Teugel kreupel hoe op te lossen

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Amarie

Teugel kreupel hoe op te lossen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-05 06:50

Eindelijk heb ik mijn tank aan het lopen (6 jaar en bijna 1.80), hij is nu super voorwaarts (soms wel iets te), zo erg dat ik met regelmaat met mijn stem probeer het tempo wat lager te krijgen (snapt hij nog niets van ik heb hem altijd naar voren moeten schoppen, dus hoho met de stem heeft hij nog nooit gehoord).
En nu heeft hij iets nieuws, hij probeert op mijn hand te gaan hangen (linkerhand, linksom). Als ik mijn hand weggesteek om het hangen te voorkomen en goed been geef, dan begint het gedonder, een ontzettend kreupel gevoel, maar hij doet dit alleen met zijn hoofd.
Ik blijf mijn hand dan naar voren houden en geef goed been, maar hij blijft het volhouden, ondertussen komt het tempo steeds hoger te liggen (veel te hoog), op mijn stem komt hij niet terug, de rechterteugel wordt niet echt aangenomen, dus om dan toch het tempo terug te nemen, sluit ik mijn hand (ook de linker) en joepie daar hangt hij weer.
Ik wordt er helemaal gek van en ontzettend onzeker.
Wie kan mij tips geven ???? Met doorzitten doet hij het erger dan met lichtrijden

Bets

Re: Teugel kreupel hoe op te lossen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 09:13

Voorwaarts zijn wil niet zeggen dat paard actief is in achterhand. Kijk paard moet wel voorwaarts zijn in opzichte dat deze van achteruit moet duwen/stuwen en dat kan ook in een normaal tempo, hoef je geen middendraf voor te doen.
Dat paard dus gaat hangen, is omdat de achterhand onvoldoende actief is, misschien moet je ook nog rechtrichten zodat paard in gelijkmatige aanleuning kan gaan komen en dus kan gaan ontspannen. Maar een paard kan niet gaan hangen als deze van achteruit actief is.
Wat je kunt doen om actiever te maken, is dus veel korte overgangen maken. Kijk en jij bepaald het tempo, jij zegt: dit tempo is goed en niet harder, maar van achteruit moet paard wel blijven duwen, dus paard moet zo actief worden dat je hem op kunt gaan houden.

In mijn onderschrift zie je wat links over rechtrichten en klassieke rijkunst en natuurlijke buiging van paard. Misschien heb je daar wat aan. Succes.

Amarie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-05 10:41

Bets je hebt helemaal gelijk, hij wil de achterhand er niet voldoende onder brengen, vandaar ook dat loperig worden. Probleem is dat dan ook de overgangen niet op de zit gaan, daarvoor moet ik mijn hand sluiten en hups daar pakt hij weer, het is echt super moeilijk.

Ga nu even naar jouw onderschrifte. Bedankt

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 10:57

Probeer op volte overgangen te rijden, maar geen grote stukken, maar bijv kwart van volte wat verruimen en weer terug, niet te grote stukken nemen.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 11:28

ik ken die tank wel *LOL* en ik snap dus ook wel hoe het probleem eruit ziet. Toch steeds een heel korte overgang terug, bij voorkeur net voor de hoek omdat je dan gebruik maakt van de remmende werking van de bakrand en dan weer licht naar voren maar niet meer dan dat hij kan verwerken. En heel erg veel werken aan recht richten zodat die rechterteugel wel aangenomen wordt. Hoe doet de springruiter Knipoog dat?

Amarie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-05 12:58

De springruiter heeft dit probleem niet Verdrietig , het ligt echt aan mijzelf.

Amarie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-05 13:01

Oeps te snel op verzenden gedrukt. De springruiter vraagt ook net wat minder van hem Knipoog , ik had dat al vaker aangegeven maar nu is het hem wel even verteld, mijn instructrice was het: "dat doet hij bij mij nou nooit" eventjes zat Haha!

Ik doe er vanavond in elk geval een ander bit in en ga de korte overgangen zeker proberen, je hoort het nog...

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 22:26

ik hoor het de instructrice zeggen Haha! Ik ben benieuwd hoe het gegaan is Ja