Paard drukt rug weg met doorzitten en marcheert!

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kitty1

Paard drukt rug weg met doorzitten en marcheert!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-05 17:16

Ik ben flink aan het trainen om mijn paard alleen maar over de rug te laten lopen. Maar als ik ga doorzitten dan wordt ze korter in haar gangen, gaat als het ware marcheren en loopt niet meer vloeiend. Drukt haar rug weg. Dan lukt het natuurlijk ook niet om te zitten. Dus een moeilijke gang. Wat raden jullie aan? Hoe kan ik dit verbeteren?

Lottew

Re: Paard drukt rug weg met doorzitten en marcheert!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-05 18:05

Probeer zelf zo ontspannen mogelijk te zitten, laat haar eerst helemaal verzamelen in draf en ga dan pas voorzichtig doorzitten. Je kunt ook proberen om vanuit stap langzaam over te gaan in draf en dan meteen door te zitten. Maak jezelf zo lang mogelijk en probeer (ontspannen) de beweging van je paard te volgen. Misschien is het ook wel handig om eens zitles te nemen, aan de longe en zonder beugels. Succes!

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 13:49

idd niet gaan zitten voordat die super loopt! Als die weer eruit drukt zodra je doorzit ga je weer lichtrijden of je rijdt zn neus er ff wat uit zodat die weer wat ruimer in zn gang worden en loslaat.

Tijdens het doorzitten is het heel belangrijk om idd te ontspannen, stil te zitten en lang te maken.. een goeie tip daarnaast om je paardje te ontlasten: gewoon een heeeeel klein beetje te gaan staan! Zo lijk thet als of je doorzit maar je doet et niet.. zo kan je rustiger blijven zitten en je paardje er aan wennen..

stubbie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 08:11

Je zou idd zelf moeten proberen om haar te laten ontspannen mssn door in eerste instanstie voorwaarts neerwaarts te rijden en dan als je gaat doorzitten zelfde voorwaartse ontspannen tempo houden.
Maar let er wel op dit je zelf ook blijft ontspannen en dat je niet van te voren al denkt "o jee ik ga doorzitten". Gewoon relaxed niet aan denken en vooral aan de ontspanning werken van jou en je paard

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 11:03

Ik heb dat laatst ook gezien bij clinic van Kottas, iemand had ook moeite met doorzitten en je zag paardje ook heel erg terugkomen in tempo en in de passen.
Hij adviseerde om korte stukjes door te zitten en weer lichtrijden, dus korte zijde doorzitten en daarna weer licht rijden, zodat je het beetje op kunt bouwen en de tact kunt behouden. Onafhankelijke zit hebben valt niet mee, vaak zit ruiter of te vast, of te ver achterover, bekken kantelen valt dan niet mee. Zelf ook oefenen zonder beugels is voor jezelf een goeie oefening.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 12:24

Probeer inderdaad korte sessies door te zitten en dan weer doorpareren naar stap. Bijvoorbeeld 6 passen draven en doorzitten, 6 passen stap. Je leert namelijk op een hobbelend paard die de rug wegdrukt niet doorzitten.
Als het paard aandraaft is het er meestal nog goed bij en jij zit ontspannen door het tellen ben je ook niet zo met het doorzitten bezig en zit je meestal beter door. Om ontspannen te blijven kun je bijvoorbeeld fluiten of zingen erbij.

Zorg dat je het paard een actieve overang laat maken naar draf en houd hem actief voorwaarts. Sta toe op de binnenhand zodat het dier zijn pas af kan maken.
Verder is het heel goed om dit alles zonder beugels te doen, daar krijg je een goede zit van.
Soms helpt het wel eens om te denken kijk omhoog. Naar de balken lucht kijken helpt ook om jezelf lang te houden.

Woodstock

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 18:45

Let wel op dat hij -als je het doet zoals kafue zegt- niet meteen denkt dat wanneer jij gaat doorzitten hij moet gaan stappen enkele passen later, heb je dat probleem weer Knipoog . Tempo ook niet te hoog leggen in draf, want dan is het voor jou makkelijker om ontspannen door te zitten (hij moet uiteraard nog wel voorwaarts blijven he Lachen )