Buiging op de voltes

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Ssusan

Buiging op de voltes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-05 16:58

Hallo! Ik ben al een tijdje bezig met mijn verzorgpaard (tinker) met buiging op de voltes etc. Maar t wil nog niet echt lukken..
Ik weet hoe t moet: binnenhand iets van de hals naar binnen, met je binnenbeen je paard naar buiten ''duwen''... Maar bij mij worden de voltes steeds kleiner en kleiner.. Ik moet denk ik meer mijn binnenbeen gebruiken, maar het lukt me niet om haar met mijn binnenbeen een grotere volte te laten maken...
Iemand tips? Knipoog

Pink_Horizon

Re: Buiging op de voltes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 22:23

Topic verplaatst naar RT

lautjuh85

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 10:10

Probeer eens een zweepje.
Want zoals ik lees reageert ze niet op je binnenbeen.
Je bent goed bezig alleen krijg je geen reactie.
Geef haar eens een goeie schop met je binnenbeen, geen reactie? Tikje met je zweep. Succes.

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 10:16

Paard is onvoldoende rechtgericht want paard mag niet vallen op volte. Dus werk daar eerst aan, op moment dat paard valt naar binnen, rij jij hem naar buiten, dus je paard pakt meer binnenteugel, op moment dat paard dus valt, laat jij binnenteugel wat losser en stuur jij je paard terug naar voltelijn waar jij hem hebben wilt, op moment dat paard dus daadwerkelijk zijn gewicht verplaatst, zal paard op gelijkmatige aanleuning komen en ontspannen.
Wat goeie oefening is op volte dat paard makkelijk wilt vallen, de volte juist vergrote door middel van wijken, dus goed met binnenbeen naar buitenteugel rijden. Zodat de aanleuning dus ook gelijkmatiger gaat worden.
Succes

Ssusan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-05 17:24

Bedankt! Ook de sites van Bets zijn ook erg nuttig!
als ik haar een keer een schopje geef krijg ik wel meer reactie, nu moet ze nog wat gevoeliger worden. Ik ga binnenkort een priveles (of meer) nemen.. ivm met het rechtrichten enzo, dat lukt me niet alleen..! Knipoog

Eline

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 18:28

Ongepaste off topic opmerkingen verwijderd.

Eefske

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 19:43

lautjuh85 schreef:
Probeer eens een zweepje.
Want zoals ik lees reageert ze niet op je binnenbeen.
Je bent goed bezig alleen krijg je geen reactie.
Geef haar eens een goeie schop met je binnenbeen, geen reactie? Tikje met je zweep. Succes.

Totally mee eens! Doe ik nu ook met m'n verzorgpony! Maar dan moet je, zover dat wil, met een wat langere zweep rijden. En dan moet je een tikje 8er je been geven! Veel suc6! Greets eva

Britte

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 20:57

Als ik je een tip mag geven...probeer niet constant je binnenbeen aan te duwen je paard moet tenslotte reageren op de meest kleine hulpen lukt dit niet gebruik dan een klein zweepje en tik hij/zij een klein beetje bij net achter je kuit. Probeer te gelijkertijd je paard wel te sturen met je binnenhand maar niet constant dus een meer sturen en loslaten, sturen en loslaten. Misschien helpt het, zo heb ik het ook geleerd....Greetz X Britte

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-05 08:25

Houd je je buitenteugel er wel goed bij? Als je paard naar binnen komt, dan denk ik dat je niet voldoende begrenst met je buitenteugel. Je begint de volte met stelling aanvragen met je binnenteugel, samen met de druk van je binnenkuit ter hoogte van je singel. Tegelijkertijd moet je je buitenteugel goed op spanning hebben, met je binnenteugel vraag je alleen maar (licht) stelling aan. Je buitenkuit drijft tactmatig iets achter de singel.

Wat ik altijd doe bij mijn jonge paard is een drukje met mijn binnenbeen en tegelijkertijd een kneepje in mijn buitenteugel. Probeer maar eens uit. Rij een keer zonder je buitenteugel er bij en een keer met, dan voel je het verschil wel, met name hoe de achterbenen worden neergezet. Zonder buitenteugel valt een paard veel sneller naar binnen op de volte en kan ie dus ook makkelijker naar binnen komen.

Phynix

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-05 12:18

Zoals al gezegt wordt, tikje met de zweep. Als je dit nou doet bij je been, wordt ze uiteindelijk ook attenter op je been.
Probeer ook met je binnenbeen steeds losse schopjes te geven en niet alleen steeds meer kracht alsof je een sinasappel uitperst. Maar laat het hem voelen als kleine losse schopjes. Van een constante druk worden de resistent.
Je kan ook, tijdelijk, met je buitenteugel hem wat meer naar buiten sturen. Dus steeds even je buitenteugel van de hals afhalen, tegelijk met je binnenbeen, om duidelijker te maken wat je wilt.

soofenflo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-05 12:37

Verplaats je gewicht naar je rechterzitbeenknobbel. Je brengt je paard dan iets uit balans ( of in jou geval dus juist in balans). Je paard heeft het idee dat ze omvalt, daardoor maakt ze de volte dus kleiner. Als je je gewicht verplaatst help je haar met de buiging op de volte.

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-05 20:58

Probeer je wending op je buitenteugel en je binnen been te gaan rijden. Binen been goed aansluiten en je buiten teugel eraan. Binnenhand iets van de hals is prima maar de meeste druk moet op je buitenteugel liggen ander valt je paard inderdaad naar binnen. Binnen teugel mooi contact houden, binnenbeen heel langmaken, en aan de singel houden en niet optrekken om te drijven.
Dat zou een heel eind moeten helpen.