travers, volte of eerst recht?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

travers, volte of eerst recht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-05 15:36

Hoi

hoe oefenen jullie voor de travers, vanaf de volte en dan de buiging meenemen of eerst helemaal rechtstellen en dan de hulpen geven?
Zelf reed ik alijd vanuit de volte, gewoon omdat ik dit zo geleerd heb op de club. Nu had ik vrijdag weer les, kreeg ik de vraag waarom ik dat in hemelsnaam deed. Moest nu eerst gewoon rechtstellen en dan daarna de hulpen geven, en eerlijk gezegd ging dit veel makkelijker!

Vandaag had ik het met een vriendin hierover, die stelde haar pony ook altijd eerst recht voordat ze de travers inzetten. Hoe doen jullie het??

Kylan

Re: travers, volte of eerst recht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-05 16:25

Als je uit de volte komt moet je volgens het proevenboekje direct doorrijden. Ik doe dat ook altijd, maar op het goede moment inzetten is wel erg moeilijk. Vanuit de hoek van de bak stel ik eerst recht en dan zet ik de travers in.

Omdat het in de proef ook regelmatig vanuit een volte moet stel ik vanuit een volte niet recht, maar eigenlijk is het best raar.

Ctal

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-05 17:06

Vanuit de volte, dan heb je de goede buiging al dat is ook veel makkelijker lijkt mij.

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-05 17:29

Ik leer het meestal aan vanuit de volte, inderdaad omdat je dan al stelling hebt. Later ga ik vanuit recht naar travers oefenen. Op de een of andere manier vind ik het wel lastig om uit de hoek het paard met correcte stelling mee te nemen, maar uit de volte niet, maar ik denk dat dat meer een raar dingetje van mij is dan dat het voor het paard veel verschil maakt.

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-05 17:38

Kylan schreef:
Als je uit de volte komt moet je volgens het proevenboekje direct doorrijden. Ik doe dat ook altijd, maar op het goede moment inzetten is wel erg moeilijk. Vanuit de hoek van de bak stel ik eerst recht en dan zet ik de travers in.

Omdat het in de proef ook regelmatig vanuit een volte moet stel ik vanuit een volte niet recht, maar eigenlijk is het best raar.

Ik kom vast heel dom over maar wat is travers?.

Zo'n proevenboekje is miss voor mij wel leerzaam, waar haal je zoiets?? Bloos

Ctal

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-05 19:51

In de ruitersportzaak kun je ze gewoon kopen Lachen

Als je gewoon de proeven wilt doorlezen kun je ook op www.dressuurproeven.nl kijken, maar daar staat denk ik niet wat alle figuren inhouden Lachen

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-05 19:53

Ik leer het aan vanuit een volte halve baan in de hoek, dan zijn ze al goed gebogen en gaat het makkelijker. Eens ze dat goed doorhebben, laat ik de volte weg en begin gewoon vanuit de hoek. Het hangt dikwijls ook van het paard af, de ene is er sneller mee weg als de andere, en de ene vindt het vanuit de volte moeilijker als op de rechte lijn. Een beetje zoeken!

Pannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-05 20:34

Memuska schreef:
Ik leer het aan vanuit een volte halve baan in de hoek, dan zijn ze al goed gebogen en gaat het makkelijker. Eens ze dat goed doorhebben, laat ik de volte weg en begin gewoon vanuit de hoek. Het hangt dikwijls ook van het paard af, de ene is er sneller mee weg als de andere, en de ene vindt het vanuit de volte moeilijker als op de rechte lijn. Een beetje zoeken!

Ben het hier mee eens Ja

talented

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-05 22:17

Ctal schreef:

Als je gewoon de proeven wilt doorlezen kun je ook op www.dressuurproeven.nl kijken, maar daar staat denk ik niet wat alle figuren inhouden Lachen

Wel wat de oefeningen inhouden Clown ?

Tijdens het aanleren doe ik het ook vanuit de volte. Wanner dit goed bevestigd is ga ik het vanuit een rechte lijn proberen.

SisLeone

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 07:36

Meestal doe ik het vanuit de volte. Maar eigenlijk oefen ik dit niet veel want hij vindt het erg makkelijk en als ik teveel oefen dan heeft hij de neiging standaard travers te lopen. Net als wijken en appuyeren. Dit oefen ik ook niet veel want hij doet dit zo makkelijk dat als hij een andere oefening moeilijk vindt hij er onder uit probeert te komen door te wijken of appuyeren.

cloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 07:54

Vanuit een kleine volte, dan heb je je stelling enz al en dat maakt het allemaal net even iets makkelijker vind ik persoonlijk

danifur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 10:38

ik zou meteen vanuit de volte doorrijden!
ik ben zelf ook met travers aan het oefenen, en ik neem ook altijd de volte mee als ik dat oefen! dan heb je meteen de stelling enzo!
vanuit de volte is het veel makkelijker, en in de proeven moet je dat ook meestal doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 13:07

cloris schreef:
Vanuit een kleine volte, dan heb je je stelling enz al en dat maakt het allemaal net even iets makkelijker vind ik persoonlijk

dit deed ik zelf ook altijd, had dan wel eens het probleem dat ze door mijn binnenbeen heenviel.
Nu gaat het makkelijker als ik eerst rechtstel, maar mss komt dat omdat de basis er al inzit en die vanuit de volte geleerd is.

Kyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 13:16

vanuit een volte. Dan heb je al stelling en buiging.

Wat je weleens ziet is dat sommige mensen het vanaf de hoefslag instellen, dan krijg je vaak dat de stelling ontbreekt. Dus dan wordt de achterhand van de hoefslag afgedrukt. Dat is de reden dat je het beter in het begin, vanuit een volte kunt oefenen. Dat is dan gewoon makkelijker.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 13:25

WickedMie schreef:
Kylan schreef:

Ik kom vast heel dom over maar wat is travers?.

Zo'n proevenboekje is miss voor mij wel leerzaam, waar haal je zoiets?? Bloos

Travers betekend dat het paard zijn kont naast de hoefslag houdt en dus net als bij schouderbinnewaarts bijvoorbeeld, op 2 hoefslagen loopt.

Kan helaas geen plaatje vinden..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 13:29

Om aan te leren vanuit een volte en dan eindig ik vaak ook nog weer in een volte.
als ze verder in training zijn, wil ik het in kunnen zetten wanner ik wil.

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 14:00

runningkawa schreef:
Om aan te leren vanuit een volte en dan eindig ik vaak ook nog weer in een volte.

Hier hetzelfde...

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 14:30

Remember schreef:
runningkawa schreef:

Hier hetzelfde...

Ben ik het ook mee eens. Eerst gewoon rustig oefenen vanuit een volte. Later moet je kunnen rechtstellen (nadat je travers heb in gezet) voor de hoek, zodat je dat duidelijk aan kunt geven.

Kyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 15:07

runningkawa schreef:

doe je dan bijvoorbeeld: je zit op de hoefslag, draait bij E een volte 10 m, stukje travers op de hoefslag en dan weer een volte 10m??

Of blijf je op de volte en zet je dan een stukje travers in?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 15:40

Citaat:
doe je dan bijvoorbeeld: je zit op de hoefslag, draait bij E een volte 10 m, stukje travers op de hoefslag en dan weer een volte 10m??

zo ja Ja

Soms ook wel eens meerdere voltes 10 meter en dan pas traver, omdat ik dan met het juiste gevoel de travers in wilde zetten.
En in het begin maar 3 passen travers en dan weer de volte in om toch de buiging te bewaren.
Later uitbouwend naar meerdere passen.

Kyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 16:42

runningkawa schreef:
Citaat:

zo ja Ja

Soms ook wel eens meerdere voltes 10 meter en dan pas traver, omdat ik dan met het juiste gevoel de travers in wilde zetten.
En in het begin maar 3 passen travers en dan weer de volte in om toch de buiging te bewaren.
Later uitbouwend naar meerdere passen.

Bedankt voor jouw uitleg! Ik heb altijd E 10 m gedaan en dan hoefslag volgen. en dan weer door de bocht. Ik ga morgen eens jouw uitleg proberen

Maaikelove

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 16:54

Eigenlijk is het toch onlogisch dat je vanuit het 'einde' van een volte, travers inzet?Want je probeert je volte toch mooi rond te maken??Of moet je eerst een stukje rechtrijden voordat je de travers inzet?

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 17:05

Omdat je je volte mooi rond wilt hebben neem je lengtebuiging aan. Hoe kleiner de volte, hoe meer buiging. Als je travers inzet vanuit de volte hou je je lengtebuiging aan terwijl de voorhand de hoefslag volgt zeg maar. Het gaat er dan ook niet om om een mooie volte te rijden Knipoog , je gebruikt de volte om de travers in te zetten.

Ctal

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-05 07:37

talented schreef:
Ctal schreef:

Wel wat de oefeningen inhouden Clown ?

Tijdens het aanleren doe ik het ook vanuit de volte. Wanner dit goed bevestigd is ga ik het vanuit een rechte lijn proberen.

Omdat ze wil weten wat t inhoud misschien....??
Mjah ik doe t nooit vanuit de rechte lijn ook wel vanaf afwenden bij A/C of na links of rechts gaan bij E of B

Maaikelove

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-05 09:01

Remember schreef:
Omdat je je volte mooi rond wilt hebben neem je lengtebuiging aan. Hoe kleiner de volte, hoe meer buiging. Als je travers inzet vanuit de volte hou je je lengtebuiging aan terwijl de voorhand de hoefslag volgt zeg maar. Het gaat er dan ook niet om om een mooie volte te rijden Knipoog , je gebruikt de volte om de travers in te zetten.

oooow aha, ik snap het, want als je wel een mooie volte wil rijden, klopt het niet.
bedankt!