Pony niet te houden!

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Curly_Lovv

Pony niet te houden!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-05 12:27

Hey,
Mijn fjord wordt binnenkort 4 jaar,en ik rij met hem in een prive-les samen met 2 vriendinnen,elke donderdag.Omdat hij nog jong is en onwetend,rij ik hem thuis altijd wat in.Daarna vertrekken we naar de bak,die maar 1.5 straat verder ligt,dus we gaan te paard.Mijn vader houd hem altijd vast,want als hij eenmaal op de straat is,begint hij een beetje vervelend te doen.Hij trekt een beetje,maar hij steigert niet en hij bokt ook niet.Als we eenmaal in de bak zijn,stap ik daar nog wat in,en als het gaat draaf ik ook.Maar we vertrekken altijd eerder zodat hij weer wat kan wennen aan de omgeving.Dat gaat dus allemaal goed,maar als mijn vriendinnen met hun paard komen,dan begint hij te lopen en te trekken,en rent hij achter hen aan.Hij is niet vals en probeert me er ook niet af te gooien,maar hij trekt MIJ gewoon vooruit en ik heb er altijd wel problemen mee.En een fjord,die zijn heel sterk,en ik ben nog maar 13,dus ik kan hem nog niet echt hanteren.De martingaal helpt niet echt.En ik hou hem ook niet te strak,want dat gaat hij nog meer tegentrekken en nog harder lopen.De andere paarden kent hij onderhand ook al wel,dus ik denk dat dat ook het probleem niet kan zijn..
Heeft iemand nog andere suggesties zodat hij minder hard gaat trekken..? Verward

lieselot

Re: Pony niet te houden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 13:19

hmm nja, kweet niet zo direct iets om je te helpen, maar ik denk alvast goed bezig houden, veel figuren rijden, onverwachte dingen van hem vragen enzo, als je merkt dat hij zijn aandacht verliest zet hem dan direct op de volte of maak een overgang ofzo, rij je in een buiten of binnenbak? want als je in een buitenbak rijdt zie je je vriendinnen al van ver komen, en kan je zodra je hen ziet je pony mss flink aan het werk zetten, voor de rest weet ik het ook niet echt... Bloos Lachen
succes ! OK dan!

lieselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 13:20

ahja, en zegt je lerares er niets van? die zal je ook wel kunnen helpen normaal gezien Lachen

Babsie_Jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 13:23

misschien kan je proberen met een slof te rijden dat deed k ook.je houd em de hele tijd overdreven los zodat ie er niet instaat natuurlijk maar zo doe je ook niet gemeen en dan als ie er van door gaat probeer je et eerst zelf terug te nemen als dat niet lukt pak je de slof er stukkie bij.alleen moet je wel vragen hoe je een slof moet gebruiken maar als je em vriendelijk gebruik is der niks aan de hand en het gaat er ook om dat jij lkkr kan rijden en als het dan goed gaat en jij ben ook meer ervaren kan je het weer afbouwen tot je em niet meer nodig hebt.njah veel plezier en succes met je pony.

groetjes!!!

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 13:44

Paardje is nog jong, misschien wat vroeg om er dan een slof voor te gebruiken.

Zoals je zelf al aangeeft ben je redelijk jong nog, misschien ben je dan nog net niet mans genoeg om een jong paard zoals je nu rijdt te rijden.Misschien eens vragen of je instructrice je op het moment dat je vriendinnen komen je kan helpen en kan zeggen hoe je het beste kan oplossen. Welke handelingen etc. Je moet hem toch leren dat ie ondanks zijn eigen enthousiasme naar jou moet luisteren.

Misschien kun je als ze eraan komen je paard gewoon even bij de ingang van de bak laten halthouden en daar laten wachten. Dan als ze ook komen kan hij rustig even 'gedag' zeggen als het ware. Dan kort daarna heeft hij zijn begroeting gehad en dan kun je verwachten dat hij volledig weer zijn aandacht op jou richt. Natuurlijk kun je dit zodra hij wat ouder wordt afbouwen, want ideaal is het niet. Maar misschien dat je zo kunt beginnen..

Staat ie waar je hem hebt gestald alleen, of met meerdere paarden trouwens. Als ie alleen staat, kan ik me wel voorstellen dat ie als andere paarden in de bak komen enthousiast wordt. Blijven kuddedieren he!

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 13:45

Slof gebruiken lijkt me niet zo'n goed plan bij zo'n jong beestje. Het beestje is een kuddedier, vandaar dat hij zo naar de andere paarden trekt, zeker als hij nog zo jong is, dan zijn ze wat onzeker.
Probeer elke keer als hij naar de paarden toe wil, en jij niet, zet hem dan op de volte. Net zolang tot hij wel luistert. Ik zou niet meteen hulpteugels gaan gebruiken, dan heb je hem straks helemaal niet meer in de hand als hij hier nu al aan went.

Curly_Lovv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-05 15:28

Alvast bedankt voor de reacties Knipoog

Curly_Lovv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-05 20:03

Ik ben net terug van de les,en het ging verbazend goed.Misschien omdat ik deze week gewoon veel geoefdend heb,omdat ik dat trekken beu was..
Ik ben er tevreden over,laten we hopen dat het nu zo blijft! Clown