uitproberen of ergens pijn?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

linnepin22

uitproberen of ergens pijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-05 18:47

Hoihoi,

Ik rijd sinds een aantal maanden een 3.5 jarige friese merrie. Het rijden gaan verder goed tot een aantal dagen geleden. Ineens begon ze achteruit te trappen terwijl ik erop zat en als ik wilde stappen of draven begon ze te bokken. Ik dacht in de eerste intanstantie dat ze jeuk of geirriteerde benen had, ze heeft namelijk mok. \

Vandaag was weer hetzelfde probleem...ik heb t zadel eraf gehaald en ben met mijn vingers over dr rug heen gegaan....en wanneer ik op bepaalde plekken drukte begon ze haar oren in de nek te leggen en achteruit te trappen en te bokken. Naar mijn idee heeft ze dus pijn.

Volgens een kennis van mij....is de merrie mij aan het uitproberen enheet ze nergens last van.

Wat denken jullie?

klomp

Re: uitproberen of ergens pijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 18:52

ik denk dat het zadel niet goed past...zou het anders niet weten
bovendien groeit een jong paard dus verandert de rug ook. dit kan verklaren dat het zadel dus eerst goed lag en nu niet meer. want eerst deed ze het niet. en nu dus wel dus dat is mijn verklaring die ik nu even kan bedenken

_Katinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 18:54

Als ze op sommige plekken reageert heeft ze volgens mij wel echt pijn...
Toch maar voor alle zekerheid de DA laten komen Knipoog

Kan idd ook zijn dat het zadel niet goed past,
maar waarom zou ze dat dan pas nu doen :S

_Katinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 18:55

oow sorry had je uitleg niet verder gelezen Bloos

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 18:56

horsegirl28 schreef:
oow sorry had je uitleg niet verder gelezen Bloos

geeft niet joh Knipoog

vlieg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 18:56

Ze heeft duidelijk wel pijn.
Laat er even naar kijken.
Hoe is ze verder met rijden?
Probeert ze haar rug te ontlasten?
En hoe is ze aan de longe, met en zonder zadel?
Ligt je zadel wel goed?
Hoe is ze met opzadelen en opstappen?

linnepin22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-05 19:26

momenteel wil ze dus eigenlijk niet stappen of draven....voorheen zat er totaal geen kwaad in dit paard en deze streken heeft ze ook niet eerder vertoond. Vandaar dat ik denk aan pijn.

in de wei en aan de longe loopt ze verder redelijk goed. het is echt alleen als er gewixht op dr rug drukt. Met opzadelen is er niets aan de hand. Met opstappen is ze altijd al ongeduldig,

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 19:29

linnepin22 schreef:
momenteel wil ze dus eigenlijk niet stappen of draven....voorheen zat er totaal geen kwaad in dit paard en deze streken heeft ze ook niet eerder vertoond. Vandaar dat ik denk aan pijn.

in de wei en aan de longe loopt ze verder redelijk goed. het is echt alleen als er gewixht op dr rug drukt. Met opzadelen is er niets aan de hand. Met opstappen is ze altijd al ongeduldig,

dan weet ik haast wel zeker dat het aan het zadel ligt Knipoog
met longeren geef je aan dat er niets aan de hand is en met zadelen ook niet. pas als het paard gewicht voelt op het zadel reageert het.
daarom zei ik al eerder een jong paard zijn rug verandert naar mate het ouder wordt. dit door verandering van spieren en bouw. het zadel kon goed liggen maar inmiddels zal de rug anders zijn en doet het daarom zeer.

botanya

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 20:39

ik heb hetzelfde met mijn paard

ze is nu bijna 5
in het begin dat ik haar had was er niks aan de hand...

maar nu sinds 2 maand doet ze heel vervelend bij het opzadelen, ze loopt heen en weer, en draait haar kont de hele tijd om...
en heel soms probeert ze mij te trappen of bijten..

er is een dierenarst bij geweest en die heeft haar van neus tot staart bekeken en gevoelt en hij zei dat ze geen pijn heeft, maar dat het gewoon zeikerigheid is, tja

March

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 22:39

botanya schreef:
ik heb hetzelfde met mijn paard

ze is nu bijna 5
in het begin dat ik haar had was er niks aan de hand...

maar nu sinds 2 maand doet ze heel vervelend bij het opzadelen, ze loopt heen en weer, en draait haar kont de hele tijd om...
en heel soms probeert ze mij te trappen of bijten..

er is een dierenarst bij geweest en die heeft haar van neus tot staart bekeken en gevoelt en hij zei dat ze geen pijn heeft, maar dat het gewoon zeikerigheid is, tja

Of je zadel past dus niet meer... Daar heeft de DA vast niet naar gekeken..

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 10:18

Doet ze ook haar oren in de nek als je met je hand stevig op het zadel drukt? (met name bj de voorboom en waar je zelf zit)
Het kan ogenschijnlijk goed liggen maar zodra ze zo reageert is het niet goed en is het tijd om een zadelmaker erbij te halen (de DA kan hier ook niet echt iets aan doen volgens mij..)

Het kan ook dat ze opstijgen associeert met rijden = hard werken.
Ze is pas 3.5, ik neem aan dat je haar niet elke dag uren rijdt? Geef je haar wel een dagje rust tussendoor?

beaudy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 13:23

linnepin22 schreef:
Hoihoi,

Ik rijd sinds een aantal maanden een 3.5 jarige friese merrie. Het rijden gaan verder goed tot een aantal dagen geleden. Ineens begon ze achteruit te trappen terwijl ik erop zat en als ik wilde stappen of draven begon ze te bokken. Ik dacht in de eerste intanstantie dat ze jeuk of geirriteerde benen had, ze heeft namelijk mok. \

Vandaag was weer hetzelfde probleem...ik heb t zadel eraf gehaald en ben met mijn vingers over dr rug heen gegaan....en wanneer ik op bepaalde plekken drukte begon ze haar oren in de nek te leggen en achteruit te trappen en te bokken. Naar mijn idee heeft ze dus pijn.

Volgens een kennis van mij....is de merrie mij aan het uitproberen enheet ze nergens last van.

Wat denken jullie?

hallo,
ja als je het zeker wilt weten moet maar gewoon even naar de dierenarst of een fysio voor paarden/pony bellen die weeten het zeker
en als je het dan nog niet weet kun je ook een keertje rijden als hij bokt stoppen met rijden en gaa logeeren kijk of ie dan ook nog doet het kan aan het zadel liggen.
vriendelijk groeten danique en succes

linnepin22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-05 20:49

ze legde inderdaad iets haar oren in de nek op het moment dat ik naast haar stond en aan het zadel drukte, trok en iets ging hangen aan de beugels. Ze tilt dan haar achterbeen alweer op...klaar om naar achter te trappen.

En ja ze krijgt regelmatig een dagje rust . ze moet dus niet iedere dag uren lopen.

Bedankt voor de tips allemaal. Ik ga het morgen weer proberen en mocht ze weer gek doen, ga ik haar ook even aan de longeerlijn katen lopen. dan kan ik zelf ook zien hoe ze loopt.

PartTwo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 21:27

Ik denk ook dat het het zadel is maar ze kan ook gewoon heel erg tegen je been zijn....

March

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-05 10:38

PartTwo schreef:
Ik denk ook dat het het zadel is maar ze kan ook gewoon heel erg tegen je been zijn....

Ik denk niet dat ze tegen het been is want ze zegt net zelf dat als ze op het zadel drukt dat het paardje daar dan niet echt van gecharmeerd is dus dan zal het wel niet aan het been liggen... Denk ook idd dat het je zadel is.