dribbelen

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

celien

dribbelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-05 19:35

ik heb sinds kort een nieuw paard , hij is nooit heel goed
door gereden en kent nog niet veel . pakt bijna alles wel goed
op ,maar hij kan niet goed aan de teugel stappen want dan gaat hij al na een paar passen dribbelen ik probeer dit te corrigeren
maar dan gaat het stap dribbel stap dribbel.
heeft iemand wat goede stips?????

Casca

Re: dribbelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-05 20:00

je legt het zelf al uit, hij is niet goed doorgereden. wees hem dus voor en beloon hem. Zodra hij een paar passen rustig aan de teugels stapt (ook al is het maar heel even nageven) beloon hem en gun hem weer wat teugel en ontspanning. Probeer dat na een tijdje uit te bouwen zodat hij leert dat het fijn is om rustig naar de teugel toe te stappen en zich in rustige stap te ontspannen.

Het kan zijn dat hij eerst een ruiter had met een hele onrustige hand of been. dan moet hij weer vertrouwen krijgen in jou rijden.
heel veel succes!

Inèske

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-05 20:24

Je moet het stappen opbouwen
Zoals hiervoor vermeld, je moet je paard voor zijn

Als je hem bestijgt stap je vb 4 passen
daarna draaf je, dan terug stap, dan terug draf

probeer na een tijdje de draf te verkorten en de stap te verlengen
hier kruipt er veel tijd in, dus weer geduldig

veel succes

ps: zelfs in het begin tijdens het uitstappen, nooit erg lang

Soetekind

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-05 08:46

als een paard dribbelt is dat eigenlijk best goed, en een begin van een oefening van de hogere dressuur. (sterk achter)
laat het paard gewoon zo lopen. ze word vanzelf moe, en gaat gewoon stappen dan belonen.
als je gaat proberen het tegen te houden word de stap alleen maar kort. en word het paard gestrest. en word het elke keer weer een gevecht voor jou en het paard.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-05 09:23

tinaaz schreef:
als een paard dribbelt is dat eigenlijk best goed, en een begin van een oefening van de hogere dressuur. (sterk achter)
laat het paard gewoon zo lopen. ze word vanzelf moe, en gaat gewoon stappen dan belonen.
als je gaat proberen het tegen te houden word de stap alleen maar kort. en word het paard gestrest. en word het elke keer weer een gevecht voor jou en het paard.

Hoe kun je nou spreken van hogere dressuur als de basis er nog niet is?! Eerst basis, dan pas verder... je komt niet in het Z als de draf onvoldoende is...en al helemaal met stap. Dat je paard dribbelt (en dan geef ik mijn paard als voorbeeld) is dit spanning of ongeduld. Probeer dit met je stem en af en toe belonen op te lossen. Niet trekken maar zet haar anders eens een keer halt, belonen en even manen kroelen en dan voorzichtig weer gaan stappen. Gaat ze weer dribbelen...weer belonen en zo bezig blijven... dit is niet tegenhouden, maar gewoon een oefening. Ze moet ook halthouden als je afstapt dus een dubbele oefening...

Even over hierboven: er is een verschil tussen tegenhouden en terugnemen... jij praat over je paard vasthouden dat hij geen kans krijgt, ik bedoel halthouden als terugnemen en niet je hand vastzetten, zals met vasthouden gebeurd. Stress rijdt je er zelf in, de kunst is om je paard je vertrouwen te geven door met hem te praten of te kroelen...

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-05 10:02

tinaaz schreef:

Dat vind ik wel een leuke!

sherif

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 12:08

Ach gut klopt van geen kanten.......
een hele goede vriendin van mij heeft een haflinger waarvan je gewoon steek in je zij krijgt als je daar een ritje op wil maken....zo dribbelen als ze doet....nu blijkt dat ze last van haar rug heeft...ze heeft een magnetiseur erbij gehaald en het probleem is gedeelte verholpen..ze moet namelijk elke x haar erbij halen om er weer even van af te zijn...
dus misschien toch iets lichaamlijks??