Schrikken & wegspringen(rennen)

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Vivande

Schrikken & wegspringen(rennen)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-05 16:54

Hoi,

Mijn 5jarige KWPNmerrie schrikt nog al gauw als we aan het rijden zijn in de bak..
en dan kan ik haar niet houden, dan rent ze dus als een gek die bak door..
Dus hebben jullie mischien nog tips ofzo?

ik wordt er af en toe niet goed van Boos!

Marrepar

Re: Schrikken & wegspringen(rennen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 19:27

Ik heb precies hetzelfde probleem Scheve mond
En ik wordt er ook niet goed van Schijnheilig

dus kom maar op met die tips Haha!

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 19:33

negeren...doen alsof je neus bloed. gewoon aan het werk zetten en niet hele rondes hoefslag volgen...hoe meer tijd des te meer gekheid.
als die aan de kletter gaat ga dan gewoon meezitten. als het paard merkt dat jij niet reageert is de lol er snel vanaf. laat zien dat jij als leider niet bang bent

moonshine88

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 19:45

Haha! hallo iedereen...
Dat is echt een rtoprobleem. Dat had ik ook een tijdje met een pony. Maar die is er nu redelijk vanaf. Als er bijvoorbeeld in de hoek of een zijde van de bak iets engs is weet je natuurlijk dat ze daar weg gaat springen en rennen. Als je langs die zijde gaat(langs dat enge deel dus) kijkt ze waarschijnlijk naar dat engs. Anders steld ze namelijk heel erg aan! Zorg er voor dat ze niet naar dat enge kijkt. Dus als je op de linkerhand zit en rechts bij A ofzo is iets engs gaat ze met haar hoofd er naar toe. Doe dan veel binnenbeen en linkerteugel naar binnen alsof je wlt afwenden maar door je binnenbeen tog niet. Nog iets; blijf niet eeuwig langs dat enge stukje oefenen maar ook is een tijdje aan de andere kant van de bak. O, ja ik zette mijn pony ook wel eens even recht voor dat engs zodat hij het kon zie.(dan vond ze het namelijk niet eng want hij is supernieuwschierig. HAHA. Succes en groetjes mij

wisja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 19:47

uuhm.. ja somige mensjes vinden het beetje zielig .. maar ik heb het ook een tijd gehad met mijn paardje en die ging ook bokken enzo maar ik ging gewoon of een beetje lichtjes zagen.. en als ze dan reageerde stopte ik.. of in 1x 1 ruk in ze mond geven meestal hebbe ze dan effies zoiets van ja wat gebeurt der en dan stopt die.. of je kan hem naar de muur trekken.. met ze hoofd.. helpt ook ze stoppen liever dan dat ze hun neus stoten.. of op een volte zette.. kan ook stopt die ook.. je kan hem ook door te straffen gewoon een flinke schop geven(klinkt banketstaaf ik weet:P) en dan zit die opsig in galop omdat hetvan jou moet en dan terug nemen..

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 19:50

moonshine88 schreef:
:D hallo iedereen...
Dat is echt een rtoprobleem. Dat had ik ook een tijdje met een pony. Maar die is er nu redelijk vanaf. Als er bijvoorbeeld in de hoek of een zijde van de bak iets engs is weet je natuurlijk dat ze daar weg gaat springen en rennen. Als je langs die zijde gaat(langs dat enge deel dus) kijkt ze waarschijnlijk naar dat engs. Anders steld ze namelijk heel erg aan! Zorg er voor dat ze niet naar dat enge kijkt. Dus als je op de linkerhand zit en rechts bij A ofzo is iets engs gaat ze met haar hoofd er naar toe. Doe dan veel binnenbeen en linkerteugel naar binnen alsof je wlt afwenden maar door je binnenbeen tog niet. Nog iets; blijf niet eeuwig langs dat enge stukje oefenen maar ook is een tijdje aan de andere kant van de bak. O, ja ik zette mijn pony ook wel eens even recht voor dat engs zodat hij het kon zie.(dan vond ze het namelijk niet eng want hij is supernieuwschierig. HAHA. Succes en groetjes mij

fout je moet het probleem opzoeken om het op te kunnen lossen...niet ontwijken

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 19:51

wisja schreef:
uuhm.. ja somige mensjes vinden het beetje zielig .. maar ik heb het ook een tijd gehad met mijn paardje en die ging ook bokken enzo maar ik ging gewoon of een beetje lichtjes zagen.. en als ze dan reageerde stopte ik.. of in 1x 1 ruk in ze mond geven meestal hebbe ze dan effies zoiets van ja wat gebeurt der en dan stopt die.. of je kan hem naar de muur trekken.. met ze hoofd.. helpt ook ze stoppen liever dan dat ze hun neus stoten.. of op een volte zette.. kan ook stopt die ook.. je kan hem ook door te straffen gewoon een flinke schop geven(klinkt banketstaaf ik weet:P) en dan zit die opsig in galop omdat hetvan jou moet en dan terug nemen..

ja dit is de oplossing Hamer Slapen

waar de kunde ophoud begint de grofheid van zijn ruiter....ooit van gehoord??

QueenBeeBee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 19:55

wisja schreef:

Volgens mij zijn dit niet echt oplossingen maar meer harde straffen! Hamer Ik zou daar absoluut niet voor kiezen net zoals meerdere met mij eens zijn, of je moet totaal geen andere uitweg meer weten. bijv. in een buitenrit ofzo als je paard er dan vandoor gaat kun je wel eensgrof zijn, als je op de weg afrent ofzo...

Wat ik vroeger altijd geleerd heb is dat je de energie die het paard heeft om weg te springen om moet zetten in werk! Dus niet gaan zitten afwachten totdat het paard wat doet en dan handelen, zoals hierboven wel staat beschreven, maar je paard juist voor zijn door aan het werk te gaan. Gun je paard niet de gelegenheid om weg te springen, dus veel figuren rijden, inbuigen, overgangen rijden enz. leidt je paard af van de 'spoken'! het is tenslotte een manier om onder het werk uit te komen, en jij moet streng zijn en dat niet tollereren!

Succes ermee!! Haha!

QueenBeeBee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 19:57

klomp mooi gezegd idd, terrecht aangehaald hier!! OK dan! bah sommige mensen....

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 20:31

Rashida kan dit ook altijd erg goed.. En ik blijf gewoon doorrijden en ga net zo makkelijk weer langs die enge deur waar alle bakkabouters zitten die je aan vallen.. En als ze daar dan nog een keer langs rent, moet zij weten, maar ik lig er niet warm of koud van.. Het interesseert mij niet..En dan na 3x geprobeerd te hebben is het niet leuk meer, want bij Rashida is het ook een soortje trucje van als ik stout ben mag ik maybe naar stal..Mooi niet als ik erop zit.. Haha!

Leeuwnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 21:11

Volgens mij heeft het ook te maken met hoe zeker je als ruiter op je paard zit. Als jij je druk maakt, zal het paard daar zeker op reageren. Als jij zo vast als een huis op je paard zit, zal het paard niet (zo vaak) paniekerig reageren.

Klein voorbeeldje:
Ik heb pas sinds kort mijn eigen paard. Een geweldige IJlandse merrie maar: wel een beetje een zenuwpees hoor Haha! . Vóór ik haar kocht had ik haar al vaker gereden en meermalen was ik zelf een beetje zenuwachtig omdat ik een beetje angstig was voor haar paniekerigheid.
Maar nu we samen wat meer vertrouwen hebben gaat het wb paniekreacties echt stukken beter. Laatst reed ik in mijn eentje in het bos toen mijn paard vreselijk schrok (waarschijnlijk van een vreeeesluk eng ritselend blaadje hahaha Knipoog Knipoog ). Maar omdat ik me zeker voel op haar en ECHT weet dat ze me toch wel volgt, reageerde ik superkoel! Géén paniekerigheid, gewoon paard omstellen en: KLAAR! Konden daarna rustig verder stappen. Geen centje pijn.

Mijn stalhoudster noemt dit "mentaal overwicht". Heel belangrijk, volgens mij!

Succes er verder mee!

Fielychi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 21:37

schrikken -> paard denkt: weg hier!
Na het schrikken is dus de reactie wegrennen, heel normaal.

Wel duidelijk onderscheidt maken tussen schrikken en aanstellen..

Voorbeeldje:
paarden van mensen die af en toe een uurtje gebruik maken van de binnenbak bij ons op de manege klagen weleens over de katten die op de bakrand springen.
Onze manegepaarden zijn er volledig aan gewent en schrikken niet. Uiteindelijk die prive-paarden wennen ook wel!

Het plaats delict zou ik niet gaan ontwijken, maar ook niet extra aandacht aan geven. Door te ontwijken ontwijk je het probleem = nooit oplossing. Juist door er extra aandacht aan te geven wordt het paard zenuwachtig, lijkt mij.
Gewoon doorrijden alsof je neus bloedt.

Groetjes! Haha!

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 21:41

Mijn paard was ook altijd een geweldige schrikpiloot, altijd wegspringen en wegrennen. Nu gaat hij goed, hij moet harder werken en ik heb geleerd nauwkeuriger te rijden.
Nu pas ik dat op alle paarden toe en als ze een keer racen dan race ik lekker mee, gewoon verlichte zit en berusten toespreken.
De volgende keer schoudervoor er aan voorbij indien mogelijk.
Een paard mag best weten dat jij de baas bent maar heel erg hard straffen is onzin en helpt ook niet.

Het komt goed dat schrikken gaat vanzelf over met de juiste training en begeleiding

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 10:29

Mijn paard had gisteren ook zo'n bui.
Na schrik rent hij dus weg en zet ik hem in galop op de volte en dan net iets langer dan dat hij zelf had bedacht Whoosh!
Verder doe ik niks bijzonders (niet slaan, schoppen e.d.) en zit ik héél relaxed een leuk galopje.
Blijkbaar had ie teveel energie en wilde het kwijt... Kan hoor. Ik ga wel door, ik heb geen haast Haha!
Wat hier gezegd wordt: je moet mentaal overwicht hebben.
Dus niet: "Ojee, hij schikt en gaat er vandoor en dat vind ik eng"
Maar: "O, hij heeft er blijkbaar zin in, nou dan gaan we nog even door, haha, leuk zo'n fris paard"

Cyrilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 12:30

Fielychi schreef:
Het plaats delict zou ik niet gaan ontwijken, maar ook niet extra aandacht aan geven. Door te ontwijken ontwijk je het probleem = nooit oplossing. Juist door er extra aandacht aan te geven wordt het paard zenuwachtig, lijkt mij.
Gewoon doorrijden alsof je neus bloedt.

Precies!
Nooit extra aandacht gaan geven aan iets engs.
Wanneer je dat dus wel doet, bevestig je voor het paard dat er inderdaad iets heel eng is want zelfs de leider gaat erna loeren en wordt er zenuwachtig van! Wat moet het paard er dan wel niet van gaan denken?
Niet vermijden dus maar ook geen extra aandacht aan gaan geven.

beaudy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 13:15

hallo

ik weet niet precies waarom ju paard?pony weg springt maar ket kan aan het volgende liggen.

ik heb paar jaar geleden ook zo zelfde probleem pony gahad. ik dacht ook eerst dat licht aan dat ie niet wou rijden en allemaal smoesje verzon om niet te gaan rijden maar het kan some ook ergens anders aan liggen en dat is namelijk dat je pony/paard geen vertrouwen heeft in jou en dat je pony/paard bang is voor alles. bij alle paarden/pony is het zo dat jij de lijder bent zo gou als jij met het paard/ pony bezicht bent. maar hoe kun je nou vertrouwen winnen is door dat je alleen maar benadrukt waar hij niet van schrikt. en als je al weet dat je pony bijvoorbeeld van een wit hekje of een stuk plestig verschiet zet dat een op een dag een wit hekje in de wei of een dat stuk plestig waar van ie schikt in de wei leggen. en blijf er dan bij. als je pony er niest van moet hebben en hij rent er had voor weg kun je je pony halster om doen en hem mee nemen naar dat hekje of plestig. en staads een stukje dichter bij en heel veel prate tegen je pony. MAAR DENK NIET DAT JE DIT BINNEN EEN UURTJE DE ANGST HEB OVER WONEN NEE DOE DIT MEERDE KEREN MAAR BLIJF ER WEL ZELF BIJ ZODAT JE PONY ER WEL STAADS DICHTER BIJ KOMT ZONDER ANGSTEN!!!!!!!!!!!!!!
en ben voor al veel bezich met je paard/pony.

ik hoop dat dit een goed advies is en dat je er iest mee kunt.
groetjes danique en succes

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 17:22

die draak van mij deed het vroeger heel erg....

oplossing is naar voren zitten, teugel laag van de hals af en omtrekken!

dus zodra hij schrikt, leun je naar voren, je neemt je binnenteugel van de hals en doet die heel laag naar je toe.

het paard moet op die manier zijn neus achterna en zal er niet vandoor gaan.
niet keihard gaan trekken, maar gewoon normaal naar je toe halen.
je hebt dan een vrij kort teugeltje maar werkt perfect!

na een aantal keren weten ze dat wegrennen niet toegestaan is en houden ze ( de mijne wel) er vaak mee op.
meteen als je paard erop reageerd naar dat enge ding toegaan en laten zien aan je paard dat er eigenlijk niks aan de hand is..

meestal als ik begin te lachen weet mijn pony al dat ie zich wer aansteld en word hij weer rustig..

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 20:26

Bij Rashida is het gewoon om onder het werk uit te komen, dat is haar een paar keer gelukt bij een ander, dus ook even kijken hoe ver ze kan gaan bij mij.. en dan bij de deuren steeds wegrennen en van dr eigen deken in de hoek opzij springen.. Maf beest Ja