Met langere teugel rijden :)

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Met langere teugel rijden :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-05 14:10

Is het verkeerd om een paard aan een langere teugel te laten lopen tijdens het rijden? Want ik vind het totaal (nog) niet lekker als de teugels goed en wel aangenomen zijn, ik laat ze toch wegglijden.

Dus nu heb ik vandaag gereden met een lossere teugel, waarbij je nog wel redelijk contact hebt, maar als je bij wijs van spreke gaat trekken zitten je teugels tegen je buik aan.

Ik zat dus te denken dat het wel een goed kan zijn omdat je haar van voren iig niet tegenhoudt en dat ze zelf moet lopen. Ze liep er dan ook aardig ontspannen bij.

Nettie

Re: Met langere teugel rijden :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-05 14:18

Helemaal niet erg hoor, wat voor jou en je pony het beste voelt Lachen Mijn moeder rijdt zelfs met haar handen op het laatste stukje van de teugels, maar haar paarden zie je dan ook nooit de rug wegdrukken of mond openen etc... Knipoog

Als je je paard wat meer aan het werk wil zetten zal je wel je teugels erbij moeten pakken, aangezien je bij verzameling het van achter moet opwekken en van voor opvangen. Maar bij recreatieritten hoeft dat niet.

liesje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-05 14:30

maar als je paard nou schrikt en er vandoor vliegt, hoe wil je haar dan opvangen?

Nettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-05 14:32

liesje1986 schreef:
maar als je paard nou schrikt en er vandoor vliegt, hoe wil je haar dan opvangen?

Met je zit en je teugels? Ze zegt niet dat ze ze losgooit Knipoog

Pannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-05 14:33

Nettie schreef:
liesje1986 schreef:

ja precies...ennuh hoe stap je je paard dan uit? met je teugels gwoon kort voor "als hij schrikt en er vandoor vliegt"?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-05 14:35

Ik geef ook de voorkeur aan wat langere teugels. Ik rij western, met mijn handen wijd en richting knie. Ik kan dus aan mijn lichaam voorbij als ik ze echt kort moet gaan nemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-05 14:35

liesje1986 schreef:

Ze zijn niet zo lang dat ze zich kan strekken. Ik heb nog contact met haar mond en als ze er vandoor gaat, dan moet ik als de donder zorgen dat ik de teugels strakker aanneem...

Dus zo los zitten ze niet;)

Hester

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-05 14:45

Zit je dan niet precies op een contact-niveau dat je moet hebben? Je kan je teugels wat korter maken en dan je hand wat verder naar voor brengen (niet naar voren gaan zitten he), zodat je sterker in kan werken, mocht het nodig zijn.

Maar zolang je contact hebt met de mond, en je paard kan inhouden/sturen/ed... Zie ik niet in waarom je ze korter zou nemen. Een kortere teugel betekend al snel minder ontspanning namelijk Lachen .

Nettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 20:14

Nettie schreef:

ja precies...ennuh hoe stap je je paard dan uit? met je teugels gwoon kort voor "als hij schrikt en er vandoor vliegt"?
[/quote]
Waar gaat dit over Scheve mond Uistappen doe je aan de lange teugel....ik mag hopen dat je ze niet losgooit??
[/quote]
[/quote]

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 21:54

Ik moet m'n paard niet aan een lange teugel rijden, dan gaat ze heel erg op d'r voorhand lopen. Maar ik weet dus niet hoe dat met jou paardje zit.
Ik vind het ook wel fijn voelen zo lekker met een redelijk lang teugeltje rondhobbelen maar dan loopt ze maar wat op haar voorhand te sloffen..dus om echt aan het werk te gaan zullen ze korter moeten.

Hester

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 22:20

Mijn verzorgpony heb ik een paar maanden achtereen alleen maar met een lange teugel laten lopen. Hij wist gewoon z'n evenwicht niet te vinden, en was niet van zijn voorhand af te krijgen. Ik heb hem laten ontspannen (hij liep echt met z'n neus bij de grond). Hij was ook prima op zit te rijden, en schrok bijna nergens van. Toen hij z'n rug goed ontspande (en daardoor veel evenwichtiger liep), liet ik hem (nog steeds aan de lange teugel) heel veel overgangen maken. Het resultaat? Een soepel en ontspannen fjordje, die prachtig aan de teugel ging lopen als ik de teugels erbij nam.

Dus het is ook heel erg afhankelijk van je paard. Het ene paard gaat op z'n voorhand lopen wanneer hij een wat langere teugel krijgt, de ander juist niet. Daar moet je natuurlijk wel op letten, want te veel op de voorhand lopen kan tot blessures leiden.

CarlyParly

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-05 09:22

Ik heb precies hetzelfde met mijn paardje. Als ik begin met losrijden, heel veel lange teugel werk. Uiteraard wel contact houden! Stukjes oppakken en zodra hij nageeft mag ie weer lang.

Het resultaat, inderdaad een paardje dat heel ontspannen loopt en makkelijk nageeft als je dat wilt. Zeker als we echt aan het werk gaan na het losrijden, dan is ie ook echt super los.

Ik weet dat het niet helemaal volgens de boekjes is, want officieel moet je hem natuurlijk nageefelijk rijden en daarvanuit zijn hals laten strekken zodat ie mooi rond blijft. Dit kost alleen verschrikkelijk veel kracht van mijn paardje en dan moet ik ook dingen gaan forceren (FOUT). Mijn instuctrice is dan ook van mening dat dit for the time being een goede oplossing is om hem soepel te houden. Uiteindelijk, als je sterker is zullen we het toch volgens het boekje moeten gaan doen.
Zoals je dus al zegt: Het verschilt inderdaad per paard.