Ik weet niet of het bij rijtechnische problemen past, maar ik wist niet waar het anders bij moest.
Om de achterhand van mijn paard te activeren en sterker te maken ben ik met rijden al veel bezig met de standaard dingetjes ( je kent ze wel...).
Nu las ik echter dat je ook kunt longeren met de pessoa. Dus ik de Divoza ginds erbij gepakt en het zag er nogal ingewikkeld uit.
Mijn vraag:"Wie gebruikt er hier zo'n ding en wat zijn jullie ervaringen hiermee"? Helpt het echt, slaat je paard er niet naar?.. Ik zag ook in de gids dat er een directe verbinding is van de mond/bit naar de band die langs de achterhand loopt, is het dan niet zo dat wanneer het paard een stap zet dat hij/zij dan een rukje in z'n mond krijgt?..
Mijn paard is bij het longeren met bijzetteugels niet lastig, alleen als hij gaat draven dan vind hij die dingen niet echt prettig ( net of het hem stoort). Wat denken jullie kan ik zo'n pessoa proberen?..
Frantic
Geplaatst: 12-04-05 12:34
Wij hebben er 1 en al 1 keer gebruikt. Wij hebben hem gekregen van de fokker van Ulysses, die had hem ook maar 1 keer gebruikt.
Gewone bijzetteugels maak je zelf en zijn veel goedkoper. En die gebruiken we dus als we gaan longeren.
M3isSi3j
Geplaatst: 12-04-05 12:53
ik vind het echt zonde als je je paardje met alle moeite probeerd over zn rug goed op zn achterhand te zetten met rijden gaat vernaggelijk door hem met longeren in de krul te trekken.
De pessoa werkt net ff andersom ivm de andere hulpteugels. De pessoa activeerd de achterhand waardoor die over zn rug komt en dus nageeeft. Andere teugels laten hem nageven maar een paard komt moeilijk over zn rug en vaak dus niet eens toe aan het activeren van de achterhand.
De pessoa is idd duur.. maar ik heb het er zeker voor over! je kan kijken op marktplaats.nl ed. of wachten op de aanbieding
ff de antwoorden op je vragen:
Werk er vaak mee.. min. 1x per week en max 3. Mijn ervaringen zijn goed! mn paardje leert zn hals te verlengen en over zn rug te komen terwijl zn achterhand er onder blijft. waardoor der gangen ruimer worden Slaat ze er naar? Nee.. eerste keren vond ze het niets.. gewoon er om gehangen en niet aan het bit gedaan.. na 3x een uur er tegen aan bokken was de lol er van af en was het dus ook snel over! Rukje in der mond? nee.. als ze goed loopt is dat niet het geval..
Nadelen van deze teugel: je moet er echt goed mee kunnen werken anders werkt het averechts. Informeer iemnad met veel ervaring er mee of vraag je instructrice je te helpen de eerste keren ( heb ik ook eerste jaar gedaan)
Ik heb m ook, bevalt goed! Longeer hem er 1x p/week mee. Toen ik het voor het eerst bij dit paard deed, zag ik direct verschil dat ie zn hals mooi op lengte bracht en niet achter de loodlijn kroop zoals ie met andere manieren van bijzetten wel deed. Hij sloeg er niet naar, was er erg relaxed onder. Kwam fijn over de rug, los door zn lijf en met een actieve achterhand.
Groot pluspunt van de pessoa vind ik dat je dus met verschillende houdingen er mee kunt werken.
Die rechtstreekse verbinding, band-mond hebben ze geen last van met de loopbeweging. Er zit ook een katrolletje aan, die begeleid dat.
Het is ff een gepuzzel, de eerste keer dat je er mee gaat werken. Probeer dan dus iemand er bij te hebben die er ervaring mee heeft.