Paard loopt te diep, wat kan ik het beste doen?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lisz_1984

Paard loopt te diep, wat kan ik het beste doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-05 17:40

Hallo

Ik rijd sinds 2 weken op een zesjarige ruin, en ik ben pas begonnen met z'n conditie weer op te bouwen (ben dus nog niet intensief aan 't trainen), maar ik merkte dat zogauw je er op gaat zitten hij z'n hoofd meteen heel diep draagt. De mevrouw die hem in heeft gereden scheen dat mooi/goed te vinden oid, maar ik vind het niet de bedoeling, het is geen goede houding, hij loopt achter de teugel/achter de loodlijn, etc, doet hij dit om de teugel te ontwijken bij voorbaat o.i.d?
Ik weet dat er veel topics zijn over diep rijden, maar dat zijn allemaal topics over of dit nou wel/niet goed is...

Hebben jullie een aantal tips/oefeningen waarmee ik dit meteen zo goed en vriendelijk mogelijk kan verhelpen, eventueel ook tijdens het trainen aan de longe (misschien met touwtjes op een bepaalde manier?)

Bij voorbaat dank voor jullie reacties!

wisja

Re: Paard loopt te diep, wat kan ik het beste doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-05 17:44

uuhm loopt die ook aan het halster heel diep enzo? ik denk het zomaar niet:P mischien is proberen om aan het halster te longeren.. dan zal die waarschijnlijk z'n hoofd gewoon doen:P en dan kan je hem daarop heel goed belonen.. dan zal die naa een tijd wel gaan begrijpen dat ze hoofd wat hoger goed is..

Paardennamen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-05 18:22

Ik lees vaak dat er wordt geadviseerd om lekker goed voorwaarts te rijden. Doet hij het tijdens het longeren ook?

Misschien heb je een foto?

Als hij zo diep loopt, heb je dan nog contact?

lisjuhandty

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-05 18:45

veel overgangen rijden en dan helemaal terug en dan weer naar voren en steeds als die weer dieper gaat doen alsof je een overgang terug wil rijden , ik heb het zelf ook met mijn paard gehad.

Stado

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-05 21:01

lisjuhandty schreef:
veel overgangen rijden en dan helemaal terug en dan weer naar voren en steeds als die weer dieper gaat doen alsof je een overgang terug wil rijden , ik heb het zelf ook met mijn paard gehad.

Dit heb ik idd ook als advies gekregen (ik heb op dit moment hetzelfde probleem Knipoog ). Maar het is best lastig... Als ik hem terug neem blijft hij vaak net zo diep lopen. Alleen wanneer we voorwaarts gaan doet hij zijn hoofd even netjes omhoog, maar zodra ik het tempo dan aanhoudt loopt hij weer diep. Ik heb dan nog wel contact trouwens, maar hij gaat heel erg hangen op mijn hand. Doet die van jou dat ook Lisz_1984? Wat doe jij daar tegen? Weet iemand hoe dat komt (dat hangen)?

Lisz_1984

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-05 21:22

Bedankt voor de tips

Nee tijdens het longeren (aan het halster of met hoofdstel) doet hij het niet, dan loopt hij goed. Goed idee om daar meer mee te gaan oefenen, hopelijk snapt hij dat ik hem daarvoor beloon hihi...zou hij niet zelf doorhebben dat hij zo prettiger loopt?

Ik heb maar een foto van hem als hij rijdt, met die andere mevrouw, dus heb alleen maar zijn hoofd eruit geknipt. Zie de url in mijn onderschrift, ik mag hier geen bijlagen posten geloof ik.

Ik dacht inderdaad ook vooral goed voorwaarts, maar dat komt niet echt helemaal over...schijnovergangen rijden werkt wel beter, het werkt alleen maar heel eventjes. Hij gaat trouwens niet aan mijn teugels hangen, het lijkt meer alsof hij de teugels echt helemaal wil ontwijken en hij probeert ze soms uit mijn handen te trekken. (terwijl ik de teugels niet strak heb/er niet veel mee doe/ er niet aan trek, hij is heel erg gevoelig in z'n mond) Ook laat ik hem regelmatig rekken en strekken en ontspannen aan de losse teugel, en dat doet hij dan weer wel...maar zogauw ik de teugels zachtjes oppak schiet hij weer naar z'n borst.

iig bedankt voor het meedenken en de tips alvast

Naomi21

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-05 21:53

Hihi hey Lisz! Haha!

Ik denk toch dat goed voorwaarts rijden een oplossing kan zijn Knipoog Rijd t neusje eruit!
Laat t paard net iets boven zijn favotempo lopen, wat doet ie dan?
Als je veel figuren rijdt, neemt hij dan niet meer contact aan de teugels?
Probeer anders eens op een volte te gaan in een voorwaarts tempo, en open en sluit de volte (van een heel groot rondje naar n heel klein), miss krijg je dan meer "contact"?

Zolang het paard de achterhand goed gebruikt is er niks mis met iets te diep lopen (kan ook fijn zijn voor rug, zie Sheldon) maar als je helemaal geen contact meer hebt ist mis. Trekken zie ik als "onder t werk uit willen komen", veel been, goed naar voren rijden en n korte ophouding geven en dan weer zacht zijn met je hand.
Maar houdt er ook rekening mee dat t paard weleens gewoon spierpijn kan hebben of even n vermoeid moment kan hebben, zeker omdat hij stil heeft gestaan...

Op de foto vind ik hem niet te diep lopen, de ruiter heeft ook goed contact met m daar...

Succes! Haha!

Lisz_1984

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-05 22:14

Hee naomi wou je net gaan mailen! toevallig... Lachen Bedankt voor je lange uitleg, wil idd dat neusje eruit. Op de volte/figuren doet hij idd goed en dan krijg ik ook beter contact. Hij loopt op de foto trouwens hetzelfde als hij nu bij mij loopt, dus misschien vind ik het persoonlijk te diep en valt het wel mee Lachen zie ik spoken haha...het is ook niet zo dat ik helemaal geen contact met hem heb, hij reageert goed op hele lichte hulpen, maar toch geeft hij me het gevoel dat hij die teugel wil ontwijken, als je begrijpt wat ik bedoel.

En hij gebruikt zijn onderhand goed, overgangen en schijnovergangen gaan ook goed, maar toch lijkt het me niet goed als hij maar constant diep loopt? Of zie ik dat mis? Als ik trouwens boven z'n favotempo ga (dat is trouwens al vrij snel, hij is ook goed aan 't been) dan begint hij zich...eh...op te kroppen (niet te verzamelen, hij drukt meer z'n schouder weg/omhoog, zo voelt het) meer alsof hij dan op wil stijgen hihi....snapje?

En je hebt misschien wel gelijk wat betreft het trekken aan de teugel, dat doet hij ook meestal tegen het einde aan. Niet dat ik hem gelijk enorm hard laat werken hoor, ben bezig met conditietraining... Na een kleine ophouding houdt hij meestal wel op, maar het is wel irritant! Lachen Dit kan ik dus het beste opvatten als een seintje dat hij genoeg heeft gehad?

Dus, misschien valt het dan toch wel mee aangezien ik het contact niet verlies en hij z'n achterhand er goed onderheeft, maar toch wil ik ook graag z'n neusje er uit als ik dat wil (al was het maar voor de afwisseling) en geeft hij me dus het gevoel alsof hij zich een beetje wegdrukt om proberen de teugel ontwijken...het is moeilijk om uit te drukken hoe het voelt Frusty

dus....snapt men het nog Lachen

_Anja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-05 14:12

Je moet hem inderdaad flink voorwaarts blijven rijden en als hij dan blijft hangen zeg ma..Dan moet je eens zo in een keer de teugels laten vallen..Dan moet hij zichzelf wel opvangen en heeft hij miss. door dat hij meer zijn hoofd moet oprichten en hem meer zelf moet gaan dragen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-05 14:23

Voorwaarts, zoals hoog tempo heeft geen nut.
Voorwaarts in de zin van achter aan het werk zetten wel.

meestal zijn paarden die achter de teugel kruipen, ook achter het been.
Dus reageren niet meteen op jouw kuithulp.
Vandaar dat je ze al niet lekker aktief op de achterhand krijgt, dus ook niet van de hand af kunt rijden.

oefen dus eerst heel goed op het aan het been maken.
Hou je handen daarbij gewoon ontspannen op de plek.
Als dat lukt en hij gaat daar je hand wat opzoeken, kun je hem met het neusje eruit gaan rijden.

Marguerita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-05 17:30

Dat bit is veel te groot, lijkt wel alsof het schuift door de mond. Dat is niet comfortabel voor een paard. En als het een enkel gebroken trens is, dan zou ik als paard ook achter de teugel lopen.

En kennelijk, van je beschrijving, heb je geen eerlijk contact met de mond van je paard. Probeer je handen rustig en soepel te houden, vraag en beloon. Duurt vaak wel een tijdje voor het weer goed komt, maar uiteindelijk kan je dan wel lekker schuiven met die nek.

En zorgen dat hij lekker aan het been is, en eerlijk aan het been, niet wegschieten en niet lui, maar luisteren.

En voor hangen heb je 2 nodig, het paard en de ruiter. Hij kan alleen net zo hard hangen als je toestaat/terug hangt. En samen met het achter de teugel lopen, misschien rij je teveel terug?

Persoonlijk ben ik niet zo'n voorstander van hoe er op die foto gereden wordt. Ik wil wel graag vanuit achteren over de rug, maar in een eerlijker contact met meer zelf gedragenheid. Niet dat dat allemaal zo eenvoudig is.

Lisz_1984

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-05 18:00

Het bit is niet te groot hoor....ik denk dat ze het bit op de foto helemaal door z'n mond getrokken heeft, want ik dacht eerst (a.d.h.v de foto's die ik kreeg) ook dat het te groot was maar nu ik het zelf gezien en gecontroleerd heb past het goed.

Ik geef trouwens niet alleen het paard de schuld hiervan hoor, ik ben me ervan bewust dat rijden altijd het resultaat is van een wisselwerking. Daarom vraag ik ook juist om tips en oefeningen etc hier op bokt, want ik heb nog nooit echt met deze situatie te maken gehad, het is net of hij geprogrammeerd is om gelijk z'n hoofd de laagte in te gooien, heel frappant. Maar ik zal goed aan de slag gaan met alles wat me aangedragen is, en dan zal het heus wel goed komen (zowel het paard als ik zijn net weer echt begonnen, dus ik kan denk ik niet gelijk verwachten dat we een perfect stel zijn Slim maar ik wil wel gelijk goed beginnen!
)

RyantJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-05 19:06

[i] Ik heb dat met mijn eigen paard ook wel gehad.. maar bij mij was het een kwestiej van veel overgangen rijden en veel voorwaarts rijden.. zodat hij da achterkant meer gaat gebruiken..
Knipoog Knipoog
en j handen niet TE laag houden;)

veel succes;) Pling

Marguerita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-05 19:42

Ik heb altijd geleerd dat een d-ring, of een 'egg-butt', of welke andere 'vaste' ring redelijk dicht tegen de mond aan moet liggen. Als je het bit helemaal door de mond trekt, mag er ongeveer een 1/2 cm aan de andere kant over zijn. Bij een losse ring, moet je aan beide kanten net genoeg ruimte hebben om de korte kant van je vinger er tussen te hebben.

Als je een te groot bit hebt, kun je dat door de mond van het paard trekken (wat ik dus hier op de foto zie) en daarbij de andere kant van de mond kneuzen. Bovendien heeft een te groot bit een notenkraker effect op de onderkaak, niet echt plezierig voor het paard.

Ik vertel je alleen maar wat ik zie, en wat ik eraan zou veranderen, of wat ik denk dat helpt. Het is slechts mijn mening en alleen gebaseerd op 1 foto.

Laure

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-05 20:53

Mijn paard loopt ook te diep. Maar ze doet het alleen als we echt beginnen te werken en dus voorwaarts rijden. Ze begint dan te hangen op het bit. Mijn rij-instructeur zegt dat ik dan men benen moet sluiten (natuurlijk meteen terugnemen en niet laten lopen Knipoog ). Dit helpt bij ons (ik, men moeder en paard) wel.

cloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-05 08:08

Als ik de foto zo zie zou ik idd zeggen dat het paard aardig achter de LL loopt en hangt? maar dat is van de foto dus.
Zorg dat je paard goed voor je been is, dus hij mag zoals eerder gezegd niet zozeer harder gaan hij moet meer voorwaards zijn.
Been been been been.. wil hij harder rijdt jij hem onder zijn tempo, wil hij langzaam rijdt jij hem boven zijn tempo, overgangen en licht in je hand blijven..
Het is zeker niet makkelijk want mijn paard is er ook een die graag achter de LL loopt en zich ook nog eens graag opkropt, maar het is echt te doen Knipoog

djmaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-05 14:37

ik heb je foto gezien en mijn idee is dat hij je hulp ontwijkt mischien heeft hij last van z'n kiezen. wat je ook kan proberen is op het ritme van de gang je handen te ontspannen en te spannen en je ademhaling van je zelf goed naar je buik laten gaan zakt hij nog dan kun je je handen iets hoger houden en vragen om omhoog te gaan

wyomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-05 15:06

Op de foto loopt ie idd te diep. Je moet wat al vaker gezegd is veel overgangen en figuren rijden. Ook kleine ophoudingen maken wil helpen en hem aan het werk houden. Hij moet voorwaarts neerwaarts gaan lopen. Als ie dat doet merk je ook dat je weinig in je hand hebt en dat ie dan fijn te rijden is. En het wil helpen om hem (vooral als ie andere hulpen negeert) bij te tikken om hem de achterhand te laten gebruiken (niet slaan natuurlijk gewoon zachtjes bij tikken) Hij zal achter de teugel blijven lopen als hij zijn achterhand niet gebruikt.

Ik rij zelf jonge paarden in en moeilijk te rijden paarden voor andere mensen. bij de jonge paarden rij ik alleen op het been en zit weinig aan de teugels, doordat ze op hun eigen benen moeten lopen gaan de niet achter de teugel lopen. En bij het corrigeren van paarden doe ik precies het zelfde weinig aan de teugels zitten en op eigen benen laten lopen. En voorwaarts neerwaarts. Dan zullen ze niet snel achter de teugel gaan lopen want als ze op eigen benen moeten lopen en niet in de hand kunnen hangen loopt achter de teugel niet fijn voor ze.