Narbella in de clinic met Lammert Haanstra..

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Dabo

Narbella in de clinic met Lammert Haanstra..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-05 13:59

Gisteravond was het dan zover, de clinic met Lammert Haanstra. Ik had er een hoop van verwacht, en was best wel een beetje nerveus, want ik mocht met Narbella meedoen. We waren als 3e ingepland.

Ik ben helemaal geen held met longeren, ik kan er niks van, raak altijd in de knoop met vanalles, heb een arm te kort, en mijn paardje Narbella (4jaar pas) snapt er ook nog niet zoveel van. En als ik het verkeerd doe, kan ik het haar ook niet goed leren toch? Dus.. toen ik las dat er een clinic zou komen, me opgegeven... Haha!

Een vriendin van me, Sabrina (Horseylove hier op bokt) was naar Zaandam afgereisd, om me te helpen. Thnxxxx! Haha!
    Afbeelding
Hier ik, Bella, en Sabrina.

Eerst kregen we een uur (ruim) theorie. Zeer leerzaam. Lammert kan leuk vertellen, met humor.
Toen gingen we longeren. Longeercirkel afgezet in de binnenbak. Alle deelnemers erbij.

Als eerste een Z-paard die voordeed hoe het hoort Lachen (Ben de naam even vergeten, sorry)
Als tweede Ilion van Shirley. Die was wat onstuimiger, maar ook die ging netjes lopen, met Lammert. Hij weet wel waar hij het over heeft.
    Afbeelding
Excuses voor de minimale kwaliteit van de foto's. In een binnenbak toch altijd al moeilijk. Ik heb ze wat 'opgelicht', maar mooier worden ze daar ook niet van......

Bella word 'ingestapt' door Horseylove:
    Afbeelding

Dan zijn wij aan de beurt:
    Afbeelding

Lammert legt de andere deelnemers wat uit, en ik stap Bella in de rondte:
    Afbeelding

Dan ga ik haar longeren. maar raak al meteen met zweep en lijn in de knoop.....:
    Afbeelding

Lammert gaat het van mij overnemen:
    Afbeelding

Hij gaat wel even zijn mening over mijn paardje aan het publiek vertellen. Okay, na eerst 2 'vol'slanke dressuurpaarden, een klein dravertje in je cirkel, dat is voor Lammert schijnbaar even schrikken. Want wat zegt hij?
'Ik heb eigenlijk een beetje medelijden met dit paard.. Het is wel een zielig paard. Kijk naar die vacht, die uitstraling.. Ik heb het idee dat ze een niet zo fijne jeugd gehad heeft'....
Nou, toen moest ik natuurlijk wel even slikken, het liefst trok ik Lammert over het hekje heen Boos!
Mijn paard is niet zielig! en ze heeft helemaal geen slechte jeugd gehad, toevallig weet ik dat ze het geweldig goed heeft gehad bij de trainers waar ze vandaan komt!!!! Dus.. ik was wel een beetje beledigd, dat snappen jullie wel..... Verdrietig
    Afbeelding

Maar goed, we gingen door, Bella ging wat ontspannen:
    Afbeelding

En toen moest ik het weer overnemen..
    Afbeelding

Eerst alleen de lijn:
    Afbeelding
en daarna ook de zweep erbij. Het ging wel beter als dat we tot nu toe gedaan hadden. Maar dit was (helaas) geen longeer cursus, maar een clinic. Maar goed, ik heb er in elk geval wat van opgestoken....

Na afloop kwamen wat mensen vragen hoe de lijn nou aan mijn paard bevestigd was, en tevens heb ik van verschillende mensen gehoord dat ze de manier waarop mijn paardje 'afgekraakt' werd ook niet erg aardig vonden.... Lief van ze. Dacht al dat het aan mij lag.
    Afbeelding

Dat Bella nog zo dik in haar vacht zit komt omdat ze in december pas haar wintervacht ging aanmaken. Toen ze uit de (draf) training kwam. Daarna is ze dus 'op rust' gezet, met een dek op, overdag lekker het land in.
Ik heb haar nu 4 weken, en ze staat nu (nog) dag en nacht op stal. Hele omschakeling! Maar om nou te zeggen dat ze zielig is.... dacht het toch niet?

Mijn dank aan mijn man Ton, voor het maken van de foto's en Sabrina (Horseylove) voor het gezellige weekend.

Anoniem

Re: Narbella in de clinic met Lammert Haanstra..

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-05 14:05

Dat is inderdaad best L*llig Nagelbijten / Gniffelen
Ik vind het een mooi beestje Ja
Hopelijk gaat t longeren nu beter Lachen

horseylove

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-05 14:08

ik vond het ook heel gezellig heb er ook wel wat van geleerd.
maar ja vroeg lammert ook wat maar geen normaal andwoord.

Veel geluk met bellatjuh.
weekend is hierrow super gezellig kom zker weer snel lanks.

DEESenJAMBO

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-05 14:32

Nou dat lijkt me ook niet leuk om te horen. Al helemaal niet als je weet hoe je paardje het vroeger gehad heeft.

Hij zet je eigenlijk beetje voor schut voor de rest van t publiek. Maargoed trek t je niet aan, dravers zijn cool alleen weet hij dat nog niet Knipoog

Ik vind dat je een mooie draver heb, met een lekker koppie
veel plezier ermee!

Strip

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-05 15:11

wat banketstaaf dat ie dat zei
ik vind er mooi en op de 4e foto van onderen daar staat ze helemaal super op daar glanst ze ook zo mooi Haha!

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-05 21:19

Dus ook Lammert heeft last van vooroordelen enzo. Ik moet zeggen dat het in ieder geval niet erg professioneel over komt. Waar haalt hij dat vandaan? Dat ze nog in haar wintervacht zit zegt niet over haar gehele jeugd enzo.

Ik hoop dat je in ieder geval wat geleerd hebt. Ik heb wel het een en ander opgetsoken uit het boek van Lammert. (het voordeel is natuurlijk dat een boek geen raar commentaar geeft)

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-05 21:43

thnxx mensen voor jullie positieve gedachten Haha!

Ik zat er best wel mee eigenlijk. Kreeg al spijt dat ik me opgegeven had, maar ja, toen was het al te laat..
Ik heb er toch wel het een en ander van geleerd, gelukkig, dus het was niet helemaal weggegooid geld Lachen

Het boek heb ik ook helemaal gelezen van de week, wou een beetje goed voorbereid voor de dag (avond) komen. Boek is inderdaad zeer intressant, en geeft geen persoonlijk commentaar hihihi

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-05 21:49

Tja, als goede vriendin van dabo die het verhaal van haar paard ook al een tijdje volgt, sta ik ook wel even te steigeren.
Hoe kun je nou denken dat een paard geen goede jeugd heeft gehad als ze een beetje lange haren heeft?
En dabo, wist meneer weet alles beter Narbella in galop te krijgen?

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-05 22:12

Lusitana schreef:

hahahah ja hoor, maar dat deed ze helemaal uit haarzelf! hihihi

Mendi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 10:00

Ik was er ook bij afgelopen zaterdag en ja, hij was wat snel van conclusies trekken, maar misschien kwam het even verkeerd over en meende hij het niet op die manier.
In ieder geval vond ik jouw paardje tijdens het longeren zienderogen opknappen. Dat gestuntel van jou in het begin begreep ze niet en dat zag je aan haar houding. Maar na het trainen door Lammert en toen jij het overname zag ik een heel ander paardje lopen, oortjes naar voren, staart lekker ontspannen, mooi regelmatig tempo en jij stond daar ook hartstikke goed te longeren!! OK dan!
Ik heb erg veel opgestoken en zal het ook eens in de praktijk brengen, alhoewel ik niet echt vaak longeer Knipoog
Heel veel succes met je lieve paardje!!

horseylove

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 11:11

Lusitana schreef:
Tja, als goede vriendin van dabo die het verhaal van haar paard ook al een tijdje volgt, sta ik ook wel even te steigeren.
Hoe kun je nou denken dat een paard geen goede jeugd heeft gehad als ze een beetje lange haren heeft?

Hi ik was er zelf zaterdag ook bij en zondag even op bella gereden.
ben met me grote bek erop gaan zitten maar het is mijn ook niet gelukt (was BTW de eerste keer voor mij op een draver) en ben er vanaf gedonderd beetje spierpijn in me armen maar verder okey.
was u van dat tel gesprek?

danifur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 11:28

de clinic was idd heel leuk!
en de foto's zijn leuk geworden!

maar ik denk dat jij de opmerking van lammert ook een beetje verkeerd begrepen hebt (ik weet het niet hoor Bloos )
heb is ook niet kwaad bedoeld van mij, maar ik denk eerder dat hij het zeker niet naar jou bedoelde, jij hebt haar pas een maand!
dus hoe zou hij dan kunnen oordelen dat ze het bij jou slecht heeft?

dus ik denk dat het zeker niet naar jou bedoeld is! Knipoog
wat t is een superlief paard, dat heb k wel gemerkt Haha!

en ze deed ook super haar best! het ging uiteindelijk toch allemaal goed?

Amulet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 11:31

Dabo schreef:
thnxx mensen voor jullie positieve gedachten Haha!

Ik zat er best wel mee eigenlijk. Kreeg al spijt dat ik me opgegeven had, maar ja, toen was het al te laat..
Ik heb er toch wel het een en ander van geleerd, gelukkig, dus het was niet helemaal weggegooid geld Lachen

Het boek heb ik ook helemaal gelezen van de week, wou een beetje goed voorbereid voor de dag (avond) komen. Boek is inderdaad zeer intressant, en geeft geen persoonlijk commentaar hihihi

Komt heel bekend voor hoor, die 'aparte' opmerkingen Haha! Ik heb een cursus bij hem gevolgd (8 weken achter elkaar geloof ik) en op een gegeven moment moesten ook de eigen paarden eraan geloven. Ik had mijn haflinger meegenomen (moet je nagaan, tussen die mooie grote dressuurpaarden Knipoog Haha! ) dus ik heb ook wel wat aparte dingen te horen gekregen hoor, maar niet zo erg als dat van jou gelukkig (misschien komt dat ook wel omdat er bij ons niet alleen maar dressuurpaarden meededen, ook friezen/tuigers en een hackney). Feit is wel dat de beste man -volgens mij- weet waar hij het over heeft.

Leuke foto's!

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 11:31

fransje23 schreef:
Dus ook Lammert heeft last van vooroordelen enzo. Ik moet zeggen dat het in ieder geval niet erg professioneel over komt. Waar haalt hij dat vandaan? Dat ze nog in haar wintervacht zit zegt niet over haar gehele jeugd enzo.

Ik hoop dat je in ieder geval wat geleerd hebt. Ik heb wel het een en ander opgetsoken uit het boek van Lammert. (het voordeel is natuurlijk dat een boek geen raar commentaar geeft)

Ik wil me er even mee bemoeien... ik was er ook bij en Haanstra heeft het niet op deze manier bedoeld. Hij luisterde eerst naar jouw verhaal van waar je haar vandaan had en zo en zei toen dat hij een beetje medelijden met haar had. Dat ze dik en dof in haar vacht zit en dat ze amper bespiering heeft en mager is.

Nu kun je een draver dan ook niet vergelijken met een dressuurpaard die natuurlijk behoorlijk stuk steviger zijn en meer bespiering hebben. Hij heeft het absoluut niet bedoeld om haar af te kraken en publiek en zo kwam het op ons niet over hoor, ten minste niet op mij Knipoog Wat hij zei dat zagen wij ook. Je zult zien dat Narbella er straks een stuk beter uitziet zodra ze uit haar dikke wintervachtje is en wat meer bespiering krijgt en wat ronder wordt. Misschien dat je haar zoals ik al zei gewoon even een vitaminestoot moet geven om haar te helpen uit haar vacht te komen!

Ik vond het echt een super clinic en een hele interessante en sympathieke man die Lammert Haanstra. Heb er veel van geleerd. Hij is juist heel paardvriendelijk en voorzover hij op mij overkwam heeft hij helemaal geen vooroordelen over paarden

Ik denk ook niet dat hij het idee had dat het bij jou verkeerd overkwam. Jij hebt haar nog maar zo kort dus jij kan hier toch niets aan doen!? Hij gaf Narbella daarna ook wat complimentjes Ja

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-05 11:41

Zoals ik al zei heb ook ik er een hoop van geleerd, en ik ben ook van mening dat hij wel weet waar hij het over heeft.

Maar ik voelde me toch wel een beetje persoonlijk aangesproken, het is tenslotte MIJN paard. En ik zie ook heus wel het verschil tussen een goedgevulde Kwpnner, en een schriel dravertje.
Maar hij vroeg pas naar haar voorgeschiedenis NA die opmerking.

En inderdaad, ik stond te klungelen met die lijn en zweep, daarom heb ik me ook opgegeven voor de clinic, en later ging het zeker een stuk beter!! Ik heb er ook een heleboel van geleerd, maar toch, zit het me niet helemaal lekker. Ik werd er wel wat verdrietig van.
Ik kan geen kritiek velen tegenover mijn paardje denk ik. Haha!

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 11:42

Dabo schreef:
Lusitana schreef:

hahahah ja hoor, maar dat deed ze helemaal uit haarzelf! hihihi

Nee, hij liet haar expres niet galopperen juist omdat hij haar in haar waarde wou laten en zei dat ze nog zo jong was en draver en nog niet goed begreep wat er van haar werd verwacht. Hij heeft haar dan ook niet bijgezet omdat hij zei dat ze die druk meteen niet aan zou kunnen en het ook niet eerlijk voor haar zou zijn en hij niet ten koste van het paard even wou laten zien wat hij allemaal niet kon. Ik weet zeker dat het hem gelukt was om haar te laten galopperen als hij dat zou willen. Feit is dat deze mensen veel meer uit onze eigen paarden kunnen halen dan wij zelf... soms wel eens frustrerend hoor Haha! Ik bedoel het niet naar jou toe hoor Dabo maar ook voor mijzelf en zoveel anderen Knipoog Haanstra heeft zoveel ervaring en weet gewoon precies waar hij over praat.

Ik vond hem heel erg professioneel overkomen en een echte paardenman die erg paardvriendelijk was. Narbella ging wel stiekem zelf een paar keer galoperen Haha! Ze deed het echt super en was heel erg heel erg braaf OK dan!

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 11:44

Dabo schreef:
Zoals ik al zei heb ook ik er een hoop van geleerd, en ik ben ook van mening dat hij wel weet waar hij het over heeft.

Maar ik voelde me toch wel een beetje persoonlijk aangesproken, het is tenslotte MIJN paard. En ik zie ook heus wel het verschil tussen een goedgevulde Kwpnner, en een schriel dravertje.
Maar hij vroeg pas naar haar voorgeschiedenis NA die opmerking.

En inderdaad, ik stond te klungelen met die lijn en zweep, daarom heb ik me ook opgegeven voor de clinic, en later ging het zeker een stuk beter!! Ik heb er ook een heleboel van geleerd, maar toch, zit het me niet helemaal lekker. Ik werd er wel wat verdrietig van.
Ik kan geen kritiek velen tegenover mijn paardje denk ik. Haha!

Ik begrijp wel wat je bedoeld hoor dat je je aangesproken voelde maar je hebt haar nog maar zo kort. Als hij het tegen mij had gezegd over Omar die ik al 3 jaar heb dan was ik echt zwaar beledigd geweest Bloos behalve als ik Omar net had gehad dan lag het niet aan mij Knipoog dat is wat wij bedoelen te zeggen.

Niet verdrietig over zijn hoor! Je zal zien dat ze snel zal opknappen en straks weer lekker het land op!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 12:20

Kan me wel voorstellen dat Dabo er niet zo blij mee was.

Natuurlijk heeft ze Bella pas een maand, maar ze is opgegroeid bij goede vrienden van haar.

Lijkt me dus hoe dan ook niet leuk om te horen dat ze een slechte jeugd heeft gehad als ze dat absoluut niet heeft gehad.

Dravertjes hebben nu eenmaal een andere bouw... Ze hebben helemaal andere spieren en ja, misschien was Bella een beetje ingevallen toen ze haar voeten op Nederlandse bodem parkeerde, maar ik vond haar er zeker niet zielig uitzien!

Ellen! Hou vol hoor met dat longeren! Ik kom binnenkort zeker wel eens assisteren!

Len

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-05 12:46

AnneOmie schreef:
Ik begrijp wel wat je bedoeld hoor dat je je aangesproken voelde maar je hebt haar nog maar zo kort. Als hij het tegen mij had gezegd over Omar die ik al 3 jaar heb dan was ik echt zwaar beledigd geweest Bloos behalve als ik Omar net had gehad
dan lag het niet aan mij

Knipoog dat is wat wij bedoelen te zeggen.

Niet verdrietig over zijn hoor! Je zal zien dat ze snel zal opknappen en straks weer lekker het land op!

Ja, net wat Rock net zei, ik weet ook van haar voorgeschiedenis, dat ze het juist vreselijk goed gehad heeft, voordat ze bij mij kwam. Als ik het half zo goed kan doen met Bella, als dat haar trainers dat voor mij gedaan hebben, ben ik al blij.
En inderdaad AnneOmie, ik zal blij zijn als ze straks het land op kan, wat zal ze dat fijn vinden!! Ze is dat ook zo gewend.. ook in de winter, overdag een paar uur naar buiten Lachen

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 13:06

Dabo schreef:
AnneOmie schreef:
Ik begrijp wel wat je bedoeld hoor dat je je aangesproken voelde maar je hebt haar nog maar zo kort. Als hij het tegen mij had gezegd over Omar die ik al 3 jaar heb dan was ik echt zwaar beledigd geweest Bloos behalve als ik Omar net had gehad
dan lag het niet aan mij

Knipoog dat is wat wij bedoelen te zeggen.

Ja, net wat Rock net zei, ik weet ook van haar voorgeschiedenis, dat ze het juist vreselijk goed gehad heeft, voordat ze bij mij kwam. Als ik het half zo goed kan doen met Bella, als dat haar trainers dat voor mij gedaan hebben, ben ik al blij.
En inderdaad AnneOmie, ik zal blij zijn als ze straks het land op kan, wat zal ze dat fijn vinden!! Ze is dat ook zo gewend.. ook in de winter, overdag een paar uur naar buiten Lachen

Dat gaat helemaal goed komen met jullie hoor Ja Vitaminestoot erin en straks lekker op het land en wat het longeren betreft... oefening baart kunst voor zowel Bella als jezelf! Ik had gisteren ook bijna weer de lijn onder mijn voeten hangen Bloos het is gewoon best moeilijk en vooral als je paard het ook niet helemaal snapt.

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-05 13:24

AnneOmie schreef:
Dat gaat helemaal goed komen met jullie hoor Ja Vitaminestoot erin en straks lekker op het land en wat het longeren betreft... oefening baart kunst voor zowel Bella als jezelf! Ik had gisteren ook bijna weer de lijn onder mijn voeten hangen Bloos het is gewoon best moeilijk en vooral als je paard het ook niet helemaal snapt.

Haha! Die vitaminestoot ga ik zeker wel halen, dat kan inderdaad geen kwaad. Misschien dat ze zo haar vacht wat sneller kwijtraakt.
Ik ga het zeker weer proberen hoor, ik weet dat longeren goed voor je paard is, maar ik vind het zo moeilijk!

Rock schreef:
Ellen! Hou vol hoor met dat longeren! Ik kom binnenkort zeker wel eens assisteren!

Len

Len, hier ga ik je zeker aan houden hoor! Heb je van de week tijd?? Nee? MAAK je maar tijd! hihihih Tong uitsteken

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 16:02

Iedere dag een scheutje lijnzaadolie helpt ook goed om paarden door hun wintervacht heen te laten komen. Gaan ze ook van glimmen.
En verder blijf ik bij mijn standpunt dat Lammert geen negatieve uitspraken hoeft te doen over paarden. Hij kan weten dat de eigenaar zich dan aangevallen Ik zou mij ook aardig aangevallen voelen, ook al bedoeld hij het niet zo.
Neemt niet weg dat ik zijn methode goed vind hoor. En ja,hij kan het ook leuk brengen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 17:08

Dabo schreef:
Rock schreef:
Len, hier ga ik je zeker aan houden hoor! Heb je van de week tijd?? Nee? MAAK je maar tijd! hihihih Tong uitsteken

Morgen kom ik gezellig mee naar Bella! :-D Hoe en hoe laat spreken we nog wel af okee?

Len

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-05 21:26

Rock schreef:
Morgen kom ik gezellig mee naar Bella! :-D Hoe en hoe laat spreken we nog wel af okee?

Len

Gezellie, we bellen!

Ik heb trouwens vanavond ook even Bella gelongeerd. Ging best wel aardig! Heb geleerd hoe de lijn op te rollen, maar wel met halster gelongeerd.
Morgen, of van de week met hoofdstel weer.
Er zit een zacht gedeelte in de bak, waar ze echt doorheen SJEEST! Ze valt daar altijd naar binnen, maar ik heb nu geleerd hoe ik haar naar buiten kan houden Haha!
Het komt wel goed met ons Knipoog

danifur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 08:53

[/quote]Ik heb trouwens vanavond ook even Bella gelongeerd. Ging best wel aardig! Heb geleerd hoe de lijn op te rollen, maar wel met halster gelongeerd.
Morgen, of van de week met hoofdstel weer.
Er zit een zacht gedeelte in de bak, waar ze echt doorheen SJEEST! Ze valt daar altijd naar binnen, maar ik heb nu geleerd hoe ik haar naar buiten kan houden Haha!
Het komt wel goed met ons Knipoog[/quote]

je moet je er ook zeker niet verdrietig door voelen!
natuurlijk begrijp ik dat je je wel zo voelt (want t is nooit leuk)
maar je hebt haar nog zo kort!
bovendien deed ze met die clinic echt haar best Haha!
en je zou haar inderdaad een vitaminestoot kunnen geven of wat lijnzaadolie tijdelijk door haar voer kunnen doen om haar door haar vacht heen te helpen.
(we hebben laatst een voorlichtingsavond van PAVO gehad Haha!)
het komt iig zeker wel goed met jullie OK dan!