Mijn fjord wordt binnenkort 4 jaar,en ik rij met hem in een prive-les samen met 2 vriendinnen,elke donderdag.Omdat hij nog jong is en onwetend,rij ik hem thuis altijd wat in.Daarna vertrekken we naar de bak,die maar 1.5 straat verder ligt,dus we gaan te paard.Mijn vader houd hem altijd vast,want als hij eenmaal op de straat is,begint hij een beetje vervelend te doen.Hij trekt een beetje,maar hij steigert niet en hij bokt ook niet.Als we eenmaal in de bak zijn,stap ik daar nog wat in,en als het gaat draaf ik ook.Maar we vertrekken altijd eerder zodat hij weer wat kan wennen aan de omgeving.Dat gaat dus allemaal goed,maar als mijn vriendinnen met hun paard komen,dan begint hij te lopen en te trekken,en rent hij achter hen aan.Hij is niet vals en probeert me er ook niet af te gooien,maar hij trekt MIJ gewoon vooruit en ik heb er altijd wel problemen mee.En een fjord,die zijn heel sterk,en ik ben nog maar 13,dus ik kan hem nog niet echt hanteren.De martingaal helpt niet echt.En ik hou hem ook niet te strak,want dat gaat hij nog meer tegentrekken en nog harder lopen.De andere paarden kent hij onderhand ook al wel,dus ik denk dat dat ook het probleem niet kan zijn..
Heeft iemand nog andere suggesties zodat hij minder hard gaat trekken..?