Paard stapt langzaam

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Machie

Paard stapt langzaam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-05 17:19

En nu de vraag, moet je een paard wat in zn basisthempo langzaam stapt, maar wel netjes voorwaarts en zn passen afmakend, begeleiden tijdens elke pas om hem dan sneller aan het lopen te krijgen?
En waarom wel/niet?

Dit is meer een algemene vraag hoor, ik heb mn eigen mening hier wel over, namelijk dat je een paard wat in zn eigen basis thempo loopt, en netjes zn passen aanmaakt, niet moet begeleiden omdat hij op die manier wordt 'afgestompt'. Een paard hoort toch niet sneller dan het eigen basis thempo te lopen?

Wilde even jullie meningen weten Haha! Haha!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 17:29

Ik vind van niet Haha! Haha! Haha!

Als een paard gewoon een laag basistempo heeft maar wel goed genoeg voorwaardts is en zn passen corect afmaakt, vind ik niet dat je het dier over zn tempo heen moet rijden Haha!

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 17:32

in stap vul ik altijd iets aan met been (om en om spannen van de kuit), anders verliest het paard in de stap heel snel de impuls.

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-05 17:34

Je been moet je er natuurlijk altijd aan houden. Maar ik vind persoonlijk dat je het paard niet moet gaan drijven, hiermee laat je zo toch wennen aan een continue druk, dus zul je steeds meer druk moeten geven voor hetzelfde resultaat.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 17:36

daar ben ik het niet helemaal mee eens, het gaat er gewoon om hoe consequent jij bent met reactie op die druk die je geeft. als ik mijn kuit aanspan wil ik al dat er reactie komt. ik wil echt niet dat ik mijn paard zou moeten fijnknijpen om hem iets harder te laten stappen Haha!
maar je moet een paard iig niet over zijn tempo laten stappen, ik vind het er dan nogal gehaast uitzien en volgens mij KAN een paard zijn passen dan niet eens afmaken

Lenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 17:42

Mijn paard stapt in zijn basistempo ook als een soort olifant terwijl hij ruim 20 cm overstapt dus wel goed zn passen afmaakt. Als ik echter zo'n stap laat zien in de proef staat er: te sloom (en terecht) want een paard dat traag beweegt in de stap is gewoon vermoeiend om te zien en ik wil ook gewoon dat hij vlot stapt omdat je hem dan meer van achter tegen de hand aan rijdt en dat wil dan helemaal niet zeggen dat hij zijn passen niet meer af kan maken want hij stapt nog steeds die 20 cm over.
Wat betreft dat elke pas begeleiden: je moet gewoon je been eraan houden en begeleiden/kneden als hij de hand niet aan wil nemen/volgen. Niet per definitie elke pas drijven nee.

Lenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 17:47

Hmm ik kan niet meer wijzigen Clown
Wat ik nog wou zeggen: ik snap niet waarom je sneller stappen in verband brengt met elke pas drijven, je kunt hem toch gewoon aanleren om sneller door te stappen? Dat elke pas drijven heeft toch niks met het tempo te maken, maar met de mate waarin hij aan het been staat?

Machie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-05 18:15

LiSSy schreef:
daar ben ik het niet helemaal mee eens, het gaat er gewoon om hoe consequent jij bent met reactie op die druk die je geeft. als ik mijn kuit aanspan wil ik al dat er reactie komt. ik wil echt niet dat ik mijn paard zou moeten fijnknijpen om hem iets harder te laten stappen Haha!
maar je moet een paard iig niet over zijn tempo laten stappen, ik vind het er dan nogal gehaast uitzien en volgens mij KAN een paard zijn passen dan niet eens afmaken

Maar waarom zou ik een paard wat in een nette stap loopt, sneller laten lopen? en waarom zou ik druk geven terwijl ik niks van mn paard verlang? tuurlijk, als hij trager word in zn pas, krijgt hij druk, eerder niet.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 19:51

dat jij niets van je paard verlangt wil niet zeggen dat iemand anders (die prestatiegericht rijd) dat ook doet.
dat moet je er dan wel duidelijk bijzeggen als je je stelling voorlegt aan anderen.

het gaat mij er trouwens niet om dat hij harder gaat, dat was even een voorbeeld. ik wil dat Jentel met impuls loopt, dus behoorlijk wat voorwaarste drang heeft, maar toch rustig blijft in haar stappenen haar passen afmaakt. als je je paardje dan ook nog netjes nagevelijkwilt rijden heb je dus absoluut wel been nodig, anders krijg je je paard nooit op zijn achterhand en blijft hij op de voorhand sloffen

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 22:56

nee, de een stapt harder dan de ander. als het staptempo laag is maar hij maakt zijn pas af en is actief, is er toch niks aan de hand? als het op uitstappen lijkt moet er een activiteit ondernomen worden Tong uitsteken

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 23:53

Een paard boven zijn basistempo laten lopen zou ik ook niet snel doen nee, een nette actieve stap, met impuls en de passen nog netjes afmaken ook, dat is belangrijk, een hoog tempo is niet direct belangrijk nee

wel is het zo dat wanneer je paard een erg traag basistempo heeft, je er in de wedstrijdring snel commentaar op krijgt, hoe actief en netjes hij ook stapt als het echt een laag tempo is zal je dat helaas aan je punten zien

wel kan je natuurlijk de stap verbeteren dmv veel schakelen en balkjes laten lopen, steeds de balkjes iets verder uit elkaar, en je paard zal grotere passen maken, en nogsteeds de pas netjes afmaken, dit is alleen niet iets wat je ff in een weekje tijd voor elkaar krijgt, daar moet je gericht op trainen, ook gaat daar t tempo niet echt mee omhoog, maar gaat t paard grotere passen maken

maar zolang het paard een actieve stap heeft, dus niet de impuls verliest, en de passen netjes afmaakt ben ik al vrij snel tevreden(en toch in het Z1 terecht gekomen, dus 'niets van t paard vragen' gaat hier niet op Knipoog ) over zijn tempo heenjagen is iets wat ik dus niet zou doen, dan krijg je een gehaaste onregelmatige stap

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-05 10:17

LiSSy, dit gaat ten eerste niet om mijn paard, mijn paard loopt eerder te snel dan te langzaam Haha! Ik stel deze vraag die vanuit een discussie naar voren kwam met een ruiter die WEL wedstrijden rijdt.

Daarnaast vind ik het een bagger opmerking om te zeggen dat ik niks van mn paard verlang. Das namelijk niet waar. Ik rij geen wedstrijden, dus verwacht niks? Mijn paard is altijd braaf aan het been. Stapt goed voorwaarts, alleen heeft hij een klein probleem waardoor hij niet alles kanwat een ander paard kan! Ik verlang van mijn paard het geen wat hij kan, meer zal ik nooit van hem verlangen. Dat is ten alle tijde niet eerlijk.

Idd, rens, dat bedoel ik ook. Paard in kwestie is vrij klein, en loopt in de stap met buitenritten altijd langzamer dan andere paarden. Maar ik heb ook gezegt, ik zou hem niet continu 'begeleiden' gaat ie alleen maar gehaast en slordig van stappen, los je dus niks mee op...

Kafue

Re: Paard stapt langzaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 10:24

Als een paard loopt in stap zal hij dat altijd in zijn eigen tempo doen, afhankelijk van zijn eigen gemoedstoestand.
Loopt een paard nu vrij ontspannen, in takt met de juiste aanleuning dan is het goed. Het ene paard kan nu eenmaal sneller lopen de stappen afmakend dan de andere daar is niets mis mee.
Het heeft te maken met bouw, bespiering, karakter en dergelijke.
Als de takt daar dus het eigen zuivere ritme van de beweging dan is er neits aan de hand en moet je hem zeker niet sneller gaan drijven.
Anders wordt het voor uitgestrekt stap of middenstap maar dat heeft niets met snelheid te maken.

Of een ruiter wel of geen wedstrijdruiter is doet neit terzake. Mijn vriendin rijd bijvoorbeeld geen wedstrijden maar rijd haar paarden allemaal richting de Z daar kun je zo een eerlijke proef op wegrijden.

Dus paardje mooi in zijn eigen tempo laten lopen als de stap maar takt heeft en actief is.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 10:25

jij zegt zelf dat je niets van je paard verlangt... moet je dat maar niet zeggen

hobbelheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 10:32

ik denk dat marleen van haar paard verlangt wat ie aan kan, in tegen stelling tot sommige anderen die meer van een paard verlangen dan wat het aankan! Rustig opbouen id er vaak niet bij.

maar dat was niet de discussie, ik denk dat je een paard gewoon in zijn basistempo moet laten lopen, wat betreft het been geven, als je paard loopt in het tempo dat je wilt dan moet hij zonder kuitdruk enkel een wakend been daar blijven lopen. steeds been geven klopt voor mijn gevoel niet. maar dat is mijn bescheiding mening

Miss_Petit

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 10:41

LiSSy schreef:
dat jij niets van je paard verlangt wil niet zeggen dat iemand anders (die prestatiegericht rijd) dat ook doet

Hoe prestatiegericht rijd jij en hoever gaan je prestaties?
daar ben ik wel benieuwd naar, gezien de redenatie van je antwoord Lachen

Oranje007

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 10:48

Ik vind dat het paard wel zijn eigen tempi bepaalt ! als hij zich in dat tempo nou lekker voelt ?? natuurlijk moet je in dressuurproeven wel voorwaarts gaan en over stappen vooral bij middenstap . als je geen wedstrijden rijd is dat natuurlijk geeen probleem maar als je er wel rijd ... ik zou dan vooral balkjes stappen zodat de passen ruimer worrden en ev. kleine tikjes op zijn achterhand geven met een zweepje. Hopleijk ben je hiermee geholpen.[/url]
xxx amelie

Machie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-05 11:28

LiSSy schreef:
jij zegt zelf dat je niets van je paard verlangt... moet je dat maar niet zeggen

waar staat dat dan? Ik zeg alleen dat ik niet meer van mijn paard verlang dan hij aankan. En gelukkig zijn we niet allemaal de missikkanperfectrijden...

Liselot

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 13:31

machie schreef:
Maar waarom zou ik een paard wat in een nette stap loopt, sneller laten lopen? en waarom zou ik druk geven
terwijl ik niks van mn paard verlang?
tuurlijk, als hij trager word in zn pas, krijgt hij druk, eerder niet.

tadaa Knipoog
ik zeg helemala niet dat ik perfect kan rijden, hoor je mij ook absoluut nooit zeggen.
maar ja ik kan toch niets meer goed doen hier volgens mij Lips are sealed

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 13:33

Kawa is ook een trage stapper.
Maar maakt wel mooie passen en stapt ook over.
Zou ik die sneller willen laten stappen, word het een zootje.
Dit is gewoon zijn manier van lopen, dus mooi zo laten.
heeft me in de proef ook nooit geen punten gekost.

Miss_Petit

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 13:39

LiSSy schreef:
tadaa Knipoog
ik zeg helemala niet dat ik perfect kan rijden, hoor je mij ook absoluut nooit zeggen.
maar ja ik kan toch niets meer goed doen hier volgens mij Lips are sealed

Ik gok alleen dat zij het in een andere contaxt bedoelde Haha!

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-05 13:42

jepz, ik bedoel het idd anders, laat ik het anders zeggen Haha! ik zou nooit druk geven, als ik niet van mijn paard verlang dat hij sneller danwel anders gaat lopen. Zo is mij het rijden geleerd. Want, als je druk geeft op momenten dat je wilt dat je paard hetzelfde blijft lopen, maak je het verarrend voor een paard. Ik ga met een auto toch ook geen gas geven als hij niet harder mag?

En LiSSy, het is niet fijn voor mensen om te horen dat ze toch niks van hun paard verlangen, en slecht rijden omdat ze niet prestatiegericht rijden Verward iedereen rijdt prestatiegericht, anders lift je mee. Alleen iedereen verwacht een andere prestatie van een paard!

Skipperke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 15:39

Hihi, wat kunnen sommige mensen een reactie toch weer zo verdraaien dat het op hun hand komt...
Lissy, volgens mij was het best wel duidelijk wat Machie bedoelde... Vooral als je de zin ervoor ook had gelezen.
Dat jij het anders opvat, moet jij weten, maar om dan zo kinderachtig te reageren... Boos!

Miss_Petit, grappig dat zij op jouw vraag geen antwoord geeft, zegt genoeg volgens mij.

En voor de rest, ga ik met G&K mee (en de rest die het daar mee eens was Knipoog ).

GoldStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 17:34

Voor wel of geen proef geldt:

De stap.

1. De stap is een marcherende gang, waarbij een beenzetting in vier tempi wordt onderhouden, goed waarneembaar en gedurende het gehele stapwerk.

2. Indien het voor- en het achterbeen aan dezelfde zijde van het paard vrijwel in hetzelfde ritme bewegen neigt de stap naar een laterale beweging. Deze onregelmatigheid, die kan uitmonden in telgang, is een ernstige afwijking van de gang 'stap'.

3. Juist in de stap zijn de onvolmaaktheden van de dressuur het best waar te nemen. Dit is ook de reden waarom men een paard in stap niet meer in de hand moet stellen dan de graad van zijn africhting toelaat. Een te vroegtijdig gevraagde verzameling bederft niet alleen de verzamelde, maar ook de middenstap en de uitgestrekte stap.

4. Men onderscheidt:

de verzamelde stap, de arbeidsstap, de middenstap, de uitgestrekte stap en de vrije stap.

4.1 De verzamelde stap.
Het in de hand gestelde paard beweegt zich resoluut voorwaarts en blijft daarbij aan het bit. De hals is opgericht en meer afgerond en het paard toont duidelijk zelfhouding. De stand van het hoofd nadert de loodlijn. Er wordt een soepel contact met de mond onderhouden. De achterbenen worden goed onder de massa gebracht en in het spronggewricht gebogen. De gang van het paard blijft marcherend en energiek met een regelmatige beenzetting. Iedere pas dekt minder terrein en is verhevener dan in de middenstap, doordat alle gewrichten meer gebogen worden en het paard zich duidelijk zichzelf draagt. De verzamelde stap is korter dan de middenstap, maar, zonder gehaast of onregelmatig te worden, wel actiever.

4.2 De arbeidsstap.
Het paard beweegt zich monter, regelmatig en ongedwongen voort. Het vertoont een vlijtig maar rustig beeld. De stap is gelijkmatig en vastberaden. De ruiter leidt het paard in een constante lichte aanleuning.

4.3 De middenstap.
Dit is een frisse, regelmatige en ongedwongen stap met een middelmatige verruiming door het gehele lichaam. Het paard blijft in de hand gesteld, gaat energiek maar kalm, met gelijke en vastberaden stappen voorwaarts. De achtervoeten worden voorbij de afdrukken van de voorvoeten gezet. De ruiter behoudt een licht, soepel, voortdurend en gelijkblijvend contact met de mond van het paard. De middenstap is een gang tussen de arbeidsstap en de uitgestrekte stap, waarbij de uitgestrekte stap het meest wordt benaderd.

4.4 De uitgestrekte stap.
In de uitgestrekte stap dekt het paard zoveel mogelijk terrein, zonder overhaasten en zonder de regelmaat van de beenzetting te veranderen. De achtervoeten treden duidelijk voorbij de afdrukken van de voorvoeten. De ruiter staat het paard toe zijn hals te verlengen en het hoofd naar voren te brengen, zonder echter het contact met de mond te verliezen.

4.5 De vrije stap.
De vrije stap is een ontspannen gang in rust. De ruiter staat het paard toe zijn hoofd en hals naar voren en naar beneden te brengen tot ongeveer aan de horizontale lijn, met de neus voor de loodlijn, zonder het contact met de mond te verliezen.