dressuur.

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

cijsalover

dressuur.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-05 18:20

ik he een jonge pony, maar hoe kan ik het beste beginnen met dressuur? heeft iemand tips, of een site? alvast bedankt.

Britt

Re: dressuur.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 18:58

zorgen dat hij gewoon de basisgangen goed onder de knie heeft en dan kan je langzaamaan verder gaan Tong uitsteken maar die basisgangen zijn het belangrijkste

anouksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 19:03

En zorgen dat je paard goed attend is op je benen, snelle reacties geeft. En zoek een goede instructeur. Die kan je vast een eind op weg helpen.
Heel veel succes in deze mooie tak van de paardensport Pling

_Roosje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 19:10

Gewoon eerst inderdaad zorgen dat hij/zij de basisgangen onder de knie krijgt en zorg ervoor dat je pony op zijn eigen benen gaat lopen. Dus op de binnenhoefslag, zodat deze geen steun van de bakrand heeft. Zorg er ook voor dat je pony goed op jou reageert, dus ook veel overgangetjes rijden!

Begin eerst met grote voltes overal in de bak en zorg ervoor dat ze te sturen is en dat ze niet naar binnen/buiten valt. Dan pak je diagonaaltjes mee en probeer je te schakelen op die lijnen. Dan pak je ook rustig gebroken lijntjes mee en zo langzaamaan verder.

Let er natuurlijk wel op dat je pony op jou reageert en dat je hem wel van achter naar voren rijdt.

Gaat dit allemaal goed ga je pony dan langzaamaan iets laten inbuigen en wat meer vragen!

Maar je zal vast van je pony voelen wat er wel en wat er niet kan! Luister dus goed naar je pony en niet gelijk 6 dagen in de week fanatiek dressuren he Knipoog

Marrepar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 19:38

_Roosje_ schreef:
Gewoon eerst inderdaad zorgen dat hij/zij de basisgangen onder de knie krijgt en zorg ervoor dat je pony op zijn eigen benen gaat lopen. Dus op de binnenhoefslag, zodat deze geen steun van de bakrand heeft. Zorg er ook voor dat je pony goed op jou reageert, dus ook veel overgangetjes rijden!

Begin eerst met grote voltes overal in de bak en zorg ervoor dat ze te sturen is en dat ze niet naar binnen/buiten valt. Dan pak je diagonaaltjes mee en probeer je te schakelen op die lijnen. Dan pak je ook rustig gebroken lijntjes mee en zo langzaamaan verder.

Let er natuurlijk wel op dat je pony op jou reageert en dat je hem wel van achter naar voren rijdt.

Gaat dit allemaal goed ga je pony dan langzaamaan iets laten inbuigen en wat meer vragen!

Maar je zal vast van je pony voelen wat er wel en wat er niet kan! Luister dus goed naar je pony en niet gelijk 6 dagen in de week fanatiek dressuren he Knipoog

Hier kan ik niks meer aan toevoegen OK dan!

cijsalover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-05 12:53

okee, bedankt allemaal

stubbie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 13:27

Ik wil nog ff zeggen zorg ervoor dat je pony van begin af aan recht leert lopen en heel ontspanning (vraag en ontspanning)

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 13:42

En les nemen.

knightloekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 15:49

Milkaatjuh schreef:
En les nemen.

_/-o_

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 16:08

Rem en gas. en daaruit verder. Paard eerst rechtrichten en dan pas tempowisselingen. Paard goed aan het Bit en het Been. En van daaruit verder. en idd les nemen

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 16:20

Marije1984 schreef:
Paard eerst rechtrichten

Dat lukt je niet zomaar hoor met een jonge pony!!!

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 16:28

Jawel hoor. Rechte lijnen. Goed corrigeren. Dan gaat het best snel. Maar zoals je ziet staat er eerst rechtrichten VOORDAT je tempowisselingen gaat rijden. En niet dat het paard eerst rechtgericht moet zijn.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 18:07

Hmmm... Ik rijdt met de jonge dieren al tempowisselingen, daar mijn pogingen tot rechtrichten langer op zich laten wachten...

Let op! Pogingen, want daar blijft het bij, als je moet rechtrichten alvorens wisselingen te rijden, dan duurt het nog wel even..!!

Voordat je paard recht is..... en je moet ook maar kunnen rijden Clown !

De pogingen tot vind ik erg belangrijk, maar dat betekent niet dat hij recht moet zijn, alvorens andere oefeningen door te nemen!!

mams

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 18:27

Zou inderdaad ook beginnen met tempowisselingen rijden.
Ik heb hier op dit moment een pony staan van 4 jaar die ik een half jaar gelden gekocht heb en waar men al mee beziggeweest was om in te rijden.
Ze kan een hoop, loopt netjes neerwaarts maar is dus absoluut niet voorwaarts.
m.a.w. niet vooruit te branden, je wilt niet weten wat een ellende dit is.
Het is een ontzettend lief en rustig beestje, ze heeft maar 1 nadeel. Ze is te rustig.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 20:09

Ja oke maar dan heb je een pony die wat lui aan het been is en liever lui dan moe. DAn zou ik juist overgangen rijden en minder tempowisselingen. Ik heb nog niet een 'scheef' paard fatsoenlijk zien verruimen. Dus ook niet doen als je paard nog niet rechtgericht is. Als je bijvoorbeeld op de diagonaal afwendt en je stelt je paard niet recht voordat je gaat verruimen zal doet niet gaan. Dat gaat beter als je paard recht is. Waarom zou dat voor een jong paard anders zijn?? Dus overgangen moet je zeker doen. Maar ik zou zuinig zijn met de tempowisselingen als je paard niet rechtgericht is. Als je gelijke druk houdt op deteugels en mooi je been eraan houdt zal je paard snl gericht snel. Bij jonge paarden moet je dit niet verwaarlosen anders vallen ze snel weer terug in de oude houding.
Als mijn paard niet voorwaarts genoeg is aan het been rijd ik hem 2 keer goed vooruit om vervolgens veel overgangen te maken. stap halt stap halt stap draf stap draf stap halt enz enz. Na een kwartiertje is hij aan het been.
Maar dit is zoals ik de jonge paarden opleidt hoor. Er zijn nog tal van andere manieren te bedenken. Het heeft bij altijd goed gewerkt, maar dat betekent niet dat het ook voor jou werkt.
1 ding is het belangrijkste bij jonge dieren en dat is consequent zijn

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 08:11

Marije1984 schreef:
Waarom zou dat voor een jong paard anders zijn?? Dus overgangen moet je zeker doen. Maar ik zou zuinig zijn met de tempowisselingen als je paard niet rechtgericht is. Als je gelijke druk houdt op deteugels en mooi je been eraan houdt zal je paard snl gericht snel. Bij jonge paarden moet je dit niet verwaarlosen anders vallen ze snel weer terug in de oude houding.

Sommige GP paarden zijn nog niet eens altijd rechtgericht!!!
Het is immers maar net wat je onder recht verstaat, maar recht is voor mij recht en dat lukt je niet met een 3/4 jarige....

Natuurlijk moet je eraan blijven rijden en oefenen, maar het is niet haalbaar met een jong dier... Probeer liever eerst de oefeningen door te nemen, overgangen, wisselingen.... Dat rechtgericht komt vanzelf!

Je beschadigd vaak meer als dat je je jonge dier nog even op eigen benen laat lopen....
Knipoog Knipoog

mams

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 11:00

Kaja schreef:
Marije1984 schreef:
Waarom zou dat voor een jong paard anders zijn?? Dus overgangen moet je zeker doen. Maar ik zou zuinig zijn met de tempowisselingen als je paard niet rechtgericht is. Als je gelijke druk houdt op deteugels en mooi je been eraan houdt zal je paard snl gericht snel. Bij jonge paarden moet je dit niet verwaarlosen anders vallen ze snel weer terug in de oude houding.

Sommige GP paarden zijn nog niet eens altijd rechtgericht!!!
Het is immers maar net wat je onder recht verstaat, maar recht is voor mij recht en dat lukt je niet met een 3/4 jarige....

Natuurlijk moet je eraan blijven rijden en oefenen, maar het is niet haalbaar met een jong dier... Probeer liever eerst de oefeningen door te nemen, overgangen, wisselingen.... Dat rechtgericht komt vanzelf!

Je beschadigd vaak meer als dat je je jonge dier nog even op eigen benen laat lopen....
Knipoog Knipoog

Kan ik me volledig in vinden Kaja.
Laat ze eerst maar eens op hun eigen benen leren lopen, rechrichten komt wel.
Het probleem met onze pony is dat ze ingereden is om op een manege in de lessen mee te lopen.
Braaf, rustig en vooral niet te hard. m.a.w: de snelheid is er uit gehaald.
Ze is niet lui, ze weet niet beter.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 11:50

Zorgen dus dat het dier heel goed aan de hulpen staat!!!

cijsalover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-05 18:01

okee dat is duidelijk