zoeken naar ontspanning of gewoon niet willen werken?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Rocco1

zoeken naar ontspanning of gewoon niet willen werken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-05 12:29

ik heb niet echt een probleem hoor maar wil gewoon weten wat jullie zouden doen in zo'n situatie..

als ik net wil gaan beginnen met rijden laat ik hem eerst 2 of 3 rondjes stappen met lange teugel en dan pak ik hem op.

dan ga ik hem nageeflijk rijden alleen lukt dat vaak niet meteen.dan gaat hij met zijn hoofd schuin omhoog het lijkt wel of hij dan aan het zoeken is..

ik drijf hem dan extra bij met mijn kuit en vang hem voor wat meer op. dat helpt meestal wel.

wat doen jullie dan meestal en wat zou hij op dat moment aan het doen zijn?

bedankt Knipoog

tantethee

Re: zoeken naar ontspanning of gewoon niet willen werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 12:57

gewoon net wat jij eigenlijk doet,
voorwaarts houden, achterbeen actief laten worden sluiten met je hand en als je paard dan nageeft druk eraf en aanvullen met been

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 13:06

Ik begin al ander met rijden ik stap eerst goed los een beetje voorwaarts neerwaarts dus wel een redelijk lange teugel maar wel op contact. dan stal ik wat slangevoltes en wendingen. Dan draaf ik tee kanten op lekker lang en laag (wel op contact) en dan galoppeer ik vaal ook nog even lekker los, wat rgote voltes etc. En als ik voel dat mijn parad gaat loslaten onder me en ontspant en lekker over 4 benen loopt dan ga ik hem iets meer oppakken. Dan goed letten op stelling en buiging en wat oefeningen. Als hij echt lekker warm is en begint te sjouwen dan oprichten en wat meer verzamelen even goed doorrijden en dan weer afbouwn op dezelfde manier dus nof even lekker lang en laag war draven en galloperen en dan uitstappen.

Sommige paarden kan je zo oppkakken en wegrijden en andere paarden die hebben langer nodig om echt warm te worden. Geef je paard lekker de tijd en probeer niet lleen een paar rondjes te stappen maar ook wat wendingen en draf en galop in je losrijden te doen.

Een andere optie is om even een kwartiertje te longeren voor je gaat rijden.

Rocco1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-05 14:17

dus hij heeft wat meer tijd nodig om te kunnen ontspannen?
misschien is het dat wel ja.. maar hij zoekt dus wel naar de ontspanning?

Hester

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 15:10

In je Rocco @ work topic lees ik dat hij ook in de teugels gaat hangen. Het lijkt me dat dit met elkaar in verband staat:

Jij stapt 'm in, en vraagt 'm daarna meteen na te geven. Daarmee trek je hem in de krul. Dus wat doet hij: hij steekt z'n hoofd ophoog/opzij (om de krul te ontwijken) of trekt terug, omdat hij op deze manier niet goed ontspannen is.

Probeer eens te doen wat Riant zegt, van wat ik lees, lijkt 't me dat dit wel een goede oplossing zou moeten zijn.

Rocco1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-05 17:41

ik trek hem niet in de krul..ik vraag hem om te ontspannen.
en hij gaat geregeld hangen in de teugels maar dat los ik op door met mijn kuit te drijven. (werkt erg goed).
ik ga ook zeker proberen wat Riant zegt. misschien gaat het hem allemaal te snel..

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 23:02

je kan geen ontspanning creëren door middel van spanning.

Ontspanning krijg je als je paardje je hand vertrouwd! PRobeer hem eens nagevelijk te rijden ZONDER je handen te gebruiken.. dus enkel contact en stelling vragen (geen extra druk, gewoon hand van de hals) dan rij je op je been en zit hulpen: overgangen, schijnovergangen, schakelen, figuren, zijgangen ed. Als je paardje goed over zn rug komt zal die gaan nageven zonder zn hoofd te kantelen.

Als die dat nou blijft doen, zn hoofd kantelen dus, moet je je hand aan de kant van zn neus omhoog doen zonder de druk te veranderen. Dan zal die hem vanzelf weer terug kantelen.

1manier2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-05 07:56

Rocco1 schreef:
ik heb niet echt een probleem hoor maar wil gewoon weten wat jullie zouden doen in zo'n situatie..

als ik net wil gaan beginnen met rijden laat ik hem eerst 2 of 3 rondjes stappen met lange teugel en dan pak ik hem op.

dan ga ik hem nageeflijk rijden alleen lukt dat vaak niet meteen.dan gaat hij met zijn hoofd schuin omhoog het lijkt wel of hij dan aan het zoeken is..

ik drijf hem dan extra bij met mijn kuit en vang hem voor wat meer op. dat helpt meestal wel.

wat doen jullie dan meestal en wat zou hij op dat moment aan het doen zijn?

bedankt Knipoog

Hallo,
Het lijkt mij dat je paard heel veel spanning heeft, anders zou hij ook niet met zijn hoofd schuin omhoog gaan. Je kunt misschien eerst een paar warming-up rondjes maken, dat je gewoon voorwaarts tegen je hand aan rijd, en als je voelt dat hij nageeft door de voorwaartse drang, geef je je teugels iets af. Je kunt ontspanning gewoon niet afdwingen, maar je kunt er wel voor zorgen dat het er komt Knipoog