het is lang geleden dat ik gereden heb, en dat was ook nog eens vaak op een huurpony of zonder zadel het bos in en dergelijke.
ik heb in totaal denk ik 15 rijlessen gehad in mn leven.
wat ik ken ken ik dus uit boeken en van het zelf rijden.
ik zeg er even bij dat ik het heb over mijn rijervaring, dat is iets anders dan mijn ervaring met paarden en pony's in het algemeen want die is heel veel ruimer.
nu krijg ik zo nu en dan weer les op de manege, als het zo uitkomt.
en ik bak er niet veel van!
ik kan wel lichtrijden maar wist niet dat je moet staan als het buitenbeen naar voren is, en ga zo maar door, al die regels ken ik dus niet.
ik mis ook heel erg de spierkracht die nodig is om aan te drukken.
ik ben veel te hard in de hand, ik ga er vanuit dat een paard gaat rennen als je een beetje teugel geeft.
als ik in draf lichtrij kan ik geen buik meer vinden om mn benen tegenaan te leggen.
als ik van draf naar stap moet, gaan mn benen naar voren terwijl ik ze zou moeten aanleggen.
ook hakken naar beneden is ineens moeilijk, terwijl dat vroeger geen probleem was.
verder zit ik wel goed, en ik ben ook niet heel bang, en ik krijg wel mn zin als het paard me uitprobeerd.
bijvoorbeeld, paard wil achter ander paard aanlopen dus wil niet de andere kant op. stopt dus bij het wenden en bij aansporen gaat ze achteruit. dan krijg ik het wel voor elkaar dat ze uiteindelijk vooruit gaat, maar als je ziet hoe...
helemaal met de hakken omhoog en zo weet je wel....
heeft er iemand tips voor me, en oefeningen die ik droog kan doen, of op het paard maar die paardvriendelijk zijn?
het laatste wat ik wil is een paard tot last zijn, maar ik ben altijd al beter geweest náást dan óp een paard....
groetjes loveblacky
) moesten stappen en draven alleen nog maar op de hoefslag, en dan op een gegeven moment ook zonder beugels moesten blijven zitten (met een knoop in je teugels) en dan moest je tijdens het stappen en draven de oren of de staart van het paard aanraken, en je eigen tenen.