Heel irritant weten jullie iets ???

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Panini

Heel irritant weten jullie iets ???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-05 20:50

Hallo,

Ik zit met een irritant probleempje en ik hoop dat iemand raad heeft.
Sinds kort is mijn paard verhuisd naar een nieuwe stal, allemaal hartstikke leuk en geen probleem. Maar hij heeft nu iets gevonden om tegen voertijd even flink te drammen dat ie NU zn eten krijgt en niet over een kwartier. Als het meneer te lang gaat duren begint ie keihard met zn hoeven (incl. ijzers!) tegen de houten wand van zn box te rammen. Het is nogal een flinke knaap (1.78 m ) dus je kunt je wel voorstellen dat dat flinke klappen geeft, en je je helemaal rot schrikt. In het begin was het nog wel grappig en lachwekkend maar nu wordt het dus echt irritant. Tegen m roepen dat ie op moet houden heeft natuurlijk geen zin want hij doet het rustig nog een keer extra hard voor je. Ook tijdens zn maaltje blijft ie rammen. Ik weet er geen oplossing voor dus ik hoop dat jullie een tip voor me hebben.

Ik hoor het heeeel graag

Groetjes,

Casca

Re: Heel irritant weten jullie iets ???

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-05 21:03

hoi, kun je niet proberen hem zijn eten te laten geven vóór hij begint te krabben? want anders krijgt hij eigenlijk zijn voer als beloning dat hij krabt (mensn denken snel; ow, die krabt snel eten geven, dan houd hij op) en anders iedere keer als hij gaat krabben een lege voerschep of emmer tegen zijn tralies aan gooien, hij kan zich er dan absoluut geen pijn aan doen maar wel even een schrik reactie dat dat dus niet mag..
kunnen de paarden elkaar nu ook zien als ze eten krijgen (naast elkaar?) want je vertelde niet of hij dat op zijn vorige stal ook deed.. dan kun je misschien er een stukje voor maken dat hij de ander niet ziet, heeft hij weer rust..
veel succes

Panini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-05 21:13

hoi, bedankt vor je reactie... tsja ik geef m juist ook niet als ie begint want hij moet juist leren om gewoon te wachten. De rest krijgt ook niet dus dat is het ook niet. Zn maag gaat gewoon knorren en hij denkt Trappen !!!!! Maar de voerschep is een idee dat ga ik even proberen !!!

Bedankt !!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-05 22:06

Mijn vriendin heeft er twee van die stampers bij. Een doet het trouwens met zijn voorknie (handwortel), niet echt bevordelijk voor dat gewricht...
Wat zij heeft gedaan: Een oud tapijt, dubbel, met stro ertussen aan de boxwand genageld. Dan maakt het geen lawaai meer en heeft het geen zin om te rammen. Ze doen het niet meer.

Rawr

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-05 22:30

Lusitana schreef:
Wat zij heeft gedaan: Een oud tapijt, dubbel, met stro ertussen aan de boxwand genageld. Dan maakt het geen lawaai meer en heeft het geen zin om te rammen. Ze doen het niet meer.

Zoiets heb ik eerder ook gedaan, een soort van stootkussen gemaakt, het trappen is daarna snel opgehouden dus voor jou is het mischien waard dat ook te proberen.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-05 23:13

Moet je Sjuimpje eens pb 'en die heeft foto's gemaakt van haar paard. Die stond s'morgens heel vroeg te schoppen om voer...Ze had de waterslang vastgemaakt bij zijn box...
S'ochtends vroeg opgestaan, naar de waterkraan geslopen en toen haar paard schopte de waterkraan een paar seconden open gezet Extreme duivel

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 12:34

Krijgt hij ook elke dag hooi ofzo? Misschien ook een idee, dan heeft hij wat maagvulling en wat te doen.
En anders lijkt me zo'n soort van stootkussen ook wel slim, dat ga ik zelf ook es proberen als ie s' morgens weer gaat stampen Pling
Maar t hooi werkt bij mij nog steeds best goed.

Tact

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 13:51

Aan de binnenkant van de stal net onder het hek een houten lat vastmaken. Hierop kun je een rubberen mat ophangen (lange bouten met ringen door de wand en de lat). Tussen de stalwand en de mat, zit alleen lucht. Als het paard tegen de mat trapt, kan de lucht moeilijk snel weg. Het lawaai van het trappen tegen de wand is dan weg en de "kick" voor het paard is dan zo weg. De mat moet tot vlak op de stalvloer hangen, omdat er anders onder geschopt kan worden.

Het is slecht voor de voorknie, maar ook het hoefbeen (in de hoef) kan breken. Een paard met een "schrikoplossing" verkeerd gedrag afleren, lijkt me onverstandig.

knightloekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 14:03

ik zou er voor zorden dat de wand stevig genoeg is zodat ie er niet doorheen trapt en hem lekker negeren

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 15:30

Slechte gewoonte Ik zou iets verzinnen om het goed te straffen, want dit kan van kwaad naar erger gaan, en gaat vaak niet vanzelf over...Waterslang is inderdaad een goed idee.

anouksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 15:40

Die van mij doet het ook en hoe meer paarden er mee doen, des te mooier het is. Heel vervelend.
Negeren, dat werkt nog het beste maar er blijven altijd van doe oelewappers bij mij op stal die hem toch weer hooi geven en daar gaat meneer weer en ik heb een halve fries daar zit een kracht achter!
Hij doet het ook om aandacht te krijgen. Krijg ik het niet positief, dan maar negatief.

Lara_oud

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 16:09

bedenk dat boos worden of schreeuwen ook aandacht is dus dan gaat hij gewoon door, de tuinslang en tapijt tegen de muur zij wel twee van de beste oplossingen die ik ooit heb gehoord

_Vanisha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 19:41

bij ons is er ook zo een die heeft gewoon een stroomdraadje aan de binnenkant van zijn box voor zijn deur helpt goed hoor