is het wel goed om met elastiek te rijden ?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kYm0n

is het wel goed om met elastiek te rijden ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-05 20:23

heeej paarden gekken

ik heb een vraagje: mijn pony loopt
met elastiek !! maar nou is mijn vraag is dit
eigenlijk wel goed, om met elastiek te rijden ?

groetjes kYm0n

Inèske

Re: is het wel goed om met elastiek te rijden ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 20:25

waarom niet???
rijd ze al lang met elastiek
zoja, dan moet je wel eens met een martignaal gaan rijden
en haar zo aan teugel werken

veel succes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 20:28

waarom zou het wel goed zijn?
je wilt dat hij daarmee "aan de teugel" loopt neem ik aan?

Zal ik je wat verklappen... hij loopt niet aan de teugel, maar in de krul.
iets heel anders.

Ja, altijd met een elastiek, tiedeman of slof rijden is slecht.

Voor meer uitleg zie
viewtopic.php?f=8&t=173675

stefanietjuh

Woonplaats: Of bij Johnny Depp en anders gewoon in Zevenbergen :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 21:43

Ik ben het helemaal eens met runningkawa.
Met een elastiek trek je hem alleen maar krom, je bereikt er vrij weinig mee als je er altijd mee rijdt. Zo'n pony leert dan in feite om alleen maar zo aan de teugel te lopen. Probeer het zelf eens een keer. En als het niet lukt, gewoon doorgaan. Bij de ene zal het wat langer duren dan de ander. Hij is nou zo gewend aan dat ding, dat ie tijd nodig heeft om zonder te leren lopen. Ik zou dus niet meer met elastiek gaan rijden. Het is nergens goed voor, want het is helemaal niet erg als je pony niet aan de teugel is. Belangrijk is hoe je hem rijdt. De rest komt later.

Xx Stefanie

evita_

is het wel goed om met elastiek te rijde ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 22:04

Hoi, ik denk dat je topic bij vraag maar raak hoort.

Met elastiek rijden is op zich niet slecht als je maar weet hoe je het gebruikt. Het is een HULPmiddel, geen middel om je paard dwangmatig het hoofd te laten buigen.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 22:07

Het gevaar van een elastiek is dat je pony er tegenin gaat hangen en dat hij daardoor juist de verkeerde spieren ontwikkeld in plaats van de goede.

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 22:21

Onzin. Met elastiek rijden is niet slecht. Je moet weten hoe je dit goed moet gebruiken. Wat de meeste schijnbaar dus niet weten...

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-05 06:27

VValar schreef:
Onzin. Met elastiek rijden is niet slecht. Je moet weten hoe je dit goed moet gebruiken. Wat de meeste schijnbaar dus niet weten...

De topic starter weet denk ik niet hoe je dat moet gebruiken anders stelt ze de vraag niet en in een ander topic wil ze haar pony in galop ook aan de teugel krijgen dus daar wordt het elastiek nu voor gebruikt dus in dit geval is elastiek gebruik niet goed voor de pony.

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-05 07:43

mits de elastieken goed gebruikt worden is het niet erg...maar ik geloof niet dat hij in dit geval juist wordt gebruikt en zoals runnigkawa al zegt is dit niet bedoelt om er een krulletje in te trekken. je paardje gaat er alleen maar in hangen. en dan ben je verder van huis

broertje

Re: is het wel goed om met elastiek te rijde ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-05 09:33

Ik ben het met evitatinkle eens. Een elastiek is een hulpmiddel dat alleen goed resultaat heeft als je weet hoe je het moet gebruiken. Als je het gaat gebruiken en je hebt er geen ervaring mee, ga dan niet zelf wat proberen en vraag iemand om hulp die er wel wat vanaf weet. Succes ermee!

Agnes

Re: is het wel goed om met elastiek te rijde ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-05 09:36

Hoi,

Persoonlijk ben ik tegen hulpmiddelen. Je moet eerst zorgen dat het paard goed voorwaarts op het been reageert. De motor zit tenslotte in de achterhand en niet aan de voorkant! Veel korte overgangen rijden. Niet 100x schoppen. 1x drijven, reageert hij niet, korte tik. Dit heeft bij mij een paar weken tot bokken geleid, maar daarna liep mijn paard als een trein en scoorde ik in het Z1 ook wp! Dus eerst aan het been, dan komt het aan de teugel rijden vanzelf.

Succes,
groetjes, Agnes

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-05 12:16

Buiten het feit of elastiek goed is of slecht, is het streven natuurlijk dat je een pony "gewoon" kunt rijden. Als je dat niet lukt, dan zou je aan je eigen houding en hulpen kunnen werken om het voor elkaar te kunnen krijgen, ipv naar een hulpmiddel te reiken dat het paard in de gewenste houding brengt. Het paard/de pony kan het nl allemaal wel, het is de ruiter die faalt om voor elkaar te krijgen wat hij/zij wil.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-05 13:52

Ik begrijp de toegevoegde waarde van elastiek niet. Eigenlijk zouden je handen zo moeten zijn als die elastiek, maar dan met duidelijkere inwerking. En zo moet je een paard naar beneden rijden. Eigenlijk gebruik je nu iets om jezelf te helpen het paard naar beneden te rijden. Maar je bereikt er niets mee: je leert er niets mee. En het paard ook niet.

viefdepief

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-05 13:55

Ik heb ook nog een vraag over het elastiek, ik ken iemand met een jonge pony met het springen hield ze gewoon het elastiek om. Dit lijkt mij echt helemaal niks. De pony had al niet zo'n goeie balans (was nog jong) en de ruiter kwam ook nog niet altijd even goed mee.
Het kan aan mij liggen, maar volgens mij verstoor je de balans van je pony zo helemaal en kunnen ze ook geen balans vinden omdat ze hun hoofd niet echt naar voren kunnen steken.
--> "Springen met elastiek, dat kan toch helemaal niet??"

En volgens mij denken heel veel mensen die met een elastiek rijden dat het belangrijkste van het rijden de houding van de hals is Ziek
Als de pony maar in de krul loopt...

CharlieVM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-05 14:18

Spingen met elastiek lijkt me absoluut niet bevorderlijk voor de ontwikkeling van een jonge pony. Hoe kan dat arme beest in godsnaam ontspannen springen.... Ik ben zowieso geen voorstander van hulpteugels. Ik rij nu een paardje wat jarenlang gereden is door een meisje dat altijd een thiedeman gebruikte, en als je er op gaat zitten zet hij zijn hoofd in de krul en je hebt geen enkele aanleuning meer. Het is ontzettend moeilijk om hem weer ontspannen voorwaarts te krijgen en aanleuning terug te krijgen. Onze tinkermerrie reden we tot anderhalf jaar geleden buiten nog wel eens met slof omdat ze af en toe een beetje onhandelbaar is. De slof hing altijd zo goed als los en was alleen extra beveiliging. We zijn er mee gestopt omdat je in onoplettendheid toch je paard een beetje hindert, en daarbij, als ze echt ging dan had die slof geen enkel nut. Ik rij nu vaak buiten met een pelham bit. Een teugel op de gewone bitringen en eentje op de scharen. Die onderste hangt altijd los en gebruik ik alleen als noodrem als ze echt hele rare dingen gaat doen. Mijn advies: zo weinig mogelijk hulpteugels. De kans is te groot dat je pony daarop gaat lopen en dat je straks niet meer zonder kan.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-05 15:12

reacties uit dubbelpost op EA toegevoegd.

maaykuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-05 15:33

af en toe met elastiek kan geen kwaad.
maar altijd met elastiek, is zoals de rest al zegt, heel erg slecht!!! Verdrietig

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-05 15:47

Lusitana schreef:
Buiten het feit of elastiek goed is of slecht, is het streven natuurlijk dat je een pony "gewoon" kunt rijden. Als je dat niet lukt, dan zou je aan je eigen houding en hulpen kunnen werken om het voor elkaar te kunnen krijgen, ipv naar een hulpmiddel te reiken dat het paard in de gewenste houding brengt. Het paard/de pony kan het nl allemaal wel, het is de ruiter die faalt om voor elkaar te krijgen wat hij/zij wil.

Na hele goeie uitleg van Runningkawa, ben ik met bovenstaande ook eens. Probeer eerst probleem bij jezelf te zoeken voordat je allerlei dingen eraan gaat hangen. Ik zeg niet dat het kwaad kan, maar liever niet gebruiken als wel is mijn motto. Probeer idd op zo natuurlijke manier te werken. Desnoods met goede instructeur erbij om aanwijzingen en advies te geven.

machonoekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 09:25

klomp schreef:
zoals runnigkawa al zegt is dit niet bedoelt om er een krulletje in te trekken. je paardje gaat er alleen maar in hangen. en dan ben je verder van huis

Hier ben ik het volledig mee eens!
Je paardje weet ook niet wanneer het 'braaf' is, omdat het elastiek een constante druk geeft op het hoofd van je paardje en het daardoor geen punt van ontspanning heeft.
Ook is het de bedoeling je paard eerst voorwaarts rijdt en dan neerwaarts.
Dus van achter naar voren en als je eerst aan de voorkant gaat zitten dan rijd je hem dus van voor naar achteren (dus achterwaarts).
Ik zou dat elastiek achterwege laten en hem hoogstens gebruiken aan de longe.
Ik weet ook niet waarvoor je dat elastiek gebruikt, als je paardje bijv. het hoofd in de lucht gooit, kan je beter een martengaal gebruiken.
Succes en veel rijplezier!
Groetjes Anoek

Paradiso

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 13:21

Wat ik persoonlijk vind van de elastiek?
Niet gebruiken!!! Het trekt je paard in de krul. Maar het paard loopt NIET nagefelijk.

Wat ikzelf een belangrijk tegenargument vind is dat zodra je paard een poging doet om aan de teugel te gaan lopen ... En hij ontspant (of probeert dit) komt hij een altijd-aanwezige-spanning van de elastiek tegen. Hij leert dus ahw dat hij niet kán ontspannen omdat de elastiek er altijd is. Als je kijkt naar een slof (nu niet meteen beginnen te gillen, da's natuurlijk ook niet ideaal), deze gaat loshangen zodra het paard na geeft. De spanning is weg en het paard "leert" dat nageven goed is omdat dan de spanning weg is.

PS. Weet niet of spanning het juiste woord is in deze zinnen, maar anders kan ik het niet omschrijven.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 13:34

Mij lijkt het het beste om zoveel mogelijk zonder hulpteugels te rijden. Helemaal als je (zoals ikzelf) iets minder topdressuur aangelegd bent, want dan is de kans er nog wel eens dat je (onbewust) de hulpteugel niet helemaal correct gebruikt.

Ik gebruik ze dan ook nooit (vroeger uit onwetendheid wel maar tegenwoordig dus niet meer).

Misschien verstandig om eens na te gaan, waarom je dat elastiek gebruikt! Wat wil je ermee bereiken en merk je ook dat je die uitwerking ermee hebt. Ook goed om bij jezelf na te gaan, of het probleem niet anders opgelost kan worden.

O ja, zodra je toch een hulpteugel gebruikt. Zorg dan dat je dat alleen doet als je het nodig hebt, altijd bij voorbaat dat stiek er al aan is voor je paardje ook niet prettig.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 13:35

Paradiso schreef:
Wat ik persoonlijk vind van de elastiek?
Niet gebruiken!!! Het trekt je paard in de krul. Maar het paard loopt NIET nagefelijk.

Wat ikzelf een belangrijk tegenargument vind is dat zodra je paard een poging doet om aan de teugel te gaan lopen ... En hij ontspant (of probeert dit) komt hij een altijd-aanwezige-spanning van de elastiek tegen. Hij leert dus ahw dat hij niet kán ontspannen omdat de elastiek er altijd is. Als je kijkt naar een slof (nu niet meteen beginnen te gillen, da's natuurlijk ook niet ideaal), deze gaat loshangen zodra het paard na geeft. De spanning is weg en het paard "leert" dat nageven goed is omdat dan de spanning weg is.

PS. Weet niet of spanning het juiste woord is in deze zinnen, maar anders kan ik het niet omschrijven.

Sorry, maar als het elastiek juist bevestigd is, dan is er ook ontspanning zodra hij het juist oppakt!

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 13:47

Ik zie er ook niet zoveel kwaad in, met elastiekrijden, mits hij niet te strak zit en je paardje nog steeds goed kan blijven halsstrekken.

Hetja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 14:08

@ Paradiso, ik denk dat met elastiek rijden minder 'schade' veroorzaakt wordt dan als er met een slof gereden zal worden, in dit geval dan, lang niet iedereen kan met een slof rijden, i.d.d. hoort die los te hangen als het paard nagevelijk is, maar hoevaak zie je iemand rijden die steeds de slof blijft 'oppakken', dit is met elastiek niet mogelijk.....

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 14:30

Ik reed op een manege waarmee ze alle paarden altijd met stiek reden.. ik ben daar dus ook gauw weer van die manege af gegaan..
Denk dat mijn mening zo wel duidelijk is..