puberpony....???kan dat..?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sunrise_

puberpony....???kan dat..?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-05 18:33

mijn verzorgpony beau....is de laatste tijd zo vervelend!!!
ze is in augustus vorig jaar ingereden...zonder zadel nog wel! en het ging voorbeeldig!! echt waar zoo braaf!! ik doe allemaal afwisselende dingen met haar zoals longeren, (vrij)springen, mennen enz.. maar de laatste tijd doet ze toch zo raar!! als ik haar poets, longeer, o.i.d. probeert ze je te schoppen, bijten gaat ze steigeren enz... en met longeren komt ze dan ook echt op je afrennen...! Verdrietig als je gaat rijden, probeert ze je er af te bokken of te steigeren (en dat gaat dan ook echt rechtom hoog) of ze bijt in je benen....dus ik weet het onderhand ook niet meer....

reden waarom ze zo zou kunnen doen....? misschien :

*puberpony...ze wordt in mei 4 jaar...
*misschien heeft ze ergens pijn, maar ze hoeft nooit superhard te werken en ze heeft soms ook een week nergens last van

heeft iemand misschien tips..? dat zou ik heel fijn vinden!!!

groetjes manon en beau!

oja dit is beau:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

wisja

Re: puberpony....???kan dat..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 19:26

hooihooi..

nou ik denk eigenlijk niet dat het puberen is.. puberen is wle dat ze kijkt hoever ze kan gaan maar echt gemeen worden ze volgend mij niet en zo als jij dit nu zegt is het wel gemeen.. pijn zal het ook niet zijn want waarom dan ook met poetsen.. heeft ze wel vriendjes ofso in de buurt mischien is ze alleen ofso.. en probeert ze dat zo te laten merken.. ik zou der wel wat aan doen dus als ze je bijt of trapt of verzin het maar wel afstraffen anders stopt het nooit.. en mischien is iemand die der veel verstand van heb is meenemen ofso en die der naar laten kijken

Sunrise_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-05 20:43

ze staat nooit alleen, op stal niet en in de wei niet, en soms kan ze heel lief zijn hoor, maar meestal is ze de laatste tijd echt een draak...enneh...volgens mij is het gewoon uitproberen..maja..

Inèske

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 20:49

ik denk dat je haar te veel paluft ( dit zeggen we hier )
ik denk dat je haar teveel verwend

zulke paarden moeten hard aangepakt worden ( niet straffen he)
maar gewoon niet altijd meer snoepjes geven
beloon haar met klopjes en kriebelen in de manen

werk met haar zoveel als vroeger en laat haar haar spieren ook een strechen ( kan ook een invloed hebben )

dit strechen kun je doen zoals haar voorbenen naar voren te trekken, je weet wel, haar been niet uittrekken, maar gewoon even uitrekken

ook haar achterbenen kun je strechen daar ze naar voren en naar achteren te halen

veel succes

en onthou niet te veel paluffen

hihi
wees wat streng

veel succes

mams

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 20:51

Puberen kan best hoor, onze merrie heeft hier op dit moment ook last van.
Onze merrie wordt ook 4 in mei en heeft nu ook haar nukken, terwijl ze daarvoor ook hardstikke lief en aardig was.
Alleen dat aanvallen dat doet ze niet.

Hengstig misschien? Ik ben er achter gekomen dat als mevrouw tegenwoordig hengstig is ze behoorlijk vlug op haar teentjes getrapt is. Dit uit zich door niet stil willen staan, oren in de nek en stampvoeten ( ja ook pony`s kunnen dat).
Als je met haar bezig bent en het zint haar niet gaat ze stil stan en stampt dan met haar rechtse voorbeen op een manier van Boos! laat me met rust ik wil niet.

Gewoon doorgaan waar je mee bezig was en weinig aandacht aan schenken, maar blijf wel opletten en straf het ook direct af.

Succes.

Woodstock

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 20:52

K vind t behoorlijk vreemd, dat ze eerst zo braaf was en nu echt gemeen! K zou ff de dierenarts en eventueel de tandarts eens ff laten kijken! Uitproberen gaat over het algemeen toch niet zo extreem ver! In principe heeft ze wel de leeftijd om je uit te gaan proberen, maar ik vind het dus raar dat ze eerst zo lief was en nu gewoon gemeen. Een paard is heeeeeel zelden echt gemeen en is van nature een vluchtdier, geen aanvaller.

nicole1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 22:51

volgens mij komt pubertijd pas rond 8/9 jaar. weet niet precies.mijn paard is nu 9 en een echte puber.altijd kijken hoe ver hij kan gaan. rotgeintjes uithalen en kijken wat ik doe.altijd aandacht vragen. als hij zijn zin niet krijgt chaga worden.een echte puber ik vergelijking met mens.had het ook eens aan mijn da gevraagd toen een x op de manege was en die zei ook dat ie in pubertijd zit.nog een andere pony bij ons op manege zit ook in pubertijd, is nu 8.

denk eerder dat het gewoon uitproberen is of dat hij idd ergens pijn heeft of last van zijn tanden.doet hij het ook als ie vaststaat?met poetsen enzo?

Sunrise_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-05 08:15

nee met poetsen is er niks aan de hand...maar ze word regelmatig nagekeken en ze is kerngezond! ik dacht eerst dat het misschien verveling was, maar we doen allemaal verschillende dingen en ze staat iedere dag wel een paar uur los in de wei of in de paddock met een vriendje....maar soms is ze ook een week weer superlief...daarom snapte ik er ook niks van! ik denk dat ik haar tog maar wat ga aanpakken... Knipoog

Sunrise_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-05 08:18

Citaat:
als ik haar poets, longeer, o.i.d. probeert ze je te schoppen, bijten gaat ze steigeren enz...

sorry dat typte ik dus verkeerd, met poetsen is ze wel lief (behalve met hoevekrabben..)

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 11:22

als ik het zo allemaal lees heeft de pony geen respect voor je, want je geeft ook aan dat hij op je af komt tijdens het longeren. dit is voor mij al een teken dat het niet om pijn draait, maar puur dat hij je niet ziet als leider. wees consequent in alles wat je doet...straf op het juiste moment maar beloon als hij het goed doet. strenger dus zijn...laat zien dat jij de baas bent....

livo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 11:47

heb je ook iets verandert in t voer of iets dergelijks ze kan natuurlijk ook gewoon teveel energie hebben...komt ze wel voldoende buiten?
ze/hij kan natuurlijk ook gewoon aan t uittesten zijn..dat lijkt me eigenlijk toch t meest voor de hand liggend..streng en consequent blijven dat is altijd goed....

Sunrise_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-05 12:12

ze krijgt het zelfde voer als altijd en ze staat iedere dag een paar uur met vriendjes op de wei of in de paddock..

livo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 12:41

dan denk ik toch dat ze je uitprobeert.... Verdrietig

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 12:44

Een vierjarig paard is nog steeds in de groei. En een zadel wat op een driejarig past, hoeft dat op een vierjarige niet meer te doen. Als ze verder aan de hand braaf is, en alleen met rijden lastig, zou ik eerst even laten controleren of er iets niet goed zit in haar rug of dat het zadel nog past. Verder tanden laten controleren.

Het kan ook zijn dat je te weinig met je paard werkt. Ze hoeft niet veel te doen zeg je, misschien is dat het euvel. Er is een gezegde in westernsport: wet pads make sweet horses. Zet je paard misschien wat harder aan het werk, daar worden zo ook heel rustig van.

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 15:08

Cassidy schreef:
Een vierjarig paard is nog steeds in de groei. En een zadel wat op een driejarig past, hoeft dat op een vierjarige niet meer te doen. Als ze verder aan de hand braaf is, en alleen met rijden lastig, zou ik eerst even laten controleren of er iets niet goed zit in haar rug of dat het zadel nog past. Verder tanden laten controleren.

Het kan ook zijn dat je te weinig met je paard werkt. Ze hoeft niet veel te doen zeg je, misschien is dat het euvel. Er is een gezegde in westernsport: wet pads make sweet horses. Zet je paard misschien wat harder aan het werk, daar worden zo ook heel rustig van.

het is een mogelijkheid, maar lijkt me toch een dominantie-kwestie...waarom stormt het ponytje anders op haar af tijdens het longeren?? ik ben bang dat het beestje geen ontzag heeft en zoals cassidy ook al zegt zet hem maar eens lekker aan het werk...dan heeft ie misschien een stuk minder praatjes!

Hester

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 15:23

Ik denk dat het een combinatie is van puberen en dominant willen zijn.

Neem nou ons mensen. Als kinders zijn we schatten, maar als we eenmaal gaan puberen? Alles wat de ouders doen is verkeerd, en waarom zou je naar je ouders luisteren, terwijl ze naar jou moeten luisteren?

Dus zij is nou voorbij haar ik-luister-naar-de-baas fase, in de ik-wordt-de-baas-fase. Dus doet ze dominant tegen je. En afhankelijk van hoe dominant ze is, kun je dat op verschillende manieren oplossen. Met consequent zijn (wat 1x niet mag, mag de volgende keer ook niet), en strengheid (fout is fout, goed is goed, zij moet goed doen, en niet fout) kan je er bij de meeste paarden wel uitkomen.
Pak er met longeren 'n zweep bij, en klak daarmee in de lucht als ze op je af wil stormen. Stormt ze door? Dan geef je d'r 'n tik met die zweep. Niet op haar hoofd natuurlijk, maar op d'r schouder dan. Net zolang tot ze 't niet meer doet.

[edit: ik klink nu alsof ik het allemaal precies weet, dat is natuurlijk niet zo. Wat ik zeg, is wat ik denk dat 't is. Het kan altijd wat anders zijn!]

Sunrise_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-05 16:37

bedankt allemaal voor de tips!!! ik ga het binnenkort meteen uitproberen!!!! tja...ik moet toegeven dat ze af en toe heel dominant kan zijn en dat ze dan over me heen loopt... Bloos (schaamt zich...)

groetjes manon

pink_unicorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-05 02:43

Ik ben van mening dat een paard echt kan pubberen,bij elk paard
is dit verschillend,bij de enne merk je er niks van mijn mening is dat meestal bij de wat dominatere paardjes het verschil wel merkt.
De leeftijd zit tussen de 4 en 10 jaar,ik ken veel gevallen die bij 4 jaar beginnen,pas na het inrijden op het moment dat ze alles een beetje door beginnen te krijgen en net wanneer wij gaan denken dat het echt een super braaf paard is.
Maar ga voor je zelf uit wat ze wel mag,en ook wat ze dus echt niet mag,als ze wat goed doet beloon je haar echt heel uitbundig (zo erg en over dreven dat iedereen je aan zit te kijken als of je gek aan het worden bent)Zo geef je haar zelf vertrouwen.Maar als ze iets fout doet je stem verheffen,En echt duidelijk maken dat je dit niet wilt.
blijf ook consecuent,niet dat je dingen die ze niet mag door de vingers gaat zien omdat ze derest van de dag zo lief en braaf was.

Groetjes Nicole

nicole1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-05 13:35

mijn paard mocht bij zijn vorige eigenaar alles, maar dan ook alles. wil je niet rijden?nou dan hoeft dat toch niet jongen.hebje zin in rennen, nou dan doen we dat toch. allemaal van dat soort dingen. dus toen ik erop ging rijden was het een hel in het begin.hij was altijd met lange teugels gereden(geen western), en daar had ik niet zoveel zin in. en wou echt aan het werk, had meneer helemaal geen zin in.dus in het begin was het echt touwtje trekken.wie heeft de langste adem enz. en met straffen en belonen zijn we al een heel eind. wat 1 x niet mag mag nooit niet. omdat het nog steeds een puberend draakje is laat ik er ook geen andere mensen op rijden of poetsen ofzo, omdat zij vaak de dingen wel toelaten wat ik niet wil.en dan doet hij het bij mij ook. b.v hoofdscheuren, dat mag hij van mij absoluut niet, krijgt ie tik op zijn neus en houdt ie ook direct op.maar als een vriendin van mij hem even beet houd omdat ik wat moet pakken ofzo, dan staat hij uitgebreid aan haar te scheuren.en zij weet wel dat hij dat niet mag,maar toch laat ze het toe.en zo zijn er wel meer voorbeelden

Stardust5

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 19:58

Hey ik weet niet of die aan het puberen is!
Ik heb ook een piny die eigenweis is en soms ook omhoog komt maar dat is niet tijdens het poetsen.
je moet het in iedergeval (zou ik doen) het afstraffen.
maar het kan ook zo zijn dat ie je gewoon aan het uitproberen is.
Maar je moet het wel afstraffen en als die schopt bij het poesten gewoon afstraffen en als maar doorgaan en ik denk dat ie het op en duur het niet meer doet.
Nou heel veel succes ermee.
Het is wel een leuke pony ziet er leuk uit
groetjes Rianne Bloos

Maaikelove

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 21:09

Kan zeker wel aant puberen zijn. Ik denk dat ze je heel erg uitprobeert!! Probeer ze streng en consequent aante pakken..