hals strekken: een drama

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

marleeniej

hals strekken: een drama

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-05 19:35

mijn merrie gaat zodra ik haar vraag de hals te strekken ( in draf en stap ) gigantisch versnellen en de enige manier om haar weer rustiger te krijgen is door de teugels weer op te pakken, maar dan gaat ze eerst nog weer sneller.
ook strekt ze d'r hals niet nettjes naar voren en beneden maar blijft ze gewoon met haar neus op borsthoogte lopen.
iemand tips?

Lusitana

Re: hals strekken: een drama

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-05 19:48

Niet oppakken, laat haar maar even denderen dan, als ze denkt dat ze daar wat mee opschiet. Daarna komt ze heus wel weer terug en als ze dan een rondje rustig doet zeg je dat ze zo braaf is...
Misschien vraag je het niet op een goed moment, trouwens.
Of, misschien rijdt je normaal zo onwijs verzameld dat alle gewone passen op te snel lijken?
Neus hoort op borsthoogte hoor! In proeven mogen ze niet lager, wel moet halsje lager komen en naar voren, ofcourse. Als je haar wel lager wilt hebben, moet je wat spelen met 1 teugel, dan neemt ze het bit weer mee naar beneden...tenminste, onder gewone omstandigheden.
Je krijgt vast meer tips.
Vergeet niet zelf ook te ontspannen!

Inèske

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-05 20:47

ik zou voorstellen om haar zelf te vragen als ze haar hals mag strekken, na het rijden gaan ze meestal vragen voor lange teugel of als je stilstaat, oefen daar eerst op
laat ze zelf de teugel uit je handen glijden
daarna oefen je dit in draf, belangrijk is da jijzelf een trage beweging maakt tijdens het lichtrijden, hoe trager je lichtrijd, hoe trager je paard loopt.

In mijn vroegere manège reden we soms met hoepels of zonder teugels om de ruiter of amazone te leren sturen en werken met de zit

ook deden we het soms omgekeerd, zonder stijgbeugels maar wel met teugels

en soms deden we het met niets
gewoon zo op je paard, zonder hulpmiddelen

en we deden echt alles he
we sprongen, reden dressuur, gingen buitenritten maken, ...

echt dat was altijd mega tof

mss ook eens een paar lesjes volgen om je zit te controleren en dan over gaan op je paard.

veel succes

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-05 22:34

Als ze zich oprolt moet je der juist naar vore rijden zodat ze lang word. zodra ze gewoon rustig je hand kan volgens ga je aan het temoi werken:

in de hoek voor de diagornaal moet je der een beetje schouder voor rijden zodat ze wat terug komt in gang en der achterhand er goed onderzet. Op het momend dat je afwent en ze recht is rij je der net nog ff wat meer terug op je zit en geef je ondertussen iets meer ruimte en laat je der je hand volgen.

Op het momend dat ze harder wil gaan draai der gewoon een volte op, stukje zijwaards ofzo dat ze wel terug moet komen.

Grethal

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-05 00:33

marleeniej schreef:
mijn merrie gaat zodra ik haar vraag de hals te strekken ( in draf en stap ) gigantisch versnellen en de enige manier om haar weer rustiger te krijgen is door de teugels weer op te pakken, maar dan gaat ze eerst nog weer sneller. ook strekt ze d'r hals niet nettjes naar voren en beneden maar blijft ze gewoon met haar neus op borsthoogte lopen. iemand tips?

Let er eens op of je bijvoorbeeld je gewicht niet naar voren brengt want dat kan ook een oorzaak zijn om te gaan versnellen.
Je kunt ook heel langzaam beginnen met hals strekken door je handen iets te openen en een klein beetje meer teugel te geven, gewoon blijven doorrijden en iets verder weer een beetje teugel erbij. Blijf wel goed rechtop zitten. Of beide handen gewoon eens tegelijk een klein stukje over haar hals naar voren brengen en kijken of ze hierop reageert.

liesje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-05 15:22

geeft ze wel na dan? Als een paard ontspannen is en goed nageeft, zal het je hand opzoeken. Je kan dan proberen haar een tijdje wat dieper te rijden en echt proberen haar je hand op te laten zoeken. Vanuit de ontspanning zal ze dan zo diep halsstrekken als jij wil.
In het begin gewoon zorgen dat je het contact houdt en dat ze goed aan je been reageert en haar rug ontspant. Veel overgangen terug rijden met je zit en haar mooi diep houden. Als ze omhoog komt, meteen aan je been naar voren (en naar beneden).
Als je dit voor elkaar hebt, moet je haar gewoon goed belonen als ze echt haar hals gaat strekken en desnoods een ontspannen overgang terug naar de stap maken. En anders probeer je het eerst in stap.
Veel succes ermee, groetjes lisette

Lenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-05 15:34

Dan bepaal je haar tempo kennelijk niet aan de hand van jouw zit maar je teugels. Als je langzamer gaat lichtrijden/zwaarder gaat zitten hoort zij ook langzamer te gaan. Ongeacht de lengte van de hals of druk in de mond.
Dat ze niet halsstrekt is weer een ander probleem, dan rijd je niet genoeg van achter naar voren, aangezien ze je hand niet wil volgen. Dat gat moet je aanvullen met je benen.
Lastig allemaal, je kan beter een instructrice inschakelen Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-05 15:38

je paard loopt niet op eigen benen.
En hij loopt niet nageeflijk, van achter uit, over de rug naar de hand toe.

halsstrekken is juist daarvoor een goede oefening om te kijken of dat wel zo is.

Een goede instructrice zal je daar we verder mee kunnen helpen.

het eerste vereiste is nu je paard aan het been krijgen en tempo veel meer met zit gaan bepalen.

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-05 19:30

Je paard valt over de voorhand als je zijn hals lager laat dragen. Ik denk dan dat bij teugel aanname het paard niet nagevelijk loopt en zijn rug weg drukt.

Aan het been naar voren rijden en je paard tegen je teugel aanrijden. Geef hem geen steun van voren en rij boven zijn eigen tempo.
Verder inderdaad veel overgangen op zit }>

Oefen veel op evenwicht, dus op de tweede hoefslag, overgangen op zit, balkjes enz om het paard meer bewust te maken van zijn lichaam. Nog beter is grondwerk.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-05 07:58

Lusitana schreef:
Neus hoort op borsthoogte hoor! In proeven mogen ze niet lager, wel moet halsje lager komen en naar voren, ofcourse. Als je haar wel lager wilt hebben, moet je wat spelen met 1 teugel, dan neemt ze het bit weer mee naar beneden...tenminste, onder gewone omstandigheden.
Je krijgt vast meer tips.
Vergeet niet zelf ook te ontspannen!

Hmm, ik heb geleerd (en volgens mij staat het ook ergens te lezen) dat in vrije stap de hals horizontaal hoort te zijn, en dat met halsstrekken de neus toch wel naar kniehoogte moet zakken...
Als Moenira netjes naar beneden zakt naar minimaal kniehoogte, maar liefst nog iets lager, en daar rustig blijft heb ik vrijwel altijd een 8 voor halsstrekken. Komt ze minder laag of gaat ze tussendoor omhoog, is het een 7 of een 6. Dit in B en L1 dressuurwedstrijden.

De kunst is om de aanleuning te bewaren tijdens het halsstrekken. Dus blijf doorvragen, houd contact en probeer je paard lager en eventueel eerst ronder te rijden in plaats van alleen maar mee te zijn en af te wachten of ze zakt. Blijf gewoon voorwaarts rijden. De druk op de teugels hoeft niet te veranderen tijdens het halsstrekken. Je moet immers aanleuning houden.

Het moeilijke is dat door die langere teugels ze wel makkelijker even achter de teugel knikken om zo snel het hoofd weer omhoog te kunnen doen.
Dan gewoon weer voldoende op maat maken tot ze weer nagevelijk loopt en opnieuw proberen.

Als je genoeg contact houd heeft ze minder het idee dat ze ineens iets anders kan gaan doen (zoals harder lopen om er van door te gaan Knipoog )
Om dat contact te kunnen houden moet je voldoende met je been naar je hand toe rijden zodat ze haar hals in je handen laat vallen en zij dus de aanleuning zoekt/onderhoudt. Een paard dat je met strakke teugels in de krul moet houden (kan ook door tijdelijke spanning komen door enge dingen etc.) is niet eerlijk nagevelijk en zal dus niet je hand volgen naar beneden als je meer ruimte geeft.
Succes!

krientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-05 16:29

Wat bij mij goed werkt is dat ik elke training afsluit met een paar rondjes draven halsstrekken. Linksom en even rechtsom en dan uitstappen lange teugel. Belangrijk is dat je niet je hele teugel losgooit maar wel contact houdt. (wat altijd helpt is wedstrijden op gras rijden, met mijn oude pony had ik altijd een 8 op halsstrekken en liep hij naderhand te kauwen... Haha! Haha! )

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-05 20:11

runningkawa schreef:
je paard loopt niet op eigen benen.
En hij loopt niet nageeflijk, van achter uit, over de rug naar de hand toe.

halsstrekken is juist daarvoor een goede oefening om te kijken of dat wel zo is.

Een goede instructrice zal je daar we verder mee kunnen helpen.

het eerste vereiste is nu je paard aan het been krijgen en tempo veel meer met zit gaan bepalen.

amen!

Znoin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-05 23:43

(Ik heb ditzelfde bericht gepost bij "overdreven loperig paard", maar zag net dat het hier misschien meer van toepassing is Knipoog )

Nog een tip die misschien helpt:

Pak haar niet te kort!

Ik had een merrie die echt een racemonster was, en durfde haar zelfs nooit echt lange teugel te geven als ik in draf of galop zat, want dan ging ze acuut harder.
Mijn instructrice zei dat ik haar juist wel meer teugel moest geven, omdat ze zich waarschijnlijk opgesloten voelde en daarom onder me vandaan wilde lopen. Ik geloofde haar echt niet! Want liet ik de teugel vieren vanuit een verzameld drafje, dan zat ik binnen 10 passen in keiharde middendraf. Ik liet het haar zien ook! Volhouden, was het advies van de instructrice. Niet de teugels losgooien, maar gewoon langzaam laten vieren, en alleen meer teugel geven op het moment dat zij volgt met haar neus. (Aanleuning.) Gaat ze niet mee met haar neus, maak dan weer langzaam de teugels op maat, rijd terug naar een normaal tempo (evt op de volte) en probeer opnieuw. Houd wel je knieën aangesloten, leer het paard terug te komen op je zit.
Ik oefende het eerst in stap. Dat ging redelijk. Op den duur leek ze het door te krijgen! Ook in andere gangen. Ze begon sneller te lopen als ik haar meer teugel gaf, maar niet heel veel sneller, en na een pas of 5 ging ze in een redelijk normaal tempo verder. Ook ging ze langzaam aan steeds meer zakken met haar hoofd, en haar passen werden ruimer.
Het kostte me 3 maanden iedere dag oefenen, zowel buiten als binnen, en ik moest er vertrouwen in leren krijgen, en de merrie ook, maar na die 3 maanden kon ik zelfs met lange teugel over het strand galopperen! Ze versnelde niet meer, zowel met lange teugel als met de teugels op maat.
Ik moest het wel consequent blijven oefenen, want zodra er dan een keer een ander op reed, of ik liet haar weer een keertje lekker racen (buiten) kostte het me weer dagen oefenen om haar aan onze afspraak te herinneren.

PartoutZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-05 08:22

Ik heb ong het zelfde probleem met Partout.. Lange teugel is gaan met die banaan.. Clown
Gewoon een kwestie van hem terug te rijden op je zit en desnoods stemhulp erbij.. Contact houden met het bit om hem zo lager te vragen.. Makkelijker gezegd dan gedaan, ik weet het.. Ja

En oefening baart kunst.. Haha!

CarlyParly

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-05 09:39

Wat je ook nog kan proberen zijn zachte stemhulpen. Heel zachtjes prrrrt..... of hoho. Blijf te alle tijde rustig, want als je boos wordt of gaat aanspannen heeft dit alleen maar een negatief effect(als je proefjes rijd mag dit natuurlijk niet in de proef, maar om het aan te laten kan het een goed hulpmiddel zijn).

Dit moet je dan bijvoorbeeld ook oefenen als je aan de hand aan het stappen bent, laat haar dan ook terugkomen op je stem. Na verloop van tijd reageert ze hier dan goed op en kun je het ook gebruiken in het rijden.

Je kunt haar natuurlijk ook longeren (zonder hulpteugels). Wil ze dan wel verder met haar hoofd naar beneden of gaat ze dan ook racen? Op die manier kun je proberen om haar ontspannen naar beneden te laten lopen op haar eigen benen, zonder dat je bang hoeft te zijn dat je ervan af valt omdat ze gaat lopen racen. Ook hier kun je weer heel goed met stemhulpen oefenen. Mocht ze dit goed oppakken dan kun je eventueel met hulpteugels gaan longeren.

Wat ook nog wil helpen om haar ontspannen te laten lopen en haar hals verder naar beneden te krijgen is het kriebelen op de hals. Hierbij mag je de teugels niet korter pakken, maar wachten totdat zij weer het contact met jouw hand opzoekt.

Kijk maar of er wat aan hebt.......

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-05 17:08

Inèske schreef:
ik zou voorstellen om haar zelf te vragen als ze haar hals mag strekken, na het rijden gaan ze meestal vragen voor lange teugel of als je stilstaat, oefen daar eerst op
En dan een trekknol krijgen, zeker?

Lenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-05 17:49

Sammie schreef:
Inèske schreef:

En dan een trekknol krijgen, zeker?

hoeft niet toch?
Ik ben ook met halsstrekken begonnen door het helemaal op het laatst te vragen als hij moe is en veel meer ontspannen, dan is dat rennerige er ook meer uit. Het paard kauwt dan als het ware het bit uit je handen, versta je dat onder trekknol?

GoldStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-05 18:22

Een paard dat moe is, wil de hals maar al te graag strekken. Het paard reageert dan minder op andere invloeden. Een paard dat moe is, is niet ontspannen. Het oefenen van halsstrekken als het paard moe is, is niet verstandig om te doen.
Een paard dat ontspannen is, zal de hals ook strekken. Voor het strekken van de hals kun je een paard eerst laten ontspannen (fysiek en mentaal). Deze oefeningen zijn al vaak behandeld op dit forum.