Super onzeker tips?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

valerm

Super onzeker tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-05 21:25

Ik ben 18 en rij nu al vrij lang paard.Ik heb een eigen paard.Een hengst die z1 heeft gelopen.Rijden gaat altijd super en hij loopt heerlijk.Maar zodra er iemand komt kijken bij de buitenbak word ik zo ontzettend onzeker en ga ik gelijk stappen.Op dat moment gaat het rijden echt slecht omdat ik helemnaal niks meer durf te doen.Proefjes ben ik mee gestopt want zodra ik de bak in kom verstijf ik helemaal.Ik word er gek van.Ik rijd hem niet zo goed als het meisje dat vroeger op hem reed in de z1. Daardoor voel ik me nog onzekerder.Ik weet het echt niet meer ik voel me echt een grote sukkel als ik aan het rijden ben.En het word steeds erger.Heeft iemand please tips.Ik heb heb zelf al vanalles geprobeerd.Wat doen jullie op zo'n moment?Of kan ik beter stoppen?

whisperramse

Re: Super onzeker tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 21:30

als het gebeurt wanneer andere mensen toekijken, ben je eigenlijk gwn bang voor hun commentaar denk ik.
je wilt gwn je rijkunsten niet laten zien, alhoewel ik denk dat je zeer goed kan rijden !!!
een hengst die Z1 heeft gelopen zal anders wel met je voeten spelen denk ik!!!
tips weet ik niet, mssn een goede instructice?
maar ik denk dat je weinig zelfvertrouwen hebt, daardoor trek je je al die commentaar aan.
wees gerust, het komt wel in orde!

valerm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-05 21:40

Dank je wel voor je reactie.Ik heb een goede instructrice.In de lessen vat het mee maar zodra ik gewoon voor me zelf rijd word ik vaak heel onzeker.Het stomme is dat ik gewoon weet dat ik niet super slecht rijd, maar zodra er iemand kijkt voel ik me net een beginner.Ik heb er weleens over gedacht om over te stappen anar een andere stal waar niemand me kent.Zodat ik helemaal overnieuw kan beginnen.Maar aan de andere kant heb ik het super naar me zin met de mensen op stal.Behalve als ze naar me kijken als ik rijd.

Belli

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-05 09:33

Mss moet je gewoon eens vragen aan enkele mensen op stal of ze je willen helpen. Dus dat ze echt komen kijken naar je, en echt elke beweging volgen. Is toch niet zo erg? Als je niet slecht rijdt, vraag dan mensen die slechter rijden Tong uitsteken of juist mensen die vele beter rijden. Oefen er gewoon op, want als je van stal zou veranderen (heb ik meegemaakt) staat iedereen de eerste dag dat je rijdt gewoon op je te kijken!

xxx

Dewi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-05 09:40

Hm, klinkt als een lichte vorm van faalangst. Heb je alleen last van onzekerheid als je op het paard zit, of ook bij andere dingen in je dagelijks leven?

Ik begrijp je angst wel, aangezien iedereen weet dat het een Z paard is, heb je het gevoel dat je iets moet laten zien. Je geeft aan dat je geen wedstrijden rijd. Prestatie zou bij jou dan niet voorop moeten staan, maar meer het genieten van het rijden. Als jij in de bak aan het rijden bent probeer daar dan meer bij stil te staan, ongeacht wat anderen ervan denken.

Ik denk dat veel mensen je verhaal wel herkennen, iedereen is natuurlijk wel eens onzeker. Ik denk dat er geen standaard oplossing voor is. Naar een andere stal gaan is een optie, maar dan loop je weg voor het probleem.

eleonora

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-05 12:35

Hoi,ik zit in dezelfde situatie.
Ik heb nog maar anderhalf jaar rijervaring en mijn paard liep bij de vorige eigenaresse M2. Haha!
En daar komt nog bij dat ik (al) 38 ben en dus niet meer zo soepel Bloos
Het gebeurt mij ook regelmatig dat ze kritisch staan te kijken maar het is gelukkig tot nu toe wel opbouwende ktitiek geweest.
Je moet niet vergeten dat je paardrijden voor je plezier doet en niet om alleen maar te presteren.Ik doe van alles nog hardstikke fout,maar daarom heb ik ook een eigen paard gekocht,om het te LEREN!Bij ons op stal vinden ze het juist leuk en willen ze alleen maar helpen. Vork

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-05 12:58

Ik ken het maar al te goed. Probeer jezelf toch te dwingen gewoon door te rijden, en te denken "laat ze maar kletsen". Als jij naar iemand anders staat te kijken zit je toch ook niet alleen maar te kijken naar wat er fout gaat? Dat doen die mensen ook niet. En zitten er figuren bij die het wel altijd beter kunnen/weten, ga dan eens kijken als zij aan het rijden zijn, mijn ervaring is dat het met hun rijkunst meestal ook wel meevalt.

Hester

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-05 15:17

Anders vraag je aan je instructrice of ze foto's wil maken. Of aan iemand die tijdens je les aan de kant staat. Dan plaats je die op bokt, en dan hoor je vanzelf wel wat er allemaal "mis" is. Dan krijg je anoniem tips, en merk je niet dat er mensen naar je staren. Bovendien kun je ook zelf zien hoe je rijdt.

Zoals al werd gezegd, vergeet niet te genieten van 't rijden. Daar doe je het toch voor? En als er dan toevallig 'n paar betweters aan de bakrand staan te roepen dat er iets niet goed is, hang die dan lekker apart. Als jij geniet, gaat 't goed. Daar kunnen de meeste andere ruiters nog 'n voorbeeld aan nemen.

valerm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-05 16:35

Bedankt voor de reacties ben er erg blij mee! Haha! Ik denk dat ik me binnenkort gewoon laat filmen door me beste vriendin.Die kraakt me toch niet af.En het dan een keer eens rustig ga bekijken.En elke keer als ik dan weer onzeker word ga ik gewoon doorrijden en proberen te denken aan alle goede dingen uit het filmpje.En misschien zet ik ooit nog eens fotos op bokt.Maar aangezien sommige bokkers soms geen opbouwende kritiek geven maar je gewoon afkraken wacht ik daar nog even mee.Ik heb inderdaad jarenlang faalangst gehad en het komt weer een beetje terug. Bloos

missrosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-05 16:56

Ik ken je probleem helemaal. Ik heb zelf al jaren last van faalangst (niet alleen met paardrijden). Bij mij is het zelfs zo erg doorgegaan dat ik zelfs als ik alleen was bang was om het fout te doen (en dan ten opzichte van het paard, bang om oneerlijk te rijden). Een echte tip heb ik niet voor je. Ik heb nu een prettige omgeving waar ik rijd en sindsdien ga ik met sprongen vooruit. Het allerbelangrijkste is ontspanning zoeken. Ik heb vaak dat ik me dan inderdaad een beginner voel, je lichaam is zo gespannen dat je het paard onder je totaal niet meer kunt voelen. Probeer zowel in je lichaam en in je geest te ontspannen. Concentreer je dus weer meer op je paard en jezelf in plaats van op degenen die kijken. En het enige wat helpt is het doen! Je kunt dus wel gaan stappen, maar daarmee word je er dus nooit beter in. In het begin zal het heus niet meteen lekker gaan, maar je zult merken dat als je je steeds meer en meer op jullie met zijn tweetjes concentreert, het steeds gemakkelijker gaat. Probeer ook eens bewust te voelen hoe het voelt als je alleen bent en het gaat goed. Zoek dat gevoel op als er iemand staat te kijken.

Succes en vooral veel plezier!

(En voor vragen kun je pben)

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-05 17:38

ik herken het helemaal!

bij mijn nieuwe verzorgpaard is het eigenlijk begonnen. Ik ken het paard nog niet helemaal 100 % maar elke keer komt er een beetje bij.

Maar zodra ik weet, dat er mensen in de keuken zitten *dan kan je de rijbaan zien* dan doe ik heel krampachtig enzo. ik ben bang, dat ze me niet goed genoeg vinden (t is ook een Z paard geweest) voor het paard. Ik krijg nu les, en daar van word ik ook rustiger en mn paard natuurlijk ook.

ik reed hier voor op een manege, ik kende bijna iedereen, ik reed in een goede gevorderde groep, dus er kwamen veel (veel, stuk of 8 mensen) kijken omdat onze les lekker liep.(geen prutzooitje) Ik zat ook vaak op mn lievelings paard, en bijna iedereen in de les, steelde wel een hart van een pennymeisje Tong uitsteken van hoe die rijd enzo.
ik ben er uitgegaan om meer te leren.

en daardoor ging het mis, omdat ik nu bij nieuwe mensen ben, en die kennen mij nog niet door en door, want ik kan het wel! goed paardrijden en ontspannen. dus t zit er in!

k krijg vanavond weer les, en langzaam komt mn zelf vertrouwen weer terug!

suc7!
xxiezz

lieselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-05 19:10

hmm klinkt bekend Haha! nuja, niet altijd het hangt er eigenlijk een beetje van af, maar ken je dat, dat je bvb wordt gevraagd om ergens eens een paard te rijden, of dat er iemand komt kijken die je goed kent, en dan mislukt echt àlles, terwijl je weet dat je normaal veel beter rijd en het allemaal wel lukt, maar juist op dat moment loopt het mis, een keer was ik samen met een vriendin aan het rijden, en ik reed op een paardje wat ik toen pas reed, en mn vriendin reed op haar super paardje, en die knol van mij was echt aan het kliere, echt bijna niets mee aan te vangen, en ik had hem eerst goed aan het lopen, maar toen verschrok hij van een vogel die opvloog, en sindsien deed hij nix anders dan steigeren, bokken, niet meer vooruit willen, ineens andere kant opwillen en zo van die dingen, hij 'verschrok' zelfs van een druppel die op zijn schouder viel, wat een faker Clown maar enfin, die haar ouders kwamen dus op het laatste kijken samen met nog iemand, en mn vriendin was echt super aan het rijden, veel nieuwe oefeningen die lukte enzo, en ik zat daar maar proberen 't paard normaal door de bak te krijgen, ook al was het maar in stap, terwijl ik daarvoor nog super zelfzeker was bij haar ouders, toen kon ik wel door de grond zakken Bloos gingen de ouders toen ook nog net foto's komen trekken, want hadden we zo lang om gevraagd, kun je wel raden hoe de foto's eruitzagen Cool zo is het elke keer wat bij mij Haha! welja ik rij wel gewoon door, maar voel me dan toch niet zo op mn gemak, maar
ik heb pas een boek aangeschaft: gids voor succesvol paardrijden van liz morrison, en het is eigenlijk een boek om je mentaal te motiveren, daarmee bedoel ik dan je zelfvertrouwen vergroten enzo, je angst overwinnen enzo van die dingen, en je doelen nastreven, ik heb het nog niet gelezen, maar het leek me wel interessant, mss een aanrader?

lieselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-05 19:17

ohja, zeker niet stoppen vind ik! want ik denk dat je toch behoorlijk goed moet kunnen rijden om een Z1 hengst te kunnen rijden, en als je gaat stoppen krijg je er waarschijnlijk spijt van, en als je doorzet dan lukt het je wel om zelfverzekerder te worden, ben ik zeker van! Ja
en probeer het eventuele commentaar goed op te nemen, want commentaar is echt heel nuttig Haha! ik heb een lesgeefster gehad die constant zei ' je rijdt supergoed' die zei gewoon niets anders bijna, in het begin vond ik het wel allemaal fijn om te horen, maar toen hoorde ik het haar tegen nog 5 verschillende mensen zeggen waarvan er minstens 3 als een patattenzak op hun paard zaten en nog nooit gehoord hadden van je paard niet hinderen in alles wat die doet,
daar ging mn euforie gevoel, en heb ik ook nix van geleerd, behalve dat ik weet dat ik op mn eigen gevoel moet afgaan van hoe het rijden ging, want omstanders die jou en je paard niet goed kennen kunnen er toch niet goed over oordelen en soms is alles gewoon dikke zever van wat de mensen zeggen, ook als het slechte commentaar was
(hmm nu zal ik maar eens stoppen met praten want ik geef nogal een grote uitleg Haha! )

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 10:24

Ik ken het ook hoor!
Op school had ik faalangst, in het dagelijks leven, etc etc. Ik rijd ook het liefst helemaal alleen, zodat ik me niet druk hoef te maken over andere mensen.

Toch volgde ik jarenlang wel de groepslessen op de ponyclub, en later op de rijvereniging. Ik trainde tussen de lessen door goed, zodat ik kleine dingen bij de volgende les dus ook echt onder de knie had Haha!
Voorbereiding is in dat soort situaties echt het halve werk.
Ook helpt het om je inderdaad te focussen op jezelf en je paard. Sluit je af voor die andere invloeden.

Complimenten helpen ook. In mijn oude omgeving wist men bijvoorbeeld heel goed wat ze aan me hadden, dat werd weleens gezegd, en dan was ik supertrots.

Nu in een andere woonplaats, andere eigenaar van paarden etc word ik af en toe bedolven onder de complimenten, echt heel gaaf! Mijn aanpak van mijn bijrijdpony strookte namelijk niet met wat de anderen deden. Sommige hebben nog steeds veel commentaar, maar dat zijn dezelfde die niet op hun eigen paard durven rijden Haha!

Gisteren kreeg ik van iemand het compliment dat de pony compleet veranderd is sinds mijn komst, van een superonzeker kreng naar een rustiger, zekerder pony. Uiteindelijk komt het allemaal wel goed Cool

miepmiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 12:59

Ach joh, je rijdt toch voor je plezier? Wat kan jou het nou schelen wat andere mensen ervan denken of zeggen? Zolang jij het naar je zin hebt, want daar heb je toch een paard voor? Je hoeft toch niet de beste te zijn, er zal bijna altijd wel iemand zijn die toch beter is, dan kan je beter maar gewoon genieten!

Hou dat maar in je achterhoofd als je weer eens iemand ziet staan...

missrosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 13:14

wendytjeG schreef:
Voorbereiding is in dat soort situaties echt het halve werk.

Bij mij niet. Ik probeer me dan namelijk zoo goed voor te bereiden dat het niet meer haalbaar is. Het is bij mij dan een verplaatsing van het probleem. Al tijdens de voorbereiding komt de faalangst dan al opduiken en blokkeer ik (dit geeft ook het verschil tussen faalangst en examenvrees aan).
Als ik het probleem van dit meisje zo lees, zit bij haar daar het probleem ook niet, want ze rijdt al lekker in haar eentje.

De rest van je verhaal klinkt wel heel herkenbaar en ik geef hiermee alleen maar aan dat het bij mij zo niet werkt.

tantethee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 13:48

Ik ken het ook, heb niet veel moeite met vrienden dan kan ik gewoon fanatiek blijven rijden, en die geven mij opbouwende kritiek waar ik alleen maar van kan leren, ook op mijn stalgenootjes doe ik niet veel uit..( ben ook de oudste, dus dat is misschien wel anders)
maar als mijn veder of moeder komt kijken, kan ik net zo goed direct afstappen, ik kan danniet meer normaal rijden, dan moet het perfect en dan gaat het alle maal alles behalve perfect Huilen

Ik heb echt gewoon een keer een proefje verp...pt omdat mijn moeder kwam kijken.

gewoon lessen/ vraag mensen ook of ze je willen helpen, of om positief commentaar, en kom maar op met die foto's ( mag ook per pm)
misschien kan ik je vast een beetje het bokt opbouwende commentaar geven Haha!

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 13:59

miepmiep schreef:
Ach joh, je rijdt toch voor je plezier? Wat kan jou het nou schelen wat andere mensen ervan denken of zeggen? Zolang jij het naar je zin hebt, want daar heb je toch een paard voor? Je hoeft toch niet de beste te zijn, er zal bijna altijd wel iemand zijn die toch beter is, dan kan je beter maar gewoon genieten!

Hou dat maar in je achterhoofd als je weer eens iemand ziet staan...

Dat is goed bedoeld, maar ik denk dat jij heel anders in elkaar zit Haha!

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 14:01

missrosa schreef:

Bij mij niet. Ik probeer me dan namelijk zoo goed voor te bereiden dat het niet meer haalbaar is. Het is bij mij dan een verplaatsing van het probleem. Al tijdens de voorbereiding komt de faalangst dan al opduiken en blokkeer ik (dit geeft ook het verschil tussen faalangst en examenvrees aan).
Als ik het probleem van dit meisje zo lees, zit bij haar daar het probleem ook niet, want ze rijdt al lekker in haar eentje.

De rest van je verhaal klinkt wel heel herkenbaar en ik geef hiermee alleen maar aan dat het bij mij zo niet werkt.

Hmm... ik heb trouwens spreekbeurten ook weleens te goed voorbereid, waardoor ik dichtklapte. Bij dat soort dingen kun je beter niks voorbereiden, gaat het allemaal een stuk beter Haha!

miepmiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 14:31

Ja, het kwam zeker uit een goed hart, en ik weet ook dat het niet altijd zo makkelijk gaat...
Maar ik merk wel aan mezelf, en ook aan mensen om me heen die met dingen kampen, dat het best eens nuttig kan zijn om er zo'n nuchtere opmerking tussendoor te gooien.
Anders ga je je zo ontzettend focussen op "ojee ik heb faalangst", dat het zo mogelijk nog lastiger wordt om je er overheen te zetten.

Als ik persoonlijk een nuchtere opmerking naar mijn hoofd krijg, (want geloof me, ik ben in het dagelijks leven niet half zo nuchter als ik me nu voor doe Haha! ) denk ik ook van "Oja, das waar ook! Waar maak ik me druk om..."

Anders in elkaar zitten of niet, het geeft in ieder geval stof tot nadenken, en dat kan al een stap in de goede richting zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 14:45

hee..

ik weet hoe je je voelt, ikzelf heb er niet zo'n last van, maar pas gingen we paarden bekijken en toen stonden er nogal wat mensen te kijken...... en dan zit je daar, op n peerd dat je niet kent, iedereen die kijkt of je m wel aankan en dan gaat dat beest er nog vandoor ook.
dat was niet leuk.............
Ik heb niet echt n advies, maar je bent echt niet de enige hoor !!!!

valerm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-05 15:33

Hoi Haha! Fijn om te horen dat ik net de enigste ben! Ik ga kijken of ik dat boek binnenkort ergens kan huren of kopen.Weet iemand nog meer boeken en sites met handige tips voor faalangst enzo? Dat alles te goed willen doen ken ik ook! Soms ga ik inplaats van alleen stappen overdreven moedig doen.Dan gaat het juist mis omdat je teveel van je paard te gelijker tijd vraagt.Ik heb er ook weleens over zitten te denken om in 1 keer een grote stap te nemen .me inschrijven voor een wedstrijd waar veel mensen komen.Misschien als ik dat weer gedaan heb en het is goed gegaanheb je kans dat het dan in 1 keer over is.Maar als ik dan weer krijg net als vroeger dat ik van de zenuwen helemaal verstijf en niks meer lukt ben ik bang dat het daardoor juist erger word.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 15:38

miepmiep schreef:
Maar ik merk wel aan mezelf, en ook aan mensen om me heen die met dingen kampen, dat het best eens nuttig kan zijn om er zo'n nuchtere opmerking tussendoor te gooien.
Anders ga je je zo ontzettend focussen op "ojee ik heb faalangst", dat het zo mogelijk nog lastiger wordt om je er overheen te zetten.

Als ik persoonlijk een nuchtere opmerking naar mijn hoofd krijg, (want geloof me, ik ben in het dagelijks leven niet half zo nuchter als ik me nu voor doe Haha! ) denk ik ook van "Oja, das waar ook! Waar maak ik me druk om..."

Anders in elkaar zitten of niet, het geeft in ieder geval stof tot nadenken, en dat kan al een stap in de goede richting zijn.

Zeker, daarom ben ik volgens mij ook voor mijn vriend gevallen, das echt een nuchtere boer Haha!

missrosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 15:41

Ik zou geen hele grote stappen tegelijkertijd nemen. Dan verwacht je wel heel veel van jezelf (hoewel ik het wel heel erg dapper zou vinden!), de kans dat het mislukt is dan wel aanwezig en dan ben je verder van huis. Juist door steeds kleine stapjes te nemen, vergroot je je kans op succes en kun je dat steeds verder uit bouwen. Het is zo belangrijk om positieve ervaringen op te doen, in plaats van negatieve. Negatieve bevestigen telkens weer dat 'ik kan het niet', terwijl positieve je een 'zie je wel dat ik het kan'-gevoel geven.
Maar dat is hoe ik het aan pak. Dit soort dingen zijn zo persoonlijk, iedereen moet zelf een beetje aanvoelen hoe het het beste voor hem/haar werkt.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 15:43

Wat mij wel geholpen heeft zijn gesprekken met iemand die redelijk neutraal tegenover mij stond.
Die gaf ook aan... welke mensen zijn belangrijk voor jou?
Waarom zou jij je iets aantrekken van onbelangrijke mensen? Heb jij zelf zo snel kritiek op anderen?
En wat gebeurt er als het niet lukt?

In feite werkten we dus met hele makkelijke vragen, proberen te rationaliseren. Degene die me hierbij geholpen heeft was trouwens geen psycholoog, maar iemand uit de alternatieve hoek waarbij ik terecht was gekomen vanwege lichamelijke klachten die ik kreeg vanwege mijn spanning en onzekerheid.
Het gaat er niet om met wie je dat soort dingen doet, als je je maar op je gemak voelt bij die persoon, en die persoon ook weet waar hij mee bezig is.