Overdreven loperig paard

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Eilandje

Overdreven loperig paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-05 13:43

Ik heb een jong paard, ze wordt over enkele dagen vier, dat nu een zevental maanden onder het zadel is. Het is een erg braaf en eerlijk dier, een beetje een zenuwpees, maar ze is veel te voorwaarts wanneer we in de bak rijden (op buitenrit daarentegen is ze over het algemeen heerlijk relaxed). Ik rijd/longeer haar ongeveer vier keer per week, waarvan één keer privé-les.

Ik weet even niet goed meer hoe ik haar moet aanpakken bij het rijden. Ze loopt niet echt weg, ze bokt niet, maar ze gaat gewoon hard en spant haar ondernek op. Na een tijdje rijden ontspant ze altijd wel, waardoor die ondernek ook verdwijnt. Het is een tijdje erg goed gegaan, de ontspanning kwam altijd redelijk snel en ik kon zelf goed het tempo bepalen, maar sinds een paar dagen is ze weer zo overdreven voorwaarts. Mijn vraag is nu hoe ik zo’n paard het best aanpak, maw heeft er iemand tips ? Haha! Het is nl niet erg prettig om steeds eerst een hele tijd aan een veel te hoog tempo door de bak te vliegen.

Ze krijgt trouwens twee kg recreatiemengeling per dag, en staat van ‘s morgens tot ‘s avonds buiten op de weide, ik vraag me af van waar ze al die energie haalt, ze is werkelijk onvermoeibaar.

_lSassyl_

Re: Overdreven loperig paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 13:47

bij mij werkt het vaak dat als je nou gaat rijde en ze is zo snel moe je steeds zagies in de teugels knijpe als een soort spons

Jooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 13:51

Je paard is natuurlijk nog jong en moet nog veel leren, maar wat ik altijd met mijn paard doe als ze zo "heet" is is haar juist erg voorwaarts gaan rijden. En haar bezig houden en erg aan het werk zetten. Veel overgangen, middendraf, figuren. En uiteindelijk wordt ze moe en wil ze langzamer, dat sta ik dus niet toe op dat moment. Ze kon daarvoor toch ook zo hard en toen moest ik me aanpassen aan haar wensen, dan doet ze dat ook maar eens bij mij. En geloof me dat vinden ze echt niet leuk Tong uitsteken , maar het helpt wel, de volgende keer denkt ze wel 3x na voordat ze weer zo door de bak gaat hollen. Ik hoop dat je hier wat aan hebt, en dat je je probleem met haar kan oplossen!

Enne ze is jong he, waarschijnlijk haalt ze daar al die energie vandaan Knipoog
Succes ermee!

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 14:06

ik denk dat je nog te weinig bezig bent geweest met de basis...kan het mis hebben hoor...maar als ik het zo lees begrijp ik dat eruit. wees veel bezig met het op je been en zit rijden, zo ook in je overgangen. leer het paard terugkomen op je zit en been. maak continue (schijn)overgangen en als ze weer te hard gaat, dus over het basis tempo heen, zet hem dan op de volte en sluit deze tot je op gewenste tempo bent en vervolg je gewone rijden weer. ook kun je langzamer gaan lichtrijden zodat het tempo lager wordt maar werkt dit niet ga dan over op de volte en sluit dan de volte. herhaal dit tot het paard begrijpt dat als jij je zwaar maakt en lang dat het terug komt in het juiste tempo. zorg er dus voor dat het paard 3 goede basis gangen heeft en leert wachten op jouw commando's.

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 14:28

klomp schreef:
ik denk dat je nog te weinig bezig bent geweest met de basis...kan het mis hebben hoor...maar als ik het zo lees begrijp ik dat eruit. wees veel bezig met het op je been en zit rijden, zo ook in je overgangen. leer het paard terugkomen op je zit en been. maak continue (schijn)overgangen en als ze weer te hard gaat, dus over het basis tempo heen, zet hem dan op de volte en sluit deze tot je op gewenste tempo bent en vervolg je gewone rijden weer. ook kun je langzamer gaan lichtrijden zodat het tempo lager wordt maar werkt dit niet ga dan over op de volte en sluit dan de volte. herhaal dit tot het paard begrijpt dat als jij je zwaar maakt en lang dat het terug komt in het juiste tempo. zorg er dus voor dat het paard 3 goede basis gangen heeft en leert wachten op jouw commando's.

Inderdaad wat Klomp hier ook zegt, veel op je zit proberen te werken en terugrijden. Paard wat hard wil gaan, moet je juist terug rijden en daar tempowisselingen in maken. Maar ga absoluut niet hangen aan teugels, want dan krijg je spanning op spanning en word het alleen maar erger. Probeer desnoods op 1 teugel wat meer spanning te houden, maar ga niet hangen. Ophoudingen met zit,been en bovenlichaam maken, jij bepaald het tempo en als het niet makkelijk lukt, inderdaad op volte zetten. Je moet ervan uit gaan, dat je nog niet teveel moet gaan doen met je handen dus vandaar dat je creatief moet gaan denken, hoe kan ik paard terug krijgen zonder aan teugels te hangen. Succes ermee.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 14:58

Wat bij mij altijd goed helpt is om op het ritme van het lopen te letten en dus mijn eigen ritme van lichtrijden. Ik ga dan altijd rustig tellen, meestal tot 4, ik ga dan vanzelf in dat ritme lichtrijden waardoor het paard ook rustiger gaat lopen. Voor mij werkt dit het beste op een volte, ik merk dan ook gelijk dat het paard dit ritme overneemt en sneller ontspant. Van daaruit ga ik dan weer rechte lijnen rijden en blijf even bezig met overgangen en tempowisselingen. Verder erg belangrijk om wel je been aan te blijven houden!

botanya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-05 21:22

mijn paard heeft hetzelfde
wat ik doe is veel overgangen maken van van draf naar stap of stilstaan,
gewoon om de 30-50 meter een overgang maken,

mijn paard had geen remmen en die heeft ze nu wel! ze let meer op mij en op wat ik haar opdraag!
en ze wordt er rustiger van, na een tijdje heeft ze door dat het geen zin heeft om te gaan lopen racen

Sue_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-05 21:43

En als ze na al die tips nog steeds zo snel is in het begin kun je haar altijd eerst even longeren voordat je erop stapt.
Zo voorkom je "ruzies", kan je paardje lekker uithollen en begin je met een heerlijk ontspannen paard! Haha!

Paarden zijn soms net kinderen. Als je ze eerst lekker laat spelen op een trampoline, zijn ze 's avonds veel rustiger! Gaaaap

Succes ermee! OK dan!

Eilandje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-05 21:46

Bedankt voor de tips, er zijn er een paar bij waar ik misschien wel wat mee ben Lachen

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-05 21:58

Paddy was ook zo. En dat is ze in wezen nog steeds. Veel mensen verwarren dat lopigere met een lekker voorwaarts paard. Maar het paard vlucht in feite weg, i.p.v. dat het fijn op het been reageert.

Als je wilt weten hoe ik het oplos hoor ik het wel. Ik ga niet opnieuw een verhaal neerschrijven hier op bokt waar vlotjes overheen gelezen wordt.

Eilandje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-05 22:00

Ik lees alles wat hier getypt wordt heel aandachtig hoor Desiree Lachen

Znoin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-05 22:47

Nog een tip die misschien helpt:

Pak haar niet te kort!

Ik had een merrie die echt een racemonster was, en durfde haar zelfs nooit echt lange teugel te geven als ik in draf of galop zat, want dan ging ze acuut harder.
Mijn instructrice zei dat ik haar juist wel meer teugel moest geven, omdat ze zich waarschijnlijk opgesloten voelde en daarom onder me vandaan wilde lopen. Ik geloofde haar echt niet! Want liet ik de teugel vieren vanuit een verzameld drafje, dan zat ik binnen 10 passen in keiharde middendraf. Ik liet het haar zien ook! Volhouden, was het advies van de instructrice. Niet de teugels losgooien, maar gewoon langzaam laten vieren, en alleen meer teugel geven op het moment dat zij volgt met haar neus. (Aanleuning.) Gaat ze niet mee met haar neus, maak dan weer langzaam de teugels op maat, rijd terug naar een normaal tempo (evt op de volte) en probeer opnieuw. Houd wel je knieën aangesloten, leer het paard terug te komen op je zit.
Ik oefende het eerst in stap. Dat ging redelijk. Op den duur leek ze het door te krijgen! Ook in andere gangen. Ze begon sneller te lopen als ik haar meer teugel gaf, maar niet heel veel sneller, en na een pas of 5 ging ze in een redelijk normaal tempo verder. Ook ging ze langzaam aan steeds meer zakken met haar hoofd, en haar passen werden ruimer.
Het kostte me 3 maanden iedere dag oefenen, zowel buiten als binnen, en ik moest er vertrouwen in leren krijgen, en de merrie ook, maar na die 3 maanden kon ik zelfs met lange teugel over het strand galopperen! Ze versnelde niet meer, zowel met lange teugel als met de teugels op maat.
Ik moest het wel consequent blijven oefenen, want zodra er dan een keer een ander op reed, of ik liet haar weer een keertje lekker racen (buiten) kostte het me weer dagen oefenen om haar aan onze afspraak te herinneren.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 17:03

Eilandje schreef:
Ik lees alles wat hier getypt wordt heel aandachtig hoor Desiree Lachen

Oke, hier komt ie dan:
Het basiswoord wat voor deze situatie op gaat is tempocontrole. JE moet dus zelf het tempo controleren oftewel, het tempo moet van jou zijn, niet van het paard. Dat is natuurlijk gemakkelijker gezegd dan gedaan. Maar het paard moet leren gehoorzamen als jij haar terugneemt. En je moet daarin handig zijn en effectief. En hierin kan ik je wel tips geven:
iedere keer het paard terug laten komen in het tempo, het laten wachten, en dat doe door een ophouding te maken met ALLEEN de buitenteugel. Waarom? Omdat ze gemakkelijker kan vastpakken op 2 handen dan op 1 hand, dus daarom alleen de buitenhand. Je MOET er voor zorgen dat ze reageert, dus je moet zoveel druk gebruiken in die ophouding als nodig is, om die reactie te krijgen. Als er een ons nodig is, niet meer pakken dan een ons, is er echter 5 kilo voor nodig, moet je het niet met 4,5 kilo doen, maar ook echt 5 kilo. Als ze terugkomt in tempo is dat al heel goed. Maar uiteraard zal ze weer versnellen, moet je haar WEER laten wachten. En dit zul je heel vaak moeten herhalen, totdat dit eindelijk niet meer hoeft. Laat haar dan een tikje beneden het tempo lopen en probeer te voelen of er rust in haar lichaam komt en of ze haar passen af maakt. Als dit je allemaal lukt uiteindelijk, kun je van hieruit het paard aan elkaar gaan rijden.

NOg 1 ding: als je een ophouding maakt met je buitenhand, laat deze altijd van korte duur zijn. Veel mensen houden een paard een fractie te lang vast en dan verliest de hulp zijn invloed. Dan gaat de energie verloren.

Anneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 21:36

Goede tips geven jullie!

Mijn merrie is zelf ook vreselijk loperig, en dat heeftidd niets met voorwaarts te maken, het is puut wegrennen voor het werk.

Al die tips die jullie boven geven doe ik zelf ook, het op je zit rijden in jóuw tempo, juist voorwaarts rijden, en dan veel bezig zijn met figuren, schakelen.
En idd niet te kort pakken, die van mij wordt er vreselijk nijdig en demonstratief van. Gewoon een zachte hand, en vooral met je zit en benen rijden.
Als ik dat niet of nauwelijks doe, reageerd ze zwaar gepikeerd op mijn been. }>
Gebruik bovenstaand maar, want het werkt zeker.

Al is het wel zeér vermoeiend zo'n druktemaker, dat zeker. Haha!

Succes! OK dan!

Nolita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-05 13:06

Als 'de mijne' Haha! zo is rijd ik heel veel overgangen stap, draf en halt. Bij iedere letter rijd ik een overgang, na 5 minuten wordt ze dan meestal redelijk rustig.

Wat bij mij ook erg helpt is als ik voel dat ze gaat versnellen haar een wat kleinere volte op stuur (in draf dan). Net iets verder dan de ac lijn. Ze moet dan wel in snelheid terugnemen, anders vliegt ze de bocht uit. Als ze terug is gekomen op tempo rijden we weer naar de hoefslag en houden het tempo vast. Zodra ze dan weer begint te rennen herhaal ik dit weer. Na 5 á 10 minuten valt dan meestal het kwartje wel! Ze is trouwens wel wat renniger nu door de wind, misschien heeft dit bij jou er ook wel mee te maken?

Bjarni

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-05 13:27

Wat je natuurlijk ook niet moet vergeten is dat het nog een jong, onervaren paard is.
Pony bij ons op stal, 3 en half jaar was ook al wel een aantal maanden onder het zadel. Dus die moest het wel kunnen. Meisje wat haar kocht had geen ervaring met jonge pony's (zeg niet dat dat bij jou zo is). Pony kon alleen maar lopen lopen lopen. Lekker voorwaarts zei de 1 hij wil graag voor je werken.
Echter als je naar de pony zelf kijkt zie je niet een ontspannen lekker voorwaartse pony, maar een pony die zijn hoofd omhoog gooit, zijn rug wegdrukt en met onrustig heen en weer bewegende oren en ogen door de bak raced.
Bij die pony helpt het dat door les van een goeie instructrise het meisje nu alleen maar op ontspanning rijdt, langere teugel, ligt contact en pas draven als de pony in stap lekker ontspannen op 4 benen loopt.
Maar dat is natuurlijk niet gezegd dat dat voor jouw paard ook geldt. Is het een uitprobeer kwestie dan is het belangrijk om consequent en duidelijk te zijn. Ho is ho, terug is terug en dat moet geen trek spelletje worden maar kort en duidelijk.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-05 14:10

Als je een paar te kort pakt, wordt het veel moeilijker om tussendoor je handen te ontspannen en dat is o zo belangrijk. Want een hulp heeft geen enkele waarde meer als je niet daarna snel ontspant. altijd snel zijn met ontspannen van de hand. Daarom is te kort vastpakken inderdaad niet aan te raden. Als je een paard veel in de mond zit, heeft het geen reden om te luisteren op jouw vraag om terug te komen. En gaat hij dus zijn paardachtige natuur naar boven laten komen: vluchten, weg wezen hier!

Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-05 14:36

Het (jonge) paard dat ik momenteel rijd, is ook erg vluchterig. Hij wil graag in zijn eigen tempo lopen.
Bij hem is het echter volgens mij vooral een balansprobleem. Op het moment dat ik hem rechtricht, is zijn tempo te regelen.

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-05 14:40

Kitty schreef:
Het (jonge) paard dat ik momenteel rijd, is ook erg vluchterig. Hij wil graag in zijn eigen tempo lopen.
Bij hem is het echter volgens mij vooral een balansprobleem. Op het moment dat ik hem rechtricht, is zijn tempo te regelen.

Dat komt inderdaad ook veel voor!!! Als paard niet rechtgericht is, dat deze kunnen gaan vluchten als gevolg hiervan. Ja

POLLO

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-05 14:44

mijn paard deed dit ook vluchten volspanning
na 2jaar alles wat hierboven staat geprobeerd te hebben ben ik naar da geweest bleek hij last te hebben van problemen in de rug en die kwamen weer van zijn nieren en knieen.

wat ik wil zeggen probeer wat hierboven staat maar wacht niet te lang als het niet lukt met een da of alles welgoed is.

zorg dat je zelf heel stil zit je kunt ook met je zit een beetje tegen zitten gaan ze ook rustiger lopen.