechterkant te galopperen.
Helemaal met nog iemand op zijn rug. Vergeet niet dat een ruiter de grootste stoorzender is in een galop. Voor een jong paard is het dan ook heel moeilijk zijn balans te vinden. Te hard aanpakken werkt denk ik niet, want ik denk dat hij het niet echt doorheeft. Probeer op de rechterhand te longeren en te oefenen met de galop. Maak de cirkel groter zodat hij meer ruimte krijgt door de bak. Probeert hij om te draaien laat hem terug komen in de draf en galopeer opnieuw aan.
Probeer het later aan de longe met iemand op zijn rug.
Werk er langzaam naar toe en pak hem niet te hard aan.

Ullie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-05 09:13

Bedankt voor de tip!!! het is inderdaad zo dat ie nog moeite heeft met de balans maar het is ook om mij voor de gek te houden...
Ik zal inderdaad wat meer gaan longeren in de rechtergalop! Maar het probleem is ook dat ie het steeds in dezelfde hoek doet.....de andere hoek gaat ie wel gewoon doorheen, geen probleem, ik krijg bijna de kans niet om hem terug te nemen want hij gooit hoofd heel hoog en heb ik niets meer te zeggen....ik 'mag' dan met hem mee naar de linkerkant en anders liever zonder mij haha
Ik zal eens wat meer longeren en misschien moet ik wat meer geduld hebben maar het rare vind ik dat ie linksom wel netjes loopt. Ik snap dat ieder paard een moeilijke kant heeft, wij mensen ook maar ja, hij geeft niet op! Verder gaat het heel netjes en kunnen we zo in de B starten maar niet zolang de rechtergalop er niet opzit...
Bedankt in ieder geval voor je reactie!!

lautjuh85

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 09:21

Probeer die hoek waar hij zo raar doet te ontwijken.
Wend bijvoorbeeld eerder af.
Hij weet dat jij boos word en daar maakt hij misbruik van.
Hij denkt zolang ze maar boos word hoef ik niet aan het werk.
Ga lekker longeren idd en ga niet die hoek in. Zodra hij de concentratie bij jou heeft en lekker ontspannen is, is hij die hoek ook wel weer vergeten. En idd elk paard heeft zijn moeilijke kant. Mijn paard heeft ook veel moeite op rechts. Gewoon door gaan. Oefening baart kunst.

Ullie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-05 09:25

Lautjuh85 Bedankt!! ik zal het eens proberen!! Ga gewoon wat meer longeren en misschien vergeet ie het wel, die hoek!!
Je hoort nog wel of het werkt maar ja, dat zal niet na 3 dagen duidelijk zijn...... longeren doet ie nu namelijk ook al goed....

lautjuh85

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 09:30

Je mag me altijd ff Pben....

Ullie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-05 09:37

Is goed maar ik weet nog niet zo goed hoe dit allemaal werkt op bokt. Dit was niet mijn eerste bericht en moet nog even vogelen hoe het allemaal werkt haha.....
Ook even ervaring opdoen op bokt dus haha
je hoort het wel!!

lautjuh85

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 09:44

Haha is goed.
En als je het echt niet snapt dan mail me maar.
Ik stuur mijn mail wel ff via pb.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 11:16

Ik geloof niet zo in jonge paarden die je voor de gek houden. Vergis je niet, het dier is nog erg jong. Als het nu bijna vier is en je bent er nu een half jaar op aan het rijden, was hij dus pas net drie toen je er op ging zitten. Verwacht daar geen wonderen van qua balans, hulpen begrijpen etc.

Ik kan mij voor een (heel) groot deel vinden in de antwoorden van Lautuh85, maar wat ik wel echt mis in je verhaal is het stukje instructie. Heb je niet iemand op de grond die je hierin begeleidt? Zeker met een jong beestje en een (qua jonge paarden) minder ervaren ruiter lijkt me goede begeleiding onontbeerlijk.

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 11:23

Sonja schreef:
Ik geloof niet zo in jonge paarden die je voor de gek houden. Vergis je niet, het dier is nog erg jong. Als het nu bijna vier is en je bent er nu een half jaar op aan het rijden, was hij dus pas net drie toen je er op ging zitten. Verwacht daar geen wonderen van qua balans, hulpen begrijpen etc.

Ik kan mij voor een (heel) groot deel vinden in de antwoorden van Lautuh85, maar wat ik wel echt mis in je verhaal is het stukje instructie. Heb je niet iemand op de grond die je hierin begeleidt? Zeker met een jong beestje en een (qua jonge paarden) minder ervaren ruiter lijkt me goede begeleiding onontbeerlijk.

ik ga hier in helemaal mee!! een jong paard heeft nog weinig kaas gegeten om je echt voor de gek te houden. waarschijnlijk is het een balans probleem en heeft het dier nog onvoldoende kracht om aan te springen. bovendien kan het de hulp misschien niet begrijpen. daarom is les belangrijk; iemand die vanaf de grond kan bekijken wat er scheelt en die jou weer aanwijzingen kan geven om de balans te bevorderen.

Ullie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-05 12:17

Bedankt voor jullie reactie. Er is hulp vanaf de grond en die mensen zijn er zelfs voor opgeleid. Zij krijgen het ook niet voor elkaar en volgens hen is het paard mij aan het uitproberen...... En omdat ie het alleen doet in de hoek waar ook de uitweg naar zijn stal is kan ik me daar best iets in vinden. Ik weet dat de balans bij een jong paard nog moet groeien en ik ga daarom ook meer aan de longe werken (dubbele longe)
het paard is wel werkwillig en heeft een goed karakter! Aan de longe is er ook niets aan de hand. Natuurlijk is het moeilijker met iemand op zijn rug. Ik (en ook andere) vind dat ie het al heel erg goed doet en neemt alles goed aan. Hij is ontspannen en reageert erg goed op je hulpen. Alleen de rechtergalop moet nog komen....daar wilde ik ook wat advies van andere over. De instructeur lukt het namelijk ook niet....
Maar bedankt voor jullie tips!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 12:20

Ja
Vergis je niet; een kleine scheefheid in de ruiter kan het een (jong) paard bijvoorbeeld praktisch onmogelijk maken om in de goede galop aanv te springen. Terwijl het dier het aan de longe dan bv al perfect op kan pakken.
Of bv de rare dingen die mensen zich aanleren. Hoe vaak hoor je je instructeur niet ineens zeggen "Wat DOE je nou ineens met.... (teugel/hand/been/zit/heup/schouder etc) ???" Haha! Reken maar dat dat impact heeft op een jong beest! En de ruiter maar pissig worden omdat 'het paard het niet doet'.....

Ullie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-05 12:24

Dat is ook zo, daar heb je helemaal gelijk in!! We gaan het nu ook in een andere bak proberen om te kijken of ie inderdaad niet gewoon naar zijn stal wil.... Als ie er daar ook moeite mee heeft weten we dat ie er echt gewoon moeite mee heeft. het is ook niet echt het aanspringen wat het probleem is. Dat doet is goed maar als ie iedere keer in die ene hoek komt is het bonje..... als ie echt een balansprobleem heeft zou ie dat toch ook in ander hoeken van de bak moeten hebben. en even ter info; ik rij gewoon grote voltes dus nog niet de hoeken door!!!!

Tittel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 14:39

Een paard houdt je nooit voor de gek! Voor een jong paard is het erg moeilijk om zijn balans te houden met een ruiter op zijn rug en ze zijn vaak nog erg onzeker.

Dat het paard in een hoek blijft staan kan angst of dominatie zijn. Straf een paard nooit voor iets wat je niet kan verantwoorden.

Zoek naar de oorzaak van het probleem en dan pas kun je het oplossen. Ik weet dat het makkelijk klinkt, maar dat is nu eenmaal de beste oplossing. Je kan niks oplossen als je de oorzaak niet kunt achterhalen.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 15:35

Ullie, misschien moet je wat meer achtergrond info geven over Ullie... Ik heb ook het idee dat hij je aan het treiteren is. Hij doet het namelijk ook in draf. En ergens anders een zelfde bocht maken maakt hem niets uit, alleen daar bij de B of E (weet even niet meer welke er zit)...
Ik weet wel dat toen hij het bij mij in draf deed, ik de volgende keer overdreven stelling nam en hij het niet deed. Miss dat dat helpt!?

Ullie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-05 15:43

Griebels, dat helpt inderdaad in draf en daarom is de draf niet zo'n groot probleem maar de galop kan die echt niet. Met geen mogelijkheid naar rechts te houden en gaat vol op het schot af.....loopt dus ook gewoon door en je mag blij zijn als je niet aan de andere kant van de bakrand belandt haha De ene keer kun je wel doorgaan en de andere keer niet. Maar zoals je zelf gezien hebt doet ie het maar bij een en dezelfde hoek.... In de galop denkt ie maar naar 1 kant te willen en dat is de kant waar de deur naar stal zit. De kant ervanaf heeft ie geen problemen mee, ook niet de bocht naar de kantine zeg maar, nou ja, jij weet wel hoe de bak eruit ziet....

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 15:48

is het paard wel goed recht gericht??

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 20:32

Ik snap sommige mensen hier niet zo...
Niet hatelijk bedoeld ofzo...
Maar hij neemt op 1 bepaalde plek de bocht niet, alle andere bochten van hetzelfde formaat etc neemt hij wel, hoe kan het dan dat jullie nog denken dat hij het niet kan om een of andere reden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 21:05

Griebels lees de eerste post eens. Daar staat alleen algemeen dat het mis gaat op DE VOLTE oftewel in een doorlopende bocht. Waaruit moeten wij dan opmaken dat het op 1 plek misgaat?

Tittel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-05 08:23

Zoals ik al eerder heb geschreven. Een paard kan niet nadenken zoals ons en ons voor de gek houden. Daarom is er dus iets anders aan de hand. Ookal is het maar op 1 bepaalde plek, er is iets anders aan de hand. De dominatieverhouding zit niet goed misschien, waardoor hij het nu steeds op de plek doet waar het tot nu toe nog steeds lukt. Wat nu als je hem voor de tijd al terug neemt (voor deze bewuste plek) en hem in draf of stap er langs rijdt en daarna weer aangaloppeerd. Gaat dit goed, dan kun je er eens in galop langs gaan. Omdat jonge paarden vaak te vroeg en teveel geforceerd (bereden) worden, hebben ze veel moeite met het evenwicht. Vooral in de galop. Voor een paard is het natuurlijk om (als hij los loopt) zijn stelling naar buiten te plaatsen om het evenwicht te houden. Nu wij erop gaan zitten kan dit niet meer (dan ga je onderuit) en moet hij zijn evenwicht en het gewicht van de ruiter (onbalans) compenseren. Dit doe je dan door stelling naar binnen. Om nu extra stelling te gaan vragen lijkt mij niet echt nodig. Zo haal je het paard weer uit zijn balans.

Succes ermee. En nogmaals: een paard houdt je nooit voor de gek. Dat doen paarden onderling ook niet. Dus straf hem niet voor iets wat hij niet begrijpt.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-05 08:25

In het 2e bericht staat het wel Haha!

Ullie schreef:
Bedankt voor de tip!!! het is inderdaad zo dat ie nog moeite heeft met de balans maar het is ook om mij voor de gek te houden...
Ik zal inderdaad wat meer gaan longeren in de rechtergalop! Maar het probleem is ook dat ie het steeds in dezelfde hoek doet.....de andere hoek gaat ie wel gewoon doorheen, geen probleem, ik krijg bijna de kans niet om hem terug te nemen want hij gooit hoofd heel hoog en heb ik niets meer te zeggen....ik 'mag' dan met hem mee naar de linkerkant en anders liever zonder mij haha
Ik zal eens wat meer longeren en misschien moet ik wat meer geduld hebben maar het rare vind ik dat ie linksom wel netjes loopt. Ik snap dat ieder paard een moeilijke kant heeft, wij mensen ook maar ja, hij geeft niet op! Verder gaat het heel netjes en kunnen we zo in de B starten maar niet zolang de rechtergalop er niet opzit...
Bedankt in ieder geval voor je reactie!!