slappe achterhand en vage instructeur

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

monaatjuh

slappe achterhand en vage instructeur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-05 10:53

2 probleempjes:
1.
mijn paard heeft een slappe achterhand door (verkeerde) bouw...maar deze probeer ik toch iets aantesterken.Er word altijd gezegd dat je door een goed werkende achterhand ontspanning krijgt van voren waardoor het paard nageeft....maar dit werkt heel moeilijk omdat ik het idee heb dat alles wat ik van achter erin 'drijf' van voren er weer uitloop als ik hem van voren niet eerst ontspannen heb.Mijn manier van rijden gaat als volgt:

ik rij voltes en buig aan beide kanten in(soms wat overdreven om hem flink los te krijgen in de nek)totdat hij van voren ontspant en na beneden komt...ik krijg dan heel veel druk in mijn handen, omdat mijn paard(de slimmerik die het is)in de teugels gaat hangen...de druk drijf ik dan weer uit mijn handen door van achter op te drijven en mijn handen zo stil mogelijk te houden waardoor hij van voren laag blijft...uiteindelijk loopt hij dat best fijn en heb ik het idee dat hij van achter bij komt...is dit een goede manier?wand de manier van eerst achterhand dan voorhand schijnt bij dit paard niet goed te werken....

2. Ook rij ik 1 keer in de week in de les van onze manege....mijn instructeur laat ons de teugels erg kort houden en dan van achteren opdrijven zodat hij van voren naar beneden komt.Ik heb het idee dat mijn paard(ander meisje in mijn les zegt dit ook) hierdoor sterk in de mond word...hij gaat aan de teugels hangen en strekt mij naar voren....dan krijg ik de opmerking dat ik erop zit 'als een oud wijf' terwijl ik als ik alleen rij niet vaak opmerkingen krijg over slechte zit...ik rij zelf met een redelijk 'los teugeltje'zoals hij dat noemt...en heb het idee dat dit prima werkt....zal ik met deze lessen stoppen of doe ik echt wat flink mis.een lekker ontspannen teugeltje moet toch kunnen?

gr mona

Kafue

Re: slappe achterhand en vage instructeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 11:31

Het ligt eraan wat jij onder een los teugeltje verstaat. Als dit een teugeltje is die dan wel dan geen contact het zogenaamde waslijntje is dan is dit idd niet goed.
Het overdreven links en rechts inbuigen on de nek soepel te krijgen is niet mijn idee van rijden. Ik zou dit ook niet doen en al zeker niet verder dan de maximale stelling die je normaal rijd op een 6 meter volte. Het overdreven inbuigen is niet echt correct rijden en kan blessures in de hand werken ivm overrekking.

Het aansterken van de achterhand verkrijg je door het rijden van heel veel overgangen. Die je duidelijk op je been, zit rijd en deels natuurlijk doorsluiten op de handen.
Een paard moet je idd van achter naar voren rijden, activeer de achterhand en drijf hem eronder. Wat je er achter in rijd komt er altijd voor weer uit en dat moet je leren beheerzen en op te vangen. Als je paard op de teugels hangt zul je nog meer moeten drijven om het van de handen weg te rijden daartegenover moet je duidelijk halbe parades maken. Iedere halve pas begeleiden met een halve parade! De manier van eerst de achterhand en dan de voorhand werkt bij ieder paard, omgekeerd dan trek je het paard dus in de krul of aan de teugel en is geen goede rijkunstige manier van rijden.

Normale manier van rijden is zodra je aan het werk gaat toch echt de teugels op maat maken, of dat kort is kan ik niet over oordelen daar ik niet weet hoe kort ij jou kort is. Natuurlijk wordt een paard sterk in de mond maar waarschijnlijk omdat je niet genoege achter activeert en te weinig op je buitenteugel speelt ik denk dat je vrij veel vasthoud op beide teugels.
Als hij aan de teugels hangt en je naar voren trekt moet je duidelijker been geven en doorpareren op de hand.
Of je wel of niet lessen moet stoppen moet jezelf weten. Lekker ontspannen teugeltje is niks mis mee buiten of bij het in- of uitstappen.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 12:33

Ik herken een gedeelte van jouw probleem, dat zelfde heb ik met mijn eigen pony.
De lessen van mijn clubinstructeur gingen op dezelfde manier als jij beschrijft en ik ben toen op zoek gegaan naar een andere instructeur met manier van trainen die beter bij mij en mijn pony past.
Ik heb een instructrice gevonden die begint met de ontspanning.
Het paard mag eerst langzaam lopen, met kleine pasjes en je vraagt het paard om de hals te laten zakken. Dat mag eerst met langere teugel, als je maar wel contact houd met de mond.
Als je paard ontspannen je hand naar beneden volgt in stap en draf, dan ga je de achterhand steeds meer activeren, maar je paard mag niet harder lopen (grotere passen maken) met de voorbenen, dan de achterbenen kunnen bijhouden. Doordat je nu het paard meer activeert, zal hij zich ook meer op gaan richten en merk je vanzelf dat je teugels een stukje korter moeten om contact te kunnen houden. Doe je dat niet dan hangen ze in een boogje en heb je geen aanleuning en controle meer (en kan hij gelijk zijn neus alle kanten uitsteken waar hij niet heen moet Knipoog )
Een stijf of slap paard kan van achter nog geen grote passen maken, dus moet je het meer bij je houden zodat het in balans blijft lopen en niet op de voorhand valt. Dan ga je oefeningen doen waardoor je het paard sterker maakt en langzaam aan wordt het paard leniger en sterker en kan je meer voorwaarts met grotere passen rijden zonder dat het paard uit elkaar en op de voorhand valt.

Als ik mijn pony erg voorwaarts moest rijden, ging ik boven wat hij in ontspannenheid aan kon. Hij kon zijn achterhand er niet genoeg onder krijgen waardoor hij zijn rug wegdrukte in plaats van bol maakte en dus ook zijn onderhals er op zette.
Hij werd erg sterk van voor, tegen de hand en steeds slechter voor het been.

Vanuit het ontspannen rijden kon ik hem juist steeds beter aan het been krijgen en bleef hij de juiste spieren gebruiken. Soms ging ik over de grens en dan werd het even moeilijk, maar ik kon altijd weer een stapje terug doen om opnieuw vanuit die ontspanning te vragen.

Het verschil is dat mijn pony niet zwaar in de hand is als ik hem zo laag rijd. Hij loopt dus wel in balans en op eigen benen, ik kan de teugels met twee vingers vasthouden. Als ik hem meer aan het werk zet wordt het contact wel steviger, maar dat komt omdat ik er dan van achteren meer druk op zet die naar voren door loopt, waardoor hij meer opgespannen wordt. Bijvoorbeeld: Als je de ene kant van een boog meer aantrekt, wil de andere kant omhoog gaan, houd je dat tegen (zoals met het paard met een ophouding of met je zit) dan zal de boog sterker doorbuigen (spieren bovenlijn moeten meer oprekken) En de spanning op het koord wordt groter (aanspannen van de spieren van het paard met kans op meer druk in je hand via de teugel)

Als je paard met lange teugel als zwaar in je hand is, dan hangt hij en loopt op de voorhand. Probeer hem dan eerst op eigen benen te laten lopen, zonder dat hij zijn gewicht gaat lopen dragen... Been en Halve ophoudingen of even stelling vragen en weer recht stellen werkt daarvoor in mijn ervaring beter dan een constant stevig contact houden, bij dat laatste kan je paard makkelijker op je gaan hangen...

Succes!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 12:45

hij is jij in het laatste stukje Knipoog kon niet meer editen

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 14:57

mijn instructeur geeft hetzelfde les, ik ga daardoor spannen volgens mij vooral omdat mijn paardje ook nog eens supersloom is en mijnpaard gaat daarom ook spannen

Barbara88

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 16:02

je kunt de achterhand ook sterker maken door bijv. cavaletti's te nemen.

raffelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 20:12

ja die vage instructeurs altijd.. beetje zwak excuus natuurlijk
verder heel vervelend met je slappe achterhand..
wat vind je vriendje dr van?

monaatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-05 20:17

raffelie schreef:
ja die vage instructeurs altijd.. beetje zwak excuus natuurlijk
verder heel vervelend met je slappe achterhand..
wat vind je vriendje dr van?

met vaag bedoel ik eigen....ik snap hem niet....zijn manier van les geven sluit gewoon niet aan met mijn manier van rijden....mijn paard is ook al 11 en altijd verwaarloost in de mond.......zo snel heb je dat niet meer goed....en het is door een prof bepestigd dat hij een slechte achterhand heeft...als je hem zou zien lopen zou je het snappen....en hou mijn vriendje d'r buiten Vingers aflikken

monaatjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-05 20:33

joyce B schreef:
Ik herken een gedeelte van jouw probleem, dat zelfde heb ik met mijn eigen pony.
De lessen van mijn clubinstructeur gingen op dezelfde manier als jij beschrijft en ik ben toen op zoek gegaan naar een andere instructeur met manier van trainen die beter bij mij en mijn pony past.
Ik heb een instructrice gevonden die begint met de ontspanning.
Het paard mag eerst langzaam lopen, met kleine pasjes en je vraagt het paard om de hals te laten zakken. Dat mag eerst met langere teugel, als je maar wel contact houd met de mond.
Als je paard ontspannen je hand naar beneden volgt in stap en draf, dan ga je de achterhand steeds meer activeren, maar je paard mag niet harder lopen (grotere passen maken) met de voorbenen, dan de achterbenen kunnen bijhouden. Doordat je nu het paard meer activeert, zal hij zich ook meer op gaan richten en merk je vanzelf dat je teugels een stukje korter moeten om contact te kunnen houden. Doe je dat niet dan hangen ze in een boogje en heb je geen aanleuning en controle meer (en kan hij gelijk zijn neus alle kanten uitsteken waar hij niet heen moet Knipoog )
Een stijf of slap paard kan van achter nog geen grote passen maken, dus moet je het meer bij je houden zodat het in balans blijft lopen en niet op de voorhand valt. Dan ga je oefeningen doen waardoor je het paard sterker maakt en langzaam aan wordt het paard leniger en sterker en kan je meer voorwaarts met grotere passen rijden zonder dat het paard uit elkaar en op de voorhand valt.

Als ik mijn pony erg voorwaarts moest rijden, ging ik boven wat hij in ontspannenheid aan kon. Hij kon zijn achterhand er niet genoeg onder krijgen waardoor hij zijn rug wegdrukte in plaats van bol maakte en dus ook zijn onderhals er op zette.
Hij werd erg sterk van voor, tegen de hand en steeds slechter voor het been.

Vanuit het ontspannen rijden kon ik hem juist steeds beter aan het been krijgen en bleef hij de juiste spieren gebruiken. Soms ging ik over de grens en dan werd het even moeilijk, maar ik kon altijd weer een stapje terug doen om opnieuw vanuit die ontspanning te vragen.

Het verschil is dat mijn pony niet zwaar in de hand is als ik hem zo laag rijd. Hij loopt dus wel in balans en op eigen benen, ik kan de teugels met twee vingers vasthouden. Als ik hem meer aan het werk zet wordt het contact wel steviger, maar dat komt omdat ik er dan van achteren meer druk op zet die naar voren door loopt, waardoor hij meer opgespannen wordt. Bijvoorbeeld: Als je de ene kant van een boog meer aantrekt, wil de andere kant omhoog gaan, houd je dat tegen (zoals met het paard met een ophouding of met je zit) dan zal de boog sterker doorbuigen (spieren bovenlijn moeten meer oprekken) En de spanning op het koord wordt groter (aanspannen van de spieren van het paard met kans op meer druk in je hand via de teugel)

Als je paard met lange teugel als zwaar in je hand is, dan hangt hij en loopt op de voorhand. Probeer hem dan eerst op eigen benen te laten lopen, zonder dat hij zijn gewicht gaat lopen dragen... Been en Halve ophoudingen of even stelling vragen en weer recht stellen werkt daarvoor in mijn ervaring beter dan een constant stevig contact houden, bij dat laatste kan je paard makkelijker op je gaan hangen...

Succes!

kijk hier heb ik wat aan....
heel erg bedankt.Ik ben zelf tot de conclusie gekomen dat ik liever priveles heb van iemand die meer uit ontspanning werkt dus stop ik met de clublessen.De manier waarop jij rijd 'uit ontspanning' lijkt veel op hoe ik mijn paard op dit moment ook rij...en met een beetje hulp zie ik dit als mijn uitweg....heel erg bedankt!

anouksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 21:34

Vraagje komt die instructrise uit deurne (niets tegen deurne hoor)

ilonabax

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 01:16

Ga maar eens heel veel overgangen rijden dit sterkt niet alleen de achterhand maar ook de gehoorzaamheid van je paard!

monaatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-05 10:47

ja hij heeft les gehad in deurne....maar ik zeg ook niet dat hij verder slecht lesgeeft....het werkt alleen voor mij en sommige anderen gewoon niet...ik rij mijn paard liever uit meer ontspanning.maar vinden jullie eigenlijk ook niet dat een paard onder een los teugeltje ook gewoon gehoorzaam moet zijn...(los teugeltje....bedoel ik geen waslijnen mee hoor Knipoog )

anouksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-05 19:05

De manier die jij beschrijft is exact de manier die deurne lesgeeft, vandaar dat ik het vraag,
Je moet het eens zijn met die rijstijl of niet. Ik heb er ook mijn vraagtekens bij en ik kan je vertellen het werkt absoluut niet bij elk paard. Hou dat in je achterhoofd.
Probeer er over te praten met je instructeur is hij niet voor rede vatbaar. Zoek een ander. Het moet voor allemaal leuk blijven toch?

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-05 20:17

sorro1 schreef:
De manier die jij beschrijft is exact de manier die deurne lesgeeft, vandaar dat ik het vraag,
Je moet het eens zijn met die rijstijl of niet. Ik heb er ook mijn vraagtekens bij en ik kan je vertellen het werkt absoluut niet bij elk paard. Hou dat in je achterhoofd.
Probeer er over te praten met je instructeur is hij niet voor rede vatbaar. Zoek een ander. Het moet voor allemaal leuk blijven toch?

meerdere wegen leiden naar rome Knipoog
ik heb de uitersten van spanning en ontspanning (strijkplank en duikboot) wel gehad met instructeurs en ik ga voor een combi Haha!