achter de teugel

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ramsesje

achter de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-05 21:50

ik rijd een 4 jarige merrie die nu 1 jaar onder het zadel is, maar ze is heel gevoelig in de mond, vanaf je contact met haar mond hebt kruipt ze achter de teugel, ook met rubberen bit. Hoe zouden jullie dit oplossen?

M3isSi3j

Re: achter de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-05 23:11

door geen contact te nemen. Gewoon goed voor de LL rijden met een minimaal contact en dan door middel van benen en zit die achterhand activeren en der over der rug rijden zodat ze meer in verzameling komt en bij het nageven niet achter de teugel zal kruipen. Als die dit dan nog steeds blijft doen gewoon weer ophoog rijden (terug? naar vore? ff proberen) en weer opnieuw beginnen

liesje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-05 14:58

Heel goed met je been naar je hand toe rijden, zodat ze je hand naar beneden toe op gaat zoeken. Zorg dat je haar steeds naar voren rijdt als je het contact verliest. Succes ermee

eknein

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-05 17:00

veel voorwaarts rijden, en hem proberen zo aan de teugel te gaan rijden..
en voor dat je hem aan de teugel gaat rijden eerst heel voorwaarts

lovemypony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-05 18:15

indd... als ze agter de teugel kruipt weer goed naar voren rijden en haar hoofd met kneepjes omhoog proberen te halen... desnoods wacht je nog ff met het aan de teugel..

Mijn pony heeft soms ook de neiging om agter de teugel te kruipen dat is makkelijker voor je paard Haha! .. als ze dat doet activeer ik haar agterhand nog is extra en vraag ik haar weer omhoog te komen :p

suc6!! Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-05 18:19

Een gevoelige mond met kneepjes omhoog halen?
dan duiken ze alleen maar verder weg.

Laat eens zijn gebit nakijken
Wat voor bit heeft hij enkel gebroken?
Gebruik eens een dubbel gebroken of ongebroken trens.
Evt van kunstof, rubber is helemaal niet zachter zoals gedacht.

verder je paard goed aan het been maken, zodat hij direct reageert op kuit hulp, zodat je hem activer (niet sneller) kunt maken in het achter been
verder hand ontspannen stil, laat hem de hand opzoeken, niet andersom.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-05 21:16

Idd, misschien eens naar medische problemen kijken, maar vooral even veel voorwaarts rijden, laat het hoofdje maar even voor wat het is, en zorg eerst dat ze voorwaarts is, en goed vooruit komt. Houd wel heel lichtjes contact, maar luchtig.

Ramsesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-05 18:45

ik rijd haar erg voorwaarts, maar vanaf ik licht teugelcontact neem kruipt ze achter de teugel. 'k heb ook al met een ongebroken kunststof bit gereden maar dit hielp niet. Nu rijd ik met een dubbelgebroken koperen bitje. Het probeem is eigenlijk is dat ze direct achter de teugel kruipt vanaf ze m'n hand voelt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 19:32

Maar eigenlijk draai je het om
Jij zoekt contact met haar mond.
maar eigenlijk moet het paard jouw hand opzoeken.
En ik weet het, dat is ontzettend moeilijk om niet te doen.
Maar toch, hand netjes op plaats en blijven proberen haar naar de hand toe te rijden, zonder in de verleiding te komen zelf proberen op te zoeken Lachen

Uiteraard kijken of ze geen haken op de kiezen heeft oid.

Inèske

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 20:09

rij anders eerst even met een kaptoom zonder bit, er is dan niets in de mond, en rij haar zo even aan teugel, als ze dat doet zonder achter de teugel te komen kun je in het kaptoom een trensbitje steken, rijd dan nog niet met de teugel op het bit, maar op het kaptoom, daarna rij je zogezegt met dubbele teugel eentje op het bit en eentje op het kaptoom laat in het begin de teugel op het bit nog wat gangen, neem nog geen contact.
als alles goed gaat kun je daarna wat meer contact nemen met het bit, maar de hoofdteugel blijft nog deze aan het kaptoom.
daarna rijd je met alletwee de teugels met evenveel contact en dan kun je met kaptoom met bit rijden, met de teugels alleen op het bit
en als laatste stap kun je uiteindelijk met een gewoon hoofdstel rijden,

ik weet het, er kruipt veel tijd in, maar eens ze het is afgeleerd, gaat ze moeilijk haar oude gewoontes terug opnemen

veel succes