Is hij net aangesprongen in galop, springt hij weer over

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

NWDynamite

Is hij net aangesprongen in galop, springt hij weer over

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-05 19:15

mijn jonge pony, springt over in een andere galop als we net goed zijn
aangesprongen... het gaat zo:

als we in een hoek zijn aangesprongen in galop, springt hij bij de
andere hoek weer over in de andere galop,dat vind hij blijkbaar
makkelijker en galloppeerd dan door in de verkeerde galop, ik moet
hem dan telkens weer terugnemen naar de draf en weer opnieuw
beginnen...

de eerste sprongen galop, gata hij heel fijn en kalm, beropwaarts en
rustig, maar daarna gaat hij harder en harder en springt over :S dit is
echt erg storend, wat moet ik doen om dit te voorkomen en te zorgen
dat hij het niet meer doet?...

(ik heb les van een goede instructice maar die zegt: Terugnemen en opnieuw beginnen!)

carlijn83

Re: Is hij net aangesprongen in galop, springt hij weer over

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 19:59

Wat je instructrice zegt is goed, niet door laten lopen in de verkeerde galop.
Wat je zelf zegt, dat het tempo toeneemt na een klein stukje galopperen heeft met het omspringen te maken.
Het is nog een jonge pony, die dan zn balans niet kan houden.
Houd dus controle over je tempo.
En galopeer niet te lang. Het is al moeilijk zat voor m.
Aanspringen, goed? Belonen, klein stukje doorrijden en weer een overgang naar de draf.
Neem dit een paar keer mee in je rijden, zo ontwikkel je die galop beter dan dat je kilometers zou willen maken in die galop met omspringen, (spanning) weer aanspringen enz.
Suc6 ermee!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 12:23

Lees je eigen bericht, en zie dat je eigenlijk zelf het antwoord al geeft! Aanspringen en de eerste passen gaan goed, en in de volgende bocht gaat het fout.
Waarom zou je dan niet gewoon in de 2e hoek aangalopperen, een stukje rechtuit galopperen, en VOOR de volgende hoek terugnemen naar draf?
Kilometers maken is de kunst niet. STERK maken is de kunst, in combinatie met evenwicht zoeken en vinden. En dat doe je door aan te springen en KORTE stukjes op te pakken.

Bespaar jezelf en je paard de frustratie, en probeer eens 2 weken alleen maar wat ik hier boven beschrijf. Wel steeds op een andere plek in draf gaan aub anders kweek je een gewoonteplekje.
Wedden dat je daarna al beter die 2e bocht doorkomt?

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 13:58

Sonja schreef:
Lees je eigen bericht, en zie dat je eigenlijk zelf het antwoord al geeft! Aanspringen en de eerste passen gaan goed, en in de volgende bocht gaat het fout.
Waarom zou je dan niet gewoon in de 2e hoek aangalopperen, een stukje rechtuit galopperen, en VOOR de volgende hoek terugnemen naar draf?
Kilometers maken is de kunst niet. STERK maken is de kunst, in combinatie met evenwicht zoeken en vinden. En dat doe je door aan te springen en KORTE stukjes op te pakken.

Bespaar jezelf en je paard de frustratie, en probeer eens 2 weken alleen maar wat ik hier boven beschrijf. Wel steeds op een andere plek in draf gaan aub anders kweek je een gewoonteplekje.
Wedden dat je daarna al beter die 2e bocht doorkomt?

Heel goed inderdaad. Geen spanning en frustratie opzoeken.
Let je ook goed op dat je zelf goed in balans zit en niet paard/pony verstoord door je eigen lichaamsgewicht? Zijn je beugels even lang, ben je goed bezig met rechtrichten, dat zijn allemaal dingen waar je aan moet denken.

NWDynamite

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-05 16:46

oké bedankt Lachen