al bokkend in galop geraken

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

cha_mira

al bokkend in galop geraken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-05 17:25

mijn paardje toen ik haar kocht was de gallop heel zwak, door longeren is dat heel veel verbeterd, de linkse gallop is goed
Maar voor de in de rechtse galop te geraken ,als ik haar het teken geef voor galop gaat ze alleen versnellen en verdergeen reactie, dus geef ik haar een tik, door die tik , geeft ze zo een bok dat ik er zaterdag ik in de nek lag en beide beugels verloren was, ik dacht dat ik ging vallen.
Achter die bok ging ik gewoon verder , en wou haar ook dan in gallop te geraken ook nu moest dit met bokken,Nu was ik er ook op voorbereid.
Maar dit kan ik moeilijk blijven verdragen, Mijn hulpen zijn goed zegt mijn lesgeefster ze snapt het zelf niet waarom ze het doet, bij haar bokte ze ook, 1 keer maar mijn lesgeefster is ook een stuk sterker als mij. Men lesgeefster zegt dat het gewoon uit koppigheid, en me probeert uit te testen.
Ze steekt het ook een beetje op mij , omdat ik te zacht ben met haar geweest.En dat ze daarom zo reageert als ik streng ben.maar dan snap ik het niet waarom ze dan niet moet bokken voor de linkse galllop en voor de rechtse galop wel ?

greets me

wisja

Re: al bokkend in galop geraken

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 20:07

uuh als ik dit beetje lees denk ik dus gewoon dat die de rechtergalop hulp niet echt doordringt tot hem en dat hij je niet begrijpt.. links doet die ut misschien wel maar dat kan ook zijn omdat dat ze beste galop kant is en dat die daar dus graag in galop gaat en daarom het lijkt dat die de galop hulp snapt.. dus misschien goed gaan oefenen met die galop hul'p

xilsee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 20:08

Haii,
Als je instructrice al zegt dat het is om uit te proberen zou ik proberen gewoon vol te houden dat ''jij'' de baas bent, je paard moet er maar aan wennen.. als zij een bok geeft gewoon goed op z'n donder geven en nog een tik geven.. als ze doorheeft wie de baas is zal ze er mee ophouden zo vervelend te zijn.. vraag anders wat tips aan je instructrice?? o ja als je aan gaat galloperen zorgen dat je goed stevig zit.. dan blijf je makkelijker zitten he;) maar als het eraan licht dat hij je hulp niet snapt gewoon veel blijven oefenen.. heeft hij dit eerder gedaan of begon hij er pas mee??
succes.. Ilse

Inèske

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 20:23

laat je paard eens onderzoeken door de dierenarts
en breng je zadel eens naar de zadelmaker
vraag het eens aan hen

dat kan altijd zijn dat er iets duwd van het zadel of dat het paard iets heeft op die kant

ik zou haar daar nog niet voor straffen voordat je de uitslagen hebt van de dierenarts en de zadelmaker

is er niets aan het zadel of het paard, dan moet je er strenger op zijn en een goede tip voor het aanspringen in galop is een cavaletti gebruiken.

je legt deze zo laag mogelijk in een draai, en op het moment dat ze erover gaat geef je duidelijke hulpen en doordat ze toch haar voeten moet opheffen om over de cavaletti te gaan gaat ze galopperen,

veel succes
laat je iets weten?

Lenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 22:12

precies, niet straffen voordat je zeker weet dat hij nergens pijn heeft!
Mijn vorige lesgeefster heeft me ook overtuigd dat het uit luiheid/koppigheid was, maar als dan anders blijkt voel je je knap lüllig tegenover je paard.

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 11:29

buiten het feit om dat het aan het zadel kan liggen, denk ik ook dat hij op de rechterkant nog niet sterk genoeg is om zijn binnen achterbeen goed onder de massa te zetten. zorg dus ook dat je je paard sterk maakt daarin. zo is het makkelijker voor hem. dit kun je doen door schouderbinnenwaarts/ schoudervoor. niet te veel en niet te lang...de spieren moeten langzaam opgebouwd worden. veel tempo wisselingen zijn ook goed....

cha_mira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-05 13:29

hey bedankt voor jullie tips!!
Het probleem is nu pas maar een 2 weken ofzo begonnen haar rechtse gallop.haar rechtse kant is inderdaad zwak maar daar zijn we nu aan het werken, tempowisselingen , voltes ,schouderbinnewaart...
Ik ga vandaag eens kijken naar men zadel ,toen ik haar kocht heb ik dat zadel erbij gekocht omdat het altijd op haar gelegen had, en het haar goed paste volgens de zadelmaker, die kwam kijken omdat ik niet onnodig geld wou bestedenaan een zadel dat dan niet zou passen. een paard kost zo veel in begin, dus wou ik zeker zijn.
ze is ook echter klinisch goedgekeurd toen we haar kochten,en tijdens het rijden draag ik ook altijd bescherming, en tijdens buitenritten zeker,omdat ze niet tredzeker is en regelmatig een een foutje maakt.

die oefening met die cavaletie zal ik zekers eens proberen.Maar dan moet ik eerst zeker zijn da ze geen pijn heeft.

bedankt vicky

cha_mira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-05 18:56

hey,
heb helaas niet kunne rijden , want de hoefsmid was geweest , en omira mankte waarschijnlijk door de hoefmid, ze was heel gevoelig, bij het kuisen van de hoeven zakte ze bijna door haar hoeven. Die hoefsmid Boos! .
:

Phynix

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-05 21:13

Het is dat je instructrice zei dat het protest is, want door jouw verhaal zou ik zeggen dat het komt omdat ze het niet kan/lukt. Galop is al niet haar sterkte gang en daarbij is de rechter ook nog eens zwakker. Denk dat als het geklier zou zijn, ze ook wel zou reageren op je eerste galop hulp.
Heb dit precies hetzelfde met mijn pony gehad. Sprong eerst perfect aan. Ben toen gaan rijden met sporen en sindsdien was het niets. Bij het aanspringen moest ik een tikje bijgeven. Omdat hij dat oneerlijk vond of onterecht, bokte hij erna. Heb nu een tijd weer zonder sporen gereden om het aanspringen te oefenen. Sinds 2 weken rijdt ik weer met sporen en het gaat prima.
Ik zou je aanraden de zweep eens weg te doen en des noods heel erg overdreven je hulp te oefenen en dat langzaam weer af te bouwen.

Casca

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-05 18:02

Een paard bij ons op stal wilde ook nooit in de rechter galop, wat bleek nou? Ze haalde er 1 keer een goede tandarts bij.. bleek dat ze enorme haken aan haar kiezen had en daarom rechts niet goed wilde aanspringen (rechts waren de haken het ergst) dus misschien zit de oorzaak heeeel ergens anders dan koppigheid.. ze doet het heus niet om jou te pesten, dan was ze ook niet in de linker galop gegaan!! dus vergeet die zweep en ga (zoals andere mensen ook al zeiden) eerst na of ze echt nergens pijn heeft... een soort APK keuring voor je paard...
heeel veel succes ermee

Talishe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-05 19:16

Mijn verzorgpaard heeft dit ook gedaan. eerst bokte ze elke keer bij het aanspringen. dit omdat ze echt lui is, ook in andere gangen en geen zin had. ik sprong toen gewoon in de hoek aan terwijl ik doorzat. ze kon zich zo natuurlijk klaarmaken om te protesteren omdat de galop eraan kwam en dat wist ze dan. ik ben toen op de lange zijde vanuit het lichtrijden gaan aanspringen, het klinkt misschien dom maar het hielp wel. ze wist niet wat haar overkwam en bokte niet. nu bokt ze alleen nog als ze geen zin meer heeft, bijv gister tijdens mijn proefje.
mijn tip is dus om aan te springen in de galop als ze het niet verwacht, en als je een tik gaat geven alvast een beetje achterover gaan zitten, dit scheelt een heel stuk. zo kan je haar voor zijn.

cha_mira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-05 13:52

hey
casca:
Wat je zegt kan waar zijn ze heeft inderdaad wolfskiezen maar ze heeft er nooi last van gehad en de veearts zei dat ze niet in de weg zaten en dat het haar niet hinderde tijdens het rijden, maar eerlijjk gzegt wordt ze ook een beetje hard in de mond, ik zal een in haar mondje kijken ookal vind ze niet helemaal niet leuk Tong uitsteken

talishe:
omira is inderdaad lui, ik ben nu heel voorbereid op een bok , want ze kan heel gemeen bokken, dit is alleen als ik de zweep gebruik, ze heeft mijn lesgeeftser al een blauwe kin gegeven.

Heb haar gisteren gereden en heb eens op een andere plaast in gallop gesprongen in plaast van altijd op X en dat lukte heel goed vond ik zelf.
Ze was wel lui maar komt door het warme weer denk ik .wou haar er achter afspoelen met water haar beentjes maar zij wou het helemaal niet hebben heb het dan maar men een spons gedaan.Nadat ze door de hoefsmid heel gevoelig stond maar dit was devolgende dag direct over omdat ze als een zot gallopeerde op de grote wei ze mochten er even op voor 2 uurtjes omdat het anders te gevaarlijk is voor koliek de rest van de dag gaan ze op een kleinere wei waar bijna niets op sta