Staken bij het buitenrijden...

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

SuzieQ

Staken bij het buitenrijden...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-05 20:17

Help!

Ik hoop dat het ik een beetje goed kan uitleggen, maar ik en de eigenaresse van mijn verzorgpaarden zijn echt ten einde raad.

Het zijn twee scheten van paarden, maar buiten wordt het steeds erger! Ze hebben, voordat ik een maand geleden ze als verzorgpaarden kreeg, vijf maanden stilgestaan. Dus hebben we in het begin rustig aangedaan, poetsen, longeren, en ik heb ook met haar in een (kleine) buitenbak gereden.

Ongeveer drie weken geleden zijn we voor het eerst naar buiten gegaan, dit ging buiten verwachting, geweldig goed. Maar naarmate we vaker naar buiten gingen, werden ze steeds lastiger! Vooral het staken, zelfs niet eens langs een plastic zakje willen lopen.

Vandaag zijn we dus weer naar buiten geweest, het eerste stuk ging goed, dus we waren erg opgelucht, maar zodra we de ene straat uit waren gereden, en op een lang stuk met bomen kwamen, begon het. Om de meter staken, van niks schrikken... dus wij gelijk zweep erbij en tik geven en roepen: "FOEI!". Meestal hielp dit wel, maar nu helemaal niet meer. Elke tik werd beloond met een bok en steigeren erbij. Op begeven moment was het bij mij zo erg, dat mijn paard haar rug bol maakte en met vier benen de lucht in ging... en dit zo'n vijf keer. Maar niks hielp... we zijn er uiteindelijk gewoon een uur mee bezig geweest om een straat van 200 meter uit te rijden... Het enigste wat uiteindelijk was afstappen er ernaast gaan lopen.. maar zo willen we dus echt niet verder!

Dus heeft er iemand handige tips voor ons? Erg bedankt iig, want wij vinden het zo ook niet meer leuk! Verdrietig

PartTwo

Re: Staken bij het buitenrijden...

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 20:56

Mijn paard is buiten ook nogal bang en ik met andere is ze wel braaf maar alleen vind ze het best eng, ik ben in het begin eerst met een ander erbij naar buiten gegaan en soms ga ik alleen en ik ben begonnen met eerst een klein stukje en steeds een groter stuk.
Maar het kan zijn dat die van julie de eerste keer erg overdonderd waren en ik zou het proberen van eerst een klein stukje en als ze braaf zijn omkeren en de volgende keer als ze vervelend gaan doen een stukje doorzetten en als ze dan toch gaan een klein stukje verder en dan terug.

En bij mijn paard is het ook zo dat als ze met rijden in de bak er goed aan is dan gaat ze als ze iets eng vind er beter langs dan als het rijden al niet zo goed ging. En je kan in het begin ook beter alleen met uitstappen gaan.
Ik hoop dat je er wat aan hebt Knipoog

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 22:56

neem 2 sterken mannen met je mee en een longeerlijn.. op het momend dat die gaat staken doe je die lijn onder zn kont en trekken die 2 mannen hem vooruit terwijl jij gewoon je hulpen geeft en op je stemhulp (eventueel ff krabben in zn manen) hem gerust steld en de hemel inprijst als die loopt!

Na een aantal keer zal die gelijk bij het voelen van die longeerlijn gaan lopen en uiteindelijk heb je hem niet meer nodig.

Je heb de eerste keren je paardje gewoon overdonderd buiten denk ik. Hij moet vertrouwen in je krijgen!

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-05 08:52

Veel buiten wandelen met je paard. Hoe meer ze in contact komen met zgn. enge dingen, hoe gewoner het wordt.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-05 15:34

Eens met PartTwo. Eerst een klein stukje. Wel proberen een rondje te rijden en niet ergens om te keren... Elke keer het rondje wat groter maken.
Vooral niet zelf van te voren nerveus worden. Gewoon doen en maar zien hoe het gaat, reageren op de dingen die komen en niet van te voren bedenken wat er allemaal kan gebeuren.
Bij een van mijn merries heeft het heel wat zweet gekost voordat ik haar een eind van het erf kreeg in haar eentje, maar na lang volhouden en gewoon alle weken weer doen, is het gelukt. Altijd de eerste stap naar voren na een aarzeling belonen en een stap naar achteren straffen...

happyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-05 16:48

Je vertelde dat ze in het begin niks deden, maar het steeds erger werd.
Je moet proberen om overgangen, en figuren te gaan rijde.
Zodat je ze bezig houdt,en dat ze zo ook geen dingen langs de kant gingen halen waar ze van zullen gaan schrikken. Het is moeilijk om buiten figuren te gaan rijden, maar je kan zigzag rijden.
Zo zijn de met hun hoofd bij de ruiter, en halen ze ook geen dingen in hun hoofd.
Succes!

xx_Merle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-05 17:26

hm lastig ja.. doen ze het ook als ze alleen lopen?Of als er een ander paard mee gaat dat WEL gewoon doorloopt?meestal volgen ze dan wel.. mischien moet je dat eens proberen Clown heel veel suc6

wisja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-05 17:49

je kan ook dat je nog iemand mee neemt per stakend paard;) en dat die der dan naast loop want je zei zoiets dat die wel leip als je der naast loop dan kan jij gewoon blijven zitten en zal die na een tijd gewoon lopen ik heb het met mijn verzorg haflingertje ook dat ze bijv niet over een brug heen wil ofso waar ze al 50x overheen is geweest.. nja mij maakt het niet zo veel uit zolang ze het maar niet heel de tijd doet.. je kan ook is steeds op die straat heen en weer gaan rijden meestal lopen ze op de terug weg wel;)