tips gevraagd om fout rijden af te leren

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Marigold

tips gevraagd om fout rijden af te leren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-05 18:47

hoi allemaal

het is lang geleden dat ik gereden heb, en dat was ook nog eens vaak op een huurpony of zonder zadel het bos in en dergelijke.
ik heb in totaal denk ik 15 rijlessen gehad in mn leven.
wat ik ken ken ik dus uit boeken en van het zelf rijden.

ik zeg er even bij dat ik het heb over mijn rijervaring, dat is iets anders dan mijn ervaring met paarden en pony's in het algemeen want die is heel veel ruimer.

nu krijg ik zo nu en dan weer les op de manege, als het zo uitkomt.
en ik bak er niet veel van!
ik kan wel lichtrijden maar wist niet dat je moet staan als het buitenbeen naar voren is, en ga zo maar door, al die regels ken ik dus niet.
ik mis ook heel erg de spierkracht die nodig is om aan te drukken.
ik ben veel te hard in de hand, ik ga er vanuit dat een paard gaat rennen als je een beetje teugel geeft.
als ik in draf lichtrij kan ik geen buik meer vinden om mn benen tegenaan te leggen.
als ik van draf naar stap moet, gaan mn benen naar voren terwijl ik ze zou moeten aanleggen.
ook hakken naar beneden is ineens moeilijk, terwijl dat vroeger geen probleem was.

verder zit ik wel goed, en ik ben ook niet heel bang, en ik krijg wel mn zin als het paard me uitprobeerd.
bijvoorbeeld, paard wil achter ander paard aanlopen dus wil niet de andere kant op. stopt dus bij het wenden en bij aansporen gaat ze achteruit. dan krijg ik het wel voor elkaar dat ze uiteindelijk vooruit gaat, maar als je ziet hoe... Koe
helemaal met de hakken omhoog en zo weet je wel....

heeft er iemand tips voor me, en oefeningen die ik droog kan doen, of op het paard maar die paardvriendelijk zijn?
het laatste wat ik wil is een paard tot last zijn, maar ik ben altijd al beter geweest náást dan óp een paard....

groetjes loveblacky

Inèske

Re: tips gevraagd om fout rijden af te leren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-05 19:06

zo'n dingen zijn moeilijk uit te leggen,

de enige tip die ik kan geven is dat je les moet volgen
privé of in groep, maakt niet veel uit

veel succes

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-05 23:07

Iemand die longeert / paard aan de hand meevoert, zodat je zonder teugels je op je zit kunt concentreren helpt veel. En bij alles: ontspannen.
Ogen dicht en proberen te voelen welk been een paard verzet. Zonder beugels draven, zonder zadel. Handen in je zij, armen wijd, armen zwaaien, terwijl je aan het draven en misschien galopperen bent. Oefeningen staan-zit-zit. (variatie op lichtrijden)
Ook oefenen een paard met je zit te laten vertragen of versnellen. Zelfde oefeningen met lange teugel, als dat verantwoord is. (En is er niemand in de buurt, dan kun je ook veel van deze oefeningen doen, maar niet allemaal)
En verder veel km maken.
Naar mate je je balans beter vindt, is het makkelijker om bv de hulpen gedoseerd en netjes te geven, om lichter in de hand te zijn, je hakken zakken automatisch, en kun je daar ook beter op letten. Dat kan niet allemaal in 1 keer goed.

Daarna is het fijn als iemand anders af en toe feedback geeft over je zit en je hulpen. Is er niet iemand in de buurt kun je met een spiegel of een filmpje misschien ook een indruk krijgen.
Maar als je rustig en ontspannen zit, zijn de andere dingen toch al snel 'details', en in elk geval hinder je je paard dan niet meer. Benen aan of benen af is namelijk meer een 'afspraak' met je paard dan absolute noodzaak: bij western houden ze halt met benen af. Gaat ook prima.

Znoin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-05 23:30

Als je met je benen los komt van het paard als je gaat draven, is het verstandig om op een groter paard te gaan leren rijden, denk ik. Dan kan je in ieder geval je benen makkelijker aansluiten.
Verder is het erg belangrijk om les te blijven nemen, want dan voorkom je dat je verkeerde dingen aan leert of dat het fout gaat.
Ik weet dat we met mijn beginnerslessen (In 1989 Bloos ) moesten stappen en draven alleen nog maar op de hoefslag, en dan op een gegeven moment ook zonder beugels moesten blijven zitten (met een knoop in je teugels) en dan moest je tijdens het stappen en draven de oren of de staart van het paard aanraken, en je eigen tenen.
Heel grappig, eigenlijk! Om daar aan terug te denken. Haha!
Succes!

Znoin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-05 23:40

Ook moesten we trouwens met onze armen zwaaien. Armen wijd uitspreiden, in het verlengde van je schouder (Titanic Haha! ) en dan vanuit je heup van links naar rechts draaien. En eerst met je ene arm draaien (zoals bij de rugslag bij zwemmen) en dan met je andere, en dan beide tegelijk.

Allemaal oefeningen om je balans te vinden. Je hebt hier wel een erg makkelijk paard voor nodig, en goede begeleiding. Galop zou ik pas aan beginnen als je de andere gangen goed voor elkaar hebt, en als je bv deze oefeningen allemaal kunt doen zonder te wiebelen. Leer eerst goed te lichtrijden en te zorgen dat je zonder problemen een paar figuren kan rijden, ook in draf.
Dan kan je in een rustige bak proberen om eens te galopperen.

Nogmaals, succes!

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-05 10:04

bedankt voor de tips!!
het zou inderdaad fijn zijn als het paard aan de longe kon, nu moet ik me zo concentreren op het op de hoefslag houden, en het buitenteugel binnenbeen rijden, en opletten dat ik genoeg teugel geef, dat ik geen tijd vind om op mn zit te letten.
het is best l*llig want ik heb wel veel gereden en dat ging, met die betreffende pony's, heel goed, maar dus niet op de rijtechnisch correcte manier zegmaar.
en nu zou het inderdaad het beste zijn als ik les nam, alsof ik een heuse beginner was... Bloos

helaas heb ik dus niet de mogelijkheid om regelmatig les te nemen, ik kan rijden als het zo uitkomt, in een groepje ruiters waar ik normaal begeleid. als er een ruiter afbelt mag ik op de pony die over is.
er is dan een instructrice bij en die geeft les, aan iedereen wat.
daar heb ik dus al heel veel aan.
maar inderdaad, ik zou beter op een paard passen, zelfs bij een fjord kan ik geen buik vinden, ik ben nogal lang.
en het is inderdaad ook verstandig om eerst netjes figuren te kunnen draven voordat ik ga galloperen, want ik kan wel in galop, maar de pony sjeest dan zomaar van de hoefslag af en daar heb ik niet al te veel controle over dan.

pff, wat lijkt het me heerlijk om ontspannen, gedoseerd en netjes te kunnen rijden....
echt wel!!

maar oke, inderdaad de balans, dat is me nu duidelijk dat dat heel belangrijk is om mee te beginnen.
zal eens vragen of ik zonder beugels mag de volgende keer.

en als er iemand oefeningen weet die ik droog kan doen, voor balans, of spierontwikkeling of zo, dan lees ik het graag!

groetjes loveblacky

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 13:03

Ik geloof oefeningen op een skippybal (draaien met je heupen etc). Maar ik weet geen details.

miepmiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 13:13

Ik zou toch eens kijken of er een mogelijkheid is om een paar zitlessen te krijgen. Dat is ongeveer zoals hierboven omschreven, maar dan met een instructeur, die je gewoon in de gaten houdt en je kan corrigeren wanneer nodig.

En verder inderdaad gewoon veel doen. Maarja, dat is dus lastig, als ik het zo lees.

Succes!

GoldStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 15:49

FYSIOBAL
Er zijn fysioballen, met afmetingen afhankelijk van je lichaamslengte en geschikt voor een bepaald gewicht. Je kan als je een ruimte met voldoende bewegingsvrijheid hebt, op de bal zittend veel oefeningen doen, voorwaarts, achterwaarts, stoppen, opzij. Als je dan nog wat spiegels hebt aan de wand, dan werkt dat heel goed. Het is ook ontspannend, lachen, gieren en brullen. Je ontwikkelt heel snel een goed evenwichts gevoel en je leert heel snel wat gewichtshulpen en kuithulpen zijn.

Er zijn fysioballen die zijn beveiligd, dus als de bal lek raakt, dan loopt de bal langzaam leeg, zodat de kans op blessures klein is.

Google maar eens op dit onderwerp (ook in het Engels).

BASIS LES
Als je het rijden serieus neemt, kun je het beste investeren in goede basis lessen.

Zitlessen aan de longeerlijn hebben een goede uitwerking. Met al deze oefeningen geldt dat je jezelf niet moe moet maken of uitputten. Als je uitgeput of moe bent, kun je niet goed zitten. Het gaat om ontspanning en balans met gebruik van minimale spierkracht. Daarbij is een goede instructrice/instructeur juist op dat moment veel waard. Op dat moment zou je geen genoegen met een beginnende instructrice/instructeur of iemand die op het bedrijf helpt moeten nemen.

Suc6

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-05 16:39

GoldStar schreef:
Op dat moment zou je geen genoegen met een beginnende instructrice/instructeur of iemand die op het bedrijf helpt moeten nemen.

um, ik weet even niet hoe je bij deze opmerking komt? de instructrice die bij deze lessen is is heel goed en ervaren!

ik heb ook veel aan haar adviezen, maar wou weten wat ik kan oefenen om niet telkens de pony tot last te zijn!
een fysiobal is inderdaad een goed idee ja, das meer een grote skippiebal.

ik neem het paardrijden natuurlijk wel serieus, ik kan alleen wegens omstandigheden niet regelmatig les gaan nemen..

EvaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 19:43

misschien kan ik je helpen Haha!
over die teugels: als je contact hebt met de mond van het paard is dat voldoende. Met contact bedoel ik: licht, zodat je kunt sturen en het paard niet in de bewegingen van zn hals belemmert. als het paard gaat rennen haal je de teugels naar je toe en dan heb je het dier al gauw naar n andere gang of snelheid. Ze zijn veel gevoeliger als je denkt! Zorg er wel voor dat je de mond ook zachtjes blijft voelen, dus niet te lang zodat je een boogje in de teugels krijgt.
met je zit werkt t vaak als iemand het paard even aan de longe laat draven ofzo en jij dan zonder zadel of zonder beugels gaat zitten. Zo leer je de balans tussen jezelf en het paard vinden. Over dat aanknijpen: maak je daar niet te druk om. Dat hebben veel mensen in het begin. Wat je kunt proberen is gewoon met je hakken zachtjes te drukken. Dat gaat waarschijnliujk stukken beter als met je kuiten voorlopig. Zo kun je je eerst focussen op je zit en de teugels, want die problemen zijn belangrijker om op te lossen: een paard moet immers onbelemmerd kunnen lopen om te ontspannen. Zodra je eenmaal goed zit en de juiste maat van teugels hebt gevonden kun je proberen meer je kuiten te gebruiken als je hielen.

Goede rijles op n manege of privéles werkt ook vrij goed, in ekl geval veel succes t komt vast goed Knipoog Vork

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 21:05

Terzijde: ik ben altijd wel benieuwd waar beginnende instructeurs het moeten leren... Niemand wil ze... maar ergens moet je toch je ervaring opdoen, toch?

Verder is het gewoon een kwestie van doen. Enne, pony's kunnen wel wat hebben hoor, zeker manegepony's. Wat gehots op hun rug kunnen ze wel aan, en we hebben het allemaal moeten leren. Gewoon lekker ontspannen blijven, dan is het allemaal niet zo'n ramp. (Nee, je moet niet voor je lol blijven stuiteren, natuurlijk niet. Maar concentreer je niet teveel op 'het tot last zijn', dat levert eerder een boel schuldige gedachten = meer spanning op dan ontspanning.)
Met de mond moet je wel voorzichtig zijn. Probeer het desnoods eens uit, gaan ze echt rennen als je je teugels wat ontspant? En krijg je ze dan niet alsnog terug met zit en teugelhulp? Als je je teugels niet helemaal losgooit, kun je ze zo weer terugnemen.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-05 22:50

he Shadow, ja dat kan je je afvragen ja! maar ik denk dat als je een instructeursdiploma hebt, je gelijk wel ervaren bent. (een beetje) toch?

over het de teugels langer houden:
het verschilt ook erg op welke pony ik rijd.
op mn normale begeleid pony, die ik ook goed ken en zo, gaat het wel beter. die kan ik bijna zeker weten wel zonder teugels rijden zegmaar. deed ik in het begin ook veel te kort aan de teugel, maar bj haar durf ik meer. maar die pony is eigenlijk echt te klein vind ik zelf, dus niet goed voor mn houding in het algemeen.
ik ben iemand die het haast als onfatsoenlijk ervaart om zomaar op een paard te stappen die je niet eens kent of zo...
als er een band is met paard of pony, zoals ik met die kleinere pony heb, dan voel ik dat er wederwijds vertrouwen is..
de fjord waarmee het dus niet zo goed gaat, kan ik nog geeneens houden als ik er naast loop. (sterk!)
het lastige met haar is dat ze bij druk op de teugel de tong eruit steekt, en doorbanjert, en bij meer teugel moet je steeds opletten want ze schiet dan regelmatig zomaar ineens de bak in, van de hoefslag af..
echt een manegepony dus haha
ik houd haar dan wel en pak haar ook wel aan, maar dan gaat het dus gelijk weer op de pony-door-het-bos-cross manier!
dat is dus het lastige aan die fjord.

maar ja. ik ben al op zoek naar een fysio bal, moest ik toch heel toevallig nog aanschaffen voor mn zoontje, dus komt goed uit!
en ik zal vragen of ik de volgende keer een begeleider kan krijgen en er zonder zadel op gaan!

groetjes loveblacky

ilonajoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 18:17

loveblacky schreef:
hoi allemaal

het is lang geleden dat ik gereden heb, en dat was ook nog eens vaak op een huurpony of zonder zadel het bos in en dergelijke.
ik heb in totaal denk ik 15 rijlessen gehad in mn leven.
wat ik ken ken ik dus uit boeken en van het zelf rijden.

ik zeg er even bij dat ik het heb over mijn rijervaring, dat is iets anders dan mijn ervaring met paarden en pony's in het algemeen want die is heel veel ruimer.

nu krijg ik zo nu en dan weer les op de manege, als het zo uitkomt.
en ik bak er niet veel van!
ik kan wel lichtrijden maar wist niet dat je moet staan als het buitenbeen naar voren is, en ga zo maar door, al die regels ken ik dus niet.
ik mis ook heel erg de spierkracht die nodig is om aan te drukken.
ik ben veel te hard in de hand, ik ga er vanuit dat een paard gaat rennen als je een beetje teugel geeft.
als ik in draf lichtrij kan ik geen buik meer vinden om mn benen tegenaan te leggen.
als ik van draf naar stap moet, gaan mn benen naar voren terwijl ik ze zou moeten aanleggen.
ook hakken naar beneden is ineens moeilijk, terwijl dat vroeger geen probleem was.

verder zit ik wel goed, en ik ben ook niet heel bang, en ik krijg wel mn zin als het paard me uitprobeerd.
bijvoorbeeld, paard wil achter ander paard aanlopen dus wil niet de andere kant op. stopt dus bij het wenden en bij aansporen gaat ze achteruit. dan krijg ik het wel voor elkaar dat ze uiteindelijk vooruit gaat, maar als je ziet hoe... Koe
helemaal met de hakken omhoog en zo weet je wel....

heeft er iemand tips voor me, en oefeningen die ik droog kan doen, of op het paard maar die paardvriendelijk zijn?
het laatste wat ik wil is een paard tot last zijn, maar ik ben altijd al beter geweest náást dan óp een paard....

groetjes loveblacky

Hoi,

Hier een aantal tips:

Wat betreft je hakken, daar zijn veel oplossingen voor. Wat dacht je van een trap? Als je naar boven loopt doe je expres je hakken even uitedrukken. Of als je gaat fietsen, je hakken uitdrukken.

Je kan ook oefenen op een skippybal. ( het klinkt heel stom maar het werkt wel).Dit is goed voor je balans.

Oefeningen voor je houding, zorg voor een onafhankelijke zit. Ga een paar keer aan de longeerlijn zonder teugels en doe oefeningen. Zo verbeter je je balans en je zit wordt veel beter.

Ik hoop dat het zo een beetje lukt voor je.

anouksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 19:07

Je kunt natuurlijk wel de binnen kant van je benen trainen. Die gebruik je om te blijven zitten, Maar dan nog moet je leren ontspannen enz. Ik denk dat je jezelf gewoon even de tijd moet gunnen.
Dan komt het allemaal vanzelf. We hebben het allemaal moeten leren toch?

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-05 15:26

nou, vandaag kreeg ik les op een andere pony, een tinker, en dat ging al weer veel beter!!
het licht er dus ook echt aan welk paard het is, de éne ligt me beter dan de andere!
leuk, die tips om thuis te kunnen oefenen, ga ik echt doen!!
en op het paard... komt het gevoel al weer aardig terug!!

ik leer veel in een les!!
echt gaaf!!!

groetjes loveblacky! Lachen Lachen Haha!