welk bit aan te raden voor paard wat bit vastpakt?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

straycat

welk bit aan te raden voor paard wat bit vastpakt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-05 02:01

Ik vraag dit niet voor mezelf, maar voor een vriendin.
Haar paard pakt het bit constant vast.
Is daar een bit voor aan te raden?
Ik heb hier zelf geen ervaring mee.. ik ken wel de bitten voor paarden die de tong over het bit gooien enzo.. zou zo'n bit hier ook voor geschikt zijn?
Hij heeft sowieso een harde mond.
Hij is laatst naar de tandarts geweest dus zijn gebit is verder in orde..

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 04:54

Misschien zijn de handen van je vriendin niet in orde. Ik weet niet of het paard wel zo´n harde mond heeft. Veel paarden worden ten onrechte daarvan beschuldigd. Hij kan ook juist het bit vastpakken omdat hij juist gevoelig is! Voordat ze aan een ander bit gaat denken, moet ze even kritisch naar haarzelf kijken. Of misschien kun jij haar daar mee helpen en kritsch naar haar kijken.
Veel mesen zetten onbewust een hand vast, hebben stijve armen, meer druk op 1 teugel, etc.
Verder, een bit met een kinketting kan haast niet vastgepakt worden, maar dat is dan wel weer vaak scherper.
Het vriendelijkst is dan een kimblewick, die in nederland ook wel Thiedemannnbitje genoemd wordt.

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 08:09

Zoals hierboven al vermeld word, is het in meeste gevallen niet probleem van paard. Maar zit het bij de ruiter. Elk paard moet rechtgericht worden en door middel van voorwaarts te rijden, zal paard op gelijkmatige aanleuning komen en vervolgens gaan ontspannen waardoor paard in voorwaartse neerwaartse tendens kan gaan lopen. Voor meer info kijk anders even in mijn onderschrift links. Daar staan handige tips in vermeld (anders moet ik zoveel typen...) hi hihi succes ermee.

xxVIANTROxx

Re: welk bit aan te raden voor paard wat bit vastpakt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 19:18

je kan even een correctiebit gebruiken kijken of het helpt en anders een rollenbit dat heb ik nu geprobeerd en hij pakt het niet meer vast ik schakel over een tijdje weer over op een dubbel gebroken. Als je paard een harde mond heeft ligt het niet altijd aan de ruiter, er hebben verschillende mensen op mijn paard gereden waaronder een z-ruiter en toen deed ie het ook.

Melanie15

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 19:58

Je hebt ook een speciaal bit, dat rond blijft draaien, waardoor hij het niet kan vastpakken, ik weet niet meer hoe het heet, maar dat het bestaat weet ik wel!

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 20:05

Gewoon op een trens !
Die rollenbitten zijn van die ondingen, daar los je niks mee op daar verdoezel je het probleem alleen maar mee.
Bijna altijd is het vastpakken een ruiterfout. Ik zou je vriendin aanraden te gaan lessen bij een goede instructeur. Het ene paard is wat stugger op het bit dan het andere maar als het netjes gaat nageven en mooi op eigen benen loopt, voorwaarts is dan zal het veel minder hangerig zijn.