Onrustige aanleuning?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Pjelk

Onrustige aanleuning?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-05 22:30

Goed, Pjelk is zoals gezegd wat onrustig in de aanleuning maar eerst een stukje voorgeschiedenis:

Ik rij Pjelk de afgelopen week wat anders dan voorheen. Eerst reed ik hem best wel (erg) Bloos op mijn hand aan de teugel. Hier had ik veel druk voor nodig en spande dus mijn armen en remde Pjelk zo. Om dat op te lossen gebruikte ik weer veel been. Al met al een vrij gespannen geheel en ik was dus eigenlijk continue wat tegenstijdige hulpen aan het geven en zat zelf veel te gespannen en niet lekker.

Vorige week kreeg ik les van iemand waarvan ik nog niet eerder les van had en zij gaf mij precies de tips die ik nodig had! Ik moest mijn been laten hangen, mijn hand er lichtjes aan maar absoluut geen extreme druk op de teugels ofzo. Die les ging het nog niet meteen heel super hoewel Pjelk al wel netjes lengtebuiging op de volte deed en echt veel beter dan anders week voor mijn rechterbeen.
Vandaag daarentegen ging heel fijn. Pjelk was lekker voorwaarts en goed aan de hulpen, hij kon gemakkelijk in iedere versnelling en daarin bljven met een actieve achterhand. Ook was hij er vaak heel lekker los door.
Maarrr.. er waren ook (veel!) stukken dat hij ontzettend onrustig was met zijn hoofd. Dan weer zijn hals recht omhoog en dan weer omlaag en dat soms heel snel achter elkaar. Zelf heb ik mijn hand er constant op een vriendelijke manier aan.

Wat zou ik hier aan kunnen doen? Kan het zijn dat Pjelk moet wennen aan zoveel meer vrijheid aan de voorkant? Of moet ik misschien wel wat strenger zijn als hij zijn kop zo omhoog steekt?
Wie kan hier iets zinnigs van zeggen?

M3isSi3j

Re: Onrustige aanleuning?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-05 10:04

Het is onwennigheid. Als jij hem gewoon op deze manier goed blijft doorrijden zal die vertrouwen krijgen in je handen en word die vanzelf ook rustiger.. Wat je ook kan doen is proberen zn achterhand er door middel van schakelen en overgangen er meer bij te rijden (kijk uit dat je hierbij niet terug valt in je ouwe patroon). Als deze er onder zit zal die beter over zn rug komen en zn hoofd wat rustiger houden.

succes!

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-05 11:01

M3isSi3j schreef:
Het is onwennigheid. Als jij hem gewoon op deze manier goed blijft doorrijden zal die vertrouwen krijgen in je handen en word die vanzelf ook rustiger.. Wat je ook kan doen is proberen zn achterhand er door middel van schakelen en overgangen er meer bij te rijden (kijk uit dat je hierbij niet terug valt in je ouwe patroon). Als deze er onder zit zal die beter over zn rug komen en zn hoofd wat rustiger houden.

succes!

hier ga ik in mee!!
vergeet ook niet dat het paard in een andere houding loopt nu dus de spieren moeten zich ook aanpassen, want als ik het goed begrijp ben je nu ook bezig met lengte buiging dus moeten de spieren opgerekt worden en dit kan best zwaar zijn voor een paard wat dat nooit eerder heeft gedaan. dus vergeet niet tijdens het rijden je paard af en toe de hand te laten volgen dus dat hij even de nek/ hals wat kan strekken, zodat hij tussen het werk door even kan ontspannen.

Pjelk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-05 18:48

M3isSi3j schreef:

succes!

Bedankt voor de tips! Ik heb de laatste keer ook geprobeerd veel te schakelen en heb gemerkt dat het daardoor al beter gaat. Maar het is altijd goed dat wat je vermoedde nog eens bevestigt te horen worden. Ook dat het niet zo raar is dat Pjelk nog zo onrustig is met zijn hoofd.
Ik zal mijn best doen het rijden zo vol te houden als de afgelopen week.

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 19:10

Zoals je nu schrijft ben je goed bezig blijf die stille vriendelijke hand aanbieden en hij zel je had steeds vaker gaan zoeken.
Als hij wat onrusitg of bewegelijk is betekent dat waarschijnlijk dat hij aan het zoeken is naar de steun die hij voorheen veel meer had van jou hand. Nou moet hij "zichzelf" dragen en op eigen benen lopen en dat heeft even tijd nodig.
Maar als het inderdaad het zoeken naar aanleuning van zijn kant is (dat kan ik vanaf hier niet zien) dan is dat juist een goed teken.

Succes!