Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73
maar die basisgangen zijn het belangrijkste
_Roosje_ schreef:Gewoon eerst inderdaad zorgen dat hij/zij de basisgangen onder de knie krijgt en zorg ervoor dat je pony op zijn eigen benen gaat lopen. Dus op de binnenhoefslag, zodat deze geen steun van de bakrand heeft. Zorg er ook voor dat je pony goed op jou reageert, dus ook veel overgangetjes rijden!
Begin eerst met grote voltes overal in de bak en zorg ervoor dat ze te sturen is en dat ze niet naar binnen/buiten valt. Dan pak je diagonaaltjes mee en probeer je te schakelen op die lijnen. Dan pak je ook rustig gebroken lijntjes mee en zo langzaamaan verder.
Let er natuurlijk wel op dat je pony op jou reageert en dat je hem wel van achter naar voren rijdt.
Gaat dit allemaal goed ga je pony dan langzaamaan iets laten inbuigen en wat meer vragen!
Maar je zal vast van je pony voelen wat er wel en wat er niet kan! Luister dus goed naar je pony en niet gelijk 6 dagen in de week fanatiek dressuren he
Milkaatjuh schreef:En les nemen.
Marije1984 schreef:Paard eerst rechtrichten
!Marije1984 schreef:Waarom zou dat voor een jong paard anders zijn?? Dus overgangen moet je zeker doen. Maar ik zou zuinig zijn met de tempowisselingen als je paard niet rechtgericht is. Als je gelijke druk houdt op deteugels en mooi je been eraan houdt zal je paard snl gericht snel. Bij jonge paarden moet je dit niet verwaarlosen anders vallen ze snel weer terug in de oude houding.
Kaja schreef:Marije1984 schreef:Waarom zou dat voor een jong paard anders zijn?? Dus overgangen moet je zeker doen. Maar ik zou zuinig zijn met de tempowisselingen als je paard niet rechtgericht is. Als je gelijke druk houdt op deteugels en mooi je been eraan houdt zal je paard snl gericht snel. Bij jonge paarden moet je dit niet verwaarlosen anders vallen ze snel weer terug in de oude houding.
Sommige GP paarden zijn nog niet eens altijd rechtgericht!!!
Het is immers maar net wat je onder recht verstaat, maar recht is voor mij recht en dat lukt je niet met een 3/4 jarige....
Natuurlijk moet je eraan blijven rijden en oefenen, maar het is niet haalbaar met een jong dier... Probeer liever eerst de oefeningen door te nemen, overgangen, wisselingen.... Dat rechtgericht komt vanzelf!
Je beschadigd vaak meer als dat je je jonge dier nog even op eigen benen laat lopen....
![]()