problem!!!!!

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Bonny4life

problem!!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-05 10:04

hoi ik ben ten einde raad...

gister reed ik in de buitenbak en een vriendin van mij reed er ook met dr paard.. nu weet ik dat mn pony heel raar kan doen met vreemde paarden in de buurt dan springt ze weg zodra ze op je af komen.. maar gister was het zo giga erg dat ik er egt wanhopig van ben geworden...ze werd heel link en begon er al mee als het paard aan de andere kant van de bak op me af kwam... ik wordt hier zo depri van.. een vriendin van me heeft t ook nog geprobeerd dat ging ff goed maar ze probeerde het zo weer. ik maak me zorgen want ik kan gewoon niet samen met anderen in de bak als t zo doorgaat. hoe kan dit???en is het angst of gewoon vervelendheid? kan iemand me helpen please? xxx

Bonny4life

Re: problem!!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-05 10:04

ik wordt hier nu zelf ook bang van zo link doet ze dus misschien is het beter als iemand anders het probeert of niet? xxx

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 14:14

erg vervelend inderdaad maar probeer je er niet teveel op te focussen..
doordat jij er al op wacht dat ze het doet, gaat ze het zeker doen omdat ze de zenuwen van jou voelt. probeer te doen alsof er niks aan de hand is en houd haar goed voorwaarts, zet haar aan het werk zodat ze geen tijd heeft voor deze ongein. desnoods even een attentie-tikje achter je kuit..van he, opletten!!
succes

Frankie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 14:22

Zou ik mogen vragen hoe oud je pony is?
Mijn paard was in het begin ook angstig op andere paarden in de bak zodra ze langs hem kwamen, was er angst en wou hij weg schieten.
Bij hem kwam het door jongig heid en het niet kennen van andere paarden in de bak bij hem!

Ik heb in het begin veel samen met iemand gereden die dan naast mij en mijn paard reed, zodat hij er aan kon wennen.
Na dit een aantal keren gedaan te hebben ging het voor ons veel beter.
Nu heeft hij nog wel eens de neiging maar dan tik ik hem bij, zodat hij zijn aandacht bij mij houd.
En net wat dat andere meisje zei, je er vooral niet op focussen. dat voelt je pony, en dan reageert hij er zowieso op.
Gewoon er langs gaan alsof er niks aan de hand is en hem flink aanpakken zodat hij zijn aandacht bij jou houd!!

Succes ermee

Groetjes Lian

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 14:23

Bonny4life schreef:
hoi ik ben ten einde raad...

gister reed ik in de buitenbak en een vriendin van mij reed er ook met dr paard.. nu weet ik dat mn pony heel raar kan doen met vreemde paarden in de buurt dan springt ze weg zodra ze op je af komen.. maar gister was het zo giga erg dat ik er egt wanhopig van ben geworden...ze werd heel link en begon er al mee als het paard aan de andere kant van de bak op me af kwam... ik wordt hier zo depri van.. een vriendin van me heeft t ook nog geprobeerd dat ging ff goed maar ze probeerde het zo weer. ik maak me zorgen want ik kan gewoon niet samen met anderen in de bak als t zo doorgaat. hoe kan dit???en is het angst of gewoon vervelendheid? kan iemand me helpen please? xxx

Dit is naar mijn weten een dominantieprobleem en zul je goed aan moeten gaan pakken, je zult consequent moeten zijn en ook hulp hierbij moeten gaan zoeken, want als je nu al bang word, kan dit alleen maar erger worden.
Marijke de Jong werkt met dit soort paarden, kjik eens op haar site www.paardenbegrijpen.nl informeer vrijblijvend eens bij haar.

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-05 17:10

thanx allemaal.. mijn pony is 7 jaar, heeft altijd al een fobie gehad voor vreemde en vooral grote paarden.. omdat ik geen wedstrijden meer rijdt en dus ook niet veel met vreemde paarden in aanraking kom, doet ze dit nu gigantisch!! en omdat ik zelf nu een beetje bang ben geworden doet ze het natuurlijk nog erger.. vandaag met rijden ging t eigelijks weer super omdat ik alleen was!dan is er niks loos, en met pony's vind ze het ook niet eng maar zodra het groter is als haar begint ze hiermee..sta zelfs soms op t punt om dr weg te doen..maar wil geen 4 jaar weggooien..

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 17:50

Je zou eens gewoon het eerste halve uur op de grote volte in het midden kunnen werken (niet de kanten raken bij B en E , ruimte geven voor andere paarden). Dan kun je je gewoon concentreren op wat je aan het doen bent -overgangen, schouderbinnenwaarts, volte vergroten, verkleinen, door een S van hand veranderen, enfin genoeg te doen op de volte.
Zo´n volte is voor andere ruiters goed voorspelbaar en ze zullen je daar niet voor de voeten rijden. De kans dat je een tegenligger tegen komt is beperkter.
Zo kan het paard aan andere paarden om zich heen wennen, terwijl hij zich toch op jou moet concentreren door het werk wat je hem geeft. Daarna kun je eens van die volte af, een halve baan rijden en dan de volte weer op, dan eens een hele baan. Telkens als je paard toch nog paniekerig wordt, die vertrouwde volte weer opzoeken...
Dit werkt meestal goed.

Talishe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-05 15:24

Staat ze wel eens in de wei of in een paddock met andere paarden? zo niet dan kan je dit misschien wat vaker doen zodat ze misschien een vriendje krijgt en samen met dat bepaalde paard samen gaan rijden. zo kan je dat met verschillende paarden doen zodat ze die niet meer eng vindt. als er dan een vreemd paard is kan je gewoon naast haar 'vriendje' gaan rijden en zal ze denk ik veel meer zelfvertrouwen hebben.
als je zegt dat het als je wedstrijden rijd met haar beter gaat, waarom ga je dat niet gewoon weer een beetje doen. niet te veel want er is vast wel een reden waarom je gestopt bent, maar bijvoorbeeld 1 keer per maand.

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-05 15:27

toen ik wedstrijden reed ging het wel maar dat was tussen pony's en die vind ze niet eng, ze staat in de wei met alleen maar pony's er staat 1 paard op de boerderij maar daar mag ze van die eigenaresse niet bij.. het kan dus best dat ze een beetje sociaal gestoord is zeg maar.. maar er staan verder geen paarden dus kan ik het niet oefenen, ik ga wel met een vriendin overleggen of ik haar eens met haar paard mag losgooien..

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 10:14

heej
mijn pony doet dat ook
gewoon opsluiten zodat ze niet wegkan
en dan uitzitten
zeker niet iemand anders laten doen, dan blijft hij/zij het bij jou toch proberen, je zal het er zelf uit moeten rijden..

succes!
-xXx- lissy

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 10:32

het eerste wat ik dacht toen ik jou verhaaltje las was dus ook dat ze in wei moet met grotere paarden. dan komt ze er vanzelf achter dat ze wel mee vallen. losgooien is inderdaad ook een heel goed idee, en dan inderdaad het liefste met de paarden die mee rijden. laat ze het onderling maar 'uitvechten', dan heb jij er geen last van. en met uitvechten bedoel ik dus dat jou paardje er zelf maar achter moet komen dat andere paarden niet eng zijn. heel veel succes ermee!! Ach gut

anouksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 17:10

die van mij doet het dus alleen onder het zadel en die valt echt aan. KOst wat kost zijn territorum verdedigen, hij doet het ook wanneer ik bijv. les krijg. Heel erg vervelend.\
En als tie los in de bak loopt. Niets aan de hand. Ja als ik in de bak loopt, andere mensen valt tie ook aan. Andere paarden niet.
Ik weiger nog met andere in de bak te rijden. Alleen als ze dat echt zlef willen en ik leg ook altijd mijn situatie uit. Dan rij ik maar alleen. Mijn paard vind het gewoon echt niet cool.