Schrikkerig/verpest paard weer 'normaal' krijgen

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Fitch

Schrikkerig/verpest paard weer 'normaal' krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-05 13:02

Hoi mensen, ik verzorg nu al meer dan een half jaar een paard die al ingereden is toen ze twee was, daarna is mishandeld en gewoon het complete vertrouwen in mensen kwijt is. Door heel veel aandacht en grondwerk gaat het nu hartstikke goed. Ze vertrouwt me zolang ik er naast loop maar als ik er op ga zitten... het gaat wel beter dan andere mensen die er tot nu toe op hebben gereden, maar nog lang niet perfect. Ze is compleet scheef (wordt steeds rechter) en loopt constant onder me vandaan, maar het allergrootste probleem is haar schrikkerigheid. Daardoor kan ze eigenlijk niet normaal bereden worden... Alles is eng: stukje plastic, auto die halve km verderop rijdt, iemand die langs de bak loopt... trekker die er al een jaar staat... buitenrijden is helemaal geen optie... en als ik haar laat gaan in de bak dan draaft ze alleen maar keihard minirondjes op het midden. Met mijn been druk ik haar naar de kant maar daar reageert ze helemaal niet op, evenals de zweep. Daarom betrap ik mezelf er regelmatig op dat ik steeds stevigere ophoudingen geef met mijn buitenhand om haar toch langs alle 'enge' dingen te krijgen... daar wordt ze natuurlijk niet rechter van. Ik krijg les, maar ook mijn instructrice zegt dat ik af en toe maar eens een flinke ophouding met de buitenhand moet geven, ze loopt nl. dwars door m'n been heen... na een half uur 'vechten' is het altijd over en loopt ze lekker nageeflijk... maar ik hou niet van vechten met paarden. Heeft iemand tips voor mij?

Cassidy

Re: Schrikkerig/verpest paard weer 'normaal' krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 13:05

Ik denk dat je door het rijden van veel figuren je paard zo bezig moet houden dat ze geen tijd heeft om om zich heen te kijken. Niet harder worden in de hand, maar geef haar veel te doen.

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 13:32

Cassidy schreef:
Ik denk dat je door het rijden van veel figuren je paard zo bezig moet houden dat ze geen tijd heeft om om zich heen te kijken. Niet harder worden in de hand, maar geef haar veel te doen.

Ja ! ik rijd ook zo'n raar geval, en dat helpt bij mij het beste. als hij ergens van schrikt rijd ik er gewoon weer langs en houd hem zoveel mogelijk bezig. hoe meer ik hem laat concentreren, hoe minder hij van dingen schrikt.

tantethee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 14:25

veel figuren rijden, weinig stappen, en als je stapt ergens mee bezig zijn, let op dat je niet al zelf dingen gaat zien, dan weet je zeker dat je paard ervan schrikt. als ze weg schiet niet boos worden, maar zwaar gaan zitten op de volte zetten, weer terug in draf en weer doorrijden ( dus niet belonen als ze weer braaf is, dat is voor je paard alsnog een bevestiging dat er iets eng was).

Veel succes, en buitenrijden, met een braaf paard voor of naast je is ook te proberen, of desnoods met iemand sie haar aan een touwtje meeneemt, en dan overal langsstappen, en dan gewoon met je begeleider blijven praten, niet kijken, en kijkgedrag negeren.

heel veel succes, en lekker doorgaan met oefeningetjes in de bak>
Veel succes, komt vast wel goed!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 17:17

ik heb zo'n paard gehad, erg moeilijk om elke keer na een half uur vechten pas ontspanning te krijgen..

ik ging op een gegeven moment voor het rijden met haar wandelen...
klinkt raar, maar ik ging alle erg enge dingen met haar opzoeken.
tegen de tijd dat ik er op ging zitten was ze helemaal relaxed,en was niks meer eng... en hoefde ik t onder het zadel niet meer uit te vechten.

na een paar weken deed ze het onder het zadel helemaal niet meer...

Inèske

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 20:34

Je kunt je paardje nu ook een politietraining geven,

langs vuilniszakken lopen, op plastik lopen, met ballen spelen, met ballonen spelen, ...

ga zo maar zoor

ik heb ken ook zo'n geval, maar dit paardje ziet alleen maar schemeringen en daardoor komt het vooral, omdat hij mij niet vertrouwde
na een politietraining kon ik er alles mee
hij vertrouwde mij en ik kon op hem vertrouwen, het is echt een pretje hihi

veel succes

ps: deze training moest ik in het begin veel herhalen, iedere keer voordat ik ermee ging rijden, maar dit kun je geleidelijk afbouwen

veel succes

Woodstock

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 21:18

Idd bezighouden en negeren als ze wegvliegt! Gewoon terugpakken en zelf straal de andere kant opkijken. Als ze naar buiten kijkt, binnenstelling vragen.
Is het trouwens geen optie om ff aan de longe te gaan rijden? Dan de longeur (of hoe zo iemand ook heet Bloos ) haar mbv de longeerzweep en de hand van zich af te doen naar buiten wijzen.
En consequent oefeningen rijden, tempowisselingen en figuren. Daarmee kun je oefenen dat ze reageerd op je (binnen)been. Reageert ze niet tijdens zo'n schrikactie, dan stamp der maar een keer flink tegen aan de binnenkant! Als ze het normaal wel weet dan is t gewoon ff checken hoe ver ze kan gaan en k denk ook dat het een beetje aanstellerietes is, maar dan kan k zo vanachter mijn computer niet zien Knipoog Die dingen hebben haar nog nooit wat gedaan, dus een reden om ze eng te vinden heeft ze niet, gewoon LUISTEREN als er iemand op zit.
Dit klinkt misschien wat lomp, maar k denk dat je pony daar gewoon ff doorheen moet. En dan is t geen half uurtje vechten maar ff flink kwaad worden en zeggen: en zo gaat het gebeuren en niet anders! Na een half uur kan ze het toch ook? Dan gaat ze morgen leren dat t binnen een kwartier kan en overmorgen binnen 5 minuten. Geloof me maar dat t werkt, en zeker bij merries Knipoog die proberen zowieso ff uit wat ze op hun rug hebben.

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 10:49

als ze wegschieten, dan zet ik er stiekem wel extra mijn benen in en laat ze eens goed moe worden...

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-05 12:48

Bedankt voor al jullie tips!! Hier kan ik wel wat mee! Haha! Ik denk soms ook dat ze zich aanstelt, omdat het het eerste half uur wel eng is en daarna loopt ze er meestal gewoon langs... maar omdat ze ook echt mishandeld is geweest durf ik geen 'lichamelijk geweld' te gebruiken... Misschien klopt het ook wel dat ik al 'zie' waar zij van gaat schrikken.. (onbewust) en dan schrikt zij natuurlijk ook... als er iemand anders op gaat doet ze trouwens wel precies hetzelfde, zoniet nog erger...

Biepje schreef:
als ze wegschieten, dan zet ik er stiekem wel extra mijn benen in en laat ze eens goed moe worden...

Dat heb ik gisteren ook gedaan ja, maar dan nog wat extremer... Bloos Elke keer als ze wegschoot liet ik haar drie voltes galopperen. Dat is beter dan met alle macht weer terug proberen te krijgen naar de hoefslag! Het hielp trouwens wel!

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 13:40

Ik rijd ook op zo'n geval, vooral de laatste tijd is het weer goed raak. Veel figuren rijden, ik weet het, maar ze loopt dwars voor been en buitenteugel heen Boos!

Er staan echt goede tips in dit topic!

maradamas

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 18:40

Woodstock schreef:
Als ze het normaal wel weet dan is t gewoon ff checken hoe ver ze kan gaan en k denk ook dat het een beetje aanstellerietes is, maar dan kan k zo vanachter mijn computer niet zien Knipoog Die dingen hebben haar nog nooit wat gedaan, dus een reden om ze eng te vinden heeft ze niet, gewoon LUISTEREN als er iemand op zit.
Dit klinkt misschien wat lomp, maar k denk dat je pony daar gewoon ff doorheen moet. En dan is t geen half uurtje vechten maar ff flink kwaad worden en zeggen: en zo gaat het gebeuren en niet anders!

Gezien de achtergrond van dit paard weet ik vrijwel zeker dat dit geen aanstellerietes is. De trauma's die dit paard zekerwete heeft, werken heel lang door. Die van mij is op een manege zo erg verprutst, dat ik nu al twee jaar bezig ben om hem van zijn angst voor mensen, zadel, bak, alleen zijn etc. af te helpen.
Ik doe dit door Natural Horsemanship en dat werkt perfect. Nog niet alles is zoals het moet zijn, maar dat komt wel. Het sleutelwoord is GEDULD. Vooral niet kwaad worden en beginnen te slaan. Je paard heeft hier immers nare herinneringen aan, en je wilt juist dat ze het fijn heeft en zich goed voelt.
Als je paard ergens niet langs wil, en bijvoorbeeld op de binnenhoefslag gaat lopen, doe dit dan ook aan de andere kant van de bak (waar ze misschien wel wil lopen). Doe net alsof het je bedoeling is om daar te lopen.
Als ze ervandoor gaat, zet haar dan consequent een eind achteruit en ga dan verder met de oefening waar je mee bezig was.

Ik ben blij voor je dat het met grondwerk goed gaat. Ga hier lekker mee door en probeer met het rijden vooral de rust in je paardje te krijgen. Dit doe je volgens mij niet door eindeloos figuren te rijden en te draven en te galopperen. Laat haar eerst maar eens lekker stappen en blijf zelf heel rustig.
Ik heb de eerste weken alleen maar gestapt, om mijn paard rustig te krijgen en dat werkte goed!

Ik weet niet of je er al mee bezig bent, maar Natural Horsemanship lijkt me erg goed voor je paard.

Ik hoop dat het lukt!

Marrit

Woodstock

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 19:11

maradamas schreef:
Woodstock schreef:
Als ze het normaal wel weet dan is t gewoon ff checken hoe ver ze kan gaan en k denk ook dat het een beetje aanstellerietes is, maar dan kan k zo vanachter mijn computer niet zien Knipoog Die dingen hebben haar nog nooit wat gedaan, dus een reden om ze eng te vinden heeft ze niet, gewoon LUISTEREN als er iemand op zit.
Dit klinkt misschien wat lomp, maar k denk dat je pony daar gewoon ff doorheen moet. En dan is t geen half uurtje vechten maar ff flink kwaad worden en zeggen: en zo gaat het gebeuren en niet anders!

Gezien de achtergrond van dit paard weet ik vrijwel zeker dat dit geen aanstellerietes is. De trauma's die dit paard zekerwete heeft, werken heel lang door. Die van mij is op een manege zo erg verprutst, dat ik nu al twee jaar bezig ben om hem van zijn angst voor mensen, zadel, bak, alleen zijn etc. af te helpen.

Marrit

Ja k kan t zo natuurlijk niet zien achter mn computer, maar k denk dat de ruiter niet zomaar alles moet accepteren omdat ze mishandeld is. K ben het helemaal met je eens dat t met rust moet gebeuren, maar je moet wel consequent blijven en duidelijk zijn. Maar k heb een beetje het vermoeden dat de ruiter iets te veel aan het 'ze is mishandeld' motto wijdt. Ze zegt zelf ook dat het na een half uurtje weer voorbij is en iedere keer opnieuw begint, maar als ze echt doodsbang was, zou ze niet na een half uurtje ophouden en t de volgende keer weer doen. Het zal wel een combinatie zijn van 'iew dit vind ik eng' en 'eens ff kijken wat mn ruiter daarvan vind'. Daarom is rust en duidelijkheid erg belangrijk.

BTW als de instructrice ook niets anders weet te verzinnen dan maak maar een ophouding met de buitenteugel, zou k daar ook ff mn twijfels bij hebben.....