Ontspanning en hoofdhouding

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

SummerRemedy

Ontspanning en hoofdhouding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-05 10:17

Ik heb sinds kort een bijrijdpony, die nogal gespannen is en met haar hoofd helemaal in de lucht loopt. Ik probeer haar onstpannen te krijgen door veel overgangen en figuren te rijden. Maar zal ik hierbij ook haar hoofd naar beneden vragen of zal ik wachten totdat ze het vanzelf een beetje doet? En als jullie meer tips hebben om haar ontspannen te krijgen hoor ik het graag Lachen

M3isSi3j

Re: Ontspanning en hoofdhouding

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-05 10:42

je moet eerst werken aan je hulpen: ze moet goed reageren op been, stem, teugel en zit hulpen. Als ze dit doet rij je door middel van overgangen, schijnovergangen, figuren, zijgangen ed over der rug.. als ze meer ontspant en je hand gaat vertrouwen zal ze die zelf meer gaan opzoeken en nagevelijk worden. Als ze je hand accepteerd kan je daarna eventueel daar waar nodig is door middel van knijpjes in je teugel je paardje een beetje helpen met de verzameling.

_Roosje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-05 10:49

M3isSi3j schreef:
je moet eerst werken aan je hulpen: ze moet goed reageren op been, stem, teugel en zit hulpen. Als ze dit doet rij je door middel van overgangen, schijnovergangen, figuren, zijgangen ed over der rug.. als ze meer ontspant en je hand gaat vertrouwen zal ze die zelf meer gaan opzoeken en nagevelijk worden. Als ze je hand accepteerd kan je daarna eventueel daar waar nodig is door middel van knijpjes in je teugel je paardje een beetje helpen met de verzameling.

Inderdaad! Dus je bent goed bezig! Laat je paardje vertrouwen op jouw hand, dus laat je paardje jouw hand maar opzoeken. Lekker van achter uit rijden, dus met je benen en dan komt je paardje vanzelf wat naar beneden en gaat deze je hand steeds meer vertrouwen!

Als hij naar beneden komt dan goed belonen! Dus laat hem zelf je hand maar opzoeken!

SummerRemedy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-05 16:55

Ze reageert wel aardig op mijn hulpen, ze maakt op mijn zit een overgang terug en als ik been geef maakt ze een overgang naar een hardere gang, alleen ze draaft en galopeert heel hard, dus daar moet ik dan eerst maar eens aan werken.. Lachen Bedankt!

SummerRemedy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-05 16:59

_Roosje_ schreef:
Dus laat hem zelf je hand maar opzoeken!

Bedoel je daarmee dat ik met een los teugeltje moet rijden? Of gewoon contact houden op de plek waar zij haar hoofd houdt?

_Roosje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-05 19:18

Niseyra schreef:
_Roosje_ schreef:
Dus laat hem zelf je hand maar opzoeken!

Bedoel je daarmee dat ik met een los teugeltje moet rijden? Of gewoon contact houden op de plek waar zij haar hoofd houdt?

Je moet inderdaad je teugels op contact hebben, maar daarmee geen kneepjes geven, niet terug werken en zeker niet vastzetten. Dus je teugels gewoon op normaal contact, probeer hem ook maar niet te begrenzen, gewoon zodat je nog kan sturen en remmen!

Waarschijnlijk heeft je paardje zijn hoofd dan omhoog ofzo, maar dat maakt niet uit! Als jij je benen aan je pony houdt en hem vanachter genoeg activeert en jij contact heb op je teugels, dan komt hij vanzelf wat naar beneden... en gaat hij je hand opzoeken

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-05 20:23

we vullen elkaar aan _roosje_ Haha!

ben het er helemaal mee eens..

en paar tips om je paardje rustiger te laten lopen in draf en galop: meer overgangen rijden.. rij hem terug op je zit en stem voordat die hard kan gaan.. steeds langere stukjes draven en galoperen..\

succes!

SummerRemedy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-05 11:20

Oke bedankt Haha!