draven zonder stijgbeugels?!

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

VitKimBas

draven zonder stijgbeugels?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-05 11:57

Heeyz iedereen! Clown
Ik heb een klein probleempje! Gisteren was ik op de manege aan het rijden en ik moest doorzitten, aangezien dit mijn 5de les is, en de eerste keer doorzitten was kon ik dat nog niet!
Dus moesten mijn stijgbeugels uit en zo heel de tijd ronddraven!
Maar dat ging niet zo goed! De lesgeefster riep steeds "voeten naar voor en rug achteruit!" maar dat ging niet!ik had angst dat ik zou vallen, als ik het dan probeerde hing ik helemaal aan de zijkant van het zadel en moest ik me proberen optrekken! Ik weet wel dat ik ooit wel eens zal vallen en toch heb ik schrik!
Hebben jullie geen tips voor beter te kunnen doorzitten zodat ik niet meer zonder stijgbeugels moet rijden. En als doorzitten niet lukt, hebben jullie dan tips over hoe ik het best zonder stijgbeugels moet rijden?

Groetjes Van Maxime *o/*

VitKimBas

Re: draven zonder stijgbeugels?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-05 12:32

weet echt niemand een tip? Huilen

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 12:34

rustig aan!! wij konden ook niet gelijk alles....het is pas je vijfde les.
geef aan bij je instructeur dat je het eng vind en dat je liever nog even met beugels wilt rijden omdat je nog niet voldoende balans hebt op het paard. ik zelf rij al 22 jaar en heb soms ook nog moeite om zonder beugels te rijden....dus schaam je niet!!

Hester

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 12:37

Ik weet wel 'n tip Haha!

Volg de raad op van je lesgeefster. Want die ziet wat je fout doet, en geeft je tips om je evenwicht beter te vinden.

Over 't algemeen gaat het erom dat je je been lang houdt, en je rug recht. Dan vind je je evenwicht vanzelf.

En niet bang zijn om te vallen... De beste ruiter valt wel eens, de angst maakt de kans op vallen alleen maar groter, door het gebrek aan zelfvertrouwen. Dus kun je zonder handen fietsen? Dan ben je ook in evenwicht. Probeer dat evenwicht maar op die paardenrug te vinden Lachen

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 15:32

Doorzitten is eigenlijk de kunst van het niksdoen, in het begin iig. Probeer al je spieren ontspannen te houden in je benen en je bekken.
Wat je ook kan doen is je stijgbeugels zo lang maken dat je er net niet in kunt staan. Dan moet je zitten, maar als je wat opzei zat heb je wel je voet in de beugel en dus wat steun. Overleg het even met je instructrische. Ik vind het sowiezo eigenlijk al snel, zonder beugels rijden met je 5de les. Je kan waarschijnlijk net fatsoenlijk lichtrijden...

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 15:44

Tja, goed je benen langhouden en ontspannen, pak eventueel een plukje manen erbij. Die instructeur zal vast wel een reden hebben dat hij dit jou zo wil laten doen. Ik weet dat het wat anders is, maar bij de Spaanse rijschool in Wenen leren alle ruiters eerst alles zonder zadel, en als ze dan alles goed kunnen, pas dan mogen ze met zadel gaan rijden. Dit zal daarvan wel een lichte vorm zijn. Knipoog

In ieder geval succes, en blijf proberen!

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 09:18

Ik snap best dat je het eng en moeilijk vind, want ja het is makkelijker gezegd dan gedaan. Het is gewoon een kwestie van oefenen en het komt echt allemaal wel goed. Probeer heel losjes te zitten geen enkele spier spannen, bij mij werkte dit wel.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 09:36

Wat ook wel eens goed is voor evenwicht is een lesje aan de longe.
Dan hoef je niet te sturen en op te letten op anderen, gewoon alleen concentreren op je zit. Dat wordt bij ons zowiezo meestal bij beginners gedaan. Eerst leren zitten, dan pas sturen en de rest!
Vraag maar eens na of dat bij jullie ook gedaan wordt. Is echt heel fijn, zul je heel veel aan hebben!
Zo krijg je trouwens ook meer zelfvertrouwen, en je gaat er heel ontspannen door zitten na een half uurtje!

liesette

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 11:16

Allegra schreef:
Doorzitten is eigenlijk de kunst van het niksdoen, in het begin iig. Probeer al je spieren ontspannen te houden in je benen en je bekken.
Wat je ook kan doen is je stijgbeugels zo lang maken dat je er net niet in kunt staan. Dan moet je zitten, maar als je wat opzei zat heb je wel je voet in de beugel en dus wat steun. Overleg het even met je instructrische. Ik vind het sowiezo eigenlijk al snel, zonder beugels rijden met je 5de les. Je kan waarschijnlijk net fatsoenlijk lichtrijden...

Doorzitten is niet de kunst van het niksdoen ... goed doorzitten is harder werken dat lichtrijden. Dit is al vanaf het begin zo. Iedereen merkt op dat je bijvoorbeeld je rug recht moet houden ... hoe doe je dat als je niks doet???

Ook de opmerking over het rechthouden van je rug vindt ik niet helemaal juist. Het is de bedoeling dat je je bekken kantelt zodat je als het ware je paard voor je krijgt. Als je te geconcentreerd bent op het recht houden van je rug ga je eerder richting een holle rug waarbij het onmogelijk is om je bekken te kantelen.

Bovendien kreeg jij volgens mij deze oefening juist om balas te leren krijen ... niet om in je vijfde les te leren doorzetten ...

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 14:49

Ik heb ook wel een tip: oefenen! Het is pas je vijfde les dus wanhoop niet, we hebben het allemaal moeten leren. Probeer zo netjes mogelijk maar toch ontspannen te blijven zitten en goed aan te voelen wat je paard onder je doet. Verder: luister naar wat je instructrice zegt, zij ziet je rijden en kan het beter uitleggen dan wij hier vanachter de pc Lachen
Succes!

VitKimBas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-05 16:02

Dank je voor de reacties!
Lichtrijden gaat al heel goed hoor! Daarover heb ik ook veel tips gekregen! Maar zoals jullie zeggen, gewoon blijven proberen! En het is wel om door te zitten want dan mochten we even met stijgbeugels en ze zei als je nog zo op en neer hobbelt dan pak ik ze terug af! Dus denk ik dat het niet alleen voor evenwicht was hé Haha! en klopt het dat je achteruit moet gaan zitten en je benen naar voor doen? Clown

Maxime!

VitKimBas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-05 16:06

MysticTinker schreef:
Wat ook wel eens goed is voor evenwicht is een lesje aan de longe.
Dan hoef je niet te sturen en op te letten op anderen, gewoon alleen concentreren op je zit. Dat wordt bij ons zowiezo meestal bij beginners gedaan. Eerst leren zitten, dan pas sturen en de rest!
Vraag maar eens na of dat bij jullie ook gedaan wordt. Is echt heel fijn, zul je heel veel aan hebben!
Zo krijg je trouwens ook meer zelfvertrouwen, en je gaat er heel ontspannen door zitten na een half uurtje!

dat is het juist, op onze manege worden geen loungelessen gegeven! Ze vinden dat je moet kunnen sturen van in het begin!
Maar we zijn niet met zoveel in een groep, zo'n 6 maar!

Maxime

Chocopasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 16:14

Gewoon proberen te ontspannen, maar niet gaan klemmen met je benen!
Het komt vanzelf, heb geduld Lachen

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 18:12

Ik ga met alle andere reacties mee. En misschien kan je is een zitles nemen. Dat is veel stilstaan en stappen om de juiste zit en balans te vinden. Maar je leert er wel heel veel van.

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 18:53

Idd, wat de bovenstaande reacties zeggen klopt Lachen Kwestie van heel veel oefenen, en een ruitergevoel ontwikkelen...

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-05 10:21

Zet een koter op een blote paardenrug en ziet het zit perfect door en doet echt niks hoor en valt er ook niet zomaar af. Denk daar maar aan.
Het heeft alles te maken met onstpanning en plezier.
Enige aanspanning is er in je bekken. Je zou een rondje het zadel vast kunnen pakken, in de kamer (niet de manen, dan kom je naar voren) en jezelf, je KRUIS, in het zadel kunnen trekken. Desnoods met een iets bolle rug, want het geheim zit hem in het achteroverkantelen van het bekken. Dan voel je exact de beweging die je moet volgen. En dan met losse handjes en je rug rechter (opgericht), maar het bekken gekanteld houden.
Het is wel handig even van te voren af te spreken dat je het zadel vast gaat houden om het gevoel te krijgen, niet alle instructeurs zijn het er nl mee eens.
Je valt niet zomaar. Ga maar na, je hebt aan elke kant een been, dat houdt je al min of meer in evenwicht. Goed voor je uit blijven kijken, rustig door blijven ademen. Lachen kan heel goed helpen, dan wordt je lekker slap. Maar ja, probeer maar eens te lachen als je bang bent om te vallen....