handen stilhouden

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Brittos

handen stilhouden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-05 12:43

altijd als ik ga rijden lukt het niet om me handen mooi en netjes te houden.
Hebben jullie tips voor mij om mijn handen netjes en stil te houden?

M3isSi3j

Re: handen stilhouden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-05 13:09

je zit verbeteren! als je rustiger kan zitten zal je je handen ook beter op zn plek houden! ook scheeld het een hele hoop als je een paardje heb wat lekker los over zn rug en in je handen loopt, deze zitten rustigerer.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-05 15:59

Vergeet niet dat de hand vooral stil moet zijn ten opzichte van de paardenmond en dat het dus niet per definitie onbeweeglijk is.
Laat vooral je arm vanuit de schouder goed loshangen, houd je ellebogen min of meer bij de zijden en zorg voor een knik in de elleboog. Onderarm op een lijn met de teugel (zodat je een rechte lijn kunt trekken van bit naar elleboog). Je kunt oefenen op een krukje, flink hulpsen met een glas water in elke hand. Of 1 glas af en toe al hupsend van de ene naar de ander hand doen, alles zonder te morsen, uiteraard. Zo leer je je handen onafhankelijk van je zit te houden/bewegen.

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-05 16:26

Ik heb er ook last van gehad. Van m'n instructrice moest ik dan met bijde handen een stukje manen vast houden zodat m'n handen minder bewogen.Het werkte wel alleen was t wel wat lastiger om te sturen.

gipsy_fame

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-05 17:18

ik heb wel een trucje om je handen stil te houden als je een stokje in je handen hou tergelijkertijd met je teugels

Brittos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-05 18:58

gipsy_fame schreef:
ik heb wel een trucje om je handen stil te houden als je een stokje in je handen hou tergelijkertijd met je teugels

Heej jah dat is een goed idee..
van de week zal ik het proberen Lachen

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-05 19:11

Met 1 hand rijden helpt ook wel eens

knightloekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 09:24

je kan een riempje aan je zadel bevestigen bij de kamer.. Dan doe je daar je pinken door heen.. dan hou je, je handen op de plek.. Ik ken meer mensen die het zich zo aangeleerd hebben Knipoog

Corazon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 09:45

knightloekie schreef:
je kan een riempje aan je zadel bevestigen bij de kamer.. Dan doe je daar je pinken door heen.. dan hou je, je handen op de plek.. Ik ken meer mensen die het zich zo aangeleerd hebben Knipoog

Doet dat nie zeer ik bedoel wat als t paard nou een onverwachtse beweging maakt breek je je pink dan nie????
het ligt mischien aan mij maar ik vind t erg gevaarlijk klinken hoor.

Dat met dat stukje manen in je handen houden heb ik gedaan .
T lukte daarna wel veel beter .
Maar je meot er geen gewoonte van maken als je snapt wat k bedoel dnek niet dat t paard dat altijd even prettig vind.

knightloekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 09:48

geen idee ik heb het zelf niet geprobeerd.. maar ik had het gelezen in het boek van Tineke Bartels dat ze dat zelf ook wel eens deed Vingers aflikken

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 10:37

Tja, het is linke soep, maar om beetje in de richting te komen: werk met postelastieken. Doe een elastiek om je 2 polsen en vanuit daar 2 touwtjes naar beide ringetjes op je zadel. (dus op het zweetblad, niet bij de kussens). Als een elastiek nou te strak is, dan kun je natuurlijk ook met een touwtje werken. Doe dit alleen als je bijv. aan de longe kan of aan het eind, dat je wat meer zekerheid hebt dat je pony wat braver is. De elastieken geven je wat beweging, maar houden bij extreme beweging je handen bij elkaar. Het touwtje naar het zadel hoeft niet perse, maar dit is ervoor dat je handen niet omhoog kunnen. Die elastieken zijn werken ook weer het breed zetten van je handen op het zadel of bovenbeen tegen...zover reikt het elastiek niet zonder dat het zeer doet... je moet maar zelf weten of je het gaat proberen. Als je zou vallen en je hebt de touwtjes aan het elastiek bevestigd, schiet het elastiek vanzelf over je handen heen. Bevestig je je lichaam aan het zadel dan moet je voorzichtiger zijn!