bijzetteugels...

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

annalover

bijzetteugels...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-05 12:30

Iik vraag dit niet voor mezelf maar voor iemand van stal. Haar dochter heeft namelijk een pony maar kan daar zelf tijdelijk wegens omstandigheden niet op rijden. Nu rijdt haar jongere zusje de pony; het meisje kan wel rijden, maar het meisje moet de pony met bijzetteugels rijden volgens de instructeur. Nou moest ik dus even vragen wat de evt. bijwerkingen van bijzetteugels zijn, of het paard er last van heeft en wat ze precies doen. Heb er zelf ook geen ervaringen mee, rijd nooit met hulpteugels (behlalve met martingaal bij het springen dan...)
Alvast bedankt!

poes

Re: bijzetteugels...

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 15:18

Bij ons op de manege lopen sommige paarden ook met bijzetteugels als er een beginner op zit. Mits het paard er reeds goed mee getraind werd aan de longe en ze dus goed gewend is zie ik er geen problemen mee. Het ene paard reageert er wel beter op dan de andere. Het kan wel goed zijn omdat het paard zo in een stille aanleuning kan lopen op de bijzets, en niet gehinderd wordt door de onrustige ruiterhanden.

annalover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-05 19:01

poes schreef:
Bij ons op de manege lopen sommige paarden ook met bijzetteugels als er een beginner op zit. Mits het paard er reeds goed mee getraind werd aan de longe en ze dus goed gewend is zie ik er geen problemen mee. Het ene paard reageert er wel beter op dan de andere. Het kan wel goed zijn omdat het paard zo in een stille aanleuning kan lopen op de bijzets, en niet gehinderd wordt door de onrustige ruiterhanden.

Okee, bedankt Lachen
Hier kan ik zeker wat mee! Cool

carlijn83

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 20:01

Bijzetteugels, hulpteugels. Is al erg veel over geschreven hier!
Het kan wel eens goed zijn, mits ze goed gebruikt worden!
Gebruik de zoekfunctie eens, kom je een heleboel topics tegen hierover.

Patoucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 18:16

ik zou persoonlijk nooit met een bijzet rijden. de pony is "vastgebonden" en hoe braaf de pony ook is het blijven dieren en als ie schrikt of steigerd ben je ver van huis. ik heb er de grootste ongelukken mee zien gebeuren.

renes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 19:10

Bijzetteugels zijn erg eerlijke en goede dingen. Het zorgt ervoor dat het paard mooi nageeflijk kan komen (mits voldoende geactiveerd aan de achterkant) en de ruiter kan goed aan zijn eigen zit werken, zonder ook nog eens het paard te moeten 'bewerken'. Samen met de halsverlenger, vind ik de bijzetteugel de fijnste hulpmiddelen! (met de nadruk op HULP..)

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 16:13

Ik gebruik soms ook bijzets bij me paardje als me zusje erop rijd... Zij is er bezig met het koppie naar beneden te krijgen, dat ze de rest vergeet. Hierdoor gaat ze bijv. ook heel erg met de handen bewegen. Als ik er bijzets bij doe kan ze zich consentreren op andere zaken zoals het actief voorwaarts, stille handen, recht zitten, nette figuren rijden en natuurlijk ontspannen zitten