tinaaz schreef:als een paard dribbelt is dat eigenlijk best goed, en een begin van een oefening van de hogere dressuur. (sterk achter)
laat het paard gewoon zo lopen. ze word vanzelf moe, en gaat gewoon stappen dan belonen.
als je gaat proberen het tegen te houden word de stap alleen maar kort. en word het paard gestrest. en word het elke keer weer een gevecht voor jou en het paard.
Hoe kun je nou spreken van hogere dressuur als de basis er nog niet is?! Eerst basis, dan pas verder... je komt niet in het Z als de draf onvoldoende is...en al helemaal met stap. Dat je paard dribbelt (en dan geef ik mijn paard als voorbeeld) is dit spanning of ongeduld. Probeer dit met je stem en af en toe belonen op te lossen. Niet trekken maar zet haar anders eens een keer halt, belonen en even manen kroelen en dan voorzichtig weer gaan stappen. Gaat ze weer dribbelen...weer belonen en zo bezig blijven... dit is niet tegenhouden, maar gewoon een oefening. Ze moet ook halthouden als je afstapt dus een dubbele oefening...
Even over hierboven: er is een verschil tussen tegenhouden en terugnemen... jij praat over je paard vasthouden dat hij geen kans krijgt, ik bedoel halthouden als terugnemen en niet je hand vastzetten, zals met vasthouden gebeurd. Stress rijdt je er zelf in, de kunst is om je paard je vertrouwen te geven door met hem te praten of te kroelen...