op de voorhand

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

venusjah

op de voorhand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-05 12:52

Hey iedereen,

Ik heb een vraag,hoe voel je dat je paard op de voorhand loopt? Nagelbijten / Gniffelen
Met deze vraag zat ik al heel lang....

Alvast bedankt iedereen Pling

-xXx-
Tatjana

Jooske

Re: op de voorhand

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 13:44

Hai,

Als je paard op de voorhand loopt betekent dat dat de achterhand niet goed geactiveerd is en hierdoor gaat je paard dus eigenlijk een beetje hangen.
Je voelt dan veel gewicht in je handen en het voelt ook alsof je paard jou naar voren trekt. Je ellebogen blijven niet meer netjes naast je lichaam en je handen gaan naar voren.
Wat je dan dus moet doen is je paard naar voren toe rijden en je paard geen kans geven een soort touwtrek wedstrijdje met jou te gaan houden, want tegen al dat gewicht van je paard win je het toch niet Knipoog
Succes!

venusjah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-05 13:54

Jooske schreef:
Hai,

Als je paard op de voorhand loopt betekent dat dat de achterhand niet goed geactiveerd is en hierdoor gaat je paard dus eigenlijk een beetje hangen.
Je voelt dan veel gewicht in je handen en het voelt ook alsof je paard jou naar voren trekt. Je ellebogen blijven niet meer netjes naast je lichaam en je handen gaan naar voren.
Wat je dan dus moet doen is je paard naar voren toe rijden en je paard geen kans geven een soort touwtrek wedstrijdje met jou te gaan houden, want tegen al dat gewicht van je paard win je het toch niet Knipoog
Succes!

Bedankt,ik had dit gevraagt omdat ik een paard gekocht heb en 19 april komt die naar ons,ze is 3 jaar(bijna 4)en ik had een foto op bokt gezet om te vragen of haar bouw goed was,maar ze zeiden dat ze een forse voorhand heeft,en dat ze zo waarschijnlijk op de voorhand zou lopen.

effe een foto voor de duidelijkheid:

http://spaces.msn.com/members/fototjesvantatterke/PersonalSpace.aspx?_c11_PhotoAlbum_spaHandler=TWljcm9zb2Z0LlNwYWNlcy5XZWIuUGFydHMuUGhvdG9BbGJ1bS5GdWxsTW9kZUNvbnRyb2xsZXI%24&_c11_PhotoAlbum_spaFolderID=cns!1paoC1-4D7y7nGLxrAfpYIGA!187&_c=PhotoAlbum

Maar nu heb ik er op gereden en ik denk niet dat ze op de voorhand liep dus Pling

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 14:00

ik kan de foto niet bekijken

venusjah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-05 14:06

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 14:20

Ja je hebt veel gewicht van voren gewoonweg omdat de achterhand zeg maar te lang laat staan. Een paard moet actief/vlijtig van achteren worden en dus naar voren treden net als de voorbenen naar voren moeten komen, zodat jij gevoel gaat krijgen dat je bergopwaarts zit. Paard moet 3/5 deel op achterhand plaatsen. Maar jij voelt dat paard dus op voorhand kan vallen, doordat deze dus niet voldoende voorwaarts/actief/vlijtig is en daardoor dus ook de kans krijgt om meer gewicht van voren te nemen.

venusjah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-05 14:33

Maar ik vind dat ze niet op de voorhand loopt,eerst wist ik niet wat dat was dus vroeg ik dat en nu ik weet wat dat is voelde ik toch niet dat ze op de voorhand liep,ze 'hing' toch niet op de teugel dus.Maar ik heb gehoort dat ik er geen dressuur met kan rijden? Verward Ik snap er helemaal niks meer van...

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 14:36

venusjah schreef:
Maar ik vind dat ze niet op de voorhand loopt,eerst wist ik niet wat dat was dus vroeg ik dat en nu ik weet wat dat is voelde ik toch niet dat ze op de voorhand liep,ze 'hing' toch niet op de teugel dus.Maar ik heb gehoort dat ik er geen dressuur met kan rijden? :? Ik snap er helemaal niks meer van...

Heel apart, met elk paard kun je dressuren... ligt er maar net aan op welk niveau je kunt en wilt komen. Maar elk paard kun je dressuren, zelfs met springgefokte paarden, frieze, haflingers, fjorden wat dan ook... tenzij er medische problemen zijn.

venusjah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-05 14:59

Ik heb het bericht opgezocht en er stond : "Ze is wat kort in het voorbeen en haar borst is inderdaad wat aan de zware kant. Het is maar net met welk doel je haar wilt kopen. Als je wilt dressuurrijden zal je veel moeite krijgen met haar op de achterhand te rijden omdat ze kort is in haar voorbeen. Zwaartekracht heb je dan tegen omdat het lijkt alsof ze voorovervalt en op de voorhand loopt."

Daarom vraag ik me af of ik nu wel dressuurwedstrijden met haar kan rijden,het is wel de bedoeling dat ze wel wat verder komt dan het B niveau...

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 15:05

venusjah schreef:
Ik heb het bericht opgezocht en er stond : "Ze is wat kort in het voorbeen en haar borst is inderdaad wat aan de zware kant. Het is maar net met welk doel je haar wilt kopen. Als je wilt dressuurrijden zal je veel moeite krijgen met haar op de achterhand te rijden omdat ze kort is in haar voorbeen. Zwaartekracht heb je dan tegen omdat het lijkt alsof ze voorovervalt en op de voorhand loopt."

Daarom vraag ik me af of ik nu wel dressuurwedstrijden met haar kan rijden,het is wel de bedoeling dat ze wel wat verder komt dan het B niveau...

Nou als je op klassieke rijwijze gaat rijden, kun je paard wel op achterhand krijgen hoor. Maar goed ik zou het wel overwegen en anders met ervaren mensen, die er kijk op hebben, advies vragen. Ik kan dat zo niet beoordelen natuurljik....

Maar lees maar eens wat websitelinks in mijn onderschrift. Misschien heb je er wat aan. Succes.

venusjah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-05 15:34

bedankt bets Tong uitsteken Pling

Jooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 18:21

Ik denk dat je je gewoon niet zoveel moet aantrekken van wat andere mensen zeggen, als jij het paard leuk vind ( en op de foto ziet het eruit als een lieverd!) dan moet je het gewoon kopen, en het is waar wat Bets zegt met elk paard kun je dressuren. Het is natuurlijk wel waar dat het ene paard en meer aanleg voor heeft dan de ander en de 1 er een betere bouw voor heeft dan de ander, maar het ligt er maar net aan wat jij en je paard er samen uithalen wat erin zit.
Ik zou als ik jou was dus gewoon lekker gaan rijden en blij zijn met mn nieuwe aanwinst!
Succes Knipoog

Woodstock

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 18:39

Wrom zou je er geen dressuur mee kunnen rijden? Als je paardje voor je wilt werken kun je echt wel tot het Z komen, mits je natuurlijk goede begeleiding en geen medische problemen hebt!
Het is wel zo dat in de dressuurwereld het ideaalbeeld lange voorbenen heeft, maar ook zonder een lang voorbeen kun je al aardig op weg komen hoor Ja Liever een korter voorbeen en een meewerkend karakter dan andersom Haha!

venusjah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-05 19:44

bedankt voor de reacties,nu ben ik toch al zekerder dat de dressuur er met gaat lukken Tong uitsteken