Een dringende vraag!

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ladyspot

Een dringende vraag!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-05 21:16

Heb een shetlander, die heel sterk en eigenwijs is. Hij is 1.11 m hoog. Als je aan het rijden bent wilt hij soms links als jij rechts wilt en dan kan hij ineens heel snel omdraaien en de andere kant op weg willen rennen. Hij kan (vooral in de bak, maar buiten ook) stil gaan staan en dan niet meer vooruit willen, gewoon uit koppigheid en ene kant die jij op wilt wil hij dan niet, hij wilt zijn eigen kant op.

Nu hebben we geprobeerd om hem op een softe wijze hem te laten luisteren en dat hij geen loopje met je neemt, dus echt geduld en veel belonen als hij het doet enz. . Maar dit had totaal geen succes en we schoten er niks mee op. Nu moeten we gewoon als hij weer zo ontzettend vervelend is, en hij luistert niet naar been en dan schop en zo (en dat doet hij dan echt niet) hem gewoon met zweep op zijn kont totdat hij gaat lopen en dan wel goed belonen.

Hebben jullie ideeen van wat te doen? Of wat vinden jullie? Want veel mensen zien dat als zielig en denken dan als je lief tegen hem doet, dat hij wel loopt (maar ik kan je verzekeren, hij doet dit dus niet) en dat je ieder paard kan laten luisteren zeg maar en dat je maar op aardige manier moet doen. Hij is echt gewoon stronteigenwijs.

Lusitana

Re: Een dringende vraag!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 22:09

Als je hem een keer aanpakt en het helpt zodanig dat je het nooit meer hoeft te doen, dan is er toch geen probleem?
Mensen die mij kennen staan nu vast met hun oren te klapperen, want ik ben altijd anti-slaag. Maar er zijn grenzen en je geeft aan dat je het al op de andere manier geprobeert hebt. Dan wordt het tijd om toch echt duidelijk te maken dat je het gedrag niet accepteert. Vooral omkeren is meestal echt verzet, waar je echt wat aan moet doen.

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 22:52

je leert een paard niets met straffen, wel met belonen.

Zorg dat je paardje het leuk vind om te lopen en te werken voor je.. maak er een spelletje van (balkjes lopen, springen, stukjes crossen, om pionnetjes rijden.. verzin maar leuke dingen).

Daarnaast is het heel belangrijk controle te krijgen over je shetje.. laat niets toe maar wees heeeeel streng: niet schrapen, stil staan is stilstaan en dan geen pas voor uit of achteruit, niet met zn hoofd tegen je aanschuren, niet lopen met opstijgen, als jij zegt voorwaards moet die gaan lopen.. Zorg dat je paardje goed onder controle hebt (jij bent de baas!) en leer hem daarna de juiste hulpen aan (neem hiervoor les).

Pas als je de volledige controle heb en de juiste hulpen heb aangeleerd kan je hem aanpakken als die niet luisterd maar tot die tijd maakt die gewoon misbruik van je eigen gemaakte fouten!

Ladyspot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-05 23:03

M3isSi3j schreef:
je leert een paard niets met straffen, wel met belonen.

Zorg dat je paardje het leuk vind om te lopen en te werken voor je.. maak er een spelletje van (balkjes lopen, springen, stukjes crossen, om pionnetjes rijden.. verzin maar leuke dingen).

Daarnaast is het heel belangrijk controle te krijgen over je shetje.. laat niets toe maar wees heeeeel streng: niet schrapen, stil staan is stilstaan en dan geen pas voor uit of achteruit, niet met zn hoofd tegen je aanschuren, niet lopen met opstijgen, als jij zegt voorwaards moet die gaan lopen.. Zorg dat je paardje goed onder controle hebt (jij bent de baas!) en leer hem daarna de juiste hulpen aan (neem hiervoor les).

Pas als je de volledige controle heb en de juiste hulpen heb aangeleerd kan je hem aanpakken als die niet luisterd maar tot die tijd maakt die gewoon misbruik van je eigen gemaakte fouten!

Les is er al lang geweest en daar is niets uitgekomen, ook aan de longe enz. Hij vind het wel leuk zolang er dingen gedaan worden in zijn straatje zeg maar, dus als hij links wilt en jij wilt rechts, dan gaat hij toch echt links als je niets doet. Wij zijn ook de baas, maar met steeds belonen en zo werkt het dus niet bij hem, dat hebben we allemaal allang geprobeerd, tijd helemaal met geen zweep enz en heel lief gedaan, dus veel geduld en veel belonen, maar dan neemt hij gewoon een loopje met je, want hij is echt verdomde slim.

We proberen het hem nu juist goed te leren en zo, weet zelf niet wat er allemaal in zijn verleden gebeurd is, want heb hem dat hij zo doet gekocht.

ik rijd er zelf niet op, want ben te groot en te zwaar, maar heb er verder al oudere mensen op rijden die dus ook niet te groot en te zwaar zijn, mijn instructrice heeft er zelfs op gezeten (want die is klein en licht en die kwam er toen ook al achter dat dat gewoon niet werkt bij hem).

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 23:39

ik zeg niet dat je hem niet mag straffen... tuurlijk mag je hem straffen! als hij met jou aan de wandel gaat is die fout en dat moet die weten ook! maar je leerd hem niet goed te lopen met straffen maar met belonen en dat is wat ik eigelijk bedoelde.

Zolang hij een loopje met je neemt ben jij nog niet volledig de baas.. shetjes zijn eenmaal eigenwijs maar als jij er goed mee werkt (is ook heel belangrijk natuurlijk) en samen een compromie gesloten hebben over wat wel en niet mag kan je leuk met hem rijden.

Tuurlijk doet dat beestje niet wat hij niet leuk vind.. geef hem groot gelijk.. whahahaha.. haal hem een keertje over om het te doen of leg je erbij neer en doe iets waar je wel resultaat mee heb (voor jou ook niet leuk om keer op keer op keer het zelfde gevecht aan te gaan zonder resultaat toch?)

Ladyspot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-05 09:48

En wat versta en wat doe je dan met overhalen?

cleopetra

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-05 10:14

Het is in ieder geval handig om aan de kant waar de pony heen wil een zweepje te houden en hem dan een tik op zijn schouder te geven als hij de verkeerde kant op gaat want meestal lopen ze over hun schouder weg en staat het hoofd gewoon de kant op waar jij heen wilt.

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-05 10:19

hihi net mijn shetlander! die had ook altijd dat soort streken. volgens mij zit het gewoon in die beestjes, ze willen best voor je werken, maar als ze het er op een gegeven moment niet mee eens zijn gaan ze gewoon hun eigen gang.

je moet inderdaad gewoon consequent zijn. erg goed trouwens dat je het eerst met belonen hebt geprobeerd! en dat je niet direct bent gaan slaan. maar ik vind ook dat als je het al zo lang probeert dat je best een keer een tik mag geven. als ie het daarna goed doet: direct weer belonen. verder denk ik dat je er gewoon wat rekening mee moet houden. ik heb jaren op mijn shet gereden en haar streken bleven er gewoon in zitten. ik reed ook van: niet goedschiks, dan kwaadschiks. maar ik probeerde het kwaadschiks zoveel mogelijk te beperken. maar soms moet het gewoon. veel succes!

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-05 10:28

Ladyspot schreef:
En wat versta en wat doe je dan met overhalen?

stel: jij wilt een rondje gaan wandelen met je shetje en hij wilt niet en gaat in staking (opdraaien, achteruit lopen, stil staan) dan blijf je proberen hem te laten lopen (of met slaan, of een longeerlijn achter zn kont, een bezem tegen zn kont.. ieder zn methode) en zodra die het doet is die klaar en mag die omdraaien en naar huis.

Als je dit elke dag doet doen krijgt die door: eej als ik braaf loop mag ik sneller terug! jij haalt hem over om te lopen en als comprimie hoeft hij dan niet meer door te gaan.

Inèske

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-05 12:56

Ik moest ook eens met zo'n eigenwijze shet rijden, de pony is eigenlijk voor de kleintje die daar vaak zijn.

Op een dag wilden ze gaan rijden (doen ze vaak hoor ) eerst was het de beurt aan Mozes, Mozes kroop erop en na nog geen 5min poef op de grond.

Daarna was het aan Ambras zijn beurt, ook na geen 5 min poet pattat op de grond

Toen wilde Femke het ook eens proberen en ook zij viel eraf na 5 min.

Ik zei toen dat ik de pony aan de longe ging nemen om te rijden, maar niemand durfde (en ik wilde er niet gaan opzitten omdat ik wat te groot ben)

Toch vroegen de gastjes als ik er eens op wilde rijden, ik wilde natuurlijk niet en toen zeiden ze dat hun opa der soms wel mee rijd.

Jah, toen ben ik er toch op gekropen.
Was wel koddig, die kleine pasjes hihi

Nu, ik zat er nog niet op en de pony begon al te bokken en te stijgeren, is toen niet meer verandert, ik wilde naar de piste, maar de shet niet.

toen ik uiteindelijk in de piste ben beland begon ik wat te rijden, dat was erg moeilijk en ik reed op een ponyzadeltje (je weet wel eentje speciaal voor een shet ) en al ie eens begon te bokken, of de andere kant op liep deed dit zo'n pijn (zadeltje was te klein) hihi

toen heb hem eens gelongeerd, en ik heb er eens goed achter gezeten, ik heb hem doen lopen totdat hij niet meer bokte of protesteerde

daarna wilde Mozes het nog wel eens proberen om ermee te rijden.
en in het begin werkte de shet niet mee, maar toen ik de longeerzweep toonde hield hij zich kalm hihi net alsof hij het wist

kun je mss ook eens proberen
sindsdien moeten we dat niet zo veel meer doen, soms eens maar meestal niet

veel succes
hihi